• Sofie 82
    Äldre 20 Dec 12:18
    7916 visningar
    6 svar
    6
    7916

    grape tonic?

    Har vart sugen på grape tonic under hela graviditeten men inte vågat dricka det för att det innehåller kinin. Är det farligt? Tacksam för svar för jag vill VERKLIGEN ha det NU!

  • Svar på tråden grape tonic?
  • Nyfike­n gul
    Äldre 20 Dec 12:24
    #1

    vanligt tonic water innehåller kinin och ska inte drickas under graviditeten.

    men grape tonic är jag osäker på. Läs ordentligt på innehållsförteckningen. står det kinin ska du inte dricka det.

    Ingår kinin i det man äter/dricker måste det anges på förpackningen. Står det inget finns det heller inget i det.

  • Äldre 20 Dec 12:55
    #2
    Sofie 82 skrev 2009-12-20 12:18:40 följande:
    Har vart sugen på grape tonic under hela graviditeten men inte vågat dricka det för att det innehåller kinin. Är det farligt? Tacksam för svar för jag vill VERKLIGEN ha det NU!
    Om det funnits anledning att undvika grape tonic som gravid så skulle det framgå av Livsmedelsverkets kostråd för gravida.
    fundersam...
  • Sofie 82
    Äldre 21 Dec 22:46
    #3

    tack för svaren, även om det var lite olika bud. Jag får nog klara mej 5 veckor till utan den underbara drycken för säkerhets skull

  • Äldre 22 Dec 21:41
    #4

    Min bm rekomenderade mig att dricka grape tonic för de innehåller höga halter av magnesium som man kan få brist av som gravid och som orsakar vadkramper, så bara o dricka ;)

  • Äldre 22 Dec 23:44
    #5

    Kinin rekommenderas som behandling mot malaria hos gravida av WHO och i betydligt högre doser än vad som finns i en Grape Tonic. Så nej, det är inte farligt.

    Se tex www.rollbackmalaria.org/cmc_upload/0/000/014/923/am2_1-6.htm

  • Sofie 82
    Äldre 23 Dec 00:16
    #6

    Ella Stefan skrev 2009-12-22 21:41:21 följande:


    Min bm rekomenderade mig att dricka grape tonic för de innehåller höga halter av magnesium som man kan få brist av som gravid och som orsakar vadkramper, så bara o dricka ;)
    BuoBä skrev 2009-12-22 23:44:29 följande:
    Kinin rekommenderas som behandling mot malaria hos gravida av WHO och i betydligt högre doser än vad som finns i en Grape Tonic. Så nej, det är inte farligt. Se tex www.rollbackmalaria.org/cmc_upload/0/000/014/...
    Är det sant? Tack , precis såna svar ville jag ha :)
    Jag har haft vadkramper under hela graviditeten, kanske jag t.o.m kan bli "botad" nu då!
Svar på tråden grape tonic?