• tooba
    Äldre 28 Nov 10:05
    3029 visningar
    9 svar
    9
    3029

    Att föreläsa om Aspergers, ADHD & komplexa familjesituationer.

    Hej på Er!

    Jag är på gång att ta ett språng ut i världen tror jag.
    Jag är sjukskriven för närvarande, för ryggskador och utmattningssyndrom. Jag lever ihop med en man som har ADHD och en dotter som har Aspergers, uppepå detta har vi en son med rejäla talförseningar som dessutom genomgått några operationer på sina 4 levnadsår.

    Jag har genomgått en lång stresshanteringsutbildning i kognetivt tecken, jag är även coach till min man som går en längre variant av ADHD-hantering även den i kognetivt tecken.
    Uppepå detta utbildas man regelbundet av olika instanser och föreläsare om livet med barn som har Aspergers.

    Våran situation anses ofta som unik, rörig men kärleksfull. Under stresshanteringens tid har det vuxit fram en fundering om att dela med mig till andra i svåra kriser. Jag tog upp det med min psykolog oc beteendeteurapet där och skämdes lite över att tycka mig klara av att föreläsa. jag blev dock positivt överraskad då dom såg det som en jättebra idé.

    Mina områden jag tänkt att dela upp mig i om jag skulle genomföra detta är följande:

    * Att vara förälder till barn med Asperger. Hur ser vardagen ut, vad går man igenom, hur mår man och hur orkar man som familj och individ.

    * Att vara partner till en människa med ADHD. Vad skiljer sig, vad behöver man tänka på, hur uppmuntrar man varandra.

    * Att ta vara på livet. Vad är det som händer i kroppen vid stress, hur kommer det sig att man bara fortsätter, hur stannar man upp och ser vad man har?

    * Komplexa familjebilder. Hur överlever man som partners när man gång på gång kommer in i kriser, hur får man tid och ork till det som är roligt, hur prioriterar man och vad är egentligen viktigt i en familj?

    Jag är i grund och botten undersköterska, jag har jobbat med barn och ungdomar som hamnat snett i samhället och jag har jobbat på korttidsboende där både ADHD, Aspergers och andra funktionsnedsättningar förekommit.
    Största vikten lägger jag dock vid mina personliga upplevelser och mitt gena liv, jag har lyssnat på många föreläsare och dom som talar från sitt hjärta fastnar alltid allra bäst hos mig.

    Jag är öppen och oblyg, personlig och närvarande.
    Hur tycker Ni att det här låter? Hur går jag vidare? Bör man ha små testföreläsningar med enkäter för att få feedback och hitta sitt "sätt". Sköter man allt själv eller finns det argenturer att ställa upp sig på?
    Jag skulle bli glad om det finns någon som kan rekommendera etablerade föreläsare alternativt själva är etablerade så man kan få lite tips och råd och frågestunder med i ett initialstadie.

    Jag kommer även lägga minst halva tiden av min blivande "arbetstid" till att läsa in senaste studier och rapporter för att vara uppdaterad.

    Detta är bara en tanke än, jag stresshanterar mig fortfarande och är fortfarande kvar i ego-stadie, men tankarna finns här och jag vill ändå börja planera en framtid igen.
    Välkomna med KONTRUKTIV kritik och GODA råd och MATNYTTIG information. Tack.

  • Svar på tråden Att föreläsa om Aspergers, ADHD & komplexa familjesituationer.
  • Örnie
    Äldre 28 Nov 10:23
    #1

    Jag förstår inte riktigt för vem du vill föreläsa och vem som ska betala för det. Visst, jag kan tänka mig att du håller en eller annan föreläsning om dina personliga upplevelser inom någon föreläsning mot en liten slant, eller håller ihop något föräldrainitiativ. Men ett föredrag inför forskare och studenter låter lite långsökt. Visst, det kanske är intressant det du berättar, men jag förstår inte riktigt hur ett sånt jobb ska finansieras och hur du ska få en sal full med lyssnare. D v s om du inte tänker göra det ideellt på din fritid i liten skala, vilket säkert är en bra idé.

