• carro 81
    Äldre 13 Dec 21:55
    5786 visningar
    14 svar
    14
    5786

    Tips på hur man kan fixa håret?

    Behöver tips på hur jag kan fixa mitt hår, har det verkligen alltid likadant, bara hängandes. Förutom om man ska iväg på festligheter och någon kompis hjälper mig att fixa det, annars borstar jag bara igenom det. Har aldrig varit en hårmänniska som har stått och fixat massa med det men det börjar bli tråkigt att alltid se likadan ut. Jag har väl medellångt hår med lugg på utväxt. Jag har lite självfall men borstar det oftast rakt medan det är blött, eller kör med plattång om jag har tid. Vill helst inte ha det helt uppsatt så att allt hår är borta från ansiktet, känner mig så naken då. Och gärna så enkla tips som möjligt, som till och med en nybörjare klarar av.

  • Svar på tråden Tips på hur man kan fixa håret?
  • carro 81
    Äldre 15 Dec 23:35
    #1

    Puffar väl en gång om det är någon som har några förslag? Gärna så man får lite mer volym i håret med.

  • LillTu­ssa
    Äldre 15 Dec 23:45
    #2

    Gå till en bra frissa som kan ge lite inspiration! Min är super, får nya tips varje gång jag är där!

  • Lincon
    Äldre 15 Dec 23:54
    #3

    Jag brukar tvätta med schampo + inpackning istället för balsam. Har riktigt typiskt tunt nordiskt hår.. Kör en produkt från Tigi som heter "Small Talk" som både skyddar håret från värme samt sväller håret när man fönar det.
    sedan sprejar jag lite mot hårrötterna runt hjässan, fönar, borstar igenom med svinborste och tuperar lite med tupekam (behöver inte spreja mer då eftersom jag gör det innan föning).

    Det tar inte många minuter och håller 3 dagar för mig, ibland har jag det uppsatt 3:e dagen.

  • carro 81
    Äldre 15 Dec 23:57
    #4
    LillTussa skrev 2009-12-15 23:45:54 följande:
    Gå till en bra frissa som kan ge lite inspiration! Min är super, får nya tips varje gång jag är där!
    Åh en sådan frissa skulle jag med vilja ha. Känns så svårt att hitta dom bara. Men ska höra runt för tips.
  • carro 81
    Äldre 15 Dec 23:59
    #5
    Lincon skrev 2009-12-15 23:54:13 följande:
    Jag brukar tvätta med schampo + inpackning istället för balsam. Har riktigt typiskt tunt nordiskt hår.. Kör en produkt från Tigi som heter "Small Talk" som både skyddar håret från värme samt sväller håret när man fönar det.sedan sprejar jag lite mot hårrötterna runt hjässan, fönar, borstar igenom med svinborste och tuperar lite med tupekam (behöver inte spreja mer då eftersom jag gör det innan föning). Det tar inte många minuter och håller 3 dagar för mig, ibland har jag det uppsatt 3:e dagen.
    Låter ju bra med den där "Small talk", den ska jag hålla utkik efter. Brukar låta mitt hår självtorka men fönar man inte varje gång är det väl inte så farligt. Mitt hår är också sådär nordiskt...tunt, platt och tråkigt.
  • Lincon
    Äldre 16 Dec 00:10
    #6

    carro 81 skrev 2009-12-15 23:59:44 följande:


    Låter ju bra med den där "Small talk", den ska jag hålla utkik efter. Brukar låta mitt hår självtorka men fönar man inte varje gång är det väl inte så farligt. Mitt hår är också sådär nordiskt...tunt, platt och tråkigt.
    Jag började föna det för ca 6 månader sedan efter varje gång jag tvättat det. Jag skulle nog aldrig kunna sluta nu... Men jag har inte sett att det slitits mer, inte frisören heller och jag klipper det var 3:e månad.
    Small Talk är jättebra! Det enda är att den aktiveras vid värme, så man måste föna håret om det ska svälla:/

