• pinguuu

    Språkstörningstråden fortsätter

    Språkstörningstråden fortsätter


    Språkstörningstråden fortsätter
    Vi som har barn med språkstörning. Språkstörning - Tråden fortstätter
    Tråden fortsätter att fortsätta här!!

    Tycker det är kul och vi blir fler och fler och vi har en gemensam nämnare och det är språksvårigheter eller språkstörningar hos våra barn!!

    Vi har ju blivit några stycken och jag tycker det är så roligt att vi har lyckats ha denna tråden igång.

    Hoppas nu vi kan fortsätta vara lika "flitiga" med denna.
    Jag tycker att det känns skönt att kunna "samtala" med någon som förstår.... Byta erfarenheter, dataprogrtam...
    Hur gjorde du/Hur har du/ni gått tillväga....

    Jag heter Kicki. Jag har 3 barn. Min minsta lilla kille har atypisk autism samt en grav språkstörning.
    Har känt mig mycket ensam om mina problem kring min sons språkutveckling men har tack vare tråden hittat likasinnade föräldrar.

    Hör av Er!!

    Vi har mycket av erfarenheter allihop och vi har säkert mycket att kunna delge varandra.

    Gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46826662.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-08 15:38
    unesco.se/Bazment/Unesco/sv/Svenska-Unescorad...

    www.unicef.se/barnkonventionen/barnkonvention...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-08 15:38
    www.skolverket.se/sb/d/193/url/00680074007400...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-04 11:34
    www1.vgregion.se/blom/Startsidor/sid1.htm

    www.dhb.se/

    www.abclogopedtjanst.se/
  • Svar på tråden Språkstörningstråden fortsätter
  • anne h

    Det beror ju helt på vad resursen är menad att göra.

    Är det träning på schemalagd tid så går det att dela den på flera barn, är det att _passa_ barnet så är det värre, gäller det barn som behöver stöd hela tiden det är på förskolan så går det inte alls.

    Vad har ditt barn resp det andra barnet för behov av det extra stödet?


    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Septemberknodd

    Vet inte om jag har skrivit nåt i denna tråd, men nu lägger jag den till favoriter. Jag har två barn, 3 och 1,5 år gamla. Tea, min stora, har downs syndrom och autistiska drag. Huruvida hon har autism som tilläggsdiagnos återstår att se, vi ska göra en pep-utredning nu till våren. Tea ligger låååångt efter sina jämnåriga downkompisar beträffande talspråket; Hon kan vid tre års ålder säga "Titta" och ingenting annat. Vi har testat tecken i hundra år och det funkar inte mer än i sångsammanhang och enskilda ord - vi har just börjat med pcs-bilder och det funkar bättre. Dagis kör stenhårt med pcs och vi ska börja bli bättre...Vi har fått inprint-programmet nu, så att vi kan tillverka egna bildkartor och sånt. Jag ska försöka hålla mig uppdaterad här - nu har jag iaf lagt till tråden.


    mamma till vackra Tea -06 (ds) & underbara Anna-Klara -08
  • anne h
    Septemberknodd skrev 2009-12-28 20:27:39 följande:
    Vet inte om jag har skrivit nåt i denna tråd, men nu lägger jag den till favoriter. Jag har två barn, 3 och 1,5 år gamla. Tea, min stora, har downs syndrom och autistiska drag. Huruvida hon har autism som tilläggsdiagnos återstår att se, vi ska göra en pep-utredning nu till våren. Tea ligger låååångt efter sina jämnåriga downkompisar beträffande talspråket; Hon kan vid tre års ålder säga "Titta" och ingenting annat. Vi har testat tecken i hundra år och det funkar inte mer än i sångsammanhang och enskilda ord - vi har just börjat med pcs-bilder och det funkar bättre. Dagis kör stenhårt med pcs och vi ska börja bli bättre...Vi har fått inprint-programmet nu, så att vi kan tillverka egna bildkartor och sånt. Jag ska försöka hålla mig uppdaterad här - nu har jag iaf lagt till tråden.
    Min unge hade inget tal före han började skolan (grundskolan, som så många förfasar sig över att jag valde åt ett barn utan tal!! haha)

    Nu vid nyligen 10 år fyllda pratar han så många förstår (inte alla), dock inte långa meningar, men det kommer allteftersom, lite i taget. Han ligger låååångt efter de flesta andra med ds.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Tuffen

    Det är tänkt att resursen ska hjälpa till att ta hand om de andra barnen så att 'vår' förskollärare ska kunna ägna sig åt vår son (språkträning). Det finns även 2 andra pojkar med språkproblem. De kommer att få vara med på språkträningen, men den är i första hand riktad till vår son. Jag kommer så klart att tala med förskolan efter jul och kräva att resursen finns på förskolan när sonen är där, annars är det ju meningslöst. Håll tummarna!

