• Blåbärspaj

    Byte av efternamn

    Jag trro jag ska byta efternamn, till min mors namn som ogift.
    Man hämtar blankett från skatteverket och skickar in, får jag automatiskt papper på att jag ska byta tex körkort osv?som när man gifter sig och byter namn?

  • Svar på tråden Byte av efternamn
  • StarkMamma

    Är dina föräldrar gifta? Då går det inte. Jag försökte för några år sedan och det gick inte när dom var gifta konstigt nog.


    2010 års bästa mamma! Fråga gärna varför.
  • Blåbärspaj

    what?det ska ju gå att byta utan att betala om det är ett släktnamn?konstigt.vad gjorde du då?fick du nån förklaring?

  • StarkMamma
    Blåbärspaj skrev 2009-12-30 18:34:44 följande:
    what?det ska ju gå att byta utan att betala om det är ett släktnamn?konstigt.vad gjorde du då?fick du nån förklaring?
    Dom sa bara att det inte gick om mina föräldrar var gifta. Fick inte ens chansen att betala för ett byte. Vet inte om det är nya regler nu förstås.
    2010 års bästa mamma! Fråga gärna varför.
  • helene306

    Det ska gå att byta ändå, bara man är myndig. Vi bytte till min farmors flicknamn när vi gifte oss. Jag fick betala 1500:- trots släktskap. För maken kostade ingenting iom att han bytte i samband med vigseln.

    Kort osv uppdateras automatiskt men det kan ta tid beroende på hur ofta företag osv uppdaterar sina system. Papper för körkortsförnyelse kommer automatiskt. Ska du ha pass får du tänka på att ändra det själv.


    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Leah1

    har precis bytt till min mors flicknamn som jag iofs hette i några månader, tyvärr har jag inget körkort men har hört att det bytt av sig själv. Mitt leg fick jag bekosta själv.

Svar på tråden Byte av efternamn