• Mimmi 71
    Äldre 2 Jan 06:09
    60884 visningar
    765 svar
    765
    60884

    Sytråden - maskinbroderi

    Sytråden - maskinbroderi är en avknoppning från ordinarie Sytråden. Här samlar vi alla diskussioner som gäller maskinbroderi för att inte tråka ut de övriga i Sytråden.

    Här samlas vi sömnadsintresserade med maskinbroderitankar, nybörjare eller erfarna. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    Kika gärna in på vår systertråd också:

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-02 06:13
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49204507.html
  • Svar på tråden Sytråden - maskinbroderi
  • Äldre 2 Jan 09:43
    #1

    Duktigt gjort Mimmi

    Nu ska jag sätta mig med mina kepsar. har klipptsönder en microfiberduk och lagt där jag spänner fast kepsen förmodligen har jag haft sånt krångel för att kepsen är vääääldigt tunn. Ska förmodligen komma lite bilder under dagen


    Längtar efter sommar
  • Äldre 2 Jan 10:02
    #2

    Hej jag har en Hva Rose för broderi som "bara" tar 10X10 broderier. Det finns visseligen en 10X17 ram men den kräver splitade broderier i tre positioner.

    Visst är jag sugen på en maskin med större ramar men tills vidare får den duga.

    "Allt" jag lärt mig om maskinbroderi, underlägg, tråd osv, har jag hittat på Sysidan.

    Hittills har jag mest broderat på frottéhanddukar och dekorerat barnkläder. Det är roligt att ge bort en personlig gåva.

    Jag har broderat på olika material från tunn trikå och fleece till kraftig bomull och denim och har lite smått testat FSL (free standing lace).

    Mitt bästa generella tips: Köp filmoplast av Bibbi. Filmoplast är ett självhäftande rivbart universalunderlägg.

  • Äldre 2 Jan 11:30
    #3

    Jag hänger med här också


    Har en Husqvarna designer SE sedan 2,5 år tillbaka. Innan dess hade jag en Janome 300E, föregångaren till 350E.
    Jag har också hittat mycket info på Sysidan men numera har jag mina broderivänner på LinneasSyKulForum, en Yahoogrupp med medlemmar i alla åldrar. Å så här då förstås
    Jag har ett stygnsättningsprogram till min maskin Digitizer 3D som jag använder. Men stygnsätta, det har jag inte lärt mig än. Jättesvårt tycker jag...
  • GOBLIg­obli
    Äldre 2 Jan 12:43
    #4

    Jag joinar här! Har fö precis beställt samma Pärla som Mimmi och nu blir det långa dagar av väntan tills den kommer. Vaddå materialsport?


    Foot - A device for finding furniture in the dark
  • Äldre 2 Jan 15:02
    #5

    Hoppar in jag med även om maskinen haft lite semester under ledigheten.

  • Ulleru­ll
    Äldre 2 Jan 15:14
    #6

    Å så jag som ska köpa en liknande som stormorsan som bara broderar 10x10, men det får duga till vidare. Kanske kan unna mig en mer avancerad sak när all mammaledighet och husrenovering är över. Det är nog så illa detta + att mannen köpt sig en ny dator, mycket nya leksaker till mamman och pappan

    Vad jag undrar över är tråd, vad ska man ha för tråd till brodyrerna, vill ju kunna prova när den kommer, var köper man det?

    Ska det vara någon speciell nål?

    Låste om finmoplast, det ska inhandlas från bibbi :o) Vore ju praktiskt om hon också har tråd. Men jag såg ingen i pdf:en.

  • Ulleru­ll
    Äldre 2 Jan 15:16
    #7

    Förresten, toppenbra med en ny tråd om broderi!

    Tack mimmi!

  • Äldre 2 Jan 16:01
    #8

    i rent självplågerisyfte kommer jag titta in här lite då o då

  • Äldre 2 Jan 16:45
    #9
    Jalapeno skrev 2010-01-02 16:01:03 följande:
    i rent självplågerisyfte kommer jag titta in här lite då o då
    Längtar efter sommar
  • GOBLIg­obli
    Äldre 2 Jan 18:39
    #10

    Ullerull, nej Bibbi har inte brodertråd tyvärr, vore toppen om hon hade bra billig sådan också. Man måste inte ha brodertråd men det blir snyggast med den lite blanka tråden. Jag har ibland använt vanlig sytråd men det funkar bäst när man gör texter i sk satängsöm och inte broderar utfyllnad där det blir många täta rader och stygn. Då kan sytråden vara för tjock.

    Det finns speciella nålar också men jag har använt vanlig 80 eller 90 beroende på tyg. Har för mig en brodernål har ett annorlunda öga som låter tråden ligga mer an mot nålen och underlättar om man har problem med trådbrott. Till metallictråd skulle man helst ha en brodernål.


    Foot - A device for finding furniture in the dark
Svar på tråden Sytråden - maskinbroderi