• L E A

    Datorns fläkt går på högvarv?!

    Min låda har åkt på nått, det låter som den ska sprängas vilken seknd som helst. Fläkten går på högvarv och den är rätt seg

    Inga virus funna, vad kan detta bero på?!

  • Svar på tråden Datorns fläkt går på högvarv?!
  • Aquilon

    En del laptops har tyvärr underdimensionerad kylning redan från början, så den stackars fläkten tvingas jobba på högvarv konstant även om det inte finns ett endaste dammkorn ivägen. Går att byta men det är rätt meckigt i en laptop

    Beträffande TS så tror jag också på dammsugarvarianten. Att datorn känns seg kan bero på att processorn gått ner på lågvarv som skydd mot överhettning.

    Det finns, för den som vågar modifiera lådan lite, gott om nätaggregat att köpa som INTE låter som en jetmotor. Kostar några hundralappar mer men öronen blir glada Datorer skall vara TYSTA!

  • Bess
    Joico skrev 2009-12-19 23:49:43 följande:
    Var har du laptopen när du kör den? På bord, i knät, i soffan, på sängen?Blir den varm? Låter (dvs snurrar) den jämt eller bara då o då?
    Jag har den alltid på köksbordet. Så det är fritt runt omkring den.
    Aquilon skrev 2009-12-20 08:22:14 följande:
    En del laptops har tyvärr underdimensionerad kylning redan från början, så den stackars fläkten tvingas jobba på högvarv konstant även om det inte finns ett endaste dammkorn ivägen. Går att byta men det är rätt meckigt i en laptop
    Tror du det går att lämna in den och få det fixat? Kan det bli dyrt?

    Jag ber TS om ursäkt för att jag "tar över" tråden lite. Men våra problem e ju lite relaterade, så jag tänkte att det kanske e smartare att prata i samma tråd då.
  • Gung Ho
    Bess skrev 2009-12-21 00:02:52 följande:
    Tror du det går att lämna in den och få det fixat? Kan det bli dyrt? Jag ber TS om ursäkt för att jag "tar över" tråden lite. Men våra problem e ju lite relaterade, så jag tänkte att det kanske e smartare att prata i samma tråd då.
    Köp lite tryckluft 'på burk' och blås lite i fläkten så kan det bli bättre.. ev. prova och dammsug vid fläktgallret först. Sätt dock inte munstycket platt mot gallret på högsta sug..utan var lite försiktig.

    TS: Låter som om det är ditt strömaggregat som krånglar. Prova dammsug först som redan nämnts, och kör sen med lite tryckluft enligt ovan. Det kan vara värt att öppna databurken och blåsa ur den också (fast dammsug inte inne i burken).
  • JuliaåRonjasmammis

    Hade samma problem, och alltid när jag spelade vissa spel på Facebook...

    Dammade av och dammsög hela laptopen nu ikväll och det blev en stor skillnad!

    Sen är det som Annan skriver viktigt, VAR står den någonstans?! Man ska ju alltid ha datorn på ett fast, plant underlag för att undvika värmechock och i värsta fall brand.

  • JuliaåRonjasmammis
    JuliaåRonjasmammis skrev 2009-12-21 02:23:20 följande:
    Man ska ju alltid ha datorn på ett fast, plant underlag för att undvika värmechock och i värsta fall brand.
    ...grrrrr, jag postade för tidigt!

    Och det har ju du, skulle jag skriva!
  • Aquilon

    Bess: Ja, om du har tillgång till en riktig datorbutik så lär de kunna fixa en tystare fläkt åt dig. Definitionen av "riktig" exkluderar alltså Elgiganten och liknande. Hellre då en finnig tonåring vars definition av en röjarkväll innefattar coca-cola och counterstrike

    Kruxet är att man måste göra ingrepp i datorns chassi och med mycket stor säkerhet innebär det att garantin flyger all världens väg. Överväg att vänta tills garantitiden gått ut, således.

  • L E A

    tjohooo, nu låter den mindre! Tack för alla tips. Tog den med mig till garaget idag o blåste med kompressorn (heter det så) nu går den fin-fint!