  • Äldre 28 Nov 12:44
    #2

    Om jag vore du skulle jag börja med att kontakta habiliteringen i ditt län och erbjuda dina tjänster som anhörig till personer med funktionshinder och att du kan komma och berätta om dina erfarenheter. Då får du hjälp av dem med lokal, kontaktnät osv osv, om de är intresserade. Dessutom får du betalt, även om det nog inte är så mycket.

    Här i Sthlm finns det "ganska många" som föreläser i den branschen om man nu kan kalla det för det, men om man kan hitta en egen nisch, och om man är bra på att föreläsa så kan man ju slå sig fram.

  • tooba
    Äldre 28 Nov 14:00
    #3
    Örnie skrev 2009-11-28 10:23:38 följande:
    Jag förstår inte riktigt för vem du vill föreläsa och vem som ska betala för det. Visst, jag kan tänka mig att du håller en eller annan föreläsning om dina personliga upplevelser inom någon föreläsning mot en liten slant, eller håller ihop något föräldrainitiativ. Men ett föredrag inför forskare och studenter låter lite långsökt. Visst, det kanske är intressant det du berättar, men jag förstår inte riktigt hur ett sånt jobb ska finansieras och hur du ska få en sal full med lyssnare. D v s om du inte tänker göra det ideellt på din fritid i liten skala, vilket säkert är en bra idé.
    Jag är mer inne på föräldragrupper som nyss fått veta att de har barn/anhöriga med diagnos,  när det kommer till asperger/adhd-biten, alternativt hela familjer i liknande situationer.
    Stressbiten är faktiskt pga av förfrågan jag funderat, där är min målgrupp arbetsplatser, ledningsgrupper likväl som "på golvet"-personal. 
    Jag är alltså inte inne på forskarföreläsningar. 
    Studenter tror jag däremot i viss utsträckning, jag har själv läst och bra komplement till rena fakta är upplevelser från riktiga individer, man använder sig även av det vid tex drogstudier.
  • tooba
    Äldre 28 Nov 14:03
    #4
    Catti41 skrev 2009-11-28 12:44:41 följande:
    Om jag vore du skulle jag börja med att kontakta habiliteringen i ditt län och erbjuda dina tjänster som anhörig till personer med funktionshinder och att du kan komma och berätta om dina erfarenheter. Då får du hjälp av dem med lokal, kontaktnät osv osv, om de är intresserade. Dessutom får du betalt, även om det nog inte är så mycket. Här i Sthlm finns det "ganska många" som föreläser i den branschen om man nu kan kalla det för det, men om man kan hitta en egen nisch, och om man är bra på att föreläsa så kan man ju slå sig fram.
    Jag bor i ett litet samhälle och utbudet här med föreläsningar från pålästa anhöriga är lika med noll anser jag personligen. Jag ser också en stor okunskap inom skolpersonal och här är hab bara med som stöttning i den biten, inte som direkta informationsgivare.
    När jag talade om för dotterns klass (föräldrarna) så insåg jag att nyfikenheten är stor, frågorna många och fördomarna ännu fler, samtidigt ökar diagnoserna eftersom man uppmärksammar dessa barn i större utsträckning. Det finns en rädsla för det som är annorlunda känns det som.
  • Äldre 28 Nov 14:14
    #5

    Du kan ansluta dig till olika föreningar i dom olika ämnena.

    Jag kommer själv att börja föreläsa nästa år.
    I föreningen gör man mycket gratis, men vi har börjat funderat på att ge arvode till föreläsaren.

    Jag funderar skarpt även på att vara rådgivare i samma ämnen som du.
    Då handlar det om mer om personlig hjälp som struktur i hemmet.
    Strukturhjälpmedel mm.

    Inte föreläsningar.
    Jag kommer föreläsa i ämnet sexuella övergrepp.

    Du och jag har gjort liknande resor i oss själva ser jag.
    Jag lever med en man med Ångestsyndrom, en son med ADD.
    Själv har jag, varit utsatt för sexuella övergrepp som barn.

    Man sitter inne med så mycket kunskap så det är dumt att inte sprida det vidare.

    Lycka till.