    Du skulle ju kunna testa att bara tupera lite eller våffla lite av underhåret för att få lite mer volym så slipper du föna varje gång + att håret hela tiden växer så du inte behöver slita på topparna
  • LillTu­ssa
    Äldre 16 Dec 00:19
    #7

    carro 81 skrev 2009-12-15 23:57:26 följande:


    Åh en sådan frissa skulle jag med vilja ha. Känns så svårt att hitta dom bara. Men ska höra runt för tips.
    Jo hon är underbar! Åsså får jag hårbottenmassage och massagestol när jag är där.. Snacka vardagslyx!
    Men hade jätterisigt hår innan och när jag började gå där så har mitt hår blivit tjockt och välklippt igen.
    Hade en frisör tidigare som inte klippte håret utan skar i det och då såg det ju för jävligt ut. Har man tunt nordiskt frissigt hår ska man inte skära i det. Bara klippa.
    Min frisör nu brukar också hooka upp mig på lite produkter som är bra för håret, och förstår att mitt schampo aldrig får användas endast av mig så hon tipsar alltid om kampanjer innan så jag köper 2 för 1..
    Men frisörschampon är att rekommendera. Köper Kerasilks för nött och slitet hår. Kostar 199 för schampo o treatment, och då räcker det 6 mån om det inte blir länsat av den 10-åriga dottern härhemma.. . Så nog är det värt det.
  • carro 81
    Äldre 16 Dec 20:48
    #8
    Lincon skrev 2009-12-16 00:10:10 följande:
    carro 81 skrev 2009-12-15 23:59:44 följande:
    Jag började föna det för ca 6 månader sedan efter varje gång jag tvättat det. Jag skulle nog aldrig kunna sluta nu... Men jag har inte sett att det slitits mer, inte frisören heller och jag klipper det var 3:e månad. Small Talk är jättebra! Det enda är att den aktiveras vid värme, så man måste föna håret om det ska svälla:/ Du skulle ju kunna testa att bara tupera lite eller våffla lite av underhåret för att få lite mer volym så slipper du föna varje gång + att håret hela tiden växer så du inte behöver slita på topparna
    Ja man kan ju variera sig lite så man inte fönar varje gång. Ibland tvättar jag håret på kvällen och då känns det lite onödigt att styla det. Så då kan man tupera lite på morgonen istället. Men tycker jag är så dålig på att tupera så det ser fint och naturligt ut men det är väl en vanesak också. Är så trött på luggen också, den hänger bara där, vet inte vad man ska göra med den riktigt.
  • carro 81
    Äldre 16 Dec 20:52
    #9
    LillTussa skrev 2009-12-16 00:19:39 följande:
    carro 81 skrev 2009-12-15 23:57:26 följande:
    Jo hon är underbar! Åsså får jag hårbottenmassage och massagestol när jag är där.. Snacka vardagslyx! Men hade jätterisigt hår innan och när jag började gå där så har mitt hår blivit tjockt och välklippt igen.Hade en frisör tidigare som inte klippte håret utan skar i det och då såg det ju för jävligt ut. Har man tunt nordiskt frissigt hår ska man inte skära i det. Bara klippa.Min frisör nu brukar också hooka upp mig på lite produkter som är bra för håret, och förstår att mitt schampo aldrig får användas endast av mig så hon tipsar alltid om kampanjer innan så jag köper 2 för 1.. Men frisörschampon är att rekommendera. Köper Kerasilks för nött och slitet hår. Kostar 199 för schampo o treatment, och då räcker det 6 mån om det inte blir länsat av den 10-åriga dottern härhemma.. . Så nog är det värt det.
    Åh vad härligt det låter...då lär man ju vilja klippa sig hela tiden. Schampot och balsamet lät ju inte så farligt i pris, det ska jag kolla upp. Jag använder upp mina så fort jämt. Det där med att man inte ska skära i nordiska hår visste jag inte. Man lär sig något nytt varje dag!
  • Imperi­aliss
    Äldre 20 Dec 19:26
    #10

    Det absolut bästa jag hittat är Björn Axéns Volumaster. Klarar mig seriöst inte utan den. Där kan man snacka Hollywood-volym på tjugo minuter :D 499Kr på Elgiganten betalade jag.

