• Linnis
    Äldre 30 Dec 13:06
    8017 visningar
    31 svar
    31
    8017

    Vet du mer om Colombia?

    Hej alla,
    Någon som adopterat från Colombia (via ICBF eller privata barnhem) och kan berätta lite mera? Vi har just börjat samla papper för Colombia för att kunna ta emot ett barn 0-36 månader och är nyfikna eftersom det är stor variation på vilket folkligt ursprung barnen har.

    Stämmer det (tror jag läste det i någon annan tråd) att det kommer fler färgade barn från Medellin/Cali jämfört med till exempel Los Pisingos i Bogota?

    Vilken ålder 'brukar' det vara på ett barn vid vårt medgivande? Närmare 36 månader eller närmare 12 månader? Vet inte om man ska investera i en spjälsäng inför bildtagandet eller om man ska avvakta barnbesked när man vet vem man väntat på .

    Och för att undvika missförstånd: Vi är så klart glada för det barn vi kommer att få oavsett ålder eller hudfärg/utseende. Just nu vill jag bara veta mer och tillåta mig fantisera om hur vårt kommande kan se ut/vad som är mest sannolikt osv.

  • Svar på tråden Vet du mer om Colombia?
  • PeterP­an
    Äldre 8 Feb 11:04
    #21

    Hej, här kommer lite mer intressant information kanske.

    Jag är själv adopterad från Bogota och är nog mer åt mestiserhållet.
    Dvs ett blandfolk med indianskt och europeiskt ursprung.

    Det bor över 45 miljoner invånare i Colombia. Nästan 60 % av befolkningen är mestiser.. En femtedel är etniska européer och 15 % är så kallade mulatter. Det finns även en afro-amerikansk minoritet och en liten grupp indianer.

    Med hänsyn till befolkningens ursprung kan Colombias invånare delas in i fyra grupper. Det finns en liten indiansk befolkning, med fotfäste i gränsområdena mot grannländerna, en liten svart befolkning, med fäste längs kusterna och i norr, en vit befolkning som till stor del utgör den urbana medelklassen, och den största delen som är blandad av två eller flera av de andra grupperna.

    Med detta i bagaget så förstår man att barnen kan i stort sett se ut hur som helst när det gäller hudfärg och utseende. Jag var 2005 och besökte Los Pisingos och träffade många av barnen där och kan nog faktiskt hålla med om att dom flesta var nog mer åt det ljusa hållet med brunt hår ljus hy och bruna ögon.
    Detta var också ett genomgående inslag i gatubilden i Bogota tycker jag att det är såpass stor del som har ett europeeiskt utseende.

    Kommer man längre norrut som tex. Cartagena så är största delen av befolkningen av afrikanskt ursprung, vilket inte är så konstigt i just Cartagena då det var den första anhalten för dom afrikanska slavarna då dom skeppades över från Afrika till Latinamerika i slutet på 1500-talet.

    Jag ser också det på många av mina adopterade vänner från Colombia att vissa är väldigt mörka och dom är oftast från barnhem i mindre städer längre norrut som tex Barranquilla.
    Medans vi som är från Bogota är i regel ljusare, men såklart så finns det variationer även här.

    Men såklart så är det så som många skriver att alla barn från Colombia är fantastikt söta och underbara, jag kan bara hålla med.......

    Kan bara tillägga att jag och min fru själva väntar på barn från Colombia, får vårt medgivande nu i feb.
    Det ska bli sååå spännande.

