• smulis 87

    TV- problem, HJÄLP!!!!!

    förlåt att de blev så långt..men hoppas ni har något bra råd..orkar inte med denna situation längre..bara att fråga om de är något som ni inte förstår av de ja skrivit..

    Min sambo har ett barn sedan tidigare som är i tonåren nu..(14 år)
    vi köpte henne en platt Tv för 2 år sen på sommaren och sa att hon fick den som en present när hon skulle fylla år i december
    ( vi hade precis flyttat in i ny lgh, och hon ville ha en ny tv)
    och när vi köpte den så sa vi att den är till för att vara hos oss och inte mamma..och du kmr inte kunna få så mck mer när du fyller år sen..och de va OK sa hon..
    (TV:n kost 7000 kr)
    de va inga problem..tills vi nu har flyttat igen till ny lägenhet och hon har fått ett till syskon och vi har bara en 3:a och då har min son de ena rummet och vi de andra..men vi har en bäddsoffa i rummet hos sonen..
    (har jätte bra relation med sambons dotter vill ja tillägga)
    dottern kommer och går som hon vill hos oss..har egen nyckel och så..fast hon bor hos sin mamma..men kommer väl ca 1-2 gånger i veckan och sover hos oss..vi vill inget annat än att bo större men pengarna räcker inte till just nu när inte jag har fast jobb, men så fort pengarna finns så ska vi leta större så hon får eget rum..men tycker att de är rätt att våran son ska ha rummet eftersom att hon inte är hos oss så ofta..
    då vet ni familje situationen lite..så nu till saken:
    hon skickade sms till sin pappa och fråga om hon fick ta hem tv:n till mamma..
    men han skrev nej och hon fortsatte och skrev att vem TV är de egentligen..osv..och han skrev nej..och att de är ok att du är besviken men de hjälper inte..tv stannar här (vi har den inte uppsatt än, utan den ligger åt sidan) då så säger hon igen men de är ju min tv..men vi står på oss och säger nej..och då säger hon att aa men vi tar tillbaka tvn när jag får eget rum..men känner att vi inte vill krångla med de..och sa då att vi sätter upp den här om hon vill..men de ville hon inte..och då skriver hon: hädan efter SKA jag ha pengar som jag kan ta med vart jag vill!!
    och då blir min sambo tokig och ringer upp henne och säger att du ska vara tacksam att du fått en tv ens..när du var 12 år för den summan...sen så har jag sagt nej jätte många gånger och tycker du ska förstå att nej är nej..och hon säger att de är ju hennes osv..och då säger handu ska inte tro att jag köper grejer för 7000 till dig...och då la hon på i örat på honom..

    så då skriver han att ber du inte om ursäkt för ditt beteende i morgon så kan du glömma allt va skjuts och pengar heter..sen så behöver du inte följa med på någon spinning heller ( hon är med mig på spinning på tis & tors) och så blev de..men hon hörde aldrig av sig..

    så nu är dom ovänner..
    men hon är vän med mig..
    och har precis fått börja följa med på spinning igen..och de har väl varit ovänner nu i ca 6 veckor eller nått..

    så nu undrar jag..
    var de fel av oss att säga så?

    (uppenbart enligt henne)
    vilket jag kan förstå hennes besvikelse...

    hon säger till mig att de inte handlar om tvn längre utan vad han sa..
    att han skulleinte köpta nått till henne för 7000
    och att han tog ifrån henne pengar och skjuts och spinning..
    så därför känner hon inte för att bli vänn med han igen..

    han skickar meddelande till henne att han saknar henne och älskar henne mest över allt annat..men han får inget svar..

    hur ska ja kunna hjälpa henne och honom att finna tillbaka till varandra..för hon känner sig ju uppenbart VÄLDIGT sviken..
    men hon är inte så villig till att de ska bli bra..men så himla farligt va ju inte allt tycker jag..

