• Anonym
    Äldre 1 Dec 11:44
    28305 visningar
    179 svar
    179
    28305

    Någon annan som fastnat i medicinmissbruk?

    Känner mig så ensam just nu. Jag vet att det jag gör är fel men samtidigt så vill jag inte sluta, för jag vill inte känna. Medicinerna får mig att må bra, inte känna smärtan inom mig... Har hållt på i ett halvår nu med tradolan.

    Finns det någon annan i samma situation?

  • Svar på tråden Någon annan som fastnat i medicinmissbruk?
  • Äldre 11 Apr 18:53
    Stargirl skrev 2010-04-11 17:41:10 följande:
    Om du inte får medicin utskrivet innebär det rätt krasst att läkaren inte anser att du behöver starkare smärtstillande och misstänker missbruk. Visst kan du shoppa medicin på nätet men det gör dig till en brottsling och missbrukare....det är kanske inte ngt man vill vara. Jag skulle testa alternativa sätt att bli av med smärtan. Kanske smärtar det mest för att du inte har tabletter som dövar andra sinnen samtidigt?
    Återigen läser jag en GROV generalisering.

    Det kan mycket väl vara som så att hennes läkare faktiskt inte alls förstår vilken smärta hon har.

    Jag kan även tillägga att om man har en stor smärta så skiter man i om man blir en brottslig etc. Ens viktigaste prio är att bli smärtfri.
    Anonym (ONT!!!!!!!!!) skrev 2010-04-11 00:47:49 följande:
    Jo, jag vet. :( Det är bl.a. därför a´jag inte köpt där än + att det är så djäkla dyrt! Men vad fan ska jag göra liksom? Jag orkar inte ha ont hela tiden :´(
    Gå till din läkare igen. Ligg på. Förklara din smärta. Lyssnar inte din läkare. BYT läkare. Det är inte meningen att man ska gå runt med en fruktansvärd smärta utan att få hjälp mot denna.

    Dock är det väldigt vanligt att man får MER ont när man slutar med tramadol men det är ett övergående stadium.
  • Anonym (hej)
    Äldre 12 Apr 11:31

    Finns det ngn här som varit beroende av insomningstabletter? hur har ni isf trappat ned, och hur har det gått med sömnen?

  • Äldre 12 Apr 11:33
    Anonym (hej) skrev 2010-04-12 11:31:35 följande:
    Finns det ngn här som varit beroende av insomningstabletter? hur har ni isf trappat ned, och hur har det gått med sömnen?
    Jag slutade rakt av från att ha tagit ca 8st/kväll i ett års tid.
    Två dåliga nätter sedan var allt okej.
  • Anonym (hej)
    Äldre 12 Apr 11:43

    Fattar du vilket hopp jag får nu! Skulle vara utan helt i natt (tar en imovane varje kväll), men kl 03.00 tog paniken överhanden och jag tog en. Visste att barnen skulle vakna 06.00, och att jag var tvungen att få iallafall ett par timmars sömn!

    I natt ska jag inte ha tabletterna i bredvid sängen. Lägger dem i städskåpet, och bestämmer mig för klara det i natt. Är redan livrädd!

    Vilken sort var det du tog? Kan du ta en ibland nu, utan att få sämre sömn, eller håller du dig helt borta ifrån dem?


    DreamBitch skrev 2010-04-12 11:33:45 följande:
    Jag slutade rakt av från att ha tagit ca 8st/kväll i ett års tid.Två dåliga nätter sedan var allt okej.
  • Äldre 12 Apr 11:56
    Anonym (hej) skrev 2010-04-12 11:43:08 följande:
    Fattar du vilket hopp jag får nu! Skulle vara utan helt i natt (tar en imovane varje kväll), men kl 03.00 tog paniken överhanden och jag tog en. Visste att barnen skulle vakna 06.00, och att jag var tvungen att få iallafall ett par timmars sömn! I natt ska jag inte ha tabletterna i bredvid sängen. Lägger dem i städskåpet, och bestämmer mig för klara det i natt. Är redan livrädd! Vilken sort var det du tog? Kan du ta en ibland nu, utan att få sämre sömn, eller håller du dig helt borta ifrån dem?
    Jag åt stilnoct och personligen tycker jag att dom är "värre" än imovane eftersom du får ett extremt rus av dom. Det får iaf inte jag av imovane.

