• Äldre 30 Dec 13:37
    80530 visningar
    155 svar
    155
    80530

    I vilken ålder började ditt barn med gåstol?

    I vilken ålder började ditt barn med gåstol. Om du har flera barn och har gjort olika, rösta för det barn som började tidigast med gåstol.


    Min nu 11-årige son fick en gåstol när han var 6 månader. Då reste han sig redan mot möbler och en månad senare gick han med gåvagn och när han var 8 månader gick han själv så han hann inte använda gåstolen speciellt mycket. Rätt onödigt.

    Gåstolen sparades och 9 år senare var det dags för son nummer 2 han använde den inte heller men eftersom den fanns tillgänglig provade jag den några gånger. Minns inte från vilken ålder men jag tror 4 månader. Dvs han provsatt i den. Sen började han gå själv när han var 7,5 månad (och innan dess mot möbler och med gåvagn) så han hade inte heller någon nytta av den.

    Nu är gåstolen på vinden. Jag orkar inte plocka ner den och jag vet inte om jag tycker att vi har plats hemma heller. Son nummer 3 fyller 4 månader nästa vecka och många jämnåriga bebisar får redan sitta i gåstolar. Är inte det lite tidigt? Eller är det nu man ska ta fram den om den ska hinna användas? Risken finns ju att han tänker gå vid 7-8 månaders ålder precis som brorsorna. Jag kanske rent av har en sån tur att han börjar gå SENARE om han får börja med gåstol? (tidiga gå-bebisar är jobbigt).

    Det här är mina erfarenheter av gåstolar, vad är din?
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥ beckahbitch.se
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden I vilken ålder började ditt barn med gåstol?
  • Finess­e
    Äldre 1 Jan 23:35

    Kanske ska skriva varför vi hade gå-stol.. jo för att vi hade en väldigt aktiv liten flicka som ville vara med på allt å för att vi skulle ha henne i upprätt läge å inte liggläge eftersom hon kräktes så mkt. Så bvc tyckte det var kanon att hon gillade sin gå-stol


    Ebba 071228
  • Lalalo­ng
    Äldre 1 Jan 23:39
    logg81 skrev 2010-01-01 23:35:12 följande:
    Ja här kallas de fär lära-gå-stolar. Att det uppenbarligen var ett lokalt uttryck hade jag inte den blekaste om. Jag trodde inte heller att folk  var så petiga med ord. Jag tycker du börjar antyda att jag är korkad... så jag drar mej ur och hitar något annat att sysselsätta mej med...
    Nej, det var inte meningen. Om du uppfattat det så, så ber jag verkligen om ursäkt.
    Inser att jag kan ha uttryckt mig klumpigt, men ja jag är uppriktigt förvånad över att någon trodde att någon använde stolarna i tron att det skulle lära barnen gå. Men det handlar förmodligen inte om dumhet (även om ja, jag kan i hettan ha antytt att jag menade så), utan om okunskap helt enkelt, vilket är en himla skillnad.
  • Äldre 2 Jan 10:24
    logg81 skrev 2010-01-01 23:35:12 följande:
    Ja här kallas de fär lära-gå-stolar. Att det uppenbarligen var ett lokalt uttryck hade jag inte den blekaste om. Jag trodde inte heller att folk  var så petiga med ord. Jag tycker du börjar antyda att jag är korkad... så jag drar mej ur och hitar något annat att sysselsätta mej med...
    Här kallas de också lära-gå-stol, står till och med i affärerna. & jag har aldrig hört något snnat
  • Vulgus­Profan­um
    Äldre 2 Jan 10:52
    Danitra skrev 2010-01-01 15:56:54 följande:
    "Men du håller med om att det finns lämpliga tillfällen för gåstolar? För du sa innan att du inte kunde förstå varför någon förälder skaffade en sådan?

    Visst kan det vara många som inte vet vad som är lämpligt för ett barn när det gäller gåstolar och annat. Samma föräldrar kanske sätter babysittern framför TVn i någon timme eller två för att barnet bli tyst då. Eller vänder vagnen framåt när barnet är någon månad.

    Ska vi då avråda alla från att köpa babysitter, TV och vagnar som vänds framåt?"

