• Anonym (Syste­r)
    Äldre 15 Dec 16:59
    5459 visningar
    14 svar
    14
    5459

    Jag måste nog sluta umgås med min syster

    Min syster är några år yngre än mig (men över 20) och något av det mest omogna ni kan tänka er.
    Hon är impulsiv, obetänksam, elak till sättet och snackar skit om allt och alla och jag orkar inte med det längre.
    Varje gång jag träffar henne eller pratar med henne i telefon snackar hon skit om sina vänner eller om bekanta till oss och ber man henne sluta blir hon tvärförbannad och börjar kalla mig för massa elaka saker och hotar med att avslöja hemligheter som bara hon vet om mig för andra.

    Varje gång vi bråkar tänker jag, hon växer nog upp snart. Hon slutar nog med detta beteende snart, hon slutar nog vara en sådan elak person snart, men inte då. Det är samma visa varje gång.
    När vi är sams så går vi jättebra ihop, men så snart man inte håller med henne blir allt bara skit och hon förvandlas till en elak jävla skitunge.
    Hon påstår att hon respekterar allas åsikter, men ändå ska hon argumentera allt till dödagar och vägrar bara acceptera att alla inte delar hennes syn på saker och ting.

    Jag tror inte jag kan umgås med henne mer, jag tror inte jag orkar vänta på nästa explosion, på nästa aggressivitetsbomb.

    Någon som känner igen sig?
    Som har någon i sin närvaro som beter sig på detta sätt?

  • Svar på tråden Jag måste nog sluta umgås med min syster
  • Anonym (Syste­r) Trådstartaren
    Äldre 15 Dec 20:34
    #1

    Vilken tur ni andra verkar ha som inte har en syster som beter sig som min

  • Anonym (jag med)
    Äldre 15 Dec 20:38
    #2

    jag har oxå en syster som jag inte funkar vidare bra ihop med.... Hon har sårat alla i familjen men verkar inte inse det själv. hon borde vara den vuxna för hon är äldst men hon är många gånger som ett omoget barn...

    Vi träffas inte vidare ofta för efteråt får man alltid höra nåt man gjort fel eller nåt hon inte gillade. för jag är så omogen i hennes ögon...

  • Anonym
    Äldre 15 Dec 20:42
    #3

    Hej, här har du en till som befinner sig i liknande situation. Visserligen är min syster 5 år äldre än jag, över 30 år men ändå omogen, tjatig och klagar på allt jag/min man gör. Jag har alltid varit den tysta i vår familj, ville aldrig bråka men för några månader sedan så har jag fått nog och sagt hur jag känner och vad jag tycker och jag bröt kontakten, punkt slut. Hon är ju min syster men så länge jag inte får respekt från henne tänker jag inte prata med henne. Om det tar flera månader, år innan hon förstår hur jag mår så får det vara så. Sedan jag bröt kontakten så har jag inte haft några besvär som huvudvärk, ont i magen, ledsen och gråter när hon ringde innan, jag mår SUPER!
    Nu säger jag inte att du ska bryta kontakten men du MÅSTE sätta gränser!
    Hoppas det löser sig för dig, håller tummarna!

  • Anonym (jag med)
    Äldre 15 Dec 20:44
    #4

    min syster är 11 år äldre o ändå beter hon sig så... så det kan nog sitta i en personlighet.

  • Anonym (^^)
    Äldre 15 Dec 20:48
    #5

    känner igen mig!

    dock är jag lillasyster till en omogen storasyster hon:

    - ska alltid ha rätt
    - gråter om vi säger att hon har fel!
    - slog mig som mindre om jag inte gjorde som hon.
    - tror att hon är "störst bäst och vackrast"
    - trackar ner mig!
    - såfort man säger ett ord "fel" så ska hon rätta. tex. kl är 20 över 4 (då hon är 18över) så ska hon påpeka NEJ klockan är bara 18över!!!

    osv osv osv

    jag klarar inte av henne! hon är för mycket nu, jag är bara 20 och hon 22 men åldersmässigt är hon 16-17 och jag 25! usch + så ringer hon ofta 4-5ggr per dag!! och jag hatar att prata i telefon i allämnhet men ändå ska hon prata med mig i 50-60minuter VARJE gång..

    det har börjat med att jag inte svarar då hon ringer mer än 1-2gånger i veckan men hon fattar ändå inte..

    hon vet att jag inte tycker om henne men hon bryr sig inte.. håller på ändå!!!

