• H o p e

    Skapande för 2-3 åringar på förskolan

    Jag har en liten undran och fundering. Min son är drygt 2 år och går på en avdelning med barn mellan 2 och 3 år. Det som slår mig nu vid terminens slut är att dom inte har haft något typ av skapande under hela terminen. 1 teckning har sonen gjort men inte mer. Nu till jul trodde jag att han skulle komma hem med målade flörtkulor i rött eller nåt. Men när jag frågade personalen så visade det sig att dom inte tyckte det var meningsfullt för så små barn.

    Nu till min fråga. Ni med barn i åldern 2-3 år, har era barn gjort något julpyssel eller annat skapande under terminen? Hur mycket har dom gjort och vad? Tycker ni att det är meningsfullt för så små barn?

    Tacksam för svar och synpunkter.


    .?:*¨¨*:?. Gustav född 070730.?:*¨¨*:?. Ebba född 090120.?:*¨¨*:?.
  • Svar på tråden Skapande för 2-3 åringar på förskolan
  • Marma

    oj, har en snrat 3åring o en 4åring på dagsi o båda har gjort julkruka (liten kruka med lite mossa o rönnbär o annat i) nån teckning kanske. baka pepparkakor o ska baka lussekatter...blir nog mer nu oxå...men tycker absolut att barn i den åldern kan göra saker...mina brukar dessutom pyssla på kyrkis o de klara det galant. då har de gjort lycktor, målat ljusstakar o nåt till...

  • AnneSophie

    Ja jo, nu går mitt ena barn på en sk syskonavdelning med barn mellan (strax under) 3 och upp till 5 år. Och där julpysslas det för fulla muggar. De minsta barnen, dvs de som är precis 3 har väl, vad jag förstått, inte tyckt att det var jätteintressant men julpysselnivån har lagts på en nivå så att alla kan vara med.
    T ex så har dom målat trähjärtan från Panduro och sedan fått dekorera dessa med glitter och bokmärken, sedan har dom av toarullar som målats och flörtkulor gjort lucior och tomtar och sen har dom också (dock med 99% assistans av fröknarna ) stöpt egna ljus.

    Jag vet inte om man generellt kan säga att små barn inte har behållning av pyssel, jag tror att alla egentligen mår bra av att pyssla lite, men olika barn tycker att det är olika kul. Och olika fröknar tycker att det är olika kul. Kanske handlar detta mer om frökarna?


  • Marma

    o till s ista frågan, ja jag tycker det e bra att de får pyssla för de tränar motoriken o känslan av att göra nånting själv sätter fart på fantasin oxå

  • 071001

    Ts, känner precis samma sak om vår förskola. Dottern blir tre i januari och går på småis med mestadels ettåringar. Känns som att hon lallar runt i en babyverkstad långt ifrån nåt som borde få kallas förskola. Inget pysslande, inga spel osv.

  • memlan

    Jobbar just nu med barn födda 07 & 08. Vi har ett jättefint rum för skapande och skapar massor med "våra" barn.
    Inte så mycket julpyssel kanske för vi vill inte ha "frökenpyssel" till barnen.
    De har tex målat egna tittskpå i gamla lådor som vi klätt med papper, dessa fick de dekorera med pinnar, löv, mossa osv. som de (&vi) samlat in när vi var i skogen och så satte vi in ett foto som vi tagit på dem när de målade i mitten av "skåpet".
    Vi målar med flaskfärger, vattenfärger, fingerfärger, akvarell, i våras målade alla barnen en oljemålning (då gick en personal och ett barn in i skaparrummet själva, för oljefärg vill man ju inte att de ska "smaka" på). Självklar ritar vi med kritor, oljepastell, färgpennor osv. också. Vi pärlar, river och klipper papper, limmar och strör glitter så det står härliga till.
    Och, nej vi har inte bara skapande och pyssel utan gör en massa annat också. Tror att juat det med skapande hänger mycket på personalens eget intresse för det. Vilket det inte borde, men tyvärr är det många gånger det som gör att barnen "är för små".

  • Vasen

    Har mina barn på en 1-5 års avdelning där det skapas 4 förmiddagar i veckan. De klistrar, och river och målar, och knådar lera och har sig, när de inte spelar teater, eller musicerar. De är uppdelade i två grupper där de små är för sig och de större för sig så de kan anpassa uppgifterna. Jag är mäkta imponerad över personalens uppfinningsrikedom och kreativitet.

  • mariaheterjag

    Jobbar på småbarnsavd med barn 1-3 och vi har en egen atelje som används flitigt varje dag! Så visst är det meningsfullt även för de yngsta att måla, arbeta med lera, pyssla vad det nu kan vara... Julpyssel har vi också fast på en anpassad nivå såklart å 2-3 åringarna speciellt tycker det är så spännande!

  • bebben Elias mamma

    När min son var 2-3 gjorde de heller inte mycket, men de lekte ofta med lera (inget de tar hem) eller ritade med kritor. Målarfärg och vattenfärg någon gång. Nu däremot när han är 5 kommer han hem med pyssel var och varannan dag. Jag hade nog ifrågasatt det mer. De kanske har så stora grupper att de inte känner att de klarar av det utan att det blir kaos.

  • mapo51

    Sonen går på en avdelning med barn födda från oktober -07 till juni -08 och de har skapande minst en gång per vecka. Inför jul och påsk och såna högtider så blir det lite extra för att de ska hinna med att göra klart.

    De har olika teman och så väver de in det i skapande och sångsamlingar mm. Nu har de haft höst som tema och samlat löv, gjort igelkottar i trolldeg (som även har målats) och sjungit sånger om "Pigge". Igelkottarna har sedan fått sova under löven i akvarium.

  • jeeri74

    Min son är inte ens två, blir det i mars, men de ritar, målar och klistrar. Dock gör de inte mycket julpyssel till jul, men det gäller syrran som är 5 på samma förskola också.
    De är uppdelade efter ålder, men tre dagar i veckan får de välja vad de vill göra, bland annat vara i ateljen och rita, måla etc.
    Utöver det får de rita när de vill. Inne på sonens avdelning har de alltid papper och pennor framme.
    När min dotter var yngre, från 1,5 satt hon ofta och ritade.

    Är ju även bra för finmotoriken att få rita, klippa osv. Dessutom skulle de kunna rita vid 18 månaders kollen.

    Jag tycker definitivt att det är meningsfullt för barnen. De tycker det är roligt och lär sig sitta still och göra något, lär sig koncentrera sig.

Svar på tråden Skapande för 2-3 åringar på förskolan