    Jag tror inte att det handlar om att förbjuda eller att avråda någon ifrån något utan det handlar mera om att information och kanske också att tänka till kring användandet.
    Som så mycket annat så kan det bli en bekvämlighetsak för föräldrarna och egentligen inget som kommer barnet tillgodo. Barnet blir visserligen lugnare av att sitta i stolen men missar en del viktigt i utvecklingen_om_det används på fel sätt.
    Faran tror jag är när föräldrar väljer att sätta riktigt små barn i en gåstol och när barnet får tillbringa rätt mycket tid i den.

    Och det här handlar ju om information precis som det du tar upp kring babysitter, TV eller framåtvända vagnar etc.
    Alla föräldrar vill ju sitt barns bästa (de flesta föräldrar i vartfall) och om man då som förälder har kunskaperna kring både barns utveckling och även det här med säkerhetstänket så kan de också lättare fatta ett bra beslut som gagnar barnet.
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • Vulgus­Profan­um
    Äldre 2 Jan 10:54
    Snart vår tur skrev 2010-01-01 15:51:28 följande:
    Klart inte barnet efterfrågar en gåstol. Den efterfrågar väl inte en Bumbo, babygym, babysitter osv heller. Det va ett fånigt uttalande. Men barnet kan bli uttråkad och gnällig, barn älskar att upptäcka nya grejjer och att få komma upp lite i höjd och upptäcka världen därifrån. Jag tror att all lek och sysselsättning hjälper barnet i sin utveckling och välbefinnande. Sen är föräldern där i närheten och ser till att bebisen inte skadar sig eller är missnöjd, precis som vid annan aktivitet. Det finns verkligen föräldrar som missbrukar gåstolen..precis som det går att missbruka allt annat. Det som borde förbjudas är dåliga föräldrar...inte gåstolar.
    Nej det är föräldrarna som väljer åt barnet

    Och då tycker jag att det är viktigt att tänka på både för- och nackdelar med de val man gör för sina barn.

    Om barnet är uttråkat så finns det självklart flera andra möjligheter att ta till än endast en gå-stol och lek och sysselsättning är vägen till barnets utveckling men det är viktigt att det sker utifrån barnets perspektiv, behov och utvecklingsfas.
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • Vulgus­Profan­um
    Äldre 2 Jan 10:55
    Lalalong skrev 2010-01-01 23:20:51 följande:
    Nej, men du har antytt att vi som använder de gör det för att lära våra barn gå. Och jag blir som sagt förvånad att någon verkligen tror att någon tror att det skulle vara syftet. Jag har aldrig sett att de kallar gåstolarna/lekstolarna för lära-gå-stol någonstans.
    Jag har sett alla olika varianter och det finns föräldrar som de fakto tror att dessa stolar ska hjälpa barnet att lära sig att gå fortare.
    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • Sunset 79
    Äldre 2 Jan 11:50

    tror inte barnen lär sig gå tidigare för det.Det är bara en bekvämlighetsgrej för föräldrarna.Min syster hade en gåstol och hennes dotter fick problem .Hon kunde inte krypa baraför det och hon lärde sig gå vid 18 månader.Nää ingen gåstol till min dotter.Vi går med henne hållandes i händerna istället.

  • logg81
    Äldre 2 Jan 11:59
    Lalalong skrev 2010-01-01 23:39:02 följande:
    Nej, det var inte meningen. Om du uppfattat det så, så ber jag verkligen om ursäkt. Inser att jag kan ha uttryckt mig klumpigt, men ja jag är uppriktigt förvånad över att någon trodde att någon använde stolarna i tron att det skulle lära barnen gå. Men det handlar förmodligen inte om dumhet (även om ja, jag kan i hettan ha antytt att jag menade så), utan om okunskap helt enkelt, vilket är en himla skillnad.
    Jag har inte någonstans skrivit att barn lär sig i dom. Jag har bara kallat dom för vad de kallas för här.
    Jag har nog uttryckt mej illa jag med. Jag får omformulera mej...