  • Anonym (Syste­r) Trådstartaren
    Äldre 15 Dec 20:50
    #6

    Skönt att se att jag inte är ensam om att ha en syster av detta slag.
    Det känns bara så otacksamt när man alltid hjälper henne, med pengar, saker, hjälper till med att bära grejer osv, när man sedan vid bråk får höra hur obetydlig man är.
    Jag orkar inte ha henne i mitt liv.

  • Anonym (^^)
    Äldre 15 Dec 20:52
    #7

    Anonym (Syster) skrev 2009-12-15 20:50:25 följande:


    Skönt att se att jag inte är ensam om att ha en syster av detta slag.Det känns bara så otacksamt när man alltid hjälper henne, med pengar, saker, hjälper till med att bära grejer osv, när man sedan vid bråk får höra hur obetydlig man är.Jag orkar inte ha henne i mitt liv.
    åh ja precis PENGAR sen vi var 13 och 15 har hon "lånat" pengar av mig ( jag började jobba som 13åring, sålde tidningar) .. jag har aldirg fått tillbaks en spänn! vi är väl säkert uppe i ex antal 1000kr nu!
  • Anonym (uppgi­ven)
    Äldre 15 Dec 21:03
    #8

    Jag har också en syster, som jag önskade jag hade mer gemensamt med.
    Allt jag säger misstolkas till att jag säger något negativt om allt mellan himmel och jord, det har gjort att jag mer och mer slutat prata på våra släkt tillställningar (annars pratar jag gärna) så de får någon annan att hacka på.
    Sedan märker jag att min syster verkar ha två sidor, den sociala, hjälpsamma och glada som gärna busar och slår klackarna i taket när hon är med vänner. Medan när hon umgås med släkten så sitter hon bara där och ska vara korrekt, lite lagom sval och le ibland, kanske berättar någon liten privat grej ibland...
    Men jag tycker det är fruktansvärt jobbigt att titta på och framför allt bli hackad på så jag håller för fullt på med att tänka ut en lögn så jag kan komma så sent som möjligt till "julsammanstrålningen" just för att inte vara där så pass få timmar så att någon (hon eller mamma) hinner hitta allt för mycket att hacka på mig om.
    Kanske jag ska tillägga att jag har jobb (började jobba som 16 åring) , har aldrig lånat pengar, umgås inte i konstiga vänkretser, har aldrig varit olaglig mer än p-bot, dricker vin ibland, har vänner, och är inte ful, m.m.)

  • Anonym
    Äldre 15 Dec 21:11
    #9

    Jag har en syster som aldrig ringer eller hör av sig eller bjuder min flicka på barnkalas jag räknas mindre än hennes bekanta.

    Om jag sa nej när jag var liten var jag luft.
    Jag tycker att hon alltid har varit tydlig med att hon inte vill veta av mig om inte jag gör nytta för henne.

    Det är kanske vanligt för små systrar.

    Jag har önskat mig ett syskon men har bara ett syskon som inte vill umgås.

    När jag var mindre så ville jag vare med henne men nu orkar jag inte, jag hör inte av mig mer än hon varför ska man försöka.

  • Anonym (Syste­r) Trådstartaren
    Äldre 15 Dec 21:11
    #10

    Min syster är sådan att allt som händer henne är det viktigaste på jorden medan sådant som händer mig inte är ett dugg viktigt eftersom det som händer henne är viktigare.
    När jag gifte mig var det inte alls lika viktigt som när hon gifte sig tex.
    Är jag sjuk har hon det värre.
    Mår jag över någonting som hon inte har ska jag inte klaga för att jag trots allt har det hon inte har osv osv osv.
    Svart och vitt, inga gråzoner.

