• Smultr­onbull­en
    Äldre 31 Dec 14:19
    6095 visningar
    25 svar
    25
    6095

    Vilken storlek på kläder hade era små som nyfödda?

    Hallå!

    I början av februari kommer våra tvillingar som senast och idag har jag köpt lite kläder och två overaller. Overallerna är i 50/56, kläderna i storlek 50. Vår kille var för stor för 50 och hade 56 direkt. Men tvillingarna borde väl vara lite mindre?! Småskaer jag vet men jag har fixerat mig lite vid det här nu, någon sorts boagrej antagligen :)

    Så, hur stora var era små och vilken storlek hade de?

  • Svar på tråden Vilken storlek på kläder hade era små som nyfödda?
  • Indrat­villin­gmamma
    Äldre 1 Jan 16:14
    #11

    Mina vägde 2,7 och var 47 långa. Vi hade kläder i 50 rätt länge i början, vek upp ärmarna lite. En storlek mindre hade säkert suttit bättre första veckorna men vi orkade inte ut och handla nytt då och 50 funkade bra. Dom växer ju så fort, plötsligt har dom 110/116 och man fattar inte vad som hände.

  • Smultr­onbull­en
    Äldre 1 Jan 18:12
    #12

    Ok, tack för alla svar :) Vet förstås att alla bebisar är olika men jag verkar inte var helt fel ute i alla fall. Ochs könt att slippa ge sig ut på stan det första man gör, lär vara fult upp ändå.

  • Lyckop­rinses­san
    Äldre 1 Jan 18:14
    #13

    Min son hade 44, han var 46 cm o vägde 2550 när han föddes v 40+3

  • Trulle­s mamma
    Äldre 3 Jan 21:17
    #14

    Mina tvillingar kom i v36+6, men var små - 2160 g/43 cm och 2590 g/45 cm. De hade 40/44 i början. Den lilla hade det nog i 6 veckor innan hon kunde ha  50.

    Jag var på UL varannan vecka och såg att den ena var tillväxthämmad (-36% 1 vecka innan de föddes), men kopplade liksom aldrig att de faktiskt var så små. Hade bara köpt vars ett plagg i 40/44, så min man fick ut och handla allt han kunde hitta
    Ett tips är ju att se på UL (om du har något snart) om de är "normalstora" eller vilken storlek de är. Tror inte det är fel att ha en del små kläder.


    Lycka till!

  • Rasmus­EmilOs­car
    Äldre 3 Jan 21:37
    #15

    mina tvillingar kom i vecka 34 dem vägde 2320 och var 45 lång och den andra lille vägde 1630 och var 44 lång... dem hade 40 och 44 ganska så länge.. sen blev det 50 en väldigt lång tid.. jag hade köpt kläder i 50 56 så vi fick åka och handla kläder direkt när vi kom hem.. vi låg på bb i en och en halv månad och där fick dem låna kläder.. men dem hade 40 och 44..

  • spaceb­eare
    Äldre 4 Jan 20:20
    #16

    i tvillingtråden jag hänger i aug-okt har de flesta gått till v37-39 så sannolikheten att klara sig "tiden ut" är ju stor.
    läste till mig att de flesta tvillingar kommer 2-4v för tidigt och självklart är små så jag köpte på mig lite strl 44 på Tradera å lite reor.
    gick till 39+0 flicka 3150 å pojke 2820 så de där 44:orna har jag aldrig använt......
    strl 50 första månaden sen har det dragit iväg. mina är snart 5mån å jag hämtade 68 kartongen i förrgår.

    vad har bm sagt om strl?
    på mina tul följde mina "enlingsskalan" fram till mitt sista i v34(?) du får ju en ganska bra indikator genom tulen. 

  • Sesamf­röet
    Äldre 4 Jan 22:30
    #17

    Mina tjejer födda i 36+2 vägde 2385 resp 2540 och var båda 46 cm. Vi hade köpt stl 44, men de drunknade i dem. Beror dock väldigt mycket på vilket märke man köpt. Vi håller på att lämna stl 56 nu när de är 5 månader, men veckan innan jul plockade jag undan en del byxor i stl 44 så det gäller att hitta ett märke och utgå från det när man handlar.
    Lycka till!

  • Äldre 5 Jan 22:16
    #18

    Mina hade stl 50 i början. Vi hade ett par bodys i stl 44 men dom växtes ur ganska snart.. vilket kan bero på att dom vägde drygt 3500 g var när dom föddes  Nu är vi uppe i 62/68 när de närmar sig 10 veckor.


    Morten & Vidar - mina underbara små kottar
  • Smultr­onbull­en
    Äldre 6 Jan 14:04
    #19

    Jag är nu i vecka 34 och inga bebisar på väg ut än :) På förra ultraljudet låg de båda rätt nära "enlingsgenomsnittet" en lite över, en lite under. De kommer dock ut senast v 38 eftersom det då blir igångsättning eller snitt. Ja ja, kläder är som sagt ett mindre problem men ni vet, vissa saker hänger man bara upp sig på!

    För övrigt börjar det bli rätt tungt nu! Den här sista tiden känns bara som en lååång väntan samtidigt som jag kanappt kan tro att det snart är dags!

  • Miss C
    Äldre 6 Jan 22:10
    #20

    Jag köpte några plagg i stl 44. Så kom det ut en på 4,2 kilo och en på 3,3...
    Kläderna gick direkt till dockorna!
    Lycka till!

  • spaceb­eare
    Äldre 7 Jan 10:37
    #21
    Smultronbullen skrev 2010-01-06 14:04:11 följande:
    Jag är nu i vecka 34 och inga bebisar på väg ut än :) På förra ultraljudet låg de båda rätt nära "enlingsgenomsnittet" en lite över, en lite under. De kommer dock ut senast v 38 eftersom det då blir igångsättning eller snitt. Ja ja, kläder är som sagt ett mindre problem men ni vet, vissa saker hänger man bara upp sig på!För övrigt börjar det bli rätt tungt nu! Den här sista tiden känns bara som en lååång väntan samtidigt som jag kanappt kan tro att det snart är dags!
    precis som mina så du behöver nog inga strl 44
  • hejpa
    Äldre 7 Jan 22:47
    #22
    Miss C skrev 2010-01-06 22:10:04 följande:
    Jag köpte några plagg i stl 44. Så kom det ut en på 4,2 kilo och en på 3,3...Kläderna gick direkt till dockorna!Lycka till!
    wow!
    mina var för små för att kunna ha några kläder alls faktiskt... så vi har haft allt från strl 44 och uppåt. har sett att det har kommit ännu mindre kläder nu.. :)
  • Weeiii
    Äldre 7 Jan 22:52
    #23

    Min kille hade 50 hela första månaden (använde 56 också men det var lite stort) han var 53 lång och vägde 3800g


    Vampyren maj -09
  • sofieh­1
    Äldre 8 Jan 16:40
    #24

    mina grabbar hade stl 40...dom var 39cm långa när dom föddes!!!

  • Rasmus­EmilOs­car
    Äldre 2 Sep 20:05
    #25

    Mina tvillingar hade newborn dockkläder och senare övergick vi till storlek 44

Svar på tråden Vilken storlek på kläder hade era små som nyfödda?