  • Svar på tråden TV- problem, HJÄLP!!!!!
  • smulis 87
    Men en present borde man få förfoga över som man vill. ni har flyttat och hon har inte längre något rum os er, varför är det då så farligt att hon under den här "tillfälliga perioden" har tv:n i sitt rum hos mamman?Hur gammalt är barnet som du har med din partner?
    vi gjorde upp från början att den skulle vara hos oss..sen så tycker vi att hennes mamma kan köpa en tv till henne att ha där..här kämpar vi med ekonomi osv och försöker pussla ihop så gott de går..hos hennes mamma har de väääldigt bra ställt..så hon kan köpa en till henne att ha där..vi var super glada att vi kunde köpa henne denna tv ..så kanske är vi för stolta" eller va ja ska säga :(
    våran gemensamma son är 1 om någon vecka..så leksakerna börjar ju ta plats..men som sagt vi vill inget hellre än att ha större..men till våren så kommer ja att kunna jobba igen vilket leder till att hon kommer få eget rum igen..med sin tv och dator =)
  • Duncan
    smulis 87 skrev 2009-12-06 21:08:01 följande:
    vi har inte gjort oss av med tv!! den finns i lägenheten.. har ju inte fått nåra förslag på hur vi ska kunna lösa de.. du hoppar ju bara på mig om ATT TV SKA VARA KVAR.. lägenhetn vi hade innan valde hon tapet i..den nya lgh som vi har nu..är nytapetserad innan vi flytta in..och varför göra om nu tapeter innan vi ska flytta? va har de med saken att göra? han försöker ju nå henne så han kan få förklara sitt beteende och hon få berätta hur hon känner..men hon har ju inte svarat.. och varför ska vi ha ett rum som kommer att bli ståendes nästan hela dagarna när hon är i skolan och kmr och hälsar på så lite som hon gör och när våran son lika gärna kan ha de och sova inne hos oss när hon kommer..
    Det verkar som att jag är rätt otydlig i vad jag skriver, min absoluta ståndpunkt är att hon ska använda tv:n. Hos er eller hos mamman - bara den blir använd. Jag hoppar inte på dig men du verkar inte mottaglig för andra åsikter än dina egna.
    Sänk garden! I varje inlägg du gör så lägger du (mellan raderna) skulden på dottern och det är där felet är! Sluta att motargumentera mot alla inlägg och försök att läsa och tänka från ett nytt synsätt istället.
    Vad rummet har med saken att göra trodde jag var uppenbart - det skulle ju bli en fristad för henne och kanske skulle hon känna sig jättevälkommen och t o m som hemma..... så vem vet, det kanske inte bara skulle bli ståendes utan faktiskt användas..... av henne.....
    Så mitt sista tips till dig - ta ner din gard, släpp alla tankar om vem som har rätt och vem som har fel, läs igenom hela tråden och jag garanterar dig att det finns nåt vettigt du kan få stor användning av. Som Dr Phil säger - do you wanna be right or do you wanna be happy?
  • smulis 87

    men de handlar om HUR de ska kunna bli sams igen..vad jag kan göra för att få henne att kanske kunna ta kontakt eller svara på hans samtal eller sms..
    och hon hade eget rum innan som användes lika mck då..om inte mindre när vi bodde i den andra..mot nu när vi har bäddsoffan i sonens rum..

  • Duncan
    smulis 87 skrev 2009-12-06 21:20:59 följande:
    men de handlar om HUR de ska kunna bli sams igen..vad jag kan göra för att få henne att kanske kunna ta kontakt eller svara på hans samtal eller sms.. och hon hade eget rum innan som användes lika mck då..om inte mindre när vi bodde i den andra..mot nu när vi har bäddsoffan i sonens rum..
    Har försökt att skriva några ggr att jag tror inte på idén att DU ska få HENNE att svara honom (även om ni har jättebra kontakt) - det finns en väg och det är att pappan får tag i henne (omöjligt kan det inte va - svarar hon inte i tfn eller på sms så får man ta fysisk kontakt) och det första han ska göra är att be om ursäkt, nästa steg är ju att få till nåt uppmuntrande t ex att hon skulle kunna få rummet och göra det till sitt under den tid ni har kvar i lägenheten (eftersom sonen är ett så borde inte det va några problem) men det kan naturligtvis vara en mycket mindre sak/gest, bara det är nåt som betyder mycket för henne - det kan väl du lista ut eftersom du har den fina kontakten med henne. Sen blir det till att stegvis bygga upp relationen igen - förhoppningsvis går det fort, gör det inte det så får det ta den tid det tar - ens barn måste ju vara värda att kämpa en livstid för att få en bra relation med
  • smulis 87

