• Marioh­n
    Äldre 25 Nov 22:28
    8793 visningar
    104 svar
    104
    8793

    Är satanism på förskolan ok?

    På förskolan här i området jobbar en jättetrevlig fritidspedagog. Hon är kristen och bär ett stort guldkors runt halsen. Hon pratar ofta med barnen om Gud och bönens makt och fäller kommentarer som "guds vilja är outgrundlig" och dylikt.
    Ovanför hennes skrivbord står det skrivet ett par bibelcitat.

    Jag kan inte låta bli att fundera på om det hade varit ok för föräldrar att lämna sina barn till en fritidspedagog som bar en satanistisk symbol runt halsen, sade saker som "satans väg är rätt väg" till ungarna och hade satanistiska citat ovanför skrivbordet.

    Varför är det ena ok medan det andra inte är det?

    (Alla som nu tror att satanism handlar om att offra barn, slakta djur och begå brott. Så är det inte. Det är en väldigt extrem grupp som sysslar med det och extrema grupper finns inom alla religioner och grupper. Satanismen uppmanar inte nödvändigtvis till något negativt utan handlar till stor del om den fria viljan och rätten att förfoga över sitt eget liv och göra sina egna val istället för att lyda Gud)

  • Svar på tråden Är satanism på förskolan ok?
  • Äldre 25 Nov 22:32
    #1

    Generellt tycker jag så här. Förskolan ska vara fri från alla påtryckningar. Man kan tala om att "JAG tycker så här men alla gör det inte" om ämnet kommer upp. Vissa tycker si o vissa tycker så. Sen om man är kristen eller satanist spelar ingen roll för mig. Ingen ska påstå att vissa saker är absolut sanning på en allmän förskola. Sen har man valt inriktning på förskolan så får man ju tåla att vissa saker lärs ut men då har man gjort ett val innan.

  • Prutti­luskan
    Äldre 25 Nov 22:33
    #2

    Fråga den personalen om det är ok att ditt barn kommer dig med ett "hakkors" runt halsen... =P Det kanske är barnets "tro"...& därför ska det ju inte vara fel att få bära det! =P

  • Schnoo­glewoo­kiemus­h
    Äldre 25 Nov 22:35
    #3

    Jag skulle varken acceptera en fanatisk kristen eller en fanatisk djävuldyrkare. Jag vill inte att min son ska få påtryckningar från något håll om vilket religion han ska tillhöra, och verkligen inte från dagis eller skola.

  • Äldre 25 Nov 22:38
    #4

    Jag tycker att båda sakerna är lika illa. Sina villfarelser får folk lämna hemma. Skolan ska vara neutral.


  • Äldre 25 Nov 22:43
    #5

    Får man verkligen göra så på en "icke kristen" -förskola?
    Jag skule inte tycka att det var ok.

  • Äldre 25 Nov 22:45
    #6

    Att bära ett kors måste ses som helt ok, att prata om gud i generella ordalag och svara på frågor är rimligt.

    Att prata om bönens makt och att nämna gud i formen "herrens vägar är outgrundliga" är det inte.

    Hade jag varit berörd hade jag tagit ett allvarligt samtal med henne, om inte det hjälper så är det chefen som får ta det (kanske till och med ta det dit direkt).

  • Äldre 25 Nov 22:46
    #7

    jag skulle inte gilla det.
    men jag skulle nog inte kontkta rektorn eller så heller, utan jag skulle förklara för barnen om dom frågade nåt om henne att det är så hon tror.

  • Äldre 25 Nov 22:47
    #8

    Jag trodde inte man fick göra några påtryckningar om någon tro på förskola om man det inte är någon förskola som har denna tro, om ni förstår vad jag menar, finner inte ordet.
    Jag skulle nog säga ifrån om jag fick reda på att någon gjorde så på min sons kommande förskola. Skulle inte kännas bekvämt för mig då jag själv inte är kristen.

  • logg81
    Äldre 25 Nov 22:48
    #9

    Personliga livsåskådningar stannar hemma. På jobbet jobbar man... Inget annat.

    Däremot är jag inte emot att religiöst kopplade klädesplagg bärs OM man kan förklara för barnen på ett neutralt sätt varför man bär just det klädplagget. Och att man kan utföra sitt jobb i det.


    Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • lokiss­e
    Äldre 25 Nov 22:52
    #10
    Pruttiluskan skrev 2009-11-25 22:33:31 följande:
    Fråga den personalen om det är ok att ditt barn kommer dig med ett "hakkors" runt halsen... =P Det kanske är barnets "tro"...& därför ska det ju inte vara fel att få bära det! =P
    är ju en parti symbol och ingen religös symbol..

    tycker inte att nagon religion ska ha överhanden utan att det bästa vore om alla 5 stora religionerna och även andra kunde finnas pa alla förskolor..tror att det skapar mindre rädsla med lite av varge i stället för ingen
    snorkrakornas barn heter snorungar
Svar på tråden Är satanism på förskolan ok?