• Äldre 9 Dec 10:37
    35164 visningar
    26 svar
    26
    35164

    Skapande för 2-3 åringar på förskolan

    Jag har en liten undran och fundering. Min son är drygt 2 år och går på en avdelning med barn mellan 2 och 3 år. Det som slår mig nu vid terminens slut är att dom inte har haft något typ av skapande under hela terminen. 1 teckning har sonen gjort men inte mer. Nu till jul trodde jag att han skulle komma hem med målade flörtkulor i rött eller nåt. Men när jag frågade personalen så visade det sig att dom inte tyckte det var meningsfullt för så små barn.

    Nu till min fråga. Ni med barn i åldern 2-3 år, har era barn gjort något julpyssel eller annat skapande under terminen? Hur mycket har dom gjort och vad? Tycker ni att det är meningsfullt för så små barn?

    Tacksam för svar och synpunkter.


    .?:*¨¨*:?. Gustav född 070730.?:*¨¨*:?. Ebba född 090120.?:*¨¨*:?.
  • Svar på tråden Skapande för 2-3 åringar på förskolan
  • Helsts­yskonn­u
    Äldre 10 Dec 13:13
    #11

    Min son är 2,5 år. Han kom hem med en jättefin ljusstake häromdagen, den hade han gjort i trolldeg, målat och haft glitter på. Teckningar tar han hem hela tiden. Han har också fått måla på staffli, målat en tavla med ram till som sitter på väggen på dagis, han har bakat pepparkakor som de ska bjuda på till Lucia och äppelkaka som föräldrarna fick på föräldramötet.

    De håller på mycket med playdohdeg, men det är ju inget som man tar hem. Jag vet inte om han skulle få göra saker av pärlor om han ville, de större barnen gör det.

    De har varit ute och samlat löv och pressat. Igår fick de kottar av tomten (de får brev av tomten varje natt nu i december) som de ska pyssla med.

    Han går på en vanlig kommunal förskola utan särskild inriktning, blandade åldrar på avdelningen.

  • Äldre 10 Dec 13:59
    #12

    Min grabb är snart två år och den äldsta i hans grupp är 2 år och 4 månader och de yngsta är lite över ett. De är indelade i tre smågrupper där de har skapande på förmiddagar av lite olika varianter, så minst två tillfällen i veckan. Det mesta de gör sätts upp/ställs ut på förskolan så han har inte kommit hem med så mycket grejjor än, det blir till jul tror jag, men de har gjort hand- och fotavtryck, lövtavlor, massa vattenfärgsmålande förstås, och nu senast i veckan så gjorde de ler"skulpturer". Och sånt som de har hittat på sina promenader, både skräp, pinnar och kottar, gör de tittskåp av och grejjar.

    En dag när det var väldigt mycket barn sjuka och jag hämtade lite senare än vanligt så hade han varit ensam med en pedagog i nästan två timmar och då hade de klippt och klistrat och glittrat och grejjat hela tiden.

    Det här är en "vanlig" kommunal förskola utan nån särskild inriktning men me dfantastiska och påhittiga pedagoger.

  • Grålle
    Äldre 10 Dec 22:49
    #13

    Varför skulle det inte vara meningsfullt?? Slöhet tror jag...
    På avdelningen där jag jobbar är alla barnen födda -07 (17 st) och de älskar att måla och pyssla. Man får ju självklart anpassa det till deras nivå. För inga föräldrar vill väl ha hem saker som pedagogerna pysslat ihop ? Nu när vi håller på med julpyssel lägger vi fram massor av saker på ett bord, så sitter vi en el två pedagoger med några få barn. De har gjort fina julkort, julgranskulor och ljuslyktor. De är jätteduktiga och tycker att det är så roligt. De vill glittra och limma hur länge som helst.

    Vi är i skaparrummet nån gång i veckan, lite beroende på vad barnen önskar att få göra. Ibland blir det varje dag och ibland mer sällan. Rita med kritor och trä halsband/armband gör vi flera ggr/vecka.

