• malin8­6
    Äldre 27 Dec 19:18
    28465 visningar
    15 svar
    15
    28465

    Vilka kryddor är ok i barnmat?

    Min son är 6,5 månader, har hittills bara gett burkmat men känner att jag skulle vilja göra egen mat till honom om nån månad. Vad kan man använda för kryddor då? När kan man börja använda liiite salt i maten? Sen ska man väl inte steka maten (bara koka) fram till nån ålder, har jag fått för mig/hört.

    Vill ha era tips och kunskaper :)

  • Svar på tråden Vilka kryddor är ok i barnmat?
  • luckym­e83
    Äldre 27 Dec 19:21
    #1

    jag använder alla kryddor som inte innehåller salt..
    örtkryddor , peppar, vitlök mm
    i köttfärssås brukar jag ha basilika, eller oregano
    till fisk använder jag dill

  • Disela
    Äldre 27 Dec 19:22
    #2

    Jag använde ganska milda kryddor, som basilika, oregano osv. Jag hade örtsalt i stället för vanligt sal, mindre salt och smak. Sen att kombiner olika saker som ger mycket smak, tomater, morot, kålrot osv, då behövs inte så mycket kryddor. Sök här i forumet, dinns en tråd (eller fanns i alla fall) som heter vi som gör egen barnmat, där får du nog massa tips!

  • Lyckli­g 4barns­mor
    Äldre 27 Dec 19:26
    #3

    Det är bara salt du ska undvika och så ska inte maten brännas så steka går bra men undvik stekyta efter 12 månader äter de precis som vanligt. Vi har gett våra barn samma mat som vi äter men lagt till salt och buljong efter att vi lagt undan till dem.

  • malin8­6
    Äldre 27 Dec 19:39
    #4

    nån som vet hur det är med curry? har en bakant som fått för sig att det ej ska ges före ett års ålder. jag vet inte, hoppas hon har fel iaf =)

  • Shmone
    Äldre 27 Dec 19:52
    #5
    malin86 skrev 2009-12-27 19:39:58 följande:
    nån som vet hur det är med curry? har en bakant som fått för sig att det ej ska ges före ett års ålder. jag vet inte, hoppas hon har fel iaf =)
    Curry är en kryddblandning som innehåller väldigt olika kryddor från märke till märke. Såna som utgör mindre än 2% behöver inte ens deklareras i innehållsförteckningen. Det innehåller ofta flera kryddor som många är allergiska mot. Och om barnet blir allergiskt är det mycket svårt att spåra VAD som orsakade reaktionen. Det är även väldigt vanligt att curry innehåller glutamat.

    Därför är det kanske inte bästa kryddan i världen att ge till barn under ett år.. även om många säkert tål den finfint.

    Jag har lagat mat själv till alla mina barn och har haft som princip att hålla mig till rena kryddor - o inte använda kryddblandningar.
  • Shmone
    Äldre 27 Dec 19:55
    #6

    Vill tillägga att många sidor på nätet säger att småbarn visst kan äta curry...
    Det är ganska delade meningar om den saken. Det viktigaste är att man håller koll på hur barnet reagerar på det.

    Men personligen har jag velat undvika såna blandningar o tillsatser när barnen varit så små.

  • Äldre 27 Dec 23:24
    #7

    Jag lagar ofta mat till min son, 6mån. Selleri smakar lite salt. Jag kokar den och lägger i sonens mat innan jag mixar den. Han älskar det. Annars har jag inte testat nån annan krydda än.

  • vittra
    Äldre 27 Dec 23:39
    #8

    Om curry innehåller en massa annat så är det inte curry, aldrig hört talas om att curry är en blandkrydda?! Curry är curry, punkt slut. Röd, gul etc men fortfarande curry, en ren krydda. Curry är inte ett dugg farligt för barn och ingenting som det finns några rekommendationer om. Vår tjej har alltid älskat curry! Hur som helst, det finns INGA rekommendationer om att curry bör undvikas till 1 års ålder. Så det kan du med gott samvete säga till din bekanta malin86
    Be henne kolla livsmedelsverket.se om hon är osäker!