  • tooba
    Äldre 28 Nov 14:28
    #6
    solskina skrev 2009-11-28 14:14:59 följande:
    Du kan ansluta dig till olika föreningar i dom olika ämnena. Jag kommer själv att börja föreläsa nästa år. I föreningen gör man mycket gratis, men vi har börjat funderat på att ge arvode till föreläsaren. Jag funderar skarpt även på att vara rådgivare i samma ämnen som du. Då handlar det om mer om personlig hjälp som struktur i hemmet. Strukturhjälpmedel mm. Inte föreläsningar. Jag kommer föreläsa i ämnet sexuella övergrepp. Du och jag har gjort liknande resor i oss själva ser jag. Jag lever med en man med Ångestsyndrom, en son med ADD. Själv har jag, varit utsatt för sexuella övergrepp som barn. Man sitter inne med så mycket kunskap så det är dumt att inte sprida det vidare. Lycka till.
    Tack! Det var bra tips! ja visst är det väl bra om man kan sprida det man lärt sig! 
    Struktur i hem osv var ju också smart, där stod man så handfallen i början och hab tar tid på sig om dom ens föreslår hjälp och struktureringsmöjligheter, man behöver nästan veta vad man ska be om isf!
  • Karina­09
    Äldre 28 Nov 16:13
    #7
    tooba skrev 2009-11-28 14:28:32 följande:
    Tack! Det var bra tips! ja visst är det väl bra om man kan sprida det man lärt sig!  Struktur i hem osv var ju också smart, där stod man så handfallen i början och hab tar tid på sig om dom ens föreslår hjälp och struktureringsmöjligheter, man behöver nästan veta vad man ska be om isf!
    Där vi bor har hab ett pogram med föreläsningar för anhöriga så min tanke var också att det kunde vara bra att kontakta dem. Attention förstås samt studieförbunden. Företagshälsovården på några orter och varför inte hem och skola föreningar. Där brukar man ju ha föreläsningar om barn med olika svårigheter. Om du lyckas skapa ett nätverk kan det kanske dyka upp möjligheter att få delta i sammanhang där flera personer berättar ur olika perspektiv. Föreläsningsserier där flera personer berättar ur olika synvinklar. Jag tycker det är jättebra med människor som bjuder på sina personliga erfarenheter. Jag har själv "gått in i väggen" inte pga jobbet utan pga problemen hemma. När läkaren frågade mig om jag sov om nätterna så svarade jag att det gjorde jag. Först några dagar efteråt insåg jag att jag faktiskt sovit på tok för lite i flera månader. Nu fick jag ett fantastiskt bra samtalsstöd, men tänker att jag skulle varit hjälpt av att höra någon berätta om personliga erfarenheter.
    Lycka till - dina erfarenheter behövs!
  • tooba
    Äldre 28 Nov 17:51
    #8
    Karina09 skrev 2009-11-28 16:13:38 följande:
    Där vi bor har hab ett pogram med föreläsningar för anhöriga så min tanke var också att det kunde vara bra att kontakta dem. Attention förstås samt studieförbunden. Företagshälsovården på några orter och varför inte hem och skola föreningar. Där brukar man ju ha föreläsningar om barn med olika svårigheter. Om du lyckas skapa ett nätverk kan det kanske dyka upp möjligheter att få delta i sammanhang där flera personer berättar ur olika perspektiv. Föreläsningsserier där flera personer berättar ur olika synvinklar. Jag tycker det är jättebra med människor som bjuder på sina personliga erfarenheter. Jag har själv "gått in i väggen" inte pga jobbet utan pga problemen hemma. När läkaren frågade mig om jag sov om nätterna så svarade jag att det gjorde jag. Först några dagar efteråt insåg jag att jag faktiskt sovit på tok för lite i flera månader. Nu fick jag ett fantastiskt bra samtalsstöd, men tänker att jag skulle varit hjälpt av att höra någon berätta om personliga erfarenheter. Lycka till - dina erfarenheter behövs!
    Tack för dina ord och mycket konkreta och bra råd! Skönt att höra att du fick bra samtalsstöd, det behövs så fort som det bara går i sådana situationer!
  • tooba
    Äldre 28 Nov 21:38
    #9

    Ingen mer?

Svar på tråden Att föreläsa om Aspergers, ADHD & komplexa familjesituationer.