    Tycker att du ska ställa krav. Barn klarar massor med lite hjälp och stöd från en vuxen! Och de tycker att det är roligt och meningsfullt!

  • nollåt­ta
    Äldre 11 Dec 01:56
    #14

    Oj på min dotters förskola pysslas det massor. Hon är 07:a och går på en 1-3 års avdelning. Barnen ritar mycket, håller på med pärlor och stora kulor. Nu till jul har det varit en del pyssel med pepparkakor och granar i papper som barnen fått dekorera och ta med hem. Låter jättetrist att ditt barns förskola har så lite skapande verksamhet tycker jag. Ta upp det med pedagogerna och hör.

  • UngBon­usMamm­a
    Äldre 19 Dec 10:36
    #15
    Grålle skrev 2009-12-10 22:49:44 följande:
    Varför skulle det inte vara meningsfullt?? Slöhet tror jag...På avdelningen där jag jobbar är alla barnen födda -07 (17 st) och de älskar att måla och pyssla. Man får ju självklart anpassa det till deras nivå. För inga föräldrar vill väl ha hem saker som pedagogerna pysslat ihop ? Nu när vi håller på med julpyssel lägger vi fram massor av saker på ett bord, så sitter vi en el två pedagoger med några få barn. De har gjort fina julkort, julgranskulor och ljuslyktor. De är jätteduktiga och tycker att det är så roligt. De vill glittra och limma hur länge som helst.Vi är i skaparrummet nån gång i veckan, lite beroende på vad barnen önskar att få göra. Ibland blir det varje dag och ibland mer sällan. Rita med kritor och trä halsband/armband gör vi flera ggr/vecka.Tycker att du ska ställa krav. Barn klarar massor med lite hjälp och stöd från en vuxen! Och de tycker att det är roligt och meningsfullt!
    "För inga föräldrar vill väl ha hem saker som pedagogerna pysslat ihop?". På min förskola får BARNEN "pyssla" för att det är givande för BARNEN. Det är inte för föräldrarnas skull!
  • Äldre 5 Jan 20:46
    #16

    Klart att barn som är 2-3 år ska få skapa. Att de inte skulle vara meningsfullt för barnen är det dummaste jag har hört. Jag arbetar som förskollärare, och tror nog bara att personalen på din sons förskola är lite lata...Traditionellt julpyssel kanske inte ger barn i den åldern så mycket, men fritt skapande och att få upptäcka olika materila gör defenitivt det.

  • Laire
    Äldre 5 Jan 22:18
    #17
    UngBonusMamma skrev 2009-12-19 10:36:00 följande:
    "För inga föräldrar vill väl ha hem saker som pedagogerna pysslat ihop?". På min förskola får BARNEN "pyssla" för att det är givande för BARNEN. Det är inte för föräldrarnas skull!
    Jag tror att personen snarare vänder sig emot "frökenpyssel" än barnens skapande, tyvärr finns alltför många pedagoger som gör för avancerade grejor med barnen eller helt enkelt assisterar dem för mycket så att det ska bli "snyggt". Så när barnen faktiskt får skapa är det bra, men inte när pedagogerna skapar och barnen får göra ytterst lite.

