• Comple­torium
    Äldre 11 Dec 09:00
    100037 visningar
    1124 svar
    1124
    100037

    Det ska fan vara en modern man!

    Det här skrevs först som ett inlägg i tråden "Varför vill tjejer ha mindre sex än killar" av rimmad lax
    www.familjeliv.se/Forum-9-191/m49264120.html
    men så insåg jag att det kantrade åt ett annat håll så jag startar en ny tråd istället. Kanske är detta ett gammalt ämne och jag är ny här, men ni får väl hänvisa till de trådar det detta har diskuterats förr!

    Så här skrev jag:

    Jag var för trött i natt för att börja skriva några längre tirader, men jag ska försöka utveckla mina erfarenheter lite här. Kallejohansson och Pappa jonthe bl.a. har redan varit inne på det här spåret som jag ska utveckla lite.

    Det talas mycket om att män både vill ha en hora och en madonna. De vill ha en hora i sängen men på dagen ska deras kvinna vara en madonna, en respektabel kvinna som är en god mamma och husmor. Detta är väl känt och ett etablerad fenomen. Mycket skit har kastats på män för att de har de omänskliga kraven på sina kvinnor.

    Motsvarigheten för kvinnor är mjukispappa/buse(alt. prins på vit springare)-problematiken. Det är detta ni har kommit in på i den här tråden. Kvinnor skriker högt och vilt över män som inte deltar i familjelivet, är gäster i sina barns liv, på sin höjd kan "hjälpa till" i hushållsarbetet osv. Kvinnor beklagar sig över sina lata sluskar till män och vill istället ha en "riktig" man som klarar att komma underfund med själv att det ska diskas, handlas mat och tvättas kläder och också göra det!

    Alla terapeuter lär ut att vägen till sexlivet går genom diskbaljan. En trött och utarbetad kvinna är inte kåt, men en kvinna som känner att hon får fullt stöd i hushållet och med barnen har helt andra förutsättningar till att bli den eldiga älskarinnan mannen så hett åstundar.

    Jag är en man som är som en fullfjädrad hemmafru. Jag kan allt om att sköta ett hem och gör det också. Det har alltid varit så. Jag är inne på mitt andra äktenskap. I mitt första äktenskap som varade från ungdomen så tog nog min fru bara det hela som nåt naturligt. Hon hade aldrig fått lära sig särskilt mycket om hushållsarbete och jag blev den naturliga auktoriteten på området i vår familj. Jag blev het enkelt den traditionella kvinnan i vårt förhållande.

    Nå hjälpte det? Nej, inte blev det mer sex för det! När vi gått igenom den sedvanliga passionsfasen så dalade sexlivet till att vara något som hon accepterade som nåt nödvändigt ont som fick ske 1-2 ggr/månad. Jag tog upp och försökte prata om det om och om igen, men ändå accepterade jag tanken på att hon helt enkelt inte var så intresserad.

    Nå, det förhållandet slutade på ett sätt som är vanligare åt "andra hållet", dvs. att kvinnan slänger ut en oduglig man som bara latar sig och inte deltar i familjelivet och hushållsarbetet. Jag tröttnade och bröt upp. Då reagerade hon med nån slags chock (för naturligtvis kunde hon inte föreställa sig att jag inte trivdes, trots att jag pratat med henne hundratals gånger om att jag inte ville vara den ende som gjorde nåt i hushållet och att jag var missnöjd med sexlivet). Hon blev plötsligt en sexgudinna! Hon använde sexet för att hålla mig kvar, men det funkade givetvis inte.

    Min andra fru... Inte heller här fungerar det med att vara en mjukisman och sköta allt i hushållet. Vi hade jättebra sexliv c:a 3 år, tills vi hade flyttat ihop på allvar och gift oss.

    Jag har varit betydligt mer vaksam och tagit tag i problemen mycket tidigare nu. Först när jag märkte att sexlivet dalade så funderade jag över vad det kunde bero på. Jo, hon pluggade och var under stor press. Så jag backade, tjatade inte om sex, lät henne vara. Men det var som att hon aldrig kom tillbaka efter det, så jag har på olika sätt fört det hela på tal, försökt att lirka ur henne vad som är fel osv. Jag har gett henne tid, jag har gjort allt för att underlätta tillvaron för henne osv. Så, när det här tidsspannet av tid för möjlig återhämtning för henne vara några år och inget blivit bättre så krävde jag familjeterapi och det blev så.