  • Bess

    Så ni menar alltså att detta kan bero på damm i lap topen? Trots att den lät så här som ny? Den går alltid på högvarv då den e på, och ibland så skiftar den till ännu högre varv, mitt i allt liksom.
    En kompis har en exakt likadan lap top, och dom e köpta med nån veckas mellanrum. Men hennes låter inte alls så här.

    Ja jag tror att en finnig tonåring e att lita på i datorsammanhang Så jag kanske borde kolla upp var jag kan hitta en sen.

    TS: Skönt att iaf din dator har lugnat ner sig

  • Rabelais

    Jag gissar att det rör sig om en laptop eftersom 90% av alla på effell har någon sorts lågbudgetlaptop från Dell eller HP. Om så är fallet är det inte så mycket mer att göra än att dammsuga datorn (datorn, ok? Inte "datan" eller något annat märkligt. "Datan" är bestämd form plural, "data" är obestämd form plural) alternativt öppna upp och blåsa ur. Att byta fläktar i en bärbar är hyfsat krångligt eftersom det inte är helt trivialt att köpa ersättningar.

    Är det en stationär dator är det betydligt lättare att åtgärda genom att byta fläkten på grafikkortet, byta chassifläktar, cpu-fläkt och köpa ett bättre nätaggregat. Möjligen också ett ordentligt chassi att ha allt i och lägga in ljuddämpande mattor samt att hänga uppp hårddiskarna i gummiband alternativt byta till solid state diskar. Håll utkik efter märken såsom Antec, Artic Cooling och Noctua.

  • Gung Ho
    Bess skrev 2009-12-23 00:06:11 följande:
    Så ni menar alltså att detta kan bero på damm i lap topen? Trots att den lät så här som ny? Den går alltid på högvarv då den e på, och ibland så skiftar den till ännu högre varv, mitt i allt liksom. En kompis har en exakt likadan lap top, och dom e köpta med nån veckas mellanrum. Men hennes låter inte alls så här.
    Låter den så som ny så är det självklart inte damm i datorn som är problemet. Jämför du med en exakt likadan dator måste du även jämföra vad ni kör för program (även de i bakgrunden). Gå in i aktivitetshanteraren och kika på hur stor CPU användning ni båda har när fläktarna låter mycket annorlunda. Låter din lika mycket samtidigt som ni har ca samma cpu användning (samt att du inte kör ngt grafiktungt) så kan det ju vara nått vajsing.
  • stockrosen
    Rabelais skrev 2009-12-27 13:52:32 följande:
    Jag gissar att det rör sig om en laptop eftersom 90% av alla på effell har någon sorts lågbudgetlaptop från Dell eller HP.
    LIte OT men måste fråga angående det du skriver...vad då? ÄR inte HP ett bra märke? Kommer nämligen beställa en dator nu i dagarna och har HP som ett val....förklara gärna mer....
  • Gung Ho
    stockrosen skrev 2009-12-28 11:18:07 följande:
    LIte OT men måste fråga angående det du skriver...vad då? ÄR inte HP ett bra märke? Kommer nämligen beställa en dator nu i dagarna och har HP som ett val....förklara gärna mer....
    Nej det är inget 'mer' fel på HP än på andra datorer (vissa modeller har haft vissa svagheter, men det dyker även upp hos andra tillverkare). Däremot finns det en stor marknad för 'billiga' laptops som alla tillverkare mer eller mindre vill vara med och slåss om. Detta gör att man pressar alla marginaler man kan för att få ned priset ngn hundralapp till. Som vanligt får man vad man betalar för, och inte bara prestandamässigt utan även kvaliteten på andra komponenter (ett exempel kan tex vara fläktar, där ofta billiga fläktar har ett högre varvtal = låter mer, går sönder fortare).

