• Bevabus

    Någon som vill följas åt när det gäller att ta körkort? DEL 2

    Här samlas alla vi som håller på och tar körkort just nu!
    Nya som gamla är välkomna för att gnälla av sig sina frustreringar, fråga frågor och skrika av sig när de äntligen har klarat det!

    Snacka på!

  • Svar på tråden Någon som vill följas åt när det gäller att ta körkort? DEL 2
  • 20082011
    Stina24 skrev 2010-01-13 17:17:30 följande:
    här kostar halkan 1700kr, tycker också det är dyrt, fast sen när man har kortet så bryr man sig nog inte så mycket om kostnaden för vare sig halka risk 1an, körlektioner mm. Då är man nog bara glad att man klarat det
    Ja precis.
    Kosta vad det kosta vill liksom, nu vill jag ha den här skiten gjord
    inte för att vi har en bil eller något, men det är ett rätt så viktigt steg på vägen.
  • VärldensbästaH
    Stina24 skrev 2010-01-13 17:17:30 följande:
    här kostar halkan 1700kr, tycker också det är dyrt, fast sen när man har kortet så bryr man sig nog inte så mycket om kostnaden för vare sig halka risk 1an, körlektioner mm. Då är man nog bara glad att man klarat det
    Här kostade halkbanan 1750 kr, då var det inklusive transport dit i det priset.. kan ju inte kostat så många kronor egentligen att åka 4 personer i en ny bil ca 5 miniuter...

    Totalpriset för körkortet är absolut värt det, är ju en investering för livet
  • Mor85
    VärldensbästaH skrev 2010-01-13 18:02:43 följande:
    Här kostade halkbanan 1750 kr, då var det inklusive transport dit i det priset.. kan ju inte kostat så många kronor egentligen att åka 4 personer i en ny bil ca 5 miniuter... Totalpriset för körkortet är absolut värt det, är ju en investering för livet
    Ah de är sjukt dyrt!! Men som ni säger så är de ju skit samma när man väl har kortet så är de ju värt de!! Ja brukar säga till min sambo att ja inte kommer våga köra bil på ett par år när ja väl fått de för ja kommer vara så rädd o bli av med de {#lang_emotions_tongue_out}
  • 20082011

    Nån som har körkortsboken från STR?
    På sida 244 står det om det här med last o vikter.

    MEN jag fattar inte en sak.
    Bilens tjänstevikt måste vara högre än släpvagnens totalvikt.

    På den första bilen så är bilens tjänstevikt lägre än släpvagnens totalvikt och alltså krävs BE körkort. So far so good.

    På den andra bilen så är bilens tjänstevikt högre än släpvagnens totalvikt och alltså krävs bara B körkort. Som det ska vara alltså.

    Men på sista bilden är bilens tjänstevikt högre än släpvagnens totalvikt och ändå krävs BE körkort enligt boken? Jag fattar inte..

  • Mor85

    Sambon fick ledigt från jobbet så ja chansa o ringde o kolla om de va ledigt idag o de va de Så klockan 15 ska ja köra igen, nice!! O på måndag har ja bokad en dubbel då ska farmor o farfar va barnvakt

  • VärldensbästaH
    Mor85 skrev 2010-01-14 09:31:26 följande:
    Sambon fick ledigt från jobbet så ja chansa o ringde o kolla om de va ledigt idag o de va de Så klockan 15 ska ja köra igen, nice!! O på måndag har ja bokad en dubbel då ska farmor o farfar va barnvakt
    Åh va skojigt att du får köra lite mer intensivt! Tror man blir mer motiverad då, liksom känner att man kommer framåt.

    Kör du med samma lärare hela tiden?
  • vattenkanna
    20082011 skrev 2010-01-13 22:24:19 följande:
    Nån som har körkortsboken från STR? På sida 244 står det om det här med last o vikter. MEN jag fattar inte en sak. Bilens tjänstevikt måste vara högre än släpvagnens totalvikt. På den första bilen så är bilens tjänstevikt lägre än släpvagnens totalvikt och alltså krävs BE körkort. So far so good. På den andra bilen så är bilens tjänstevikt högre än släpvagnens totalvikt och alltså krävs bara B körkort. Som det ska vara alltså. Men på sista bilden är bilens tjänstevikt högre än släpvagnens totalvikt och ändå krävs BE körkort enligt boken? Jag fattar inte..
    Man måste kolla vad totalvikterna blir tillsammans åxå. I det sista exemplet så överstiger bilens totalvikt + släpets totalvikt 3,5 ton och då måste man ha BE-körkort.
  • Mor85
    VärldensbästaH skrev 2010-01-14 10:12:04 följande:
    Åh va skojigt att du får köra lite mer intensivt! Tror man blir mer motiverad då, liksom känner att man kommer framåt. Kör du med samma lärare hela tiden?
    Ja de tror ja oxå Japp ja kör med samma, ska fråga henne idag om hon tror att ja börjar bli redo för halkan.

    Någon mer än ja som gör testen Teo trafikskola på datorn?? Klarade precis Trafikregler, har baratrafiksituationer och förrädiska situationer kvar innan slutprovet!! Känns nice
    Nu ska ja iväg o köra, hoppas de går bra!!!
Svar på tråden Någon som vill följas åt när det gäller att ta körkort? DEL 2