    Min son fick göra en sol, han fick en urklippt cirkel och gulfärg, slutresultatet i gruppen var tio likadana solar - hur mycket kreativitet var det? 
  • Grålle
    Äldre 6 Jan 02:07
    #18
    UngBonusMamma skrev 2009-12-19 10:36:00 följande:
    "För inga föräldrar vill väl ha hem saker som pedagogerna pysslat ihop?". På min förskola får BARNEN "pyssla" för att det är givande för BARNEN. Det är inte för föräldrarnas skull!
    Om du läser det jag skrivit ordentligt kanske du ser att jag skrivit att det är roligt och meningsfullt för BARNEN. Jag avskyr pyssel som görs för att göra föräldrarna nöjda.
    Laire skrev 2010-01-05 22:18:56 följande:
    Jag tror att personen snarare vänder sig emot "frökenpyssel" än barnens skapande, tyvärr finns alltför många pedagoger som gör för avancerade grejor med barnen eller helt enkelt assisterar dem för mycket så att det ska bli "snyggt". Så när barnen faktiskt får skapa är det bra, men inte när pedagogerna skapar och barnen får göra ytterst lite. Min son fick göra en sol, han fick en urklippt cirkel och gulfärg, slutresultatet i gruppen var tio likadana solar - hur mycket kreativitet var det? 
    Tack! Det är precis så jag menar
    Varför ska pedagogerna göra saker åt barnen? Hatar massproducerade saker där alla ser likadana ut.
  • Laire
    Äldre 6 Jan 07:25
    #19

    Grålle: kan inte annat än att hålla med! Det är så synd att det är så "inne" bland så många pedagoger att köra massproducerat och/eller mallar så det blir "snyggt". Det värsta är förskolor och skolor som får bra rykte för att de skapar så snygga saker, så är det bara "frökenpyssel"! Grrr... Själv fick jag hem ett nyhetsbrev med min son på där han "kreativt" "skapar". Han behövde inget målarförkläde utan hade bara vanliga kläder, pedagogen håller i en kotte och det står lite vitfärg i en burk. Så får sonen kladda lite vitfärg på kotten, så satte pedagogen glitter på = sonen skapade en julgransprydnad. Av fyra julpysselsaker kan jag säga att han fått skapa själv på en sak. Såvida han inte är ett superbarn och kan böja piprensare till en stjärna och trä på pärlor (exakt lika många på varje arm och exakt samma typ i exakt samma ordning på varje arm). Sonen fyller två i april...

    Man känner sig lite neggo ibland


  • cruz
    Äldre 6 Jan 07:42
    #20

    Före två-års åldern kom inte mina barn hem med några konstverk, men nu vid tre år pysslar de för fullt. Jag tror ju iofs en ett-två åring kan ha jättekul med lite lera eller färg som pyssel, men man ska nog inte räkna med någonting att ta hem utan mest kladd på kläder och i håret.

  • Äldre 6 Jan 12:04
    #21
    Laire skrev 2010-01-06 07:25:39 följande:
    Grålle: kan inte annat än att hålla med! Det är så synd att det är så "inne" bland så många pedagoger att köra massproducerat och/eller mallar så det blir "snyggt". Det värsta är förskolor och skolor som får bra rykte för att de skapar så snygga saker, så är det bara "frökenpyssel"! Grrr... Själv fick jag hem ett nyhetsbrev med min son på där han "kreativt" "skapar". Han behövde inget målarförkläde utan hade bara vanliga kläder, pedagogen håller i en kotte och det står lite vitfärg i en burk. Så får sonen kladda lite vitfärg på kotten, så satte pedagogen glitter på = sonen skapade en julgransprydnad. Av fyra julpysselsaker kan jag säga att han fått skapa själv på en sak. Såvida han inte är ett superbarn och kan böja piprensare till en stjärna och trä på pärlor (exakt lika många på varje arm och exakt samma typ i exakt samma ordning på varje arm). Sonen fyller två i april...Man känner sig lite neggo ibland
    Skulle snarare säga att det börjar bli ganska ute att göra saker efter mallar. Medvetna pedagoger vet att det inte ger barnen så mycket. Fler och fler förskolor följer Reggio-pedagogiken där man absolut inte "pysslar" efter mallar. Nyutbildade pedagoger gör nog inte "frökenpyssel", däremot kanske de gamla rävarna som varit med lite för länge gör det...Inspirerade skapande där man får lära känna olika material är nog mer "inne"
  • Äldre 6 Jan 12:17
    #22

    Vi pysslar massor med våra 1-2 åringar. T.ex. julkort där de klistrat på paljetter och "saltat" glitter. Gjort glitterkottar genom att måla lim på kotten och sedan stoppat ner den i en påse full med glitter och skakat påsen. Det var jättekul. Trolldegskonstverk som de målat. Sen köpte vi julgranskulor som de fick måla på med vit färg - det blir som ett vintelandskap. Nu kommer jag inte på allt. Men i den här åldern är det viktigt att barnen får hålla på med många olika material och färger för att lära sig hur de fungerar, hur de känns, hur de ser ut. Själva resultatet är inte så viktigt.

