• Anonym (Klitt­an)
    Äldre 6 Dec 21:25
    13228 visningar
    12 svar
    12
    13228

    Kan man få en finne på klittan?

    Jag undrar om man kan få en finne på klittan? Jag är piercad i klittan för ca 3 månader sen.. allt har gått bra och den har läkt utan problem... nu till saken att jag har fått som en*finne* precis vid piercingen.. och nu när jag tröck på den så börja det blöda... det kliar men gör inte ont* klart att det är känsligt* men inte smärta ont lixom.. kan man få en finne där nere?

  • Svar på tråden Kan man få en finne på klittan?
  • Anonym (Klitt­an) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 21:31
    #1

    Är jag ensam tjej som fått det här inne?:S

  • Anonym (Klitt­an) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 21:38
    #3
    Anonym skrev 2009-12-06 21:37:55 följande:
    Jaa jag är bara halvfinne
    Moget!
  • Anonym
    Äldre 6 Dec 21:50
    #4

    Jag har aldrig hört talas om det eller fått det iaf.
    kanske något du fick pga din piercing?

  • Anonym
    Äldre 6 Dec 21:53
    #5

    det kan man jag fick för några år sedan en som var så stor och öm och jag kunde inte se ordentligt så jag gick til läkaren pinsamt värre att få att veta det bara var en finne

  • Anonym (finne­n)
    Äldre 6 Dec 22:08
    #6

    jupp det kan man jag har haft det en gång. inte alls bekvämt eller frächt men men den fick mogna sen var det bara att klämma den och sen har jag inte haft några fler.

  • Äldre 14 Dec 19:08
    #6

    Det är inte så ovanligt att man får finnar i underlivet eller direkt på klitoris, du har porer där också precis som på övriga kroppen. Tyvärr har de man får där en tendens till att bli lite större än vanliga finnar - lite mer böldaktiga . Är de väldigt stora och gör jätteont kan man gå och få dem uppskurna och klämda så slipper man vänta på att de ska försvinna av sig själva.

  • Äldre 14 Dec 20:35
    #7

    En ömmande svullnad som ser ut som en finne i närheten av ett piercat ställe kan också vara en abscess (varböld). Jag skulle gå och få det kollat av BM/gynläkare om den inte läker ut inom ett par dagar...

  • Anonym
    Äldre 14 Dec 20:44
    #8
    Fru Orange skrev 2009-12-14 19:08:49 följande:
    Det är inte så ovanligt att man får finnar i underlivet eller direkt på klitoris, du har porer där också precis som på övriga kroppen. Tyvärr har de man får där en tendens till att bli lite större än vanliga finnar - lite mer böldaktiga . Är de väldigt stora och gör jätteont kan man gå och få dem uppskurna och klämda så slipper man vänta på att de ska försvinna av sig själva.
    Nej, porer har du inte på slemhinnor (inte heller på handflator eller fotsulor) däremot kan det vara en abcess som dr.Kungen skriver, det kan också absolut vara att piercingen blivit lite infekterad.

    Även när en piercing är "helt" läkt så kan det skavas upp små pyttesår som blir infekterade, det kan då komma både blod och var.
    Det händer också att kroppen ibland börjar stöta ifrån sig främmande föremål som t.ex piercingar.

    Tvätta dina händer noga, tryck sedan ut varet med hjälp av fingrarna täckta med papper sen kan du ta lite alsolspriteller klorhexidin och badda med. Badda sen med alsollösning 1ggr/dag tills det läkt.
    Om det inte läker så rekommenderar jag dig att gå till en gynekolog (ej vårdcentralen och allmänläkare) eller barnmorska som kan kolla vad det är och hjälpa dig.

    Lycka till!
  • Äldre 14 Dec 20:45
    #9

    Ah visst kan man det, det har jag fått några gånger

  • Äldre 14 Dec 21:59
    #10

    Det sa min gynekolog så då tror jag på henne! Råkade ut för en finne precis bredvid klitoris för ca 8 år sedan, tog kontakt och fick komma samma dag och det var bara en vanlig finne dock lite större, hon skar ett litet hål och klämde ut varet sen var det bra. Har haft ett par finnar till efter det men aldrig lika stora.


    Anonym skrev 2009-12-14 20:44:31 följande:
    Nej, porer har du inte på slemhinnor (inte heller på handflator eller fotsulor) däremot kan det vara en abcess som dr.Kungen skriver, det kan också absolut vara att piercingen blivit lite infekterad.
    (¯`°?.¸♥Nu vågar jag börja hoppas♥¸.?°´¯)
  • Anonym
    Äldre 14 Dec 22:05
    #11
    Fru Orange skrev 2009-12-14 21:59:28 följande:
    Det sa min gynekolog så då tror jag på henne! Råkade ut för en finne precis bredvid klitoris för ca 8 år sedan, tog kontakt och fick komma samma dag och det var bara en vanlig finne dock lite större, hon skar ett litet hål och klämde ut varet sen var det bra. Har haft ett par finnar till efter det men aldrig lika stora.
    Du får tro på vem du vill :)
    Men porer har man inte på slemhinnor, handflator eller fotsulor. Slemhinnor bildar slem och behöver därför inte porer som bildar talg (kroppens eget fett).
    Det är däremot mycket möjligt att du hade finnen på gränsen mellan slemmhinna och hud, ungefär som att man kan få en finne på gränsen mellan munnen och huden runtom.
    Man kan också få varbölder på slemhinnor, men det är inte finnar, kan vara att gynekologen sa att det var en finne för att förenkla det. Jag vet inte.
  • Anonym
    Äldre 14 Dec 22:05
    #12
    Fru Orange skrev 2009-12-14 21:59:28 följande:
    Det sa min gynekolog så då tror jag på henne! Råkade ut för en finne precis bredvid klitoris för ca 8 år sedan, tog kontakt och fick komma samma dag och det var bara en vanlig finne dock lite större, hon skar ett litet hål och klämde ut varet sen var det bra. Har haft ett par finnar till efter det men aldrig lika stora.
    Du får tro på vem du vill :)
    Men porer har man inte på slemhinnor, handflator eller fotsulor. Slemhinnor bildar slem och behöver därför inte porer som bildar talg (kroppens eget fett).
    Det är däremot mycket möjligt att du hade finnen på gränsen mellan slemmhinna och hud, ungefär som att man kan få en finne på gränsen mellan munnen och huden runtom.
    Man kan också få varbölder på slemhinnor, men det är inte finnar, kan vara att gynekologen sa att det var en finne för att förenkla det. Jag vet inte.
Svar på tråden Kan man få en finne på klittan?