  • anne h
    Tuffen skrev 2009-12-29 08:04:58 följande:
    Det är tänkt att resursen ska hjälpa till att ta hand om de andra barnen så att 'vår' förskollärare ska kunna ägna sig åt vår son (språkträning). Det finns även 2 andra pojkar med språkproblem. De kommer att få vara med på språkträningen, men den är i första hand riktad till vår son. Jag kommer så klart att tala med förskolan efter jul och kräva att resursen finns på förskolan när sonen är där, annars är det ju meningslöst. Håll tummarna!
    Hur mycket i tid beräknas denna träning ta per dag?
    Hur går den till?
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Tuffen

    Man kan säga att det är två delar. Dels språktränar de med spel, språkpåsar, flanosagor, munmotoriska övningar och dyl. Det håller de på med en halvtimme per dag ungefär. Min lillkille orkar faktiskt inte mer, inte när det är så strukturerat. Den andra delen består av att förskolläraren är med honom i leken, ibland direkt och ibland lite vid sidan av. Hon hjälptecknar åt honom när det tjorvar till sig och hon arbetar med att öka hans ordförråd allmänt. För att det ska funka måste hon få ägna sig enbart åt honom, och det är där resursen behövs. Resursen tar hand om det andra som kan uppstå, t ex blöjbyten på mindre barn. Jag hoppas verkligen att detta kommer att funka, men det kräver ju att resursen är på dagis när min lillkille är där.

  • Plutteli
    Elli47 skrev 2009-12-28 08:55:36 följande:
    Då har jag också hittat till den här tråden! Min son som är 7 år och går i förskoleklass övar med specialpedagog 2-3 ggr per vecka och det fungerar bra. Angående dyslexi=språkstörning... min sambo har dyslexi och det finns även fler i hans släkt som har det. Vår 10-åring var sen med talet men har inga problem med att läsa/skriva eller tala. Vår 7-åring har språkstörning (utelämnar bl a initiala konsonanter) men det verkar inte som han har dyslexi för han skriver jättemycket och är intresserad av bokstäver.
    Vill bara inflika en liten grej här, jag har själv inte barn med språkstörning men har en form av språkstörning själv.

    Det kan vara så att din son har fonetisk dyslexi, en form av dyslexi som väldigt väldigt många inte ens vet om, jag har den själv. Jag är jätteduktig på att läsa, som 10 åring lästa jag 500 sidiga böcker för vuxna (typ grottbjörnens folk och liknande) utan problem, jag kunde också skriva med ett väldig avancerat språk. Läsa och skriva lärde jag mig när jag var 4-5 år... MEN jag stavar jättedåligt, och mitt tal är inte rent. Varför? Jag hör inte skillnad på ljud! Jag fick specialhjälp i åk 6 vilket rättat till en del men innan dess gjorde jag saker i mitt språk som tex. uttalade b som p, hoppade över ljud och vokaler, och något jag fortfarande gör jätteofta är uttalar sch och sj ljud felaktigt. Tex. blandar jag jätteofta ihop Kärna och Stjärna, för mig låter dessa ord precis lika och det spelar ingen roll hur många gånger folk försöker lära mig hur de ska låta, jag hör inte när det blir fel. Vad gäller stavningen så är den bättre, men inte bra idag. Rättstavningsprogram är ett skänt från ovan
    Jag fick lära mig att jag skulle ljuda mig till om jag stavat rätt eller ej...men hur lätt är det när jag inte hör om det är rätt eller fel det jag skrivit eftersom allt låter rätt?

    Så, vet inte om något av era barn har denna diagnos, eller om det ens kan vara en möjlighet. Men kanske nått att fundera kring om det "bara" är det talade språket/stavning som är bekymmret?
  • Elli47
    Plutteli skrev 2009-12-31 11:31:29 följande:
    Vill bara inflika en liten grej här, jag har själv inte barn med språkstörning men har en form av språkstörning själv.Det kan vara så att din son har fonetisk dyslexi, en form av dyslexi som väldigt väldigt många inte ens vet om, jag har den själv. Jag är jätteduktig på att läsa, som 10 åring lästa jag 500 sidiga böcker för vuxna (typ grottbjörnens folk och liknande) utan problem, jag kunde också skriva med ett väldig avancerat språk. Läsa och skriva lärde jag mig när jag var 4-5 år... MEN jag stavar jättedåligt, och mitt tal är inte rent. Varför? Jag hör inte skillnad på ljud! Jag fick specialhjälp i åk 6 vilket rättat till en del men innan dess gjorde jag saker i mitt språk som tex. uttalade b som p, hoppade över ljud och vokaler, och något jag fortfarande gör jätteofta är uttalar sch och sj ljud felaktigt. Tex. blandar jag jätteofta ihop Kärna och Stjärna, för mig låter dessa ord precis lika och det spelar ingen roll hur många gånger folk försöker lära mig hur de ska låta, jag hör inte när det blir fel. Vad gäller stavningen så är den bättre, men inte bra idag. Rättstavningsprogram är ett skänt från ovan Jag fick lära mig att jag skulle ljuda mig till om jag stavat rätt eller ej...men hur lätt är det när jag inte hör om det är rätt eller fel det jag skrivit eftersom allt låter rätt?Så, vet inte om något av era barn har denna diagnos, eller om det ens kan vara en möjlighet. Men kanske nått att fundera kring om det "bara" är det talade språket/stavning som är bekymmret?
    Hej! Tack för ditt inlägg! Jag ska kolla med specialpedagogen och logopeden vad de tror om det! Har inte ens hört talas om fonetisk dyslexi förut!
Svar på tråden Språkstörningstråden fortsätter