    Viktigt är dock att använda en bra värmeskyddande produkt innan då det sliter en del på håret. Men för mig är det värt det. Annars kan man ju bara använda den vid tillfällen då man vill vara extra fin.
    Ingen supertupering behövs, inga stylingprodukter. Jag använder knappt hårspray när jag Volumastrat håret, det håller sig på plats ändå :)

    Sen finns ju Osis Dust It som också är volymgivande. En typ av puder som pudras i hårbotten och volym gnuggas upp.
    Personligen förstår jag inte alls denna hype runt Dust It, men många andra är ju väldigt positiva till den så :)

  • LillTu­ssa
    Äldre 21 Dec 15:41
    #11
    Imperialiss skrev 2009-12-20 19:26:02 följande:
    Det absolut bästa jag hittat är Björn Axéns Volumaster. Klarar mig seriöst inte utan den. Där kan man snacka Hollywood-volym på tjugo minuter :D 499Kr på Elgiganten betalade jag. Viktigt är dock att använda en bra värmeskyddande produkt innan då det sliter en del på håret. Men för mig är det värt det. Annars kan man ju bara använda den vid tillfällen då man vill vara extra fin. Ingen supertupering behövs, inga stylingprodukter. Jag använder knappt hårspray när jag Volumastrat håret, det håller sig på plats ändå :) Sen finns ju Osis Dust It som också är volymgivande. En typ av puder som pudras i hårbotten och volym gnuggas upp. Personligen förstår jag inte alls denna hype runt Dust It, men många andra är ju väldigt positiva till den så :)
    Finns även spray som du sprayar intill hårbotten, fönar och så är det volym så det räcker och blir över! Jag använder Goldwell Double Boost volyme spray (ingen vanlig hårspray utan för just volym vid föning). Skitbra! Rekommenderas varmt!
  • carro 81
    Äldre 21 Dec 19:49
    #12
    Imperialiss skrev 2009-12-20 19:26:02 följande:
    Det absolut bästa jag hittat är Björn Axéns Volumaster. Klarar mig seriöst inte utan den. Där kan man snacka Hollywood-volym på tjugo minuter :D 499Kr på Elgiganten betalade jag.Viktigt är dock att använda en bra värmeskyddande produkt innan då det sliter en del på håret. Men för mig är det värt det. Annars kan man ju bara använda den vid tillfällen då man vill vara extra fin.Ingen supertupering behövs, inga stylingprodukter. Jag använder knappt hårspray när jag Volumastrat håret, det håller sig på plats ändå :)Sen finns ju Osis Dust It som också är volymgivande. En typ av puder som pudras i hårbotten och volym gnuggas upp. Personligen förstår jag inte alls denna hype runt Dust It, men många andra är ju väldigt positiva till den så :)
    Volumaster, är det den som gör håret lite våfflat? Man gör bara underhåret då eller? Tänkte om det inte syns? Tycker inte att mitt hår är så tjockt så det borde synas så väl under men det kanske det inte gör? Låter väldigt bra annars.
  • carro 81
    Äldre 21 Dec 19:50
    #13
    LillTussa skrev 2009-12-21 15:41:24 följande:
    Finns även spray som du sprayar intill hårbotten, fönar och så är det volym så det räcker och blir över! Jag använder Goldwell Double Boost volyme spray (ingen vanlig hårspray utan för just volym vid föning). Skitbra! Rekommenderas varmt!
    Okej, det blir inte stelt eller så, som av en vanlig spray heller då? För jag gillar inte själva spraykänslan.
  • LillTu­ssa
    Äldre 21 Dec 23:31
    #14

    carro 81 skrev 2009-12-21 19:50:50 följande:


    Okej, det blir inte stelt eller så, som av en vanlig spray heller då? För jag gillar inte själva spraykänslan.
    Nej, eftersom det ligger närmast hårbotten ger det bara stadgan..
Svar på tråden Tips på hur man kan fixa håret?