    Ja, jag kan ta dom ibland utan problem. Jag vet att det på sin höjd handlar om 1-2 nätters halvdålig sömn när jag slutar och inget mer.

    Det är inte så svårt som man tror faktiskt :)
  • Stargi­rl
    Äldre 12 Apr 12:40
    DreamBitch skrev 2010-04-12 11:56:44 följande:
    Jag åt stilnoct och personligen tycker jag att dom är "värre" än imovane eftersom du får ett extremt rus av dom. Det får iaf inte jag av imovane.Ja, jag kan ta dom ibland utan problem. Jag vet att det på sin höjd handlar om 1-2 nätters halvdålig sömn när jag slutar och inget mer.Det är inte så svårt som man tror faktiskt :)
    Jag har ätit stilnoct pga störd sömn pga jetlag och andra orsaker. Att sluta med Stilnoct är inte svårt alls. Jag har iofs aldrig missbrukat dem men bara första natten var det svårt att somna och sen var det som vanligt igen....inga konstigheter. Men folk i denna tråden kanske tar mer än rekomenderat?
    ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
  • Anonym (hej)
    Äldre 12 Apr 13:06

    Stargirl och dreambitch: Tack snälla för att ni delger era erfarenheter, jag är som sagt riktigt rädd för att inte sova, det är förmodligen där problemet ligger också, att jag får sådan förväntansångest.. .

    Jag har tagit 1 hel imovane vid sänggående i 25 nätter nu. Vet att det inte var tänkt att jag skulle ha dem vid annat än "behov", så jag antar att det är ett missbruk. Jag vill dock inte ta dem alls längre, för dels har jag inga fler på recept, dels sover jag nu i princip lika illa med dem som jag gjorde innan jag började med dem.

    Jag vill dock gärna ha kvar någon form av insomningshjälp vid behov, och det tror jag att min läkare också tycker är rimligt.

    Just sömn är så fruktansvärt jobbigt för mig. Har haft sömnproblem sedan tonåren. Vid en utredning fick jag diagnosen "kronisk insomni", men det finns ju liksom ingen hjälp alls.

    Usch, börjar redan gruva mig för natten. HOPPAS så att jag kan skriva här i morgon att det inte blev någon imovande!

  • Äldre 12 Apr 14:59
    Anonym (hej) skrev 2010-04-12 13:06:58 följande:
    Stargirl och dreambitch: Tack snälla för att ni delger era erfarenheter, jag är som sagt riktigt rädd för att inte sova, det är förmodligen där problemet ligger också, att jag får sådan förväntansångest.. . Jag har tagit 1 hel imovane vid sänggående i 25 nätter nu. Vet att det inte var tänkt att jag skulle ha dem vid annat än "behov", så jag antar att det är ett missbruk. Jag vill dock inte ta dem alls längre, för dels har jag inga fler på recept, dels sover jag nu i princip lika illa med dem som jag gjorde innan jag började med dem. Jag vill dock gärna ha kvar någon form av insomningshjälp vid behov, och det tror jag att min läkare också tycker är rimligt. Just sömn är så fruktansvärt jobbigt för mig. Har haft sömnproblem sedan tonåren. Vid en utredning fick jag diagnosen "kronisk insomni", men det finns ju liksom ingen hjälp alls. Usch, börjar redan gruva mig för natten. HOPPAS så att jag kan skriva här i morgon att det inte blev någon imovande!
    Har du testat theralen?
    Jag bytte självvalt till dessa när jag slutade med stilnoct och visst, det tar tid att vänja sig men i dagsläget sovet jag gott och är väldigt utvilad dagen efter.

    För tillfället har jag svårt att sova men det beror på att en nära vän precis har gått bort och jag väntar fortfarande på en teletid med min läkare.
    Har just nu imovane men jag vill bara kräkas av bismaken dessa ger och jag hoppas att min riktiga läkare kan hjälpa mig med detta. Imovane är en bra tablett men jag pallar som sagt inte bismaken som sitter i hela dygnet.
  • Anonym (hej)
    Äldre 12 Apr 17:52

    Har testat lergigan, propavan och atarax. För mig är atarax helt klart bäst, men har tyvärr slut på dem också nu. Min läkare vill egentligen inte skriva ut några av dessa preparat, utan vill att man "sover själv". För mig vore en kompination av t, ex atarax, och imovane vid enstaka gånger det bästa att ha hemma. En period hade jag det så, och då sov jag gott hela nätterna, men använde imovane ca 1 gång/månad (om jag skulle flyga med jobbet till annan tidszon t, ex).

