• Desse
    Äldre 29 Nov 20:39
    10727 visningar
    10 svar
    10
    10727

    extra tvätt hur mycket per år ansökan vårdbidrag

    Hej !

    Finns det någon som sökt vårdbidrag och tagit upp extra tvätt av kläder som en merkostnad och isåfall hur stor kostnad per år ?

    Sen undrar jag, hur stor summa kan man skriva upp för leksaker de tar sönder?
    Det är jätte svårt att räkna ut tycker jag.

    anses kosttillskott eye q vara en merkostnad?

    Sen undrar jag, min son är 6 år och sliter väldigt mycket på knäna på sina byxor. Byxorna håller ungefär en månad, är det normalt för en 6 årig kille att slita så på byxor eller är det något jag kan ta upp som merkostnad? Jag har inga flera barn att jämföra med, därav min fråga.

    Tack snälla för hjälpen på förhand !

  • Svar på tråden extra tvätt hur mycket per år ansökan vårdbidrag
  • Äldre 29 Nov 20:52
    #1

    EX på vad du kan ta upp..
    extra slitage på kläder
    extra slitage i hemmet (inredning)
    extra tvätt
    resekostnder till o från sjukhus (max 1800)
    parkeringsavgifter vid dessa besök
    resekostnader t o från apotek samt parkeringsavgifter
    mediciner (max 1800)
    extra telesamtal FK, apotek, läkare, etc (samt mertiden för dessa)
    tvättlappar, salvor etc om barnet har blöja (men är gammal nog för att inte ha det)
    matrial till schemabilder tex färgpatroner, lim, magneter, kardborre, lamineringspapper, etc
    extra förbrukning av hushållspapper
    extra förbrukning av städprodukter
    medlemsavgifter i tex Attention, RFA FUB osv
    litteratur om funktionshindret.
    Barnomsorgsavgift om barnet är äldre än 12 år
    Det du inte kan en exakt summa på får du se över hur mkt extra tvätt det rör sig om. Jag fick för en maskin om dagen, då dottern kissar ner sig varje natt, igenom blöja o allt så bara där är det en maskin. Barnen tuggar även sönder sina tröjor o byxorna slits på knäna. Skriv upp ca hur länge ett par byxor håller o hur många som går åt på en månad..
    När det gäller slitage i hemmet (leksaker går därunder) så räknade jag upp de saker jag kom på som gått sönder på sista tiden (tapeter, splirrans nytt nintendo WII som slängdes i golvet, strykjärn, strykbräda, golv, kökslucka bortsliten (2-år gammalt kök) lampor, rullgardiner, dvdfilmer, pc-spel, tangentbordet på datorn osc plus alla små saker som leksaker o sånt. Porslin i köket!! Alla glas som går åt som smör..

    Man blir lätt hemmablind. Jag råder dig till att ha ett papper liggandes nära till hands så att du kan skriva upp direkt när du kommer på nya saker,,

  • Desse
    Äldre 29 Nov 21:01
    #2

    men hur mycket pengar kostar en maskin tvätt?

    Sen undrar jag min son äter gluten och mjölkfri mat. Hur räknar man ut merkostnaden på detta? Ska jag ta mellanskillnaden mellan vanlig mjölk och havremjölk eller skriver man upp hela summan för havremjölken?

    Littratur till föräldrar hur mycket per år?? Jag räknade på 1500 är det rimligt ?

  • Äldre 29 Nov 21:04
    #3

    Skriv du 1500 så få du se vad de bevlijar. Med tvätten räcker det att du skriver hur många extra tvättar du har, de går efter konsumentverkets riktlinjer o har tabeller för det.
    Extra matkostnader för specialkost ska du självklart ta med, även merjobbet du har för det.
    Räkna ut hur mkt som går åt o jämför med vad det hade kostat annars, alltså skillnaden i pris.

  • Desse
    Äldre 29 Nov 21:08
    #4

    men hur räknar man merjobbet i pengar??

    det här är inte lätt

  • Äldre 29 Nov 21:23
    #5

    Själva vårdbidraget baseras på hur mycket MERarbete du har med ditt barn. Tror att ca 10 timmar är 1/4, 20 timmar 1/2 osv. På samma blankett ansöker du om merkostnader. För att få 18% av prisbasbeloppet (ca 42000 kr) så ska du komma upp i 7000 kr drygt på ett år. Då får du 18% av prisbasbeloppet delat på 12 mån o skattefritt. Det läggs på ditt vårdbidrag.
    Tänk på att lägga krutet på merarbetet! Så att du inte missar en massa där!
    Finns info på FKs hemsida..

  • Äldre 30 Nov 11:31
    #6

    FK har schabloner för vad en tvätt kostar så det räcker om du anger hur många extra tvättar du har.

    Om du har kontakt med habiliteringen så kan kuratorn där hjälpa dig med ansökan.

  • Äldre 30 Nov 15:51
    #7

    VAd ger 18% av prisbasbeloppet /månad? Hur mkt är det exakt/ år man ska komma upp till? Nån som vet?

  • Äldre 1 Dec 07:53
    #8

    Står exakta summor på FKs hemsida, men 7200 kr ca tror jag att det är. 42000 kr är prisbasbeloppet ca o 18% av det, delat med 12 månader..

  • Äldre 1 Dec 08:54
    #9

    På Livsmedelsverkets hemsida (har jag för mig iaf) finns uppgifter om merkostnader för glutenfri kost och för mjölkfri kost (och några andra specialkoster till). Annars tror jag Celiakiförbundet kan jag hjälpa till med schablonkostnader, www.celiaki.se


    Mamma till Axel -01, Anton -04 (DS), Astrid -06
  • Äldre 1 Dec 20:16
    #10

    Vi blev beviljade 2,50 kr / tvättmaskin. Det är standard om man bor i lägenhet, i hus någon krona mer.
    Jag har själv gluten men vi har bidrag fr landstinget på ca 3400 kr / år. Har du kollat upp om ni har något sånt?
    Lycka till m sökningen!

Svar på tråden extra tvätt hur mycket per år ansökan vårdbidrag