• Anonym (Anna)
    Äldre 7 Dec 11:19
    50660 visningar
    69 svar
    69
    50660

    Att ta bort livmodern

    Jag har börjat att fundera mer och mer på det. Jag har fått mina barn och närmar mig 40. Mensen är riklig och många dagar. Kollade HB idag, det låg på 105. Jag har alltid tyckt att mensen är en jobbig tid.

    Jag vill ha ett bollplank och ventilera funderingar och tankar med.
    Du som har tagit bort livmodern, (äggledare och äggstockar kvar) hur var det? Hur kändes det efteråt? Mister man lite av sin kvinnlighet? Kände du dig stympad?

    Jag förstår om detta är ett väldigt känsligt ämne och vill inte såra någon.
    Förstår om någon tycker det är helt fel att någon som är frisk för övrigt vill ta bort livmodern, men ha förståelse för mina tankar om det.

  • Svar på tråden Att ta bort livmodern
  • gutegi­rl
    Äldre 7 Dec 11:30
    #1

    Jag har inte tagit bort min livmoder, men min mamma har gjort det för något år sedan (äggstockar också, p ga cancer) och trots att hon passerat klimakteriet för några år sedan så blev det ändå lite av en sorg för henne och hon blev ganska deppig. Livmodern är, trots att den ligger dold där inne och inte syns, en ganska stor del av kvinnligheten, det är där ens barn har legat och växt.

    Nu fick ju inte hon själv välja, och det är möjligt att hon upplevt det hela annorlunda om det varit hennes eget val att göra en hysterektomi. Men saknar den gör hon.


  • Anonym (Anna) Trådstartaren
    Äldre 7 Dec 12:14
    #2
    gutegirl skrev 2009-12-07 11:30:08 följande:
    Jag har inte tagit bort min livmoder, men min mamma har gjort det för något år sedan (äggstockar också, p ga cancer) och trots att hon passerat klimakteriet för några år sedan så blev det ändå lite av en sorg för henne och hon blev ganska deppig. Livmodern är, trots att den ligger dold där inne och inte syns, en ganska stor del av kvinnligheten, det är där ens barn har legat och växt. Nu fick ju inte hon själv välja, och det är möjligt att hon upplevt det hela annorlunda om det varit hennes eget val att göra en hysterektomi. Men saknar den gör hon.
    Tack för du svarade.

    När du skriver så, att det är där barnen legat blir jag lite sentimental Det hade jag inte tänkt på, den vikeln. Klart jag vet att de hade legat där inne men inte just det att det var deras enrummare...
    När jag tänker på hur det var att ha barn i magen så är det mest min hud, mitt yttre lager jag tänker på (inte i någon negativ bemärkelse), inte den påsen(livmodern) som de låg i. Hur barnet huvud och rumpa kändes mot handen.

    Det här blir något att tänka på...

    Förutom att en läkare måste gå med på att ta bort livmoder, vilket jag inte tror att någon kommer gå med på utan att det är väl motiverat så måste jag känna mig säker med beslutet. Som det känns nu så kommer jag inte ångra mig om jag fattar ett beslut om att ta bort den. Gjort är gjort, liksom.
  • Äldre 7 Dec 12:17
    #3

    Förstår inte riktigt varför du vill göra en hysterektomi? För att inte ha mens eller? Finns det inte andra sätt du kan undgå att ha mens än att göra en hysterektomi?

  • Anonym (Anna) Trådstartaren
    Äldre 7 Dec 12:25
    #4
    Emmeliina skrev 2009-12-07 12:17:10 följande:
    Förstår inte riktigt varför du vill göra en hysterektomi? För att inte ha mens eller? Finns det inte andra sätt du kan undgå att ha mens än att göra en hysterektomi?
    Min kropp dräneras på järn var gång jag har mens och har svårt att hålla uppe värdet med järntillskott. Är ordanerad Niferex droppar, 35 st/5ggr om dagen i flera månader. Men ändå så klarar jag inte av att få upp järnvärdet till mer än 9, så fort jag slutar så faller det ner igen. Ett järnvärde på 6 är inget ovanligt för mig.

