• Anonym (TS)
    Äldre 29 Dec 15:41
    5945 visningar
    18 svar
    18
    5945

    Kan man få en "privat skuldsanering"? Någon med erfarenhet?

    Jag och min man har en rad skulder. Mina uppgår till ca 150 000 + CSN, men de är vanliga banklån med bra ränta.
    Med honom är det värre. Han har ca 110 000 hos Fogden och sedan sunt 100 000 i kapitalskuld hos olika inkassobolag. Problemet är att dessa är mycket gamla och den sammanlagda räntan gör att totalbeloppet kommer upp i det tredubbla.
    Som jag ränknat ut skulle vi kunna betala alla skulder på 5 år, utan räntor. Det skulle gå om vi levde på existensminimum + bil (behöver bilen i jobbet).
    Går det att komma överens med fodringsägarna om att avbetala bara en kapitalskuld? Är det bättre att vänta och skita i det tills vi får ihop en klumpsumma att fresta dem med?
    Om det går (om någon gjort det) vad är då skillnaden mellan det och en "riktig" skuldsanering? Kan de komma och ändra sig halvvägs? Någon som gjort något liknande?

  • Svar på tråden Kan man få en "privat skuldsanering"? Någon med erfarenhet?
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 29 Dec 16:13
    #1

    Ingen?

  • Äldre 29 Dec 16:37
    #2

    På lyxfällan gör de ju ganska ofta dealer som att slippa räntan och bara betala kapitalskulden, men det är säkert enklare att få en sån deal om ni har en klumpsumma att betala in. Ni gör då upp ett nytt avtal helt enkelt.
    Tycker det är en jättebra idé att försöka, det värsta som kan hända är att de säger nej. Kanske även kan komma med en kompromiss om att frysa räntan ett år?

    Tror inte ni skulle få en "riktig" skuldsanering (då skulderna avskrivs helt) då era skulder är för låga (ska vara så höga att man aldrig kommer kunna betala av dem)

  • Äldre 29 Dec 16:38
    #3

    Försöka kan man ju alltid. Tror dock inte de accepterar det, då de tjänar mera på att kronofogden mäter ut lönen.

    Varför privat? Varför inte söka "vanlig" skuldsanering?

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 29 Dec 17:32
    #4
    Stormorsan skrev 2009-12-29 16:38:03 följande:
    Försöka kan man ju alltid. Tror dock inte de accepterar det, då de tjänar mera på att kronofogden mäter ut lönen.Varför privat? Varför inte söka "vanlig" skuldsanering?
    Jo, visst kan vi söka "vanlig", det kändes bara så drastiskt på nåt sätt... Kronofogden tar ingenting i dagsläget, de anser inte att det finns något att ta och när de tar är det inte så mycket, vet inte varför, men det har varit så länge.
  • Äldre 29 Dec 17:34
    #5

    Har ni löneutmätning nu?

    Om svaret är ja, kan det det vara lättare att prova en accordsuppgörelse bed borgenärerna.
    Alltså erbjuda en klumpsumma mot att dom skriver av resten av skulden.
    Ett vanligt sätt är att då erbjuda kapitalskulden på en eller två gånger mot att dom stryker räntor och avgifter

    Har ni inte löneutmätning nu är det lättare att göra andra uppgörelser förutom accord.
    Man kan då erbjuda en avbetalning på 6 - 12 månader tex
    Man kan erbjuda sig att betala kapitalskulden på en längre tid

    Är skulderna väldigt gamla ska ni även se så att dom fortfarande gäller och inte är preskriberade.
    Kontrollera att allt stämmer, att ev denuntiationsbrev finns osv.
    Prova att preskribera någon skuld