  • Anonym (jag med)
    Äldre 15 Dec 21:26
    #11

    Min syster tycker även att att hon o hennes familj är de enda perfekta i hela världen. hon tycker jag är barnslig o omogen. samtidigt som hon tycker att jag har så mycket pengar o att jag jämt köper massa nya saker.

    hon tyckte att mitt bröllop var en överdriven tillställning för vi hade en ganska stor fest medans deras va liten o enligt dom det enda rätta....

    hon tror att jag får hemskt mycket pengar av våra föräldrar o hon tror att våra föräldrar sitter o ruvar på flera miljoner som hon inte får vara med o slösa...

    Hon o hennes man har klart sagt att de undrar varför de inte gör nåt med alla pengar istället för att bara ha dom på banken.... men de är inte så det är. mina föräldrar har så de klarar sig men de kan inte direkt leva hur som helst... Vd min syster o man egentligen vill är att våra föräldrar ska betala dyra resor för hela familjen o sånt. men synd för dom är ju att ingen vill resa med dom...

  • Anonym (Syste­r) Trådstartaren
    Äldre 15 Dec 21:40
    #12
    Anonym (jag med) skrev 2009-12-15 21:26:47 följande:
    Min syster tycker även att att hon o hennes familj är de enda perfekta i hela världen. hon tycker jag är barnslig o omogen. samtidigt som hon tycker att jag har så mycket pengar o att jag jämt köper massa nya saker. hon tyckte att mitt bröllop var en överdriven tillställning för vi hade en ganska stor fest medans deras va liten o enligt dom det enda rätta.... hon tror att jag får hemskt mycket pengar av våra föräldrar o hon tror att våra föräldrar sitter o ruvar på flera miljoner som hon inte får vara med o slösa... Hon o hennes man har klart sagt att de undrar varför de inte gör nåt med alla pengar istället för att bara ha dom på banken.... men de är inte så det är. mina föräldrar har så de klarar sig men de kan inte direkt leva hur som helst... Vd min syster o man egentligen vill är att våra föräldrar ska betala dyra resor för hela familjen o sånt. men synd för dom är ju att ingen vill resa med dom...
    Hur omogen får man bli? Tror hon att du och era föräldrar är emot henne och hennes man och inte delger dem pengar?
    Ja ja, oroligt.
  • Anonym (jag med)
    Äldre 17 Dec 17:33
    #13

    Anonym (Syster) skrev 2009-12-15 21:40:24 följande:


    Hur omogen får man bli? Tror hon att du och era föräldrar är emot henne och hennes man och inte delger dem pengar?Ja ja, oroligt.
    Ja de är rätt dum-snåla av sig. de vill ha dyra presenter men vill ge hemmagjorda grejer. eller ge grejer de köpt på tradera. vilket jag absolut skulle acceptera om de hade ont om pengar. om de va arbetslösa eller studerade. men båda två arbetar heltid o mannen har en god lön som ligger långt över vår...

    sen att de vill ha dyra pesenter passar varken vår, mina föräldrar eller min brors ekonomi.... både jag o min bror är arbetslösa. o mina föräldrar är pensionärer...
  • Mosaik­31
    Äldre 17 Dec 17:38
    #14

    jag instämmer helt i det du skriver

    dock så skiljer det bara 2 år på mig och min syster

    hon blev lite bättre efter hon fick barn

    emellanåt är det jobbigt då man ser andra som har en bra relation till sin syster men hur man än försöker så går det bara inte o få en bra fungerande relation det trista är oxå att går ut över övriga familjen som dras in i våra bråk

    jag har mer eller mindre gett upp umgås med henne korta stunder när övriga familjen träffas men annars får det va hon säger ofta att hon vill att vi ska få en bra relation men hon försöker ju inte och hela tiden är det hon som ska stå i cemtrum och bestämma allting inklusive vad jag känner o tycker o tänker

Svar på tråden Jag måste nog sluta umgås med min syster