• Arento­rpbebi­s
    Äldre 1 Dec 20:59
    47587 visningar
    12 svar
    12
    47587

    Hur länge bör en valp äta valpfoder?

    Har en schäfer valp på 11veckor
    undrar om någon vet hur länge de bör äta valpfoder och hur länge man bör blöta upp det?
    En vännina sa att efter 12 veckor bör man byta till vuxenfoder pga att de kan få problem med skelettet annars?
    Nån som kan mycket om detta?

  • Svar på tråden Hur länge bör en valp äta valpfoder?
  • Mrs Winter
    Äldre 1 Dec 21:15
    #1

    har du frågat uppfödaren du köpte valpen av?




  • Arento­rpbebi­s
    Äldre 1 Dec 21:28
    #2

    Mrs Winter skrev 2009-12-01 21:15:15 följande:


    har du frågat uppfödaren du köpte valpen av?
    nej det gjorde jag inte! kanske ska ta å ringa dem å fråga vad de anser?
  • Mrs Winter
    Äldre 1 Dec 21:33
    #3
    Arentorpbebis skrev 2009-12-01 21:28:42 följande:
    Mrs Winter skrev 2009-12-01 21:15:15 följande: nej det gjorde jag inte! kanske ska ta å ringa dem å fråga vad de anser?
    Det är sådant jag tog reda på inna jag tog hem min hund i våras.


  • Äldre 1 Dec 21:35
    #4

    Det där är en seglivad gammal myt! Nuförtiden skulle jag säga att det snarare är tvärtom - en del vuxenfoder är inte särskilt balanserade vad gäller exempelvis calcium/fosfor-balans och kan faktiskt ha skadliga effekter på tillväxten. Ett valpfoder är noga anpassat för just tillväxt. Ett BRA valpfoder för storvuxna raser är vad jag skulle rekommendera!

    En del uppfödare tror fortfarande på den gamla myten medan de flesta veterinärer rekommenderar valpfoder.

    Min uppfödare - som även är veterinär! - är dock av den "gamla skolan" och tyckte vi skulle byta till vuxenfoder redan vid 3 månaders ålder. Jag själv - som också är veterinär - fortsatte dock med valpfodret tills valpen var drygt ett halvår gammal.

    Valpfoder tills valpen uppnåt ca 80% av förväntad vuxenvikt är en tumregel.

  • Qaroli­ine
    Äldre 1 Dec 21:36
    #5

    Fråga uppfödaren!
    Min hund är 3½ år och äter valpfoder än, hon tappar vikt annars.

  • Äldre 1 Dec 21:38
    #6

    På fodret som jag ger min hund stog det att han skulle äta valpfoder till 10 månaders ålder.
    Jag har aldrig blött upp maten. När man får hem dem har dom tillräckligt med tänder att klara det torrt. Sen kan dom ju föredra det ena eller det andra.

  • Saliro
    Äldre 1 Dec 21:42
    #7

    allså det e så oliak för hund till hund, vi har en rottweiler som är 9 månader nu han har inte ätit valpfoder då vi började med det och det vart så han växte alldeles för fort så han fick problem så vi började med vanligt vuxen foder efter 1½månad efter det vart det kanon för honom

    sen ang blöt eller torrt har haft massa hundar visa har bara ätit uppblött foder vissa bara torrt min hund nu får torrfoder med vatten i och äter direkt, det tycker jag funkar bäst.. om man ger bara torrt måste man ju ha vatten nere hela tiden då maten kommer svälla i magen.

    men som sagt prata med din uppfödare hur hon gör sen ser du vad ni hund mår bäst av lycka till

  • Arento­rpbebi­s
    Äldre 1 Dec 21:52
    #8

    just nu äter hon doggy junior å fortsätter gärna med det iochmed att hon verkligen älskar det!
    men jag ska mejla uppfödaren å se vad hon säger!

    Sen undrar jag lite med det här om sömnen! hon är ju som sagt 11 veckor
    och vissa säger att de behöver sova 20timmar om dygnet annars överanstränger dem sig direkt!
    Men herregud hon följer ju efter så fort vi reser oss eller flyttar oss en halvmeter
    sätter henne i en inhägnad i köket ibland för att hon ska få lugn å ro och ha en egen yta men aldrig att hon sover! hon sover så fort vi sitter ner och på natten...
    men absolut inga 20timmar
    Bör man vara orolig?.......

  • Qaroli­ine
    Äldre 1 Dec 22:03
    #9
    Arentorpbebis skrev 2009-12-01 21:52:52 följande:
    just nu äter hon doggy junior å fortsätter gärna med det iochmed att hon verkligen älskar det!men jag ska mejla uppfödaren å se vad hon säger!Sen undrar jag lite med det här om sömnen! hon är ju som sagt 11 veckoroch vissa säger att de behöver sova 20timmar om dygnet annars överanstränger dem sig direkt!Men herregud hon följer ju efter så fort vi reser oss eller flyttar oss en halvmetersätter henne i en inhägnad i köket ibland för att hon ska få lugn å ro och ha en egen yta men aldrig att hon sover! hon sover så fort vi sitter ner och på natten...men absolut inga 20timmarBör man vara orolig?.......
    Köp ett ordentligt foder till att börja med, i en djuraffär och inte på ICA.
    Visst sover valpar mycket, men alla är olika. Hon får säkert den sömn hon behöver. Ensamträning i annat rum är bra!
  • hmcc
    Äldre 1 Dec 22:03
    #10

    Ett bra valpfoder är det ultimata.

    Det står på påsen när det är dags att gå¨över till juniorfoder.

    Vissa tror att valpen växer för fort pga av foder, då skulle man kunna ge barn "fel" mat så att dom skjuter i höjden.

    Det är gener som avgör hur fort man växer.

  • Äldre 1 Dec 22:15
    #11

    valpfoder skall de äta. ger du ett vuxenfoder kan det finnas för mycket calcium i och valpar tar åt allt i skelettet. Därav kan de få problem i framtiden. sen är det så att alla storvuxna valpar växer mycket och fort i början. skulle ni ge ett vuxetfoder till valpen skulle den säkert ha vuxit lika "fort" men att de inte får i sig optimalt med näring.
    Jag tycker det är jättelöjligt att folk tror att djurfodertillverkare bara hittar på detta. det finns ju hur mycket forskning som helst kring detta och valparna mår som bäst med valpfoder!

  • Äldre 2 Dec 08:40
    #12

    Jag slutade med valpfodret när min cocker var 8 månader alltså ganska nyligen..
    Anledningen var att det var slut på 2 affärer och den 3:dje köpte jag vuxenfodret på för att jag var tvungen att skynda mig hem till barnen..

    Jag ska fortsätta med vuxenfodret nu tänkte jag för han hade ändå börjat lägga på sig en aning..

    Köp hellre något bra foder på djuraffären än doggy på ica...Jag litar inte på ica och vanliga mataffärer när det gäller hundfoder, det behöver inte vara så fruktasvärt dyrt för att man köper på djuraffär..

Svar på tråden Hur länge bör en valp äta valpfoder?