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 29 Dec 17:39
    #6
    Waldo skrev 2009-12-29 17:34:01 följande:
    Har ni löneutmätning nu?Om svaret är ja, kan det det vara lättare att prova en accordsuppgörelse bed borgenärerna.Alltså erbjuda en klumpsumma mot att dom skriver av resten av skulden.Ett vanligt sätt är att då erbjuda kapitalskulden på en eller två gånger mot att dom stryker räntor och avgifterHar ni inte löneutmätning nu är det lättare att göra andra uppgörelser förutom accord.Man kan då erbjuda en avbetalning på 6 - 12 månader texMan kan erbjuda sig att betala kapitalskulden på en längre tidÄr skulderna väldigt gamla ska ni även se så att dom fortfarande gäller och inte är preskriberade.Kontrollera att allt stämmer, att ev denuntiationsbrev finns osv.Prova att preskribera någon skuld
    Det måste jag testa! En av de äldsta är på 25 år, de påminner nu och då, med ingen utmätning (kapitalskuld 18 888, totalskuld är lite över 60 000). Totalt har fogden kanske lyckats få 30 000 från honom på alla år. Han har haft lön, men han har så totalt gett upp tanken på att någonsin kunna bli skuldfri att han hellre ständigt gömmer sig för fogden än betalar.
    Jag vet ju att det skulle kunna gå, jag har räknat och sett det. Jag måste bara få till lite smarta avtal!
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 29 Dec 17:45
    #7
    arianne03 skrev 2009-12-29 16:37:22 följande:
    På lyxfällan gör de ju ganska ofta dealer som att slippa räntan och bara betala kapitalskulden, men det är säkert enklare att få en sån deal om ni har en klumpsumma att betala in. Ni gör då upp ett nytt avtal helt enkelt.Tycker det är en jättebra idé att försöka, det värsta som kan hända är att de säger nej. Kanske även kan komma med en kompromiss om att frysa räntan ett år?Tror inte ni skulle få en "riktig" skuldsanering (då skulderna avskrivs helt) då era skulder är för låga (ska vara så höga att man aldrig kommer kunna betala av dem)
    Nej, jag kan inter få det, men kanske han. . . Inte i första hand för att de är så stora, utan för att de är så gamla. Men då måste vi bo isär under de åren (väl, i praktiken), och det vill jag ju inte.
  • Äldre 29 Dec 17:47
    #8

    Anonym (TS) skrev 2009-12-29 17:39:49 följande:


    Det måste jag testa! En av de äldsta är på 25 år, de påminner nu och då, med ingen utmätning (kapitalskuld 18 888, totalskuld är lite över 60 000). Totalt har fogden kanske lyckats få 30 000 från honom på alla år. Han har haft lön, men han har så totalt gett upp tanken på att någonsin kunna bli skuldfri att han hellre ständigt gömmer sig för fogden än betalar.Jag vet ju att det skulle kunna gå, jag har räknat och sett det. Jag måste bara få till lite smarta avtal!
    Jag hade först och främst försökt att preskribera en så gamal skuld.
    Det finns nästan aldrig tillräckligt med underlag för att driva ett sådant ärende rättsligt.
    Kolla upp allt, men förbered dig på en fight

    Det andra jag hade gjort är att börja erbjuda accord.

    Ett förslag är att gå med i Insolvens för att få stöd och råd med detta
    (Insolvens.se)
  • Äldre 29 Dec 17:48
    #9

    Anonym (TS) skrev 2009-12-29 17:39:49 följande:


    Det måste jag testa! En av de äldsta är på 25 år, de påminner nu och då, med ingen utmätning (kapitalskuld 18 888, totalskuld är lite över 60 000). Totalt har fogden kanske lyckats få 30 000 från honom på alla år. Han har haft lön, men han har så totalt gett upp tanken på att någonsin kunna bli skuldfri att han hellre ständigt gömmer sig för fogden än betalar. Jag vet ju att det skulle kunna gå, jag har räknat och sett det. Jag måste bara få till lite smarta avtal!
    Jamen där har du ju ett guldläge att erbjuda att betala 18888, och få dem att stryka räntan!
    Menar du att fogden fått 30000 totalt på alla skulder eller på denna?
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 29 Dec 17:49
    #10
    Waldo skrev 2009-12-29 17:47:08 följande:
    Anonym (TS) skrev 2009-12-29 17:39:49 följande:
    Jag hade först och främst försökt att preskribera en så gamal skuld.Det finns nästan aldrig tillräckligt med underlag för att driva ett sådant ärende rättsligt.Kolla upp allt, men förbered dig på en fightDet andra jag hade gjort är att börja erbjuda accord.Ett förslag är att gå med i Insolvens för att få stöd och råd med detta(Insolvens.se)
    Wow! Skulle det kunna vara möjligt! Du tände då ett ljus i tunneln! Var vänder man sig, eller det kan jag få fråga Insolvens, men du verkar så kunnig!

    Tänk att vara helt skuldfri om fem år!! Det gör inget om fogden drar pengarna, bara det blir gjort! Kommer de ta bilen då, gör de det kan jag inte få in exrtapengar på mitt jobb, det är inte ett fast jobb eller så, men det ger lite extrainkomster som jag räknat med.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 29 Dec 17:51
    #11
    Jamen där har du ju ett guldläge att erbjuda att betala 18888, och få dem att stryka räntan! Menar du att fogden fått 30000 totalt på alla skulder eller på denna?
    Nej, totalt!! Under alla år! Min man kan alla kryphål och jag vet inte varför jag inte tagit tag i det här själv förrän nu. Jag har väl trott honom när han sagt att det inte finns en chans, men nu satte jag mig och räknade och det skulle ju kunna gå!
  • Äldre 29 Dec 17:55
    #12

    Jag har en mycket god vän som just nu genomgår en 5 år lång skuldsanering. Hans skulder skrivs INTE av utan under de 5 åren får han leva på existensminimum samtidigt som de pengar som dras från hans inkomster går till att betala av mesta möjligt på hans skulder. När de 5 åren gått, DÅ skrivs rest-skulderna av.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 29 Dec 18:09
    #13

    Skit också! Kom just på att jag så sent som igår postade ett brev med erbjuande om att betala kapitalskulden på en riktigt gammal skuld, skulle ha bett om att få den preskriberad istället, men det är väl kört med tanke på att jag redan postat brevet och de fått vittring på pengarna.

