• Äldre 19 Dec 23:13
    22524 visningar
    28 svar
    28
    22524

    Datorns fläkt går på högvarv?!

    Min låda har åkt på nått, det låter som den ska sprängas vilken seknd som helst. Fläkten går på högvarv och den är rätt seg

    Inga virus funna, vad kan detta bero på?!

  • Svar på tråden Datorns fläkt går på högvarv?!
  • AnnaVi­rrPann­a
    Äldre 19 Dec 23:18
    #1

    Testa att byta fläkt. Lagren på fläkten blir kassa efter ett tag, kan vara det.

  • Äldre 19 Dec 23:20
    #2
    AnnaVirrPanna skrev 2009-12-19 23:18:49 följande:
    Testa att byta fläkt. Lagren på fläkten blir kassa efter ett tag, kan vara det.
    tror inte jag kan fixa sånt själv
  • qwerty­66
    Äldre 19 Dec 23:24
    #3

    försök lista ut vilken fläkt det är först...

    det sitter en på grafikkortet, den går nog sönder först.. brukar vara klena grejjer monterade original.. den byter du själv lätt. ta reda på märket (nvidia eller ATI är det troligaste) samt beteckning på kortet och gå till affär som säljer sånt.. eller köp över webben.

    Är det den andra så blir det lite meckigare.. den "stora" sitter oftast mitt på den stora plattan i datorn där allt sitter fast på och alla sladdar går till. Den kanske du måste ta till nån datorhandlare eller kolla i bekantskapskretsen om det finns någon kunnig.

  • Äldre 19 Dec 23:27
    #4

    Det låter mest om det stora gallret så säga. Det käns som att det är nått som täpt till o luften försöker tränga genom...

  • Äldre 19 Dec 23:40
    #5

    Dammsug?

  • Äldre 19 Dec 23:42
    #6
    Joico skrev 2009-12-19 23:40:33 följande:
    Dammsug?
    Inget dumt förslag!
    Första steget är att se till att du har rent och fint kring de delar som behövs kylas, datorn kan gå varm p g a skit i flänsar o s v. Enklast och billigast att börja med iaf.
  • Jossii
    Äldre 19 Dec 23:45
    #7

    Jag dammsuger alltid min data när den börjar låta för mkt. Å det fungerar utmärkt! =) Samlas nog mkt damm där.

  • Bess
    Äldre 19 Dec 23:45
    #8

    Åh, så jag är inte ensam! Fläkten på min lap top går också alltid på högvarv. Vad kan man göra åt sånt då? Den har alltid låtit så, alltså ända sen den var ny för 2 år sen.

  • Äldre 19 Dec 23:49
    #9

    Var har du laptopen när du kör den? På bord, i knät, i soffan, på sängen?
    Blir den varm? Låter (dvs snurrar) den jämt eller bara då o då?


    Bess skrev 2009-12-19 23:45:48 följande:
    Åh, så jag är inte ensam! Fläkten på min lap top går också alltid på högvarv. Vad kan man göra åt sånt då? Den har alltid låtit så, alltså ända sen den var ny för 2 år sen.
  • qwerty­66
    Äldre 20 Dec 01:29
    #10

    dammet samlas alltid i fläktar och galler... damsuga och pilla bort... fast stoppa inte in damsugaren i i lådan och vifta runt...

Svar på tråden Datorns fläkt går på högvarv?!