• Anonym (oroli­g)
    Äldre 28 Nov 13:24
    1733 visningar
    23 svar
    23
    1733

    gravid och mediciner. ngn läkare här? Annan som vet ngt?

    Jag är i en jättejobbig sits. Jag äter mediciner mot värk som man inte får äta när man väntar barn och nu har jag fått veta att jag är gravid!
    Det är alltså receptbelagda mediciner och graviditeten var inte planerad. Jag vill egentligen absolut inte göra abort. Å andra sidan vill jag inte leva med att skada mitt barn. Det är Så hemskt! Jag känner sån jäkla skuld över detta!
    Medicinerna åt jag fram till 10 dagar efter den gång vi gjorde ett misstag. Sen har jag inte ätit de efetrsom jag kände mig gravid och 2 dagar senare testade positivt.
    Jag måste säkert boka tid med läkare och fråga om detta men jag är så förvirrad och ledsen och har såklart så dåligt samvete!

    Finns det någon som vet om mediciner kan skada upp till 10 dagar efter en befruktning? Och hur i så fall..
    Och finns det någon som kan ge ett råd hur man ska göra?

    Ledsen mamma.

  • Svar på tråden gravid och mediciner. ngn läkare här? Annan som vet ngt?
  • Äldre 28 Nov 14:29
    #11

    Ts jag förstår din oro men försök slappna av ändå för det är så tidigt i graviditeten än!

    Jag lever själv med fibromyalgi med svår smärtproblematik och i min dagliga medicinlista finns det flertalet både receptbelagda och receptfria mediciner som man inte bör äta vare sig om man vill bli gravid eller under graviditet.

    Men gravid blev jag och jag fick sluta :) Det är inte alla som plussar så fort heller så det finns gott om människor som fortsätter äta sina mediciner ett litet tag efteråt.

    Att ha slutat 10 dagar efter samlaget är ingen fara. Jag är ju inte läkare men jag vågar påstå att du inte behöver vara orolig och det är ingen fara. Jag har pratat mycket med mina läkare om detta för jag var själv i den sitsen förut. Slutade precis 10 dagar efter sexet då jag plussade :)

  • Anonym
    Äldre 28 Nov 14:36
    #12

    Jag har tre mediciner jag undrar över men hittar bara den ena.

  • Anonym
    Äldre 28 Nov 14:55
    #13

    jag är själv gravid i v24 och tog treo comp för migrän (provat allt,allt annat) Min gyn sa att det va ok att ta vid tillfället med dock inte varje dag. dessutom fick jag citodon av henne för min piniga foglossning, jag frågade även där men det var ok sa hon men jag ska inte ta det de sista 2 veckorna innan förlossning då det kan ge abstinens till barnet efter födseln men sa även att skulle det vara så så säger man till på förlossningen innan att man tagit så att dom vet. De ger citodon ibland vid förlossning om du har ont men inte öppnat dig tillräckligt för att läggas in.

    Jag har kollat UL och allt såg perfekt ut. Jag tycker du ska ringa din gyn och fråga om dina mediciner..Vad tar du för mediciner?

  • Äldre 28 Nov 16:36
    #14

    Anonym nr 12, har du kollat på fass.se?