    En stor del i att jag har ätit imovane 25 nätter nu, är att jag har slut på Atarax. Ska försöka få en teletid med läkaren så snart som möjligt, men tror inte att hon kommer att ha bytt inställning alls.

    Vet precis vad du menar med beska smaken! Hemskt att ha den i munnen dygnet runt. I morgon blir förhoppningsvis första dagen på länge som jag slipper den .

    Är theralen ett nytt preparat? Hur fungerar det?

    Beklagar din sorg!


    DreamBitch skrev 2010-04-12 14:59:01 följande:
    Har du testat theralen?Jag bytte självvalt till dessa när jag slutade med stilnoct och visst, det tar tid att vänja sig men i dagsläget sovet jag gott och är väldigt utvilad dagen efter.För tillfället har jag svårt att sova men det beror på att en nära vän precis har gått bort och jag väntar fortfarande på en teletid med min läkare. Har just nu imovane men jag vill bara kräkas av bismaken dessa ger och jag hoppas att min riktiga läkare kan hjälpa mig med detta. Imovane är en bra tablett men jag pallar som sagt inte bismaken som sitter i hela dygnet.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 12 Apr 17:57
    Anonym (hej) skrev 2010-04-12 17:52:26 följande:
    Har testat lergigan, propavan och atarax. För mig är atarax helt klart bäst, men har tyvärr slut på dem också nu. Min läkare vill egentligen inte skriva ut några av dessa preparat, utan vill att man "sover själv". För mig vore en kompination av t, ex atarax, och imovane vid enstaka gånger det bästa att ha hemma. En period hade jag det så, och då sov jag gott hela nätterna, men använde imovane ca 1 gång/månad (om jag skulle flyga med jobbet till annan tidszon t, ex). En stor del i att jag har ätit imovane 25 nätter nu, är att jag har slut på Atarax. Ska försöka få en teletid med läkaren så snart som möjligt, men tror inte att hon kommer att ha bytt inställning alls. Vet precis vad du menar med beska smaken! Hemskt att ha den i munnen dygnet runt. I morgon blir förhoppningsvis första dagen på länge som jag slipper den . Är theralen ett nytt preparat? Hur fungerar det? Beklagar din sorg!
    Har du provat melatonin? Det är en medicin som reglerar sömnhormonerna i kroppen, mycket naturligare medicin än lugnande/sömntabletter. Få biverkningar också. Den ska göra att sömnmönstret normaliseras.

    Jag har själv inte tagit några tabletter på jättelänge nu, även om jag velat. Ska iväg till läkaren igen och prova ny antidepressiv medicin. Tradolan-känslan och inspirerat mig att kämpa vidare, att försöka hitta den där känslan med vanliga mediciner istället. Nu vet jag att det GÅR att må bra, även om det kanske krävs mediciner. Hoppas bara jag kan hitta en medicin som ger lika bra effekt som tradolanen.
  • Stargi­rl
    Äldre 12 Apr 18:06
    Anonym skrev 2010-04-12 17:57:30 följande:
    Har du provat melatonin? Det är en medicin som reglerar sömnhormonerna i kroppen, mycket naturligare medicin än lugnande/sömntabletter. Få biverkningar också. Den ska göra att sömnmönstret normaliseras.Jag har själv inte tagit några tabletter på jättelänge nu, även om jag velat. Ska iväg till läkaren igen och prova ny antidepressiv medicin. Tradolan-känslan och inspirerat mig att kämpa vidare, att försöka hitta den där känslan med vanliga mediciner istället. Nu vet jag att det GÅR att må bra, även om det kanske krävs mediciner. Hoppas bara jag kan hitta en medicin som ger lika bra effekt som tradolanen.
    Jag har provat melatonin men den har ingen verkan på mig alls. Den har nästan motsatt effekt, även om läkaren säger att det är omöjligt Jag har alltså inga missbruksproblem alls utan har fått äta stilnoct pga jetlag och störd sömn pga mitt arbete under ett par veckor och gör det då och då när det behövs.
    Jag har inga problem att inte ta stilnoct eller andra preparat även om de fungerar bra.
    ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
  • Anonym (hej)
    Äldre 13 Apr 08:49

    TS: Jag vill alltså inte ta tabletterna för att må bra eller uppnå en viss känsla, jag vill bara få sova!

