• Linnis
    Äldre 30 Dec 13:06
    8011 visningar
    31 svar
    31
    8011

    Vet du mer om Colombia?

    Hej alla,
    Någon som adopterat från Colombia (via ICBF eller privata barnhem) och kan berätta lite mera? Vi har just börjat samla papper för Colombia för att kunna ta emot ett barn 0-36 månader och är nyfikna eftersom det är stor variation på vilket folkligt ursprung barnen har.

    Stämmer det (tror jag läste det i någon annan tråd) att det kommer fler färgade barn från Medellin/Cali jämfört med till exempel Los Pisingos i Bogota?

    Vilken ålder 'brukar' det vara på ett barn vid vårt medgivande? Närmare 36 månader eller närmare 12 månader? Vet inte om man ska investera i en spjälsäng inför bildtagandet eller om man ska avvakta barnbesked när man vet vem man väntat på .

    Och för att undvika missförstånd: Vi är så klart glada för det barn vi kommer att få oavsett ålder eller hudfärg/utseende. Just nu vill jag bara veta mer och tillåta mig fantisera om hur vårt kommande kan se ut/vad som är mest sannolikt osv.

  • Svar på tråden Vet du mer om Colombia?
  • Äldre 30 Dec 14:45
    #1

    Hej! Vad roligt att ni ska adoptera från Colombia! Vi har hämtat två prinsar där. De är födda i Calí där en stor andel av befolkningen har afrikanskt ursprung. Så i vårt fall stämmer det att barnen är färgade. Finast i världen så klart. Hur det är generellt kan jag faktiskt inte svara på. Men när vi adopterade så var det nog bara färgade adoptivbarn på hotellet när jag tänker efter, mer eller mindre då det är blandningar mellan olika folkslag.

    Vilket åldersvall ni kommer ifråga om beror på er ålder också. Vi var 29 och 31 år då vi var gk för ett barn under 12 månader. Vi fick en prins på 3 månader. När vi adopterade nästa gång var vi gk för ett barn på 1 år, dvs fyllda ett men ej två år, då var vi 31 och 33 år gamla. Sen dröjde det nga år tills vi fick bb, en pojke på 19 månader.

    Lycka till!

  • Thalis
    Äldre 30 Dec 17:29
    #2

    Vi har en dotter från Medellín och hon är precis som jag väldigt blandad och välrdens absolut vackraste dotter{#lang_emotions_tongue_out}

    När det gäller ålder så håller jag med det som Lisa skrev. När vi skickade våra papper hade vi upp till 24 månader som ålder och man sade oss att vi skulle troligen få ett barn under 1 år MEN vi fick förfrågan om vi ville bli päron till vår dotter som då var 4 år och det kändes bara så rätt att vi tackade ja och ansökte om ett nytt medgivande.


    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Äldre 30 Dec 18:10
    #3

    *favoritar av nyfikenhet* Kul att det blev Colombia! Våra papper har (förhoppningsvis) just skickats dit i dagarna!

  • Äldre 30 Dec 18:11
    #4

    linnis, har du gått med i Pixelmias mejllista/Googleforum för Colombia förresten?

  • Äldre 1 Jan 19:44
    #5

    Vi fick en lien tjej på 10 månader med medgivande 0-24. Tror att det är väldigt bladat i Medellin, ingen övervikt åt något håll. barnen var allt från blonda till jätte mötka, de vuxna oxå!

    Aj då plikten kallar...

  • Äldre 3 Jan 02:13
    #6

    Grattis till landvalet. Colombia är fantastiskt. Vi har tre barn från Bogotá, och de var alla under ett år när vi fick varandra. {#lang_emotions_smile}

    Colombias befolkning är verkligen blandad när det gäller etniskt ursprung. Det är inte lätt att fantisera hur ens blivande barn kommer att se ut när man adopterar därifrån. {#lang_emotions_wink} Man måste tänka sig alla varianter. Det är lite av charmen med adoptionerna just från Colombia.