  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 28 Nov 19:37
    #15
    Anonym skrev 2009-11-28 14:55:01 följande:
    jag är själv gravid i v24 och tog treo comp för migrän (provat allt,allt annat) Min gyn sa att det va ok att ta vid tillfället med dock inte varje dag. dessutom fick jag citodon av henne för min piniga foglossning, jag frågade även där men det var ok sa hon men jag ska inte ta det de sista 2 veckorna innan förlossning då det kan ge abstinens till barnet efter födseln men sa även att skulle det vara så så säger man till på förlossningen innan att man tagit så att dom vet. De ger citodon ibland vid förlossning om du har ont men inte öppnat dig tillräckligt för att läggas in.Jag har kollat UL och allt såg perfekt ut. Jag tycker du ska ringa din gyn och fråga om dina mediciner..Vad tar du för mediciner?
    Jag ska ringa gyn ändå. Det är citodon och tramadol (den svagaste) jag tagit. Citodonet nästan varje dag, och tramadol i 2 dagar då det var värre. Nu ska jag inte ta ngn medicin tills jag pratat med läkare.
    Jag trodde inte citodon alls ges till gravida. Vad konstigt. På fass står det att det bör undvikas.
    Jag undviker all medicin nu. Jobbigt med värken men jag vågar absolut inte. Nu känns det i alla fall lite bättre och att jag aningen kan släppa oron. Men gyn ska jag såklart prata med ändå. Det kändes dock skönt att höra att ingen av dessa mediciner leder till en rekommendation om abort i alla fall...
    Om jag hade planerat en graviditet så hade jag såklart kollat upp detta innan. Man blir så paff när det bara händer! Jag ska testa igen på måndag för säkerhets skull för det är ganska svårt att tro att det kan bli en bebis så här "lätt"..
  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 28 Nov 19:39
    #16
    UnderYtan skrev 2009-11-28 14:29:31 följande:
    Ts jag förstår din oro men försök slappna av ändå för det är så tidigt i graviditeten än!Jag lever själv med fibromyalgi med svår smärtproblematik och i min dagliga medicinlista finns det flertalet både receptbelagda och receptfria mediciner som man inte bör äta vare sig om man vill bli gravid eller under graviditet. Men gravid blev jag och jag fick sluta :) Det är inte alla som plussar så fort heller så det finns gott om människor som fortsätter äta sina mediciner ett litet tag efteråt. Att ha slutat 10 dagar efter samlaget är ingen fara. Jag är ju inte läkare men jag vågar påstå att du inte behöver vara orolig och det är ingen fara. Jag har pratat mycket med mina läkare om detta för jag var själv i den sitsen förut. Slutade precis 10 dagar efter sexet då jag plussade :)
    Då är jag inte ensam om denna oro i alla fall! Hur är det att leva med fibromyalgi? Jag läste om det och förstod att nästan hela livet påverkas. Inte bara värk utan kronisk trötthet och sömnproblem med. Hur tacklar du värken nu? har du fått byta ut medicinerna eller går det bra utan?
  • Anonym
    Äldre 28 Nov 20:57
    #17

    Anonym (orolig) skrev 2009-11-28 19:37:03 följande:


    Jag ska ringa gyn ändå. Det är citodon och tramadol (den svagaste) jag tagit. Citodonet nästan varje dag, och tramadol i 2 dagar då det var värre. Nu ska jag inte ta ngn medicin tills jag pratat med läkare.Jag trodde inte citodon alls ges till gravida. Vad konstigt. På fass står det att det bör undvikas. Jag undviker all medicin nu. Jobbigt med värken men jag vågar absolut inte. Nu känns det i alla fall lite bättre och att jag aningen kan släppa oron. Men gyn ska jag såklart prata med ändå. Det kändes dock skönt att höra att ingen av dessa mediciner leder till en rekommendation om abort i alla fall... Om jag hade planerat en graviditet så hade jag såklart kollat upp detta innan. Man blir så paff när det bara händer! Jag ska testa igen på måndag för säkerhets skull för det är ganska svårt att tro att det kan bli en bebis så här "lätt"..
    jag fick det då jag är allergisk mot dexofen som är det vanliga de skriver ut mot foglossning. Likadant mot tradolan,voltaren och överiga antiinflammatoriska dock är tro det enda jag annars kunde ta..Jag vet inte men enligt läkarnas fass så var det ingen fara utan endast den sista tiden pga abstinens. Hon kollade på en annan sida än fass och jag fick titta själv på hennes skärm
  • Äldre 28 Nov 21:08
    #18

    Jag har läst flertalet trådar där personer med värk nämner att de har citodon under graviditet. Man får väl göra en avvägning i samråd med läkaren.