    Melatonin har jag provat i hela fem veckor, sedan gav jag upp. Den gav mig bara restless legs, ryckningar, illamående, viktuppgång och sämre sömn. Tyvärr .

    Hoppas du kan pröva ut en bra antidepressiv medicin som hjälper dig TS! Du ska inte ge upp hopen om att du kan få må bra och leva ett gott liv.

    I natt har jag varit utan Imovane, och faktiskt sovit ca 6 timmar!! Låg och vände och vred mig i ett par timmar först, men somnade till slut. Är SÅ lycklig över detta!! Nu är jag inte lika rädd för natten som kommer längre. TACK för stödet jag fick här i går!

  • Äldre 13 Apr 13:24
    Anonym (hej) skrev 2010-04-12 17:52:26 följande:
    Har testat lergigan, propavan och atarax. För mig är atarax helt klart bäst, men har tyvärr slut på dem också nu. Min läkare vill egentligen inte skriva ut några av dessa preparat, utan vill att man "sover själv". För mig vore en kompination av t, ex atarax, och imovane vid enstaka gånger det bästa att ha hemma. En period hade jag det så, och då sov jag gott hela nätterna, men använde imovane ca 1 gång/månad (om jag skulle flyga med jobbet till annan tidszon t, ex). En stor del i att jag har ätit imovane 25 nätter nu, är att jag har slut på Atarax. Ska försöka få en teletid med läkaren så snart som möjligt, men tror inte att hon kommer att ha bytt inställning alls. Vet precis vad du menar med beska smaken! Hemskt att ha den i munnen dygnet runt. I morgon blir förhoppningsvis första dagen på länge som jag slipper den . Är theralen ett nytt preparat? Hur fungerar det? Beklagar din sorg!
    Theralen tar man 1-2 timmar innan sänggående. Vissa kan bli väldigt sega av den dagen efter dock har ddet aldrig hänt mig. Den är dessutom mycket mer mild än imovane och stilnoct och inte heller beroendeframkallande.
    Jag skulle bli förvånad om din läkare inte vill skriva ut den men tanke på att den är så pass mild.

    Grattis till första natten. Den kommer följas av så många fler. Tro mig. :)
  • Anonym (hej)
    Äldre 13 Apr 14:59

    TACK!!!! Åh, jag hoppas verkligen att du har rätt!! Ska kolla upp det där med theralen.. om jag nu får väldigt svårt att klara mig utan medicin.


    DreamBitch skrev 2010-04-13 13:24:42 följande:
    Theralen tar man 1-2 timmar innan sänggående. Vissa kan bli väldigt sega av den dagen efter dock har ddet aldrig hänt mig. Den är dessutom mycket mer mild än imovane och stilnoct och inte heller beroendeframkallande. Jag skulle bli förvånad om din läkare inte vill skriva ut den men tanke på att den är så pass mild.Grattis till första natten. Den kommer följas av så många fler. Tro mig. :)
  • klyban
    Äldre 15 Apr 00:36

    Självklart smärtan försvinner, det är ju vad tradolan är till för :/
    Och så länge du har ont så är ju konsumtionen av tabletterna helt i sin rätt.
    Dock tappar alla dessa opiater sin kraft till slut och behöver doshöjas för ge samma smärtstillande effekt.

    När du hamnar närmare 1½-2år så kommer du till ett vändkors, som leder till starkare opiater(om nu läkaren att du är berättigad av detta).
    Eller så får du lägga av.

    Lägga av på tradolan är inte så trevligt, för det har en viss effekt på psyket denna syntetiska opiat.
    Så man blir mer eller mindre deprimmerad och mår skit.
    Efter 14dagar så är det över  för det mesta, dock ä dag 3-8, som är fruktansvärda.
    Då kan stesolid funka bra att ta bort den värsta ångesten, under dessa dagar.
    Se nu till att du inte fastnar i dessa, för dom är riktigt jävla svåra att bli av med om man åter dessa i månader.
    Men nu handlade det bara om par dagar.

