• Anonym (KLIAR­)
    Äldre 18 Dec 11:57
    30055 visningar
    29 svar
    29
    30055

    kliar i hårbotten blir galen

    De kliar så fruktansvärt i min hårbotten, vet inte vad jag skall göra. . Vi har kollat och det är inte löss utan det är stora flagor som faller av, när jag kliat mig i håret. Det syns i mitt bruna hår, dessa flagorna. Vad ska jag göra ? hjääälp vill inte ha mer kliande.

  • Svar på tråden kliar i hårbotten blir galen
  • Anonym (hm)
    Äldre 18 Dec 15:31
    #11

    har oxå problem med TORR TORR TORR hårbotten i perioder..

    jag köpte schampo plus balsam/inpackning från kerastase.
    Köpte:

    Schampo: Kérastase Dermo-Calm Bain Vital
    Balsam/Inpackning: Kérastase Lait Vital

    Det jag gjorde när det var som allra värst var att:
    schamponera håret 2ggr, skölja ur ordentligt och sedan tog jag balsamet och masserade grundligt in i hela hårbotten och sen ut i håret.. o lät det sitta i ett bra tag..

    detta var det ENDA som hjälpte!!!!

    jag köpte clearasils (head&shoulders) för just känslig hårbotten först men höll på att dö av svedan som uppkom i hårbotten!!!! :S

    har oxå fått konstaterat att jag har riktigt TORR hårbotten av en frisör.

    inte ska du skämmas över att rådfråga en frisör ts!!!!

  • mia83
    Äldre 18 Dec 15:41
    #12

    gå till hudläkaren om det inte blir bättre.

  • Äldre 18 Dec 15:44
    #13

    jag har detta med och det driver både mig och sambon till vansinne....jag har kli förbud varje dag.
    jag gick till doktorn och fick ett medel som jag masserade in i hårbotten varje dag i två veckor och det hjälpte faktiskt!!! sen tog det slut och jag köpte en ny men nu har jag vart dålig på att smörja in så nu börjar det klia igen...

  • Kolora­turell
    Äldre 18 Dec 15:46
    #14

    Apoteket har en hårbottenkur, en rödvit flaska. Tyvärr gör den håret fett men det hjälper verkligen! Brukar använda den efter vanlig schamponering.

    Färgar du håret så sluta med det och låt det vila i några månader så återfår det sin kondis.

    Sedan en sista sak: Tvärtom vad många tror så ska man inte använda schampon för torrt hår när man har torr hårbotten. Fuktighetsbevarande ämnen i schampot tränger in i hårbotten och lägger som ett lock på talgkörtlarna, vilket gör att det kliar och flagar ännu mer. Man ska använda ett helt vanligt schampo för normalt hår.

  • Kolora­turell
    Äldre 18 Dec 15:47
    #15
    Anonym skrev 2009-12-18 12:59:26 följande:
    Anonym (KLIAR) skrev 2009-12-18 12:09:42 följande:Klart det är mjäll. Det är svampinfektion i hårbotten. Sluta äta socker och jästprodukter! Basgör kroppen så ska du de att det försvinner.
    Hur vet du att det är mjäll? Mjäll och torr hårbotten är inte samma sak men ger samma symptom.
  • Aros
    Äldre 18 Dec 16:02
    #16

    Har periodvis också samma problem. Och nej, det är inte mjäll. Tidigare köpte jag en hårinpackning som innehöll olja, men de sista ggr har jag inte hittat den. Då blev det hemmakur: massera in olivolja i hårbotten, låt verka i några minuter och tvätta sen som vanligt. Fllottigt: absolut, men hjälper direkt. Och som flera har skrivit så ska du undvika schampoo/balsam för torrt hår.

  • Anonym (KLIAR­) Trådstartaren
    Äldre 19 Dec 22:19
    #17

    Kan säga att detta är INTE mjäll. Frisören sa att jag har torr hårbotten.. Jag köpte produkter på apoteket (ACO). Förr torr hårbotten, schampo och balsam. Nu hoppas jag att detta hjälper, och så skippar jag alla andra schampo :)

  • Bobby7­7
    Äldre 19 Dec 22:38
    #18

    Det kanske är för mycket proteiner i ditt balsam? Det har min hårbotten kliat av..

  • Anonym
    Äldre 19 Dec 22:47
    #19

    Får jag låna tråden lite?

    Jag har också problem med min hårbotten. Hos mig kliar det inte utan jag är jätteöm och har röda fläckar som går från hårfästet (sidan av pannan) ner över öronen och ner i bakhuvudet. När jag känner på huvudet så känns det helt knöligt och min sambo säger att det ser nästan lite ut som stora finnar

    Men det är inte acne, det är jag helt säker på. Ibland är jag så öm att jag inte kan kamma håret ens.
    Det flagar inte och jag har ingen mjäll.