  • Laire
    Äldre 6 Jan 12:41
    #23
    Sommarlöv skrev 2010-01-06 12:04:11 följande:
    Skulle snarare säga att det börjar bli ganska ute att göra saker efter mallar. Medvetna pedagoger vet att det inte ger barnen så mycket. Fler och fler förskolor följer Reggio-pedagogiken där man absolut inte "pysslar" efter mallar. Nyutbildade pedagoger gör nog inte "frökenpyssel", däremot kanske de gamla rävarna som varit med lite för länge gör det...Inspirerade skapande där man får lära känna olika material är nog mer "inne"
    Ja mer skapande är på väg in, men i alla fall här i trakten är mallarna rätt så rådande. Och tyvärr så verkar många nyexaminerande falla ner i träsket för då får man "fina" saker att visa upp = man är duktig som pedagog som fått barnen att göra det.

    Givetvis finns undantag, men det är den bistra bild jag har när man är ute på praktik (är lärarstudent), ser den egna förskolan vi haft tills igår samt den erfarenhet jag har fått redogjord för av alla förskollärare jag känner. Men det är nog en högst regional fråga! Jag bor i Sundsvall som visserligen är större men vi i Norrland ligger ju ofta några år efter i trenderna
  • Äldre 6 Jan 14:20
    #24
    Laire skrev 2010-01-06 12:41:12 följande:
    Ja mer skapande är på väg in, men i alla fall här i trakten är mallarna rätt så rådande. Och tyvärr så verkar många nyexaminerande falla ner i träsket för då får man "fina" saker att visa upp = man är duktig som pedagog som fått barnen att göra det. Givetvis finns undantag, men det är den bistra bild jag har när man är ute på praktik (är lärarstudent), ser den egna förskolan vi haft tills igår samt den erfarenhet jag har fått redogjord för av alla förskollärare jag känner. Men det är nog en högst regional fråga! Jag bor i Sundsvall som visserligen är större men vi i Norrland ligger ju ofta några år efter i trenderna
    Stå på dig i så fall, så kanske vi gemensamt kan begrava alla kycklingar, midsommarstänger, snögubber och tomtar som ser exakt likadana ut :)...Fram med fler tomtar som ser lite mer personliga ut! Varför kan inte tomten vara grön? Just den tomten kanske tycker om grönt?
  • Äldre 6 Jan 14:22
    #25

    Glömmer aldrig när jag var sex år och gick på lekis. Alla barnen skulle göra likadana adventsjusstakar. En flicka målade sina ljus gröna, men det fick hon inte ha. Hon fick göra om sin ljusstake... Till och med jag som bara var sex år tyckte att fröken var korkad....

  • Äldre 6 Jan 14:23
    #26
    Vila skrev 2010-01-06 12:17:56 följande:
    Vi pysslar massor med våra 1-2 åringar. T.ex. julkort där de klistrat på paljetter och "saltat" glitter. Gjort glitterkottar genom att måla lim på kotten och sedan stoppat ner den i en påse full med glitter och skakat påsen. Det var jättekul. Trolldegskonstverk som de målat. Sen köpte vi julgranskulor som de fick måla på med vit färg - det blir som ett vintelandskap. Nu kommer jag inte på allt. Men i den här åldern är det viktigt att barnen får hålla på med många olika material och färger för att lära sig hur de fungerar, hur de känns, hur de ser ut. Själva resultatet är inte så viktigt.
    Superbra! Det med kotten var kul. Det ska jag testa.
Svar på tråden Skapande för 2-3 åringar på förskolan