    Då framkommer några intressanta saker! Hon säger då bl.a. att hon såg det som att hon var inne i en passionsfas i början av vårt förhållande, dvs de första 3 åren. Ovanligt länge alltså, det brukar vara några månader. Hon använder sig också av den här bilden av mannen som en prins på en vit springare som ska ta henne ur den misär hon lever i. När vardagen infann sig så sprack föreställningen om att allt skulle bli så fantastiskt annorlunda. Hon hade alltså inte räknat med att även hon skulle behöva bjuda till för att hennes liv skulle bli bra.

    Och så detta då med busen (eller prinsen) kontra hemmamannen, vaktmästaren... Det visade sig att hon, som längtat hela livet efter en man som var en hejare på att laga mat (så att hon skulle slippa göra det jämt), städa osv. nu, när hon hittat en sån, inte alls blev nöjd med det! Nej, istället kände hon sig undanskuffad från sin naturliga plats i hemmet!!! (Ändå sitter hon och skryter på jobbet om sin duktige man som lagat den goda maten som ligger i hennes matlåda...)

    Hon kände sig mindervärdig, överflödig, förminskad... Och den där mannen som stod i köket... var han sexig? Nej... Det gick inte att tända på en man som beter sig som ett fruntimmer...

    Fattar ni problematiken? Här har man fått höra hela livet att man ska dela på hushållsarbetet och vara en jämställd familj, men när man gör så, så blir man straffad med att kvinnan tappar respekten för en!

    Det ska fan vara en modern man!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-20 18:54
    Jag lämnar nu den här tråden och även FL.

  • Svar på tråden Det ska fan vara en modern man!
  • Anonym
    Äldre 11 Dec 09:13
    #1

    Mycket tänkvärt inlägg.

    Är en kvinna som har levt ihop med båda typerna. Dvs,. tuffingen som vill betäcka mig men vägrar hjälpa till, och den fina familjekillen som delar alla sysslor med mig och tar mycket hand om barnen, med lite lägre sexlust.

    Jag har alltså haft båda och aldrig varit 100% nöjd.

    Det ultimata svaret är att vi kvinnor vill ömsom bli dyrkade och ompysslade som prinsessor och ömsom behandlade som skräp. (håll käft slyna) Detta måste ske av samma kille.

    Den killen som fattar det kommer jag nog bli beroende av för alltid.

  • Anonym
    Äldre 11 Dec 09:15
    #2

    Detsamma gäller väl för er killar. Vi ska vara omtänksamma och bra med barnen, laga värsta matlådan som man kan skryta på jobbet med, pyssla, städa och feja och massera era fötter och helst ska ni känna att ni är viktiga familjeförsörjare när ni kommer hem från jobbet.

    Sen i sängen ska vi vara porrdrottningar som helst smiskar upp er varje kväll...

    Har jag fel?

  • Comple­torium
    Äldre 11 Dec 09:18
    #3
    Anonym skrev 2009-12-11 09:13:31 följande:
    Mycket tänkvärt inlägg. Är en kvinna som har levt ihop med båda typerna. Dvs,. tuffingen som vill betäcka mig men vägrar hjälpa till, och den fina familjekillen som delar alla sysslor med mig och tar mycket hand om barnen, med lite lägre sexlust. Jag har alltså haft båda och aldrig varit 100% nöjd. Det ultimata svaret är att vi kvinnor vill ömsom bli dyrkade och ompysslade som prinsessor och ömsom behandlade som skräp. (håll käft slyna) Detta måste ske av samma kille. Den killen som fattar det kommer jag nog bli beroende av för alltid.
    Mm... Men det är ju en läggningsfråga också. Det är ju inte bara "att fatta". Jag kan inte bete mig som en buse ibland bara för att det förväntas det av mig.
  • Comple­torium
    Äldre 11 Dec 09:21
    #4
    Anonym skrev 2009-12-11 09:15:56 följande:
    Detsamma gäller väl för er killar. Vi ska vara omtänksamma och bra med barnen, laga värsta matlådan som man kan skryta på jobbet med, pyssla, städa och feja och massera era fötter och helst ska ni känna att ni är viktiga familjeförsörjare när ni kommer hem från jobbet. Sen i sängen ska vi vara porrdrottningar som helst smiskar upp er varje kväll... Har jag fel?
    Ja, men nu skjuter du väl lite över målet? Poängen med mitt inlägg är ju att det du beskriver är ju något som är mycket väl känt och debatterat till leda överallt. Det är ju det som är schablonbilden av hur förhållanden ser ut. Det jag beskriver, däremot, är ju motsatsen som sällan eller aldrig diskuteras.
  • Anonym (hanse­man)
    Äldre 11 Dec 10:23
    #5

    TS om du ursäktar uttrycket så är du klok som en pudel. Det var tamejfan så på pricken att det lät som om du gjort en studie i mitt hem.