    Någon som har någon idé om vad det kan vara?

  • kokula­n
    Äldre 19 Dec 22:55
    #20
    Anonym skrev 2009-12-19 22:47:03 följande:
    Får jag låna tråden lite? Jag har också problem med min hårbotten. Hos mig kliar det inte utan jag är jätteöm och har röda fläckar som går från hårfästet (sidan av pannan) ner över öronen och ner i bakhuvudet. När jag känner på huvudet så känns det helt knöligt och min sambo säger att det ser nästan lite ut som stora finnar Men det är inte acne, det är jag helt säker på. Ibland är jag så öm att jag inte kan kamma håret ens. Det flagar inte och jag har ingen mjäll. Någon som har någon idé om vad det kan vara?
    Gå till doktorn är mitt råd.
  • Julina
    Äldre 20 Dec 00:26
    #21

    hej.. jag har oxå problem med hårbotten. Ibland kliar det så jag bli tokig och får stora sår i hårbotten. Jag använder samma produkt som några av er har rekommenderat. Den lilla flaskan från aco som kyler ner bottnen. Min frisör har även tipsat mig att inte tvätta håret så ofta efter som bottnen då blir torrare. Men när jag gått tre dagar utan att tvätta håret så börjar det klia igen. Så man får testa sig fram. Sen hyllar jag även frisörprodukter då inte de innehåller kemikalier som vissa andra hårprodukter gör som man köper i mataffären (vad jag hört från frisörer iaf) Lycka till!

  • Äldre 20 Dec 00:32
    #22

    Många människor har psoriasis i hårbotten utan natt veta om det.

  • sahara sahara
    Äldre 20 Dec 00:50
    #23

    Ja, gå till en hudläkare om ni inte blir av med det. Jag fick höra av en frisör att jag hade torr hårbotten och av en annan att jag hade mjäll. Nix pix. Det är psoriasis. Nu har jag kortisonlösningar och specialschampo, och det är mycket bättre (men fortfarande har jag bättre och sämre perioder).


    Sois réaliste: demande l'impossible!
  • Anonym (Sår i hårbot­ten)
    Äldre 20 Dec 19:14
    #24

    Jag har liknande problem, var hos min läkare på Vc i ett annat ärende men passade på att ta upp det också. Fick ett medel som man ska ta i hårbotten som heter Betnovat utskrivit, tar det 2gånger om dagen och det har hjälpt mycket på bara några dagar så det rekomenderar jag. Enkelt att massera in i hårbotten och när det torkat vilket det gör fort så syns det inte att man har något i håret.

  • Anonym
    Äldre 20 Dec 19:23
    #25

    ACO dubbelverkande mjällschampo (röd normalstor flaska) hjälper mig och jag tror inte heller att jag har mjäll egentligen, det är mer att hårbotten blir torr på vintern. Sen finns det nån grej man häller i hårbotten, "ACO hårbottengel Special Care". Den hjälper mot akuta problem.

  • Achill­ea
    Äldre 20 Dec 19:40
    #26

    Kan vara så ts att du är allergisk mot kemikalierna i schampot.
    Det var så här det började för mig för ex antal år sedan, nu använder jag hemmagjord schampoo tv¨ål med enbart rena oljor ect, inga tillsattser eller liknande och jag har jätte fint hår utan mjäll, skorv med mera.
    Om man inte vill göra själv så kan man få tag på detta via nätet. kanske värt att testa?

  • theek
    Äldre 20 Dec 20:42
    #27

    Jag kör med aco:s hårbottengel, fungerar utmärkt... droppar i lite i hårbotten där det kliar efter att jag har duschat och masserar in, mitt hår blir inte ett dugg fett av det...
    Kliade så att jag blev rödflammig förut men det har helt gått över nu...

  • Mosaik­31
    Äldre 20 Dec 20:50
    #28
    sahara sahara skrev 2009-12-20 00:50:50 följande:
    Ja, gå till en hudläkare om ni inte blir av med det. Jag fick höra av en frisör att jag hade torr hårbotten och av en annan att jag hade mjäll. Nix pix. Det är psoriasis. Nu har jag kortisonlösningar och specialschampo, och det är mycket bättre (men fortfarande har jag bättre och sämre perioder).
    Psoriasis gör inte ont det kan klia lite grann men inte mycket och man får utslag i hårbotten som är väldigt typiska och stora hud flagor som trillar av
    finns bra mediciner att få som lindrar det hela men det är en kroniska sjkdom som går i skov
  • Anonym (KLIAR­) Trådstartaren
    Äldre 20 Dec 22:08
    #29

    Testar detta schampoot nu och blir det inte bättre så kommer jag att uppsöka läkare. Har brunt hår och alla "stora" flagor, syns så väl det är så jobbigt.. Hoppas verkligen skiten försvinner nu :P

Svar på tråden kliar i hårbotten blir galen