• Äldre 1 Dec 22:01
    4306 visningar
    11 svar
    11
    4306

    Dubbdäck- när?

    När är det man SKA ha dubbdäck/vinterdäck på bilen?

    Är det ett KRAV 1 december-31 mars? Men är det bara om det är vinterväglag eller är det att man SKA ha?

    Som det är nu ute så är det ju + grader och ingen halka eller snö alls.

    Så vi har sommardäck fortfarande.

  • Svar på tråden Dubbdäck- när?
  • Anatha
    Äldre 1 Dec 22:03
    #1
  • Äldre 1 Dec 22:05
    #2

    Där står det så och här www.partille.se/sv/icke-synligt-material/Dags-for-dackbyte/ står det om vinterväglag finns...

  • Anatha
    Äldre 1 Dec 22:07
    #3

    kalmar brud skrev 2009-12-01 22:05:21 följande:


    Där står det så och här www.partille.se/sv/icke-synligt-material/Dags.../ står det om vinterväglag finns...
    Fast transportstyrelsen är den myndighet som har hand om dessa regler så de borde ha bättre koll än partille kommun.
  • Äldre 1 Dec 22:07
    #4

    kalmar brud skrev 2009-12-01 22:01:22 följande:


    När är det man SKA ha dubbdäck/vinterdäck på bilen?Är det ett KRAV 1 december-31 mars? Men är det bara om det är vinterväglag eller är det att man SKA ha? Som det är nu ute så är det ju + grader och ingen halka eller snö alls. Så vi har sommardäck fortfarande.
    Mellan 1 december - 30 april är det lag på vinterdäck VID VINTERVÄGLAG. Alltså kan du köra med sommardäck lagligt under den perioden bara det är helt bart och isfritt...fast vem vill ha sommardäck då och riskera att behöva skifta däck i all hast om vädret hastigt slår om?
  • Anatha
    Äldre 1 Dec 22:08
    #5

    På Partillesidan hänvisar de dessutom till Transportstyrelsen.

  • Birgit­ta L
    Äldre 1 Dec 22:09
    #6

    Svar till kalmar brud:

    Nej det är inget krav om det inte är vinterväglag.

  • Äldre 1 Dec 22:10
    #7
    Birgitta L skrev 2009-12-01 22:09:18 följande:
    Svar till kalmar brud: Nej det är inget krav om det inte är vinterväglag.
    TACK, för det svaret jag ville ha.
  • Anatha
    Äldre 1 Dec 22:13
    #8

    kalmar brud skrev 2009-12-01 22:10:33 följande:


    TACK, för det svaret jag ville ha.
    Du fick ju en länk till korrekt myndighet där du kunde finna svaret men du vill hellre ha ett svar från en okänd människa på nätet som du inte har en aning om denna hittar på eller har koll?

    Folk är märkliga.
  • Äldre 1 Dec 22:17
    #9

    Sen så skulle jag nog ändå rekomendera att slänga på vinterdäcken eftersom det är en annan gummiblandning än det är i sommardäck.
    Sommardäcken blir hårda när det blir kallt ute, därför man inte bör åka runt med sommardäcken vintertid.

  • NEOPLA­N
    Äldre 1 Dec 22:27
    #10

    kalmar brud skrev 2009-12-01 22:10:33 följande:


    TACK, för det svaret jag ville ha.
    Värt att notera är även att det är polismannen som avgör om det är vinterväglag, inte föraren.
    Det behöver nödvändigtvis inte vara någon snö/is/frost precis just där du blir stoppad, men råder det ishalka ett par hundra meter framåt, kan du få böter även då.

    Själv har jag dubbade vinterdäck på den ena av bilarna (Bilen jag huvudsakligen kör under vintern).
    Volvon rullar på sommardäck året runt, körs dock aldrig vid svåra snö/isförhållanden.
  • Äldre 1 Dec 22:31
    #11

    nej jag är inte ute och kör med sommardäck när jag hör att det ska bli halka. Vi ska slänga på dubbdäcken i helgen när sambon är hemma. Men det jag tänkte på var att om jag MÅSTE ut och köra nu efter 1 december så är det inte KRAV att ha dubbdäck.

Svar på tråden Dubbdäck- när?