  • Äldre 29 Dec 18:51
    #14

    Anonym (TS) skrev 2009-12-29 18:09:33 följande:


    Skit också! Kom just på att jag så sent som igår postade ett brev med erbjuande om att betala kapitalskulden på en riktigt gammal skuld, skulle ha bett om att få den preskriberad istället, men det är väl kört med tanke på att jag redan postat brevet och de fått vittring på pengarna.
    Tyvärr är det det allra sämsta man kan göra att skicka in ett svar på ett sådant erbjudande.
    Man erkänner skulden, utan att få titta på den. Du vet inte om den är korrekt, vilka avgifter som lagst på osv
    De erbjudandena som skickas ut är dessutom sjukt ofördelaktiga.
    Ex väljer man att betala en mindre summa varje månad, låt oss säga 200:-, som minskar inte skulden!
    I en avbetalningsplan ligger avgifter som äter upp de 200:- och fast man betalar varje månad så händer inget på skulden
    Skulle man välja att betala en mindre summa, 100:-, så ÖKAR skulden med avgifter för avbetalningsplan samt ränta på kapitalet

    Det innebär dock inte att man är körd för en preskribtion, det kan du alltid söka.
    Det är ganksa viktigt med hur man uttrycker sig när det gäller sådan. Man vill inte erkänna något man håller på att bestrida sas

    Antingen kan du kontakta Insolvens direkt eller så kan du PM:a mig så kan jag ge dig lite råd
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 29 Dec 18:56
    #15
    Waldo skrev 2009-12-29 18:51:37 följande:
    Anonym (TS) skrev 2009-12-29 18:09:33 följande:
    Tyvärr är det det allra sämsta man kan göra att skicka in ett svar på ett sådant erbjudande.Man erkänner skulden, utan att få titta på den. Du vet inte om den är korrekt, vilka avgifter som lagst på osvDe erbjudandena som skickas ut är dessutom sjukt ofördelaktiga.Ex väljer man att betala en mindre summa varje månad, låt oss säga 200:-, som minskar inte skulden!I en avbetalningsplan ligger avgifter som äter upp de 200:- och fast man betalar varje månad så händer inget på skuldenSkulle man välja att betala en mindre summa, 100:-, så ÖKAR skulden med avgifter för avbetalningsplan samt ränta på kapitaletDet innebär dock inte att man är körd för en preskribtion, det kan du alltid söka.Det är ganksa viktigt med hur man uttrycker sig när det gäller sådan. Man vill inte erkänna något man håller på att bestrida sasAntingen kan du kontakta Insolvens direkt eller så kan du PM:a mig så kan jag ge dig lite råd
    Tack för svaret! Det var inte deras erbjudande, utan mitt. Jag skrev ett eget brev till dem med erbjudande om att betala kapitalskulden som en klump. Men det finns fler gamla skulder med räntor på tredubbla kapitalskulden. Så det finns att ta av. Det som ligger hos Fogden är nästan bara underhållskulder, och de går ju inte att göra mycket avtal kring.
    Jag skäms lite både å min mans vägnar och mina egna. Varför har han betett sig som han gjort, och varför har jag låtit det pågå så många år? Men jag kan inte blicka bakåt, det är i framtiden lösningen finns!
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 29 Dec 21:57
    #16

    Hmm, Insolvens finns visst inte i min stad. . .

  • Äldre 29 Dec 23:32
    #17

    Anonym (TS) skrev 2009-12-29 21:57:32 följande:


    Hmm, Insolvens finns visst inte i min stad. . .
    Nej det finns inte ett kontor i varje stad, men du får kontakt med ett personligt ombud som hjälper dig
    Om du mailar in kommer du bli guidad rätt och få en mailadress. Du kan också maila direkt till ombuden.
    Om du kollar forumet finns det en flik som heter kontaktombud där du kan hitta adresser.
    Det kostar 50:- att bli medlem och att få hjälp. Allt från moraliskt stöd till juridisk hjälp

    Insolvens är en ideell förening och alla som jobbar gör det gratis och på lediga tider. Därför finns inte kontor med anställda i alla städer.
    Du har stor hjälp av forumet där du kan prata med andra och få hjälp hur du ska agera
  • Äldre 30 Oct 19:07
    #18

    Jag har som godman hjälpt många som är skuldsatta det går alltid att minska ner skulderna och förhandla med företag

Svar på tråden Kan man få en "privat skuldsanering"? Någon med erfarenhet?