    Kan inte ha hormonspiral eller andra hormonpreparat som kan minska mensen.
  • Äldre 7 Dec 12:25
    #5

    Jag tog bort min livmoder för snart 10 år sedan.. Det berodde på 2 saker, skulle sterilisera mig samt att jag endast hade mens 2-4 gånger/år.. Min operation gick bra, tycker att det är det bästa jag gjort (då med tanke på att mensen är borta och att jag inte kan få fler barn).. Däremot drabbades jag av Nervsmärtor + sammanväxningar som jag att jag ofta har mycket ont i magen.. Menjag ångrar mig inte.. Vi ska inte ha fler barn, och någon sentimental kännsla av att "barnens hus" är borta har jag aldrig haft.. Stympad, lika dant dät, jag är samma tjej nu som innan..

  • Anonym (Anna) Trådstartaren
    Äldre 7 Dec 12:40
    #6
    mimi66 skrev 2009-12-07 12:25:58 följande:
    Jag tog bort min livmoder för snart 10 år sedan.. Det berodde på 2 saker, skulle sterilisera mig samt att jag endast hade mens 2-4 gånger/år.. Min operation gick bra, tycker att det är det bästa jag gjort (då med tanke på att mensen är borta och att jag inte kan få fler barn).. Däremot drabbades jag av Nervsmärtor + sammanväxningar som jag att jag ofta har mycket ont i magen.. Menjag ångrar mig inte.. Vi ska inte ha fler barn, och någon sentimental kännsla av att "barnens hus" är borta har jag aldrig haft.. Stympad, lika dant dät, jag är samma tjej nu som innan..
    Är det "fantomsmärtor" du har eller något annat?
    Hur någon upplever smärta är ju olika men hur mycket är det? Kan du fungera normalt som människa om du tar 2 alvedon? Hur ofta kommer det? Kan du själv påverka hur mycket/lite ofta/sällan du får ont genom tunga lyft, stress, sex osv.?
  • Äldre 7 Dec 12:40
    #7

    Anonym (Anna) skrev 2009-12-07 12:25:23 följande:


    Min kropp dräneras på järn var gång jag har mens och har svårt att hålla uppe värdet med järntillskott. Är ordanerad Niferex droppar, 35 st/5ggr om dagen i flera månader. Men ändå så klarar jag inte av att få upp järnvärdet till mer än 9, så fort jag slutar så faller det ner igen. Ett järnvärde på 6 är inget ovanligt för mig. Kan inte ha hormonspiral eller andra hormonpreparat som kan minska mensen.
    Okej :s e inte helt haj på hur värdena i sverige ska va. Jobbar på sjukhus i danmark o där använder man inte samma :P Men konsultera med din läkare o se vad han säger.
  • Anonym (Anna) Trådstartaren
    Äldre 7 Dec 12:44
    #8
    Emmeliina skrev 2009-12-07 12:40:16 följande:
    Anonym (Anna) skrev 2009-12-07 12:25:23 följande: Okej :s e inte helt haj på hur värdena i sverige ska va. Jobbar på sjukhus i danmark o där använder man inte samma :P Men konsultera med din läkare o se vad han säger.
    HB var 105 men järnvärdet i blodet, test som man tar i armen och lämnar in till lab är 9 godkänt, men lågt. Kommer inte ihåg vad det heter men kan tänka mig att det är samma världen över så att du inte skulle ha stött på det...:-/
  • Äldre 7 Dec 12:48
    #9

    Anonym (Anna) skrev 2009-12-07 12:44:36 följande:


    HB var 105 men järnvärdet i blodet, test som man tar i armen och lämnar in till lab är 9 godkänt, men lågt. Kommer inte ihåg vad det heter men kan tänka mig att det är samma världen över så att du inte skulle ha stött på det...:-/
    Jojo jag vet vad det e men dem mäter det inte på samma sätt. Hos oss till exempel e ett normal Hb på 7 till 9 o järn kommer jag inte riktigt ihåg nu på rak arm.
  • Äldre 7 Dec 12:52
    #10

    Mina smärtor är otroligt intensiva då de kommer.. Alvedon+Tradolan gör att jag står ut hemma.. Men ibland hjälper inte det och då blir det Akuten.. Smärotrna kommer lite olika ibland kan jag vara fri dom i flera månader sen kan de komma med några veckors mellanrum.. Håller i sig i 1-4 dagar.. Då är jag sängliggande.. Många utredningar är gjorda.. På röntgen (och tillhåls-op) konstaterade de att jag har mycket sammanväxningar i området.. Hos Smärtkliniken sa de att det var Nervsmärtor.. Men enligt mina tankar rör det sig mer åt Sammanväxningar som släpper lite då jag får mina smärtgenombrott.. En person som har Nervsmärtor har ont hela tiden..Vilket inte jag har..

Svar på tråden Att ta bort livmodern