    Med andra ord, undvik de absolut billigaste datorerna även om du inte behöver en prestandamaskin från Alienware för 40.000 kr.
  • stockrosen
    Add3 skrev 2009-12-28 12:09:02 följande:
    Nej det är inget 'mer' fel på HP än på andra datorer (vissa modeller har haft vissa svagheter, men det dyker även upp hos andra tillverkare). Däremot finns det en stor marknad för 'billiga' laptops som alla tillverkare mer eller mindre vill vara med och slåss om. Detta gör att man pressar alla marginaler man kan för att få ned priset ngn hundralapp till. Som vanligt får man vad man betalar för, och inte bara prestandamässigt utan även kvaliteten på andra komponenter (ett exempel kan tex vara fläktar, där ofta billiga fläktar har ett högre varvtal = låter mer, går sönder fortare).Med andra ord, undvik de absolut billigaste datorerna även om du inte behöver en prestandamaskin från Alienware för 40.000 kr.
    Okej tack
  • vintjej

    Bess, jag skulle gå tillbaka med affären med laptopen, om garantin fortfarande gäller. Man ska inte acceptera så hög ljudnivå från fläkten från start.
    Det är dock inte säkert att de kan göra något. Jag hade problem med en Compaq-burk för några år sedan. Den reparerades två gånger, de böt fläkten två ggr och den lät fortfarande lika hiskeligt efter det. Dock fick jag 1000 kr på presentkort för besväret. Så något kan man iaf få.

  • Bess
    vintjej skrev 2009-12-28 13:24:28 följande:
    Bess, jag skulle gå tillbaka med affären med laptopen, om garantin fortfarande gäller. Man ska inte acceptera så hög ljudnivå från fläkten från start.Det är dock inte säkert att de kan göra något. Jag hade problem med en Compaq-burk för några år sedan. Den reparerades två gånger, de böt fläkten två ggr och den lät fortfarande lika hiskeligt efter det. Dock fick jag 1000 kr på presentkort för besväret. Så något kan man iaf få.
    Tyvärr har ju garantin gått ut
  • vintjej
    Bess skrev 2009-12-28 14:27:46 följande:
    Tyvärr har ju garantin gått ut
    Ah, vad trist.:(
    Om di hittar någon finnig tonåring kan du ju låta denne kolla att fläkten sitter som den ska, ordentligt fastskruvad. Jag har hört att det kan låta väldigt högt o kullagrena i fläkten inte funkar som de ska. Men vore ju konstigt på en sprillans ny burk.
  • Gung Ho
    Bess skrev 2009-12-28 14:27:46 följande:
    Tyvärr har ju garantin gått ut
    Reklamation (två år)? Problemet är att bevisbördan till större del ligger på dig. Men kliver man bara in och vänligt och bestämt säger att det måste vara ngt fel på fläkten så brukar de inte trixa. En ny fläkt kostar inte så mycket.

    Vintjej:
    Har de lagat samma fel två gånger utan att lyckas åtgärda det har man rätt till en ny produkt. Så fick jag en ny spishäll.
  • Aquilon
    Rabelais skrev 2009-12-27 13:52:32 följande:
    Jag gissar att det rör sig om en laptop eftersom 90% av alla på effell har någon sorts lågbudgetlaptop från Dell eller HP. Om så är fallet är det inte så mycket mer att göra än att dammsuga datorn (datorn, ok? Inte "datan" eller något annat märkligt. "Datan" är bestämd form plural, "data" är obestämd form plural) alternativt öppna upp och blåsa ur. Att byta fläktar i en bärbar är hyfsat krångligt eftersom det inte är helt trivialt att köpa ersättningar. Är det en stationär dator är det betydligt lättare att åtgärda genom att byta fläkten på grafikkortet, byta chassifläktar, cpu-fläkt och köpa ett bättre nätaggregat. Möjligen också ett ordentligt chassi att ha allt i och lägga in ljuddämpande mattor samt att hänga uppp hårddiskarna i gummiband alternativt byta till solid state diskar. Håll utkik efter märken såsom Antec, Artic Cooling och Noctua.
    Det där med SSD borde väl kunna göra viss skillnad även för en laptop... Nu brukar det sitta rätt slöa diskar (5400-varvare) i laptops men nog producerar även en sådan värme, vilket en SSD inte borde göra i någon större utsträckning.

    Tack för språkinsatsen, förresten. Tror dock det har gått så långt att SAOL faktiskt har med ordet "data" som synonym till dator
Svar på tråden Datorns fläkt går på högvarv?!