  • Äldre 15 Apr 06:38
    Anonym skrev 2010-04-12 17:57:30 följande:
    Har du provat melatonin? Det är en medicin som reglerar sömnhormonerna i kroppen, mycket naturligare medicin än lugnande/sömntabletter. Få biverkningar också. Den ska göra att sömnmönstret normaliseras. Jag har själv inte tagit några tabletter på jättelänge nu, även om jag velat. Ska iväg till läkaren igen och prova ny antidepressiv medicin. Tradolan-känslan och inspirerat mig att kämpa vidare, att försöka hitta den där känslan med vanliga mediciner istället. Nu vet jag att det GÅR att må bra, även om det kanske krävs mediciner. Hoppas bara jag kan hitta en medicin som ger lika bra effekt som tradolanen.
    Beroende på vilken smärta det är du lider av kan den faktiskt försvinna när du har slutat med tramadol. Detta hände nämligen mig. Desto mer tramadol jag åt desto värre blev smärtan.
    När jag väl gick av tramadol åt jag gramsdoser varje dag och min smärta var enorm samt att jag vid samma tidpunkt även gick med en fraktur men jag härdade ut smärtan och idag är jag nästintill smärtfri och äter inga andra smärtstillande än orudis kapslar.
  • Äldre 26 Apr 16:01
    Anonym (hej) skrev 2010-04-12 11:43:08 följande:
    Fattar du vilket hopp jag får nu! Skulle vara utan helt i natt (tar en imovane varje kväll), men kl 03.00 tog paniken överhanden och jag tog en. Visste att barnen skulle vakna 06.00, och att jag var tvungen att få iallafall ett par timmars sömn! I natt ska jag inte ha tabletterna i bredvid sängen. Lägger dem i städskåpet, och bestämmer mig för klara det i natt. Är redan livrädd! Vilken sort var det du tog? Kan du ta en ibland nu, utan att få sämre sömn, eller håller du dig helt borta ifrån dem?
    Jag var mycket beroende av Imovane 7.5 under ett års tid, Tog varje kväll ändå hade jag periodvis ingen jobb, tog till och med när jag hade druckit för att kunna somna.
    De tog slut en dag.
    Hade fått ut 130st som jag knaprat upp på 3månader.
    Flera stycken varje kväll.
    Mid doktor vägrade att skriva ut fler, vilket jag tyckte var förnuftigt av honom såhär i efterhand.
    Jag fick ett par Theralen av en kompis som inte använde sina tabletter.
    Fy fan vad sjuki huvet man kan vara.
    Jag fick panik, jag som är ett sådant kontroll freak. Jag var så borta och bedövad av tabeletterna, mindes inget från vissa tillfällen. Kom inte ihåg om jag hade haft sex, vem jag hade pratat med, var jag hade ätit osv.
    Nu har jag inga sen 4 månader tillbaka och sover jätte gott, somnar jätte bra och behöver nog inte fler tabeltter någonsin om de fortsätter såhär.

    Men de är helt klart svårt att sluta.
  • Anonym (hej)
    Äldre 26 Apr 16:38

    Har nu varit ifrån imovane i ca 2 veckor.. så när som på en natt. Sover iofs inget vidare.. . Men tycker det är skönt att vara utan dem ändå!


    Har faktiskt också fått testa theralen nu, men det var RKTIGT obehagligt! Kändes som en miljon flugor som surrade i huvudet.. fick en puls över 140 och låg vaken en hel natt tills känslan släppte . INTE bra för mig!

  • Äldre 26 Apr 19:35
    Anonym (hej) skrev 2010-04-26 16:38:52 följande:
    Har nu varit ifrån imovane i ca 2 veckor.. så när som på en natt. Sover iofs inget vidare.. . Men tycker det är skönt att vara utan dem ändå! Har faktiskt också fått testa theralen nu, men det var RKTIGT obehagligt! Kändes som en miljon flugor som surrade i huvudet.. fick en puls över 140 och låg vaken en hel natt tills känslan släppte . INTE bra för mig!
    Mådde inte heller bra av Theralen var jätte tung i huvet i 2 dygn, kunde sova hur mycket som helst.
Svar på tråden Någon annan som fastnat i medicinmissbruk?