    Jag överlevde utan en... tror min tös klarar sig fint i livet utan att ha fått skena runt (mycket) i ett sådant tortyrredskap. För ja.. enligt mina sargade fötter är det ett tortyrredskap
    Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Äldre 3 Jan 01:12
    Sunset 79 skrev 2010-01-02 11:50:24 följande:
    tror inte barnen lär sig gå tidigare för det.Det är bara en bekvämlighetsgrej för föräldrarna.Min syster hade en gåstol och hennes dotter fick problem .Hon kunde inte krypa baraför det och hon lärde sig gå vid 18 månader.Nää ingen gåstol till min dotter.Vi går med henne hållandes i händerna istället.
    Svarar du på trådstarten? Hoppas inte det i så fall ber jag dig läsa den en gång till för jag pratar verkligen inte om att lära sig gå, tvärt om.
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥ beckahbitch.se
  • PartyM­olly
    Äldre 3 Jan 01:17

    Gåstolen vi har är skitbra. Framförallt när de är klängiga å inte vill krypa men ändå vill komma fram å när man behöver ha lite koll så de inte springer iväg... Har en gåstol som man kan göra om till gungstol så de inte kommer någon stans alls. Fast det uppskattas inte.

  • Danitr­a
    Äldre 3 Jan 11:08
    VulgusProfanum skrev 2010-01-02 10:52:09 följande:
    Jag tror inte att det handlar om att förbjuda eller att avråda någon ifrån något utan det handlar mera om att information och kanske också att tänka till kring användandet.

    Men här är vi inte alls oense. 

    Det jag reagerade över som som satte oss i den här diskussionen var din inställning till användandet överhuvudtaget.

    "Jag är rätt anti-gåstolar just därför att jag inte ser det som en leksak som vilken annan leksak.
    Frågan är ju bara varför man som förälder väljer att använda dem?"

    Så skrev du i början av tråden och den frågan svarade jag på. Sen tror jag att jag rätt tidigt förtydligade hur viktigt det är med säkerhetstänk i samband med att man börjar använda en gåstol för det tycker jag. 
  • Vulgus­Profan­um
    Äldre 3 Jan 11:44

    Danitra:
    "Så skrev du i början av tråden och den frågan svarade jag på. Sen tror jag att jag rätt tidigt förtydligade hur viktigt det är med säkerhetstänk i samband med att man börjar använda en gåstol för det tycker jag"

    Jag tänkte inte på dig rent specifikt överhuvudtaget utan det var mera en generell fundering kring varför


    Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • Äldre 3 Jan 23:01

    hur är det amed gå stol igentligen då?? vad är bra för utveclkigen och vad är dåligt?? finns det vetenskaplig´forskning kanske på detta?
    jag fick till svar en gång av en barn sjukgymnast att gå stol är inte bra alls för utveckligen det hämmar dem  ,,,men jag vet inte vår flicka har en och trivs bra i den någon stund då och då   på dagarna .
    hon är 8 mån och har nyss lärt sig sitta i den och ta sig framåt ,,jag tycker mig se att hon blir stark  i bena  blir mer nöjd med livet och när hon är på golvet så tar hon sig fram fortare liksom ,,,vi ser till att hon får all stimulans ändå ,,alltså inte bara gå stolen .

  • mammam­utillt­re
    Äldre 4 Jan 10:02

    Som jag förstått så lär sig inte barn gå tidigare för att de har gåstol min syster dotter hade det men hon var över ett år när hon började gå ingen av mina barn har haft det och alla tre har börjat gå innan ett år, tänker inte köpa någon till sista lilla heller.
    Säkert smidigt om barnet gillar det men det har inte lockat mig att köpa nån, har däremot haft hopp gunga som alla gillat.


    mamma med fyra godingar
  • Helena­W
    Äldre 5 Jan 00:16

    Vi har precis köpt en gåstol till vår kille, han är sex månader och kryper och ställer sig upp överallt men har inte lärt sig att sätta sig ner eller att trilla på rumpan vilket leder till att han ramlar och slår i huvudet istället. Jag såg det som ett sätt att kunna värma välling eller gå på toa utan att få magsår av rädsla att han ska slå sig och att han tycker att det är en okej leksak är bara en bonus. 

Svar på tråden I vilken ålder började ditt barn med gåstol?