    min sambo ringde och pratade med mamman till dottern och hon tyckte som tv kan va hos henne lika gärna (vilken förälder hade tackat nej till de?) men skit samma) och då sa min sambo att han gärna kommer över och pratar om de..men de va inte va de ville så..
    skulle kunna ge henne rummet våran son har absolut..men de skulle hon inte vilja..då skulle hon nog känna sig mer som besvär..

  • Hannah76
    smulis 87 skrev 2009-12-06 21:12:07 följande:
    vi gjorde upp från början att den skulle vara hos oss..sen så tycker vi att hennes mamma kan köpa en tv till henne att ha där..här kämpar vi med ekonomi osv och försöker pussla ihop så gott de går..hos hennes mamma har de väääldigt bra ställt..så hon kan köpa en till henne att ha där..vi var super glada att vi kunde köpa henne denna tv ..så kanske är vi för stolta" eller va ja ska säga :( våran gemensamma son är 1 om någon vecka..så leksakerna börjar ju ta plats..men som sagt vi vill inget hellre än att ha större..men till våren så kommer ja att kunna jobba igen vilket leder till att hon kommer få eget rum igen..med sin tv och dator =)
    Men behöver man ett eget rum så tidigt? Det känns som om ni sköter detta väldigt osmidigt.
  • smulis 87

    han sover mck bättre sen han fick eget rum..annars hade jag gärna haft honom i vårat rum för att underlätta nätterna =D

    men tv kommer att åka upp på väggen så fort situationen är löst oavsett vems rum vi kallar att de är..

  • Duncan
    smulis 87 skrev 2009-12-06 21:34:31 följande:
    min sambo ringde och pratade med mamman till dottern och hon tyckte som tv kan va hos henne lika gärna (vilken förälder hade tackat nej till de?) men skit samma) och då sa min sambo att han gärna kommer över och pratar om de..men de va inte va de ville så.. skulle kunna ge henne rummet våran son har absolut..men de skulle hon inte vilja..då skulle hon nog känna sig mer som besvär..
    Jaja, du verkar ju redan ha alla svar så jag fattar inte varför du slösar tid här.....
  • arkeologitjejen

    Fast i slutändan, även om ni sätter upp tvn i lillebrors rum så blir det nog bara värre. Ni måste visa flickan respekt. Hon är snart vuxen och skall behandlas därefter. Det är hennes tv och sätter ni upp den i lillebrors rum är det att se som att ni ger tvn till honom. Hon har föreslagit en lösning på problemet, nämligen att hon får ha tvn hemma hos sin mamma tills dess att ni kan ge henne ett rum där hon kan ha den. Hur hennes mamma skulle tjäna på detta kan jag inte förstå att ni ser och vad det har med saken att göra egentligen? Det handlar om att ge flickan lite utrymme att själv bestämma över sin egendom när ni ändrat förutsättningarna för användandet av tvn utan att bjuda något tillbaka.

    Mitt förslag är följande:

    1. Pappan skall be flickan om ursäkt för att han sårade hennes känslor. Hans sätt att säga att han aldrig skulle lägga 7000 kronor på henne tolkade hon uppenbarligen som nedvärderande och hon tog ju uppenbarligen mycket illa vid sig av detta. Därav skall han visa henne respekten att be om ursäkt för att han fick henne att må dåligt. Oavsett vad han menade så uttryckte han sig på ett sätt som fick henne att reagera väldigt starkt och säkerligen må dåligt och det är inte okej.

    2. Föreslå för flickan hur ni kan ge henne en yta i er lägenhet som bara är hennes, tex en del av vardagsrummet  eller var hon nu sover. Ge henne något som är hennes hemma hos pappan som hon rår över själv då det också är hennes hem.

