• Linnis

    Vet du mer om Colombia?

    Hej alla,
    Någon som adopterat från Colombia (via ICBF eller privata barnhem) och kan berätta lite mera? Vi har just börjat samla papper för Colombia för att kunna ta emot ett barn 0-36 månader och är nyfikna eftersom det är stor variation på vilket folkligt ursprung barnen har.

    Stämmer det (tror jag läste det i någon annan tråd) att det kommer fler färgade barn från Medellin/Cali jämfört med till exempel Los Pisingos i Bogota?

    Vilken ålder 'brukar' det vara på ett barn vid vårt medgivande? Närmare 36 månader eller närmare 12 månader? Vet inte om man ska investera i en spjälsäng inför bildtagandet eller om man ska avvakta barnbesked när man vet vem man väntat på .

    Och för att undvika missförstånd: Vi är så klart glada för det barn vi kommer att få oavsett ålder eller hudfärg/utseende. Just nu vill jag bara veta mer och tillåta mig fantisera om hur vårt kommande kan se ut/vad som är mest sannolikt osv.

  • Svar på tråden Vet du mer om Colombia?
  • Thalis
    PrickenChicco skrev 2010-01-04 17:56:35 följande:
    Till Thalis,Jag håller helt med dig och hoppas att inte mitt inlägg var mästrande på något sätt för det var inte avsikten.
    Absolut inte!!
    Jag var bara tvungen att skriva
    Ha det gott!
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Längtande mamma

    Hej!


    Lite OT: vi kommer förmodligen att snart bli erbjudna att samla papper till ett av de privata barnhemmen i Colombia, men hur gör man för att välja vilket? Hur har ni andra gjort? Eller man kanske inte får välja på det sättet som "förstagångsförälder" (bara om man vill ha syskon från samma barnhem som förra barnet menar jag)? Eller blir det det som man helt enkelt kommer fram i kön först till? Eller de kanske har olika krav inbördes som man ska fylla också? 
    Känner mig lite förvirrad men glad för tillfället! Ha en skön helg på er allihop!
  • Linnis

    Samma för oss. Vi har nu blivit erbjudna att samla papper till ett specifikt barnhem i Colombia (som accepterade oss/hade behov/där vi passade in). Ingen valbarhet, jag var mer nyfiken om skillnader för att kunna "fantisera".

    Tack för alla svar förresten :)

  • Längtande mamma

    Pixelmia och Linnis: tack då vet jag! Återstår då bara att fundera och vänta och se vilket barnhem det blir!

  • lunaaba

    Hej!
    Jag är helt ny på det här....
    Min man och jag funderar på att adoptera ett barn.
    Jag kommer själv från Spanien, så jag har i mina tankar Colombia, förstås, pga språket...efter att jag har läst vad ni har skrivit, har jag bestämt mig, det betyder mycket att läsa hur det känns för er som har orkat med väntan och längtan och som till slut har lyckats.
    Hur många år har det tagit sen ni kontaktade familjerätten tills ni kunde träffa era barn??ungefär??
    tack!

  • Thalis
    lunaaba skrev 2010-01-14 21:15:38 följande:
    Hej!Jag är helt ny på det här....Min man och jag funderar på att adoptera ett barn.Jag kommer själv från Spanien, så jag har i mina tankar Colombia, förstås, pga språket...efter att jag har läst vad ni har skrivit, har jag bestämt mig, det betyder mycket att läsa hur det känns för er som har orkat med väntan och längtan och som till slut har lyckats.Hur många år har det tagit sen ni kontaktade familjerätten tills ni kunde träffa era barn??ungefär??tack!
    Hola Lunaaba!
    Jag kommer från Dominikanska republiken men min mormor är Colombian och vi valde Colombia pga anknytningen till landet med släkt,språk mm

    Vi fick förfrågan om vår dotter då hon var lite äldre och SN-barn på mindre än ett år. Vi fick henne 1år och 1 månad efter att våra handlingar sänts till Colombia.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Ålen
    lunaaba skrev 2010-01-14 21:15:38 följande:
    Hej!Jag är helt ny på det här....Min man och jag funderar på att adoptera ett barn.Jag kommer själv från Spanien, så jag har i mina tankar Colombia, förstås, pga språket...efter att jag har läst vad ni har skrivit, har jag bestämt mig, det betyder mycket att läsa hur det känns för er som har orkat med väntan och längtan och som till slut har lyckats.Hur många år har det tagit sen ni kontaktade familjerätten tills ni kunde träffa era barn??ungefär??tack!
    Jag och min man hoppas också på att Colombia ska bli "vårt" land. Vi har köat hos AC sedan juni -08 och kommer sannolikt att få vänta till augusti -10 tills vi får skicka våra handlingar.
  • lunaaba

    Tack alla för svaren!
    det kan alltså fortare än vad jag trodde!!
    blev tom nervös!
    gracias!

Svar på tråden Vet du mer om Colombia?