    Vårt äldsta barn har relativt ljusbrun hy, svarta ögon och tjockt, rakt mörkbrunt hår. Vårt andra barn är mörkare brun i huden, har också svarta ögon och svart, lockigt hår. Vårt yngsta barn har ljus hy, ljusbruna ögon och brunt lockigt hår. De är världens finaste. {#lang_emotions_heart}

    JAg har också fått den uppfattningen att uppe i Anderna, där Bogotá ligger, är det vanligare att befolkningen är lite ljusare än vid kusterna och i de varmare delarna av landet.

  • Pricke­nChicc­o
    Äldre 3 Jan 12:27
    #7

    Hej!

    När vi väntade vårt första barn fantiserade jag om ett mörkt barn med afrikanskt ursprung och när vi fick BB och jag frågade hur vårt barn såg ut blev jag helt paff när de sa att det hade svart hår, bruna ögon och vit hy. Jag minns att jag utbrast: -Vit hy?? Men det skulle ju vara mörk hy!!! Jag var helt inställd på att få ett mörkt barn det tog ett tag att ställa om den bilden men som tur var fick vi BB en fredag och fick vänta ända till måndagen innan bliden kom och då hade jag ställt om mig.

    Vårt första barn hade som Colombianerna sa ljusare hy än mamma, alltså mig. Det tyckte de var lustig men i dag har det mörkare  hyn än mig men ändå ljus för att vara Colombian. Vårt andra barn är mörkare i hyn än det första.

    Båda våra barn är från Los Pisingos. Generellt sett är det nog fler ljusa barn på LP MEN det kommer många barn med mörk hy därifrån också. Det är ju tyvärr också så att Colombianerna som adopterar inte vill ha de barn som har mörkhy för i Colombia är det finare att vara ljus i hyn. Detta gör att de ljusa barnen hamnar hos Colombianerna och de med mörk hy hamnar hos oss utlänningar .

    Förhoppningsvis kommer det se annorlunda ut i framtiden men det sitter hårt rotat detta hos Colombianerna, tyvärr säger jag, och det är som bekant inte lätt att lära gamla hundar att sitta.

    När det gäller ålder är det svårt att säga hur det blir. Generellt sett kommer det väl yngre barn från de privata barnhemmen men det går inte heller att säga helt säkert hur det blir. Vi hade med tanke på vårt första barns ålder trott att vi skulle få ett något äldre barn andra gången kanske dryga året närmare två år men vi fick en liten bebis även denna gången. Det är som sagt svårt att säga och du får låta fantasin flöda fritt i allt från en mörk liten bebis till en ljus två- treåring och vända det fram och tillbaka hit och dit. När du sedan får BB blir det troligtvis inte som du fantiserat ändå .

    Det som gäller för alla barn från Colombia är att det är världens vackraste och tro mig jag har ännu inte sett något barn som har hästhuvud, vilket jag drömde om att jag skulle få en natt när vi väntade vårt första barn. :-0. Alla Colombiabarn är så otroligt söta, vackra, fina, goa, charmiga att du kommer smälta den dagen du får bilden på just ert barn. Jag berättade för min syster om min hästhuvudsdröm och då berättade hon att när hon väntade sitt första barn, i magen, drömde hon att det kom ut en massa ormar i stället för ett barn. Gissar att de flesta mammor drömer att deras barn är något helt annat, vad vet jag?

