• nexa79
    Äldre 29 Dec 18:39
    11292 visningar
    212 svar
    212
    11292

    Varför är alla så sockernojjiga?

    Som titeln säger: Varför är alla så nojjiga för socker?
    Jag tror att många av de som inte låter sina barn äta eller dricka saker med socker i egentligen är lite lata, de orkar inte hantera sina barn när de fått en sockerkick.
    För visst kan det vara jobbigt. Men det är lika jobbigt att sortera bort mat med socker i, eller är det inte det?!
    Jag vet inte, för jag skiter i vilket. Mina barn får äta allt.

    Vissa vill t o m att man inte får bjuda på glass när man fyller år, vilket låter helt absurt i min värld. Vad är det för fånerier? Fyller man år ska man fira, och det innebär något gott att äta, sen att det blivit lite tradition, att bjuda på glass, gör det något?

    För mig är det ett solklart NEJ på den frågan. Anta att det är 20 ungar på avdelningen. Det blir 20 glassar MAX. Om inte vissa fyller på lov och liknande. Hur skadligt är det med 20 glassar utslaget på ett år? Vill man inte låta barnen äta socker så låt bli att mata dem hemma då.

    Jag kan ju fundera på varför man lägger sig i vad förskolan serverar ALLS så länge man inte har ett barn som är allergiskt eller intolerant mot något.

    tremoten.blogg.se

  • Svar på tråden Varför är alla så sockernojjiga?
  • Äldre 29 Dec 18:45
    #1

    jag kan bara säga att jag håller ´med, klart man inte ska ge barnen en ´massa socker men...det finns ju liksom gränser åt båda hållen.

  • luckym­e83
    Äldre 29 Dec 18:47
    #2

    jag är inte sockernojig , men tycker att det är onödigt att bjuda barn på godis som ändå inte har något behov av det...
    godis lär de sig tycka om ändå vare sig jag bjuder barnet på det eller inte..

  • Äldre 29 Dec 18:49
    #3

    Håller helt med dig!!
    På mina barns dagis får de bjuda på frukt på sin födelsedag, alltså hur kul är det??
    Kan förstå om man begränsar firandet med glass till en vanlig glasspinne och inte sån som ska ätas på tallrik med chokladsås, strössel mm mm.
    Men en liten glasspinne, hur mycket glass kan det vara på den 2-3 msk?
    det kan man väl unna barnen när nån fyller år


    Mamma till Nora, August och Ella
  • nexa79
    Äldre 29 Dec 18:52
    #4
    zummar skrev 2009-12-29 18:45:41 följande:
    jag kan bara säga att jag håller ´med, klart man inte ska ge barnen en ´massa socker men...det finns ju liksom gränser åt båda hållen.
    Trevligt att tråden BÖRJAR med medhåll :)

    Jo, jag tycker nog också att det är lite hysteriskt, visst är det inte bra att få i sig för stora mängder socker, men det är inte bra att få i sig för mycket av NÅGOT, ska vi börja sortera allting då?
    Jag tror det har gått lite troll i det där med socker, precis som i så många andra ämnen. Man vill väl, men blir ett kontrollfreak som flippar ur för minsta lilla. Inte alla, men en del.

    Jag brukar se till mig själv. Hur dåligt har jag mått av att få äta normal mat med normala kryddor och så vidare? Dog jag för att jag åt frosties med tillsatt socker eller hade kräm och mjölk till mellanmål ibland? O'boy och mackor till frukost? Nä. Det funkade utmärkt, precis som för de allra flesta andra av min generation. Så varför vi prackar på dagens barn en massa förbud förstår jag inte. Om man inte får äta eller göra en sak, så blir det ju oftast mycket mer lockande.. Förbjuden frukt smakar bäst liksom..

    tremoten.blogg.se
  • Föräls­kad
    Äldre 29 Dec 18:53
    #5

    Jag är "sockernojjig" men trots det så får min dotter äta kakor, glass och lite godis ibland. Jag tycker inte det känns helt rätt men jag ger henne det iaf bara för jag vet att hon inte mår sämre än någon annan unge för det. Jag tänker mycket på hennes tänder. Senast idag satt hon och jag tillsammans vid matbordet och fikade. Hon fick en kaka och lite sockerkaka medans jag drack kaffe, jätte mysigt.

  • silver­hjärta
    Äldre 29 Dec 18:53
    #6

    Varför måste "något gott att äta" innebära glass eller dylikt? Finns det inget annat barnen gillar?

    När vi hade ettårskalas för Ebba bjöd vi på våfflor med fruktsallad, hennes favorit då. På tvåårskalaset blev det tacos. Inte så att vi tänkte att vi ska banne mig inte ha glass, utan mer vad hon tyckte bäst om just då.

    Ebba går inte på dagis så det kan jag inte uttala mig om.

  • nexa79
    Äldre 29 Dec 18:54
    #7
    luckyme83 skrev 2009-12-29 18:47:30 följande:
    jag är inte sockernojig , men tycker att det är onödigt att bjuda barn på godis som ändå inte har något behov av det... godis lär de sig tycka om ändå vare sig jag bjuder barnet på det eller inte..
    Okej, jag förstår din synpunkt. Men hur ställer du dig till en glass på dagis när man fyller år då?
    Är det okej, trots att det innebär några glassar på ett år? Eller säger du nej och tar med frukt till ditt barn de dagar det är glassbjudningar?

    tremoten.blogg.se
  • luckym­e83
    Äldre 29 Dec 18:55
    #8
    nexa79 skrev 2009-12-29 18:54:45 följande:
    Okej, jag förstår din synpunkt. Men hur ställer du dig till en glass på dagis när man fyller år då? Är det okej, trots att det innebär några glassar på ett år? Eller säger du nej och tar med frukt till ditt barn de dagar det är glassbjudningar?tremoten.blogg.se
    absolut får barnet äta en glass =)
  • luckym­e83
    Äldre 29 Dec 18:57
    #9
    nexa79 skrev 2009-12-29 18:54:45 följande:
    Okej, jag förstår din synpunkt. Men hur ställer du dig till en glass på dagis när man fyller år då? Är det okej, trots att det innebär några glassar på ett år? Eller säger du nej och tar med frukt till ditt barn de dagar det är glassbjudningar?tremoten.blogg.se
    jag har tänkt som så att jag ska försöka att undhålla min son från godis och kakor så länge som det går...eftersom jag vet att han kommer lära sig äta det som jag skrev tidigare vare sig jag bjuder eller inte..
    när barnet kommer upp i dagisålder så är det svårt när barnet ser vad andra barn äter, och då tycker jag att det är klart han ska ha glass om alla andra får =)
  • Fenome­n a
    Äldre 29 Dec 19:01
    #10

    Det finns rekommendationer om kost som förskolor måste följa. Och eftersom många idag har problem med fetma och liknande så är det väl toppen att de tagit bort det helt. På min fsk så firar vi barnet inte det den har med sig utan barnet blir uppmärksammat för den det är inte något annat

Svar på tråden Varför är alla så sockernojjiga?