  • Anonym (kvinn­a)
    Äldre 11 Dec 10:28
    #6

    Jag tror att mycket handlar om en allmän utbredd uppfattning om att det är normalt att pippa en massa hela tiden. Jag och mina kompisar har nära relationer och pratar mycket om det här och majoriteten anser att deras män vill ha för mycket sex och att de sällan har lust.
    Jag tror inte ett smack på det där lullpratet om att om mannen diskar så bli jag som kvinna sugen, det gäller iallafall inte mig och mina vänner.

    Jag tror snarare att felet ligger i att kvinnor ofta vill bara kramas och gör man det så blir det en invit till sex. Istället för att bara ligga och mysa och hångla så måste det bli ett fulfjädrat samlag varje gång.
    Sedan tror jag kvinnor iallmänhet har för höga krav på att det ska vara perfekt varje gång, det hade jag, istället för att acceptera att ibland blir det en snabbis och ibland blir det passion i flera timmar (nåja...)

  • Äldre 11 Dec 10:32
    #7

    Anonym (kvinna) skrev 2009-12-11 10:28:03 följande:


    Jag tror snarare att felet ligger i att kvinnor ofta vill bara kramas och gör man det så blir det en invit till sex. Istället för att bara ligga och mysa och hångla så måste det bli ett fulfjädrat samlag varje gång. Sedan tror jag kvinnor iallmänhet har för höga krav på att det ska vara perfekt varje gång, det hade jag, istället för att acceptera att ibland blir det en snabbis och ibland blir det passion i flera timmar (nåja...)
    Var i ligger "felet" menar du?
  • Anonym (kvinn­a)
    Äldre 11 Dec 10:35
    #8

    Jag kanske var otydlig...

    Jag har iallafall upplevt att om varje fysisk beröring blir en invit till samlag så blir jag mindre sugen. Då jag och min man pratade om det här och började mysa mer utan att ha sex så blev jag också mer sugen på sex, istället för att det nästan kändes som ett tjat innan.

    Vi har ett bra sexliv, med sex 1-3 gånger i veckan, men det har inte alltid varit så.

    Därför tror jag att om man tillät sig att vara nära varandra mer, massage, kramar, kyssar, utan att det ska innebära rent sex så leder det till mer sex ändå.
    Förstår du hur jag menar?

  • Äldre 11 Dec 10:38
    #9

    TS slår huvudet på spiken! Aldrig tidigare har jag läst något så träffsäkert! Vem f*n vill vara modern man....???

  • Anonym (ännu en kvinna­)
    Äldre 11 Dec 10:44
    #10

    Anonym (kvinna) skrev 2009-12-11 10:35:47 följande:


    Jag kanske var otydlig...Jag har iallafall upplevt att om varje fysisk beröring blir en invit till samlag så blir jag mindre sugen. Då jag och min man pratade om det här och började mysa mer utan att ha sex så blev jag också mer sugen på sex, istället för att det nästan kändes som ett tjat innan.Vi har ett bra sexliv, med sex 1-3 gånger i veckan, men det har inte alltid varit så.Därför tror jag att om man tillät sig att vara nära varandra mer, massage, kramar, kyssar, utan att det ska innebära rent sex så leder det till mer sex ändå.Förstår du hur jag menar?
    Jag förstår precis vad du menar och jag känner samma sak! Bara för att jag är sugen på att hångla lite så betyder det inte att jag är sugen på sex just då, vilket min karl trodde (eller kanske önskade ). Och då kändes det som om vi inte kunde småhångla lite utan att det alltid dkulle leda till sex. Detta gjorde att man blev mer "avståndstagande" för att man inte ville knulla jämt såfort man bara ville hångla. Nu har vi, precis som ni, pratat om det såklart - vilket gjorde det mycket bättre och han fattar att allt inte är en invit till sex.
Svar på tråden Det ska fan vara en modern man!