  • Thalis
    Äldre 4 Jan 12:43
    #8
    PrickenChicco skrev 2010-01-03 12:27:51 följande:
    Hej!När vi väntade vårt första barn fantiserade jag om ett mörkt barn med afrikanskt ursprung och när vi fick BB och jag frågade hur vårt barn såg ut blev jag helt paff när de sa att det hade svart hår, bruna ögon och vit hy. Jag minns att jag utbrast: -Vit hy?? Men det skulle ju vara mörk hy!!! Jag var helt inställd på att få ett mörkt barn det tog ett tag att ställa om den bilden men som tur var fick vi BB en fredag och fick vänta ända till måndagen innan bliden kom och då hade jag ställt om mig.Vårt första barn hade som Colombianerna sa ljusare hy än mamma, alltså mig. Det tyckte de var lustig men i dag har det mörkare  hyn än mig men ändå ljus för att vara Colombian. Vårt andra barn är mörkare i hyn än det första.Båda våra barn är från Los Pisingos. Generellt sett är det nog fler ljusa barn på LP MEN det kommer många barn med mörk hy därifrån också. Det är ju tyvärr också så att Colombianerna som adopterar inte vill ha de barn som har mörkhy för i Colombia är det finare att vara ljus i hyn. Detta gör att de ljusa barnen hamnar hos Colombianerna och de med mörk hy hamnar hos oss utlänningar . Förhoppningsvis kommer det se annorlunda ut i framtiden men det sitter hårt rotat detta hos Colombianerna, tyvärr säger jag, och det är som bekant inte lätt att lära gamla hundar att sitta. När det gäller ålder är det svårt att säga hur det blir. Generellt sett kommer det väl yngre barn från de privata barnhemmen men det går inte heller att säga helt säkert hur det blir. Vi hade med tanke på vårt första barns ålder trott att vi skulle få ett något äldre barn andra gången kanske dryga året närmare två år men vi fick en liten bebis även denna gången. Det är som sagt svårt att säga och du får låta fantasin flöda fritt i allt från en mörk liten bebis till en ljus två- treåring och vända det fram och tillbaka hit och dit. När du sedan får BB blir det troligtvis inte som du fantiserat ändå . Det som gäller för alla barn från Colombia är att det är världens vackraste och tro mig jag har ännu inte sett något barn som har hästhuvud, vilket jag drömde om att jag skulle få en natt när vi väntade vårt första barn. :-0. Alla Colombiabarn är så otroligt söta, vackra, fina, goa, charmiga att du kommer smälta den dagen du får bilden på just ert barn. Jag berättade för min syster om min hästhuvudsdröm och då berättade hon att när hon väntade sitt första barn, i magen, drömde hon att det kom ut en massa ormar i stället för ett barn. Gissar att de flesta mammor drömer att deras barn är något helt annat, vad vet jag?
    Fast de finns inga normer på hur ljus eller mörk en Colombian ska vara.
    Min mormor är Colombian och är ljushyad, ljust hår och gråa ögon.
    Ditt inlägg fick mig att tänka på min chefs första kommentar när hon såg min son: Men han ser svensk ut!!
    Som om Sverige har monopol på ljusa färger.

    Angående drömmar så tror jag att det är vanligt att man har tokiga drömmar! Om ja inte minns fel så var det en här som drömde att de fick en grön Lemur.
    Jag drömde att vi skulle få en dotter med det svartaste hår och ögon jag någonsin sett och det fick vi.

    Sen när jag var gravid så drömde jag att vi fick en pojke som hade värsta svarta kalufsen- vi fick en son men inte med kalufsen
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Äldre 4 Jan 12:45
    #9

    Grattis! Min systerson kommer från Colombia och när han kom hit som 10-månaders bebis var han blond med stora bruna ögon! Hans hår har dock mörknat och beskrivs bäst som mörkbrunt, ögonen är fortfarande jättebruna och han är väldigt ljus i hyn men bli fort brun i solen. Så det är nog väldigt blandat! Colombianska barn är otroligt söta! Lycka till!!

  • Pricke­nChicc­o
    Äldre 4 Jan 17:56
    #10

    Till Thalis,

    Jag håller helt med dig och hoppas att inte mitt inlägg var mästrande på något sätt för det var inte avsikten.

Svar på tråden Vet du mer om Colombia?