    3. Flickan har uppenbarligen sårat pappan och skall även hon be om ursäkt för detta och för att hon valt att nonchalera honom under denna tid. Alltså, båda skall visa att de respekterar den andres känslor oavsett vad de tycker om dem.

    4. Om ni inte kan presentera flickan med ett fungerande alternativ för hur tvn skall användas hos er och som hon känner sig trygg med så låt henne ha den hemma hos mamman tills dess att ni kan göra det. Om ni kommer till detta så låt henne skriva ett "kontrakt" om det. Det är vuxet och lär henne att ta ansvar för de beslut ni gemensamt kommer fram till. Samtidigt kan båda parter använda detta för att påminna sig själva om överenskommelsen.


    Linnea 080310
  • smulis 87
    arkeologitjejen skrev 2009-12-06 22:15:38 följande:
    Fast i slutändan, även om ni sätter upp tvn i lillebrors rum så blir det nog bara värre. Ni måste visa flickan respekt. Hon är snart vuxen och skall behandlas därefter. Det är hennes tv och sätter ni upp den i lillebrors rum är det att se som att ni ger tvn till honom. Hon har föreslagit en lösning på problemet, nämligen att hon får ha tvn hemma hos sin mamma tills dess att ni kan ge henne ett rum där hon kan ha den. Hur hennes mamma skulle tjäna på detta kan jag inte förstå att ni ser och vad det har med saken att göra egentligen? Det handlar om att ge flickan lite utrymme att själv bestämma över sin egendom när ni ändrat förutsättningarna för användandet av tvn utan att bjuda något tillbaka.Mitt förslag är följande:1. Pappan skall be flickan om ursäkt för att han sårade hennes känslor. Hans sätt att säga att han aldrig skulle lägga 7000 kronor på henne tolkade hon uppenbarligen som nedvärderande och hon tog ju uppenbarligen mycket illa vid sig av detta. Därav skall han visa henne respekten att be om ursäkt för att han fick henne att må dåligt. Oavsett vad han menade så uttryckte han sig på ett sätt som fick henne att reagera väldigt starkt och säkerligen må dåligt och det är inte okej.2. Föreslå för flickan hur ni kan ge henne en yta i er lägenhet som bara är hennes, tex en del av vardagsrummet  eller var hon nu sover. Ge henne något som är hennes hemma hos pappan som hon rår över själv då det också är hennes hem.3. Flickan har uppenbarligen sårat pappan och skall även hon be om ursäkt för detta och för att hon valt att nonchalera honom under denna tid. Alltså, båda skall visa att de respekterar den andres känslor oavsett vad de tycker om dem.4. Om ni inte kan presentera flickan med ett fungerande alternativ för hur tvn skall användas hos er och som hon känner sig trygg med så låt henne ha den hemma hos mamman tills dess att ni kan göra det. Om ni kommer till detta så låt henne skriva ett "kontrakt" om det. Det är vuxet och lär henne att ta ansvar för de beslut ni gemensamt kommer fram till. Samtidigt kan båda parter använda detta för att påminna sig själva om överenskommelsen.
    smart med yta i vardagsrummet..skulle kanske kunna vara en simpel lösning att stå ut med ett tag..för henne alltså..=)
    helt klart ska han be om ursäkt till sin dotter..för de var varken moget beteende eller reaktion..
    de var väl lite de som var grejen med att han skulle åka till dom och prata så de kunde komma fram till nått till nått vettigt..men de ville ju inte de =(
    detta med att han inte skulle köpa grejer för 7000 till henne var väl mer menat till denna födelsedagen som hon har den 16 de som han menade de..att de blir inget för 7000 kr för hon skrev innan han sa de att hon skulle HA pengar hädan efter.. så de va väl de som han skulle säga..

    sen så frågade dottern om han kunde komma hem till dom och måla om hennes rum..men han svarade att de fick dom fixa där hemma själva (sambon är snickare/målare så inga problem så)..och de tog min sambo upp med dotterns mamma och hon sa ju att han inte skulle få de..men de är ju dotterns rum, hon har ju fått derummet, borde ionte han kunna få måla om de då till dottern?
Svar på tråden TV- problem, HJÄLP!!!!!