    Enligt fass så är det kodeinet i citodon som inte är så bra. Men det står bör användas med försiktighet under första trimestern, men om exponering redan skett föreligger ingen orsak till ett avbrytande av graviditeten. Vid långvarig behandling under graviditet bör risk för neonatal abstinens beaktas.
    Jag tycker inte det låter så alarmerande faktiskt.

    Jag äter bara alvedon nu. Om du blir hjälpt iaf. litegrann av det ts så tycker jag att du ska ta alvedon. Det får man äta maxdos av per dag.

    Fibromyalgi är jättejobbigt och påverkar hela livet. Blir för långt om jag ska berätta :) Men i vanliga fall äter jag flertalet olika smärtstillande, både starka receptbelagda och vanliga receptfria.

    Jag mådde rätt ok de första veckorna. Från vecka 12 och fram till nu (vecka 17) har jag haft grymt mycket huvudvärk och migrän. Alvedonen hjälper oftast inte men jag försöker stå ut. Är sjukskriven från jobbet. Övrig värk och extrem trötthet får jag bara stå ut med helt enkelt. Allt för min bebis :) När bebis har kommit så får jag ju börja äta mediciner igen.

    Men snart måste jag nog jobba igen för försäkringskassan har totalt omänskliga regler och godkänner inget. Att man har helt sängliggande nästan dygnet runt på grund av migrän som ej går att behandla med medicin är tydligen inget skäl till att få vara sjukskriven.

  • Anonym
    Äldre 28 Nov 22:27
    #19
    Anonym skrev 2009-11-28 14:55:01 följande:
    jag är själv gravid i v24 och tog treo comp för migrän (provat allt,allt annat) Min gyn sa att det va ok att ta vid tillfället med dock inte varje dag. dessutom fick jag citodon av henne för min piniga foglossning, jag frågade även där men det var ok sa hon men jag ska inte ta det de sista 2 veckorna innan förlossning då det kan ge abstinens till barnet efter födseln men sa även att skulle det vara så så säger man till på förlossningen innan att man tagit så att dom vet. De ger citodon ibland vid förlossning om du har ont men inte öppnat dig tillräckligt för att läggas in.Jag har kollat UL och allt såg perfekt ut. Jag tycker du ska ringa din gyn och fråga om dina mediciner..Vad tar du för mediciner?
    Kan tillägga att jag fick inte citodon förrän efter v16 och tar inte maxdos som är 8tabl/dygn..Utan tar det mer vid behov mest på dagen när jag vaknat för att kunna röra mig samt till natten för att kunna vända mig i sängen..
  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 08:10
    #20

    Tack alla för era svar. Jag vet inte ännu hur det blir med bebben. Har haft sån "mensvärk" i helgen. Överallt..

    Fick svagt plus förra veckan och ska testa igen idag och se om plusset är borta eller starkare.

  • Äldre 30 Nov 09:49
    #21

    Hoppas det går bra. Under båda mina graviditeter har jag haft mycket molvärk i början. Jag har i vanliga fall inte mensvärk men jag har hört av andra att molvärken känns ungefär likadant. Så det måste inte vara något tråkigt på gång.

    Om det skulle vara ett mf på gång så kan man testa plus upp till två månader efteråt, tänk på det. Så bättre att försöka ta det lugnt och tänka positivt (även om det inte är lätt)

  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 5 Dec 22:04
    #22

    Jag tappade barnet. tar såklaart på mig skulden..

  • Anonym
    Äldre 6 Dec 20:21
    #23

    Anonym (orolig) skrev 2009-12-05 22:04:32 följande:


    Jag tappade barnet. tar såklaart på mig skulden..
    Jag beklagar verkligen.
    Men du, ta inte på dig skulden.
    Det är inte ditt fel. Det var antagligen något fel på barnet som gjorde det hela. Det var inte ditt fel.
Svar på tråden gravid och mediciner. ngn läkare här? Annan som vet ngt?