• Äldre 30 Dec 13:37
    80533 visningar
    155 svar
    155
    80533

    I vilken ålder började ditt barn med gåstol?

    I vilken ålder började ditt barn med gåstol. Om du har flera barn och har gjort olika, rösta för det barn som började tidigast med gåstol.


    Min nu 11-årige son fick en gåstol när han var 6 månader. Då reste han sig redan mot möbler och en månad senare gick han med gåvagn och när han var 8 månader gick han själv så han hann inte använda gåstolen speciellt mycket. Rätt onödigt.

    Gåstolen sparades och 9 år senare var det dags för son nummer 2 han använde den inte heller men eftersom den fanns tillgänglig provade jag den några gånger. Minns inte från vilken ålder men jag tror 4 månader. Dvs han provsatt i den. Sen började han gå själv när han var 7,5 månad (och innan dess mot möbler och med gåvagn) så han hade inte heller någon nytta av den.

    Nu är gåstolen på vinden. Jag orkar inte plocka ner den och jag vet inte om jag tycker att vi har plats hemma heller. Son nummer 3 fyller 4 månader nästa vecka och många jämnåriga bebisar får redan sitta i gåstolar. Är inte det lite tidigt? Eller är det nu man ska ta fram den om den ska hinna användas? Risken finns ju att han tänker gå vid 7-8 månaders ålder precis som brorsorna. Jag kanske rent av har en sån tur att han börjar gå SENARE om han får börja med gåstol? (tidiga gå-bebisar är jobbigt).

    Det här är mina erfarenheter av gåstolar, vad är din?
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥ beckahbitch.se
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden I vilken ålder började ditt barn med gåstol?
  • Saskia
    Äldre 30 Dec 13:57
    #1

    Aldrig, gåstolar är inte hälsosamma för motoriken.

  • Äldre 30 Dec 14:00
    #2

    Yngsta barnet är det enda som haft gåstol av mina barn. Började med den när hon var 4 månader. Gjorde stor succé. Hon hade jättekul. Satt korta stunder i den enbart. Massa roliga leksaker på den. Hon lärde sig gå vid samma tidpunkt som hennes äldre bröder som inte haft gåstol. ( 14 mån)

  • Shmone
    Äldre 30 Dec 14:04
    #3

    Aldrig.. Ingen av mina tre barn har haft en o det kommer inte fyran ha heller. Onödig pryl. Jag har aldrig sett såna på affärer som säljer barnprylar här (Israel). En vän nämnde nån gång att dom har blivit förbjudna att sälja här pga att så många barn skadat sig med dem.

  • Lalalo­ng
    Äldre 30 Dec 14:07
    #4

    Klara började med den runt 6 mån tror jag. Sen använde hon den i 2-3 mån innan den gick sönder...
    Jag vet inte om det var "sent" att börja då jämfört med när andra börjar. Men vi hade lyxen av att ha en bebis med lite senare grovmotorisk utveckling, så hon var absolut inte mogen innan dess

    (satt utan stöd vid 8-9 månader, tog sig framåt vid 12 månader, reste sig med stöd vid 14 mån och gick vid 18 mån. Gör skönt )

  • Äldre 30 Dec 14:13
    #5
    Lalalong skrev 2009-12-30 14:07:54 följande:
    Klara började med den runt 6 mån tror jag. Sen använde hon den i 2-3 mån innan den gick sönder... Jag vet inte om det var "sent" att börja då jämfört med när andra börjar. Men vi hade lyxen av att ha en bebis med lite senare grovmotorisk utveckling, så hon var absolut inte mogen innan dess(satt utan stöd vid 8-9 månader, tog sig framåt vid 12 månader, reste sig med stöd vid 14 mån och gick vid 18 mån. Gör skönt )
    Oj låter kanon! iaf efter de lärt sig sitta då kan man sätta dem på golvet med lite leksaker utan att de försvinner iväg eller skadar sig hehe
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥ Rösta på BeckaHBitcH -- kidzine.se
  • Äldre 30 Dec 14:14
    #6

    Aldrig.. alla barnen har klarat sig aldeles utmärkt utan och jag skulle inte få för mig att skaffa någon.

  • Danitr­a
    Äldre 30 Dec 14:15
    #7
    Saskia skrev 2009-12-30 13:57:37 följande:
    Aldrig, gåstolar är inte hälsosamma för motoriken.
    Vad blir den hemska konsekvensen? Blir dom rullstolsburna eftersom dom aldrig någonsin lär sig gå?
  • Äldre 30 Dec 14:22
    #8

    Sonens gåstol ligger nere i källaren, har inte brytt mej om att ta fram den till dottern som blir 6 mån på måndag. E osäker om hon ska få ha den el ej...
    Sonen älskade den som liten...minns inte hur gammal han va när vi köpte den. Så han satt i den ofta å gick runt i lgh. Hände inga olyckor el så.

    Han gick när han va 15 mån gammal...har dock svårt att tro att han va lite sen pga gåstolen.

    Fast jag e ändå osäker om dottern ska få använda den. Tycker att hon änsålänge ska få spendera mycket tid på golvet, så hon kan "träna". Hon har börjat smått att dra knäna under benen när hon försöker komma längre fram om hon inte når en leksak tex.

  • Äldre 30 Dec 14:23
    #9
    Danitrass skrev 2009-12-30 14:15:48 följande:
    Vad blir den hemska konsekvensen? Blir dom rullstolsburna eftersom dom aldrig någonsin lär sig gå?


    nej men seriöst jag har sett ett barn som "skadats" men det handlade ju mest om att hon fick sitta alldeles för mycket! Hon bodde i sin gåstol typ och hon tog sig framåt åt sidan (rätt vanligt att de går sidledes och inte rakt fram med kroppen i en gåstol) vilket medförde att hon fick sneda ben!

    ...och att föräldrarna fick lite sochjälp sedan. Det kuliga var att de adopterat henne och alltså rimligtvis redan var utredda och godkända som bra föräldrar.
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥ Rösta på BeckaHBitcH -- kidzine.se
  • Äldre 30 Dec 14:23
    #10
    Mandi74 skrev 2009-12-30 14:14:38 följande:
    Aldrig.. alla barnen har klarat sig aldeles utmärkt utan och jag skulle inte få för mig att skaffa någon.
    Inte jag heller den vi har är som sagt 11 år gammal och en present från grabbens farmor.
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥ Rösta på BeckaHBitcH -- kidzine.se
Svar på tråden I vilken ålder började ditt barn med gåstol?