    // Peter

  • Thalis
    Äldre 8 Feb 11:38
    #22
    PeterPan skrev 2010-02-08 11:04:00 följande:
    Hej, här kommer lite mer intressant information kanske. Jag är själv adopterad från Bogota och är nog mer åt mestiserhållet. Dvs ett blandfolk med indianskt och europeiskt ursprung. Det bor över 45 miljoner invånare i Colombia. Nästan 60 % av befolkningen är mestiser.. En femtedel är etniska européer och 15 % är så kallade mulatter. Det finns även en afro-amerikansk minoritet och en liten grupp indianer.Med hänsyn till befolkningens ursprung kan Colombias invånare delas in i fyra grupper. Det finns en liten indiansk befolkning, med fotfäste i gränsområdena mot grannländerna, en liten svart befolkning, med fäste längs kusterna och i norr, en vit befolkning som till stor del utgör den urbana medelklassen, och den största delen som är blandad av två eller flera av de andra grupperna.Med detta i bagaget så förstår man att barnen kan i stort sett se ut hur som helst när det gäller hudfärg och utseende. Jag var 2005 och besökte Los Pisingos och träffade många av barnen där och kan nog faktiskt hålla med om att dom flesta var nog mer åt det ljusa hållet med brunt hår ljus hy och bruna ögon.Detta var också ett genomgående inslag i gatubilden i Bogota tycker jag att det är såpass stor del som har ett europeeiskt utseende.Kommer man längre norrut som tex. Cartagena så är största delen av befolkningen av afrikanskt ursprung, vilket inte är så konstigt i just Cartagena då det var den första anhalten för dom afrikanska slavarna då dom skeppades över från Afrika till Latinamerika i slutet på 1500-talet.Jag ser också det på många av mina adopterade vänner från Colombia att vissa är väldigt mörka och dom är oftast från barnhem i mindre städer längre norrut som tex Barranquilla. Medans vi som är från Bogota är i regel ljusare, men såklart så finns det variationer även här.Men såklart så är det så som många skriver att alla barn från Colombia är fantastikt söta och underbara, jag kan bara hålla med.......Kan bara tillägga att jag och min fru själva väntar på barn från Colombia, får vårt medgivande nu i feb. Det ska bli sååå spännande.// Peter
    Vad härligt att även ni väntar barn från Colombia!!!
    Grattis!

    Tyvärr måste jag vara petig,men första anhalten var inte Cartagena,det var inte ens Colombia.
    Utan det var ön Española,som idag består av två länder som heter Dominikanska Republiken och Haiti.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • PeterP­an
    Äldre 8 Feb 12:21
    #23

    Vad faaan...... jag ska strypa guiden på La Popa.... hon sa att det var dit slavarnas första anhalt var från Afrika, men hon menade nog till Colombia, efter att dom hade kommit till Espanola....

    Det är bara bra att du är petig Thalis, vi gillar att lära oss nya saker. Rätt ska vara rätt.

    Gracias

  • Thalis
    Äldre 8 Feb 12:23
    #24
    PeterPan skrev 2010-02-08 12:21:43 följande:
    Vad faaan...... jag ska strypa guiden på La Popa.... hon sa att det var dit slavarnas första anhalt var från Afrika, men hon menade nog till Colombia, efter att dom hade kommit till Espanola.... Det är bara bra att du är petig Thalis, vi gillar att lära oss nya saker. Rätt ska vara rätt. Gracias
    Hahaha tror nog att hon menade till Colombia.
    Jag är petig eftersom jag själv är från Dominikanska republiken
    De nada!
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Linnis
    Äldre 8 Feb 17:50
    #25

    Tack till både Peter Pan och Thalis

  • Äldre 19 Feb 22:59
    #26

    En fråga till er som har adopterat från Colombia....Valde ni ett specifikt barnhem eller tog ni "vilket som helst"? Går det att önska t ex barnhem i Bogota men ej specificera vilket? Hur lång tid tog det efter att papperna hade skickats dit?

  • Linnis
    Äldre 20 Feb 11:45
    #27

    Hej Tjejen 75,
    Vi har inte fått barn från Colombia ännu, men i kontakten med AC har jag tolkat det som att man antingen blir utsedd till att sammanställa ansökan till ett specifikt barnhem direkt (för att man passar in där/de just nu har behov av ytterligare ansökningar) eller också förbereder man sin ansökan för att uppfylla Colombias krav och i et senare skede får man reda på vilket specifikt barnhem ansökan skickas till.

    Jag har inte fått intrycket att man kan välja barnhem/region själv. Det är Colombias behov av nya ansökningar som styr  - inte blivande föräldrars ev. preferenser. Och det är välså det borde vara?

    Låter dock frågan stå öppen till de som har mer erfarenhet av Colombia.

  • Längta­nde mamma
    Äldre 21 Feb 13:55
    #28

    Linnis och Tjejen 75: ja så har jag förstått det också. Det enda undantaget är väl om man redan har ett barn från ett specifikt barnhem, då kan man få önska att få samma igen. 

  • Äldre 21 Feb 13:59
    #29

    OK, jag förstår. Jag var bara nyfiken på att höra hur det fungerar, vi är givetvis tacksamma för vad vi kan bli erbjudna.

  • Linnis
    Äldre 21 Feb 16:32
    #30

    Längtande mamma: det har du ju helt rätt i. Tänkte inte ens på syskon-aspekten.

    Tjejen75: Lycka till med adoptionen. Spännande om det blir Colombia. Inte alls partisk {#lang_emotions_wink}

  • Äldre 21 Feb 18:52
    #31

    Linnis: Tack så mycket!

Svar på tråden Vet du mer om Colombia?