  • Äldre 27 Dec 23:52
    #9

    Curry är en kryddblandning, inte en ren krydda. Olika slags curry innehåller därför olika saker och det finns oändliga varianter. Det kan vara gurkmeja, koriander, spiskummin mm. Och det stämmer att de kryddor som utgör mindre än 2% inte behöver anges.
    Jag har använt curry i begränsad mängd i barnmat. Jag använder i princip alla kryddor men inte något som innehåller salt eller glutamat. Oregano, basilika, dill, persilja, peppar, paprikapulver, timjan, vitlök mm

  • Shmone
    Äldre 28 Dec 08:22
    #10
    vittra skrev 2009-12-27 23:39:48 följande:
    Om curry innehåller en massa annat så är det inte curry, aldrig hört talas om att curry är en blandkrydda?! Curry är curry, punkt slut. Röd, gul etc men fortfarande curry, en ren krydda. Curry är inte ett dugg farligt för barn och ingenting som det finns några rekommendationer om. Vår tjej har alltid älskat curry! Hur som helst, det finns INGA rekommendationer om att curry bör undvikas till 1 års ålder. Så det kan du med gott samvete säga till din bekanta malin86 Be henne kolla livsmedelsverket.se om hon är osäker!
    Såhär säger livsmedelsverket www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Allergi/Vad-innehaller-curry/

    "Curry är en kryddblandning, currypulver, och kan innehålla många olika kryddor. Recepten på curryblandningar varierar i det oändliga. Ett tjugotal kryddor brukar förekomma oftare än andra. De kryddor som utgör mindre än två procent av blandningen behöver inte namnges i ingrediensförteckningen, såvida de inte innehåller selleri eller senap..."
  • Disela
    Äldre 28 Dec 14:03
    #11
    vittra skrev 2009-12-27 23:39:48 följande:
    Om curry innehåller en massa annat så är det inte curry, aldrig hört talas om att curry är en blandkrydda?! Curry är curry, punkt slut. Röd, gul etc men fortfarande curry, en ren krydda. Curry är inte ett dugg farligt för barn och ingenting som det finns några rekommendationer om. Vår tjej har alltid älskat curry! Hur som helst, det finns INGA rekommendationer om att curry bör undvikas till 1 års ålder. Så det kan du med gott samvete säga till din bekanta malin86 Be henne kolla livsmedelsverket.se om hon är osäker!
    Säger som de andra, curry är en kryddblandning, med massa olika kryddor i.. Kolla inehållsförteckningen på burken!
  • malin8­6
    Äldre 29 Dec 11:55
    #12

    hm, kanske åtminstonde bör vara lite försiktig med curry då i alla fall. hur är det med peppar, kan man ta lite grann i barnmat?

  • Äldre 29 Dec 12:05
    #13

    Självklart kan du ha lite peppar!

  • La Lola
    Äldre 29 Dec 12:16
    #14
    malin86 skrev 2009-12-29 11:55:31 följande:
    hm, kanske åtminstonde bör vara lite försiktig med curry då i alla fall. hur är det med peppar, kan man ta lite grann i barnmat?
    Självklart går det.

    När jag kokar barnmat lägger jag hela pepparkorn (5-6 st) i en tekula som får koka med maten.
    Sen är det bara att ta bort kulan med kornen som lämnat smak.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Miss Motor
    Äldre 29 Dec 13:31
    #15

    Sonen min har alltid gillat smakrik, ordentligt kryddad mat - är det för mesigt så äter han inte, helt enkelt. Han började äta riktig mat vid ca 5,5 månader. I början var det förstås bara rena grönsakspuréer, men runt kanske 8 månader blev det mer riktig mat. Jag har alltid kryddat med lök, vitlök, chili, peppar, kryddörter, olivolja osv, eftersom maten går ner bättre då. Lök och vitlök kan ju ge lite trubbel med magen, men man får vara försiktig och pröva lite i taget. Vi har gett en del burkmat, men måste krydda lite extra med peppar, olivolja och t ex chilipulver, för att han ska äta. Saltfri buljong är ett toppensätt att få maten att smaka mer, utan att tillsätta salt. Är man händig kan man göra det själv, annars finns det på hälsokosten. Runt året kan man börja tillsätta lite salt. Nu är sonen 19 månader och äter precis som sina föräldrar.

Svar på tråden Vilka kryddor är ok i barnmat?