• Anonym
    Äldre 4 Jan 18:02
    51037 visningar
    50 svar
    50
    51037

    Skabb

    Hej.
    Jag & min dotter har fått skabb. Någon som kan svara på lite frågor?? Har ni köpt Tenutex receptfritt på apoteket. Min dotter är 15 månader gammal. Behöver hon även smörjas på huvudet?
    Det står att man ska tvätta kläder, handdukar, osv. Ska byta sängkläder och så redan innan vi börjar behandligen. Men det står även att man ska lufta madrasser och skor. Hur länge då??? Vi måste ju ändå ha någonstans att sova....
    Hur är det med soffa? Får vi inte sitta där nu? Usch, tycker det är fruktansvärt jobbigt och hoppas någon kan svara på mina frågor.

  • Svar på tråden Skabb
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 4 Jan 18:28
    #1
    Anonym skrev 2010-01-04 18:02:21 följande:
    Hej.Jag & min dotter har fått skabb. Någon som kan svara på lite frågor?? Har ni köpt Tenutex receptfritt på apoteket. Min dotter är 15 månader gammal. Behöver hon även smörjas på huvudet?Det står att man ska tvätta kläder, handdukar, osv. Ska byta sängkläder och så redan innan vi börjar behandligen. Men det står även att man ska lufta madrasser och skor. Hur länge då??? Vi måste ju ändå ha någonstans att sova....Hur är det med soffa? Får vi inte sitta där nu? Usch, tycker det är fruktansvärt jobbigt och hoppas någon kan svara på mina frågor.
    *Puff*
  • Den allsmä­ktige
    Äldre 4 Jan 18:30
    #2

    Har aldrig haft skabb och jag känner ingen som har haft det heller.
    Men om man tänker hur man gör med huvudlöss. Då ska man ju ha saker ute i kallt väder (-18) i minst ett dygn. Kan tänka mig att det är något liknande med skabb.

    Testa google annars. Google is your friend!

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 4 Jan 18:44
    #3
    Anonym skrev 2010-01-04 18:02:21 följande:
    Hej.Jag & min dotter har fått skabb. Någon som kan svara på lite frågor?? Har ni köpt Tenutex receptfritt på apoteket. Min dotter är 15 månader gammal. Behöver hon även smörjas på huvudet?Det står att man ska tvätta kläder, handdukar, osv. Ska byta sängkläder och så redan innan vi börjar behandligen. Men det står även att man ska lufta madrasser och skor. Hur länge då??? Vi måste ju ändå ha någonstans att sova....Hur är det med soffa? Får vi inte sitta där nu? Usch, tycker det är fruktansvärt jobbigt och hoppas någon kan svara på mina frågor.
    I detta fall tycker jag Googel ger dubbla budskap hela tiden :( Har sökt massor, men på alla sidor står det olika.
  • Äldre 4 Jan 18:53
    #4

    När jag var 15 ungefär fick jag vad vi tror var skabb. Vi köpte tenutex på apoteket och sen skulle man smörja in hela kroppen förutom huvudet har jag för mig. Det bästa du kan göra är att ta kontakt med vårdcentralen och få konstaterat att det verkligen är skabb, och sedan rådgöra med dom vad som är bäst att göra.

  • Äldre 4 Jan 18:57
    #5

    Angående vädring av skor och dylikt så tror jag vi gjorde det i 24 timmar. Byt och tvätta sängkläder, handukar och rubbet både före och efter behandlingen. Såklart får man sitta i soffan. Man kan ju inte gärna gå och stå det dygn som tenutexen ska vara på. Men som sagt, ring till vc och boka en tid för undersökning och rådgivning.

    Här kan du läsa mer:
    www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Skabb/

  • Anonym (har haft)
    Äldre 4 Jan 19:05
    #6

    Jag och min dotter drabbades förra vintern, tog många långa månader innan läkarna kom på vad det var... Börja med att duscha ordentligt - tvätta håret osv... Tenutex ska smörjas på rikligt! Sen ska det sitta i 24timmar innan man ska duscha igen. Allt utom huvudet ska smörjas in, varje mm av kroppen, det går ungefär 1 tub till lilltjejen och 2 tuber till dig själv. Köp även bomullshandskar på apoteket till tjejen och tejpa fast med kirurgtejp runt handlederna. Till dig själv sparar du lite i ena tuben så du kan smörja på händerna efter varje gång du tvättat dom. Gällande allt som skulle tvättas så började jag på morgonen med att släpa upp madrasser och sånt på vinden där det är kallt och mattpiskställning finns. Där fick det stå hela dagen, kläder, ytterkläder, sängkläder, sofföverdrag, filtar ja allt som kunde tänkas vara "smittat" tvättades, 16maskiner allt som allt... Var beredd på att hon kommer skrika MASSOR! Tenutexen svider oerhört mycket i huden - vilket du kommer märka när du smörjer in dig själv.. Skulle ändå dock rekommendera att smörja in henne först för när du väl smörjt in dig själv så blir man handlingsförlamad första 1-2timmarna skulle jag vilja säga, sen lägger det sig något och blir hyfsat uthärdligt jämfört med när man precis smörjer på det... Har du fler frågor så är det bara att ställa dom =) Lycka till!

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 4 Jan 19:40
    #7
    Anonym (har haft) skrev 2010-01-04 19:05:42 följande:
    Jag och min dotter drabbades förra vintern, tog många långa månader innan läkarna kom på vad det var... Börja med att duscha ordentligt - tvätta håret osv... Tenutex ska smörjas på rikligt! Sen ska det sitta i 24timmar innan man ska duscha igen. Allt utom huvudet ska smörjas in, varje mm av kroppen, det går ungefär 1 tub till lilltjejen och 2 tuber till dig själv. Köp även bomullshandskar på apoteket till tjejen och tejpa fast med kirurgtejp runt handlederna. Till dig själv sparar du lite i ena tuben så du kan smörja på händerna efter varje gång du tvättat dom. Gällande allt som skulle tvättas så började jag på morgonen med att släpa upp madrasser och sånt på vinden där det är kallt och mattpiskställning finns. Där fick det stå hela dagen, kläder, ytterkläder, sängkläder, sofföverdrag, filtar ja allt som kunde tänkas vara "smittat" tvättades, 16maskiner allt som allt... Var beredd på att hon kommer skrika MASSOR! Tenutexen svider oerhört mycket i huden - vilket du kommer märka när du smörjer in dig själv.. Skulle ändå dock rekommendera att smörja in henne först för när du väl smörjt in dig själv så blir man handlingsförlamad första 1-2timmarna skulle jag vilja säga, sen lägger det sig något och blir hyfsat uthärdligt jämfört med när man precis smörjer på det... Har du fler frågor så är det bara att ställa dom =) Lycka till!
    Anonym skrev 2010-01-04 18:02:21 följande:
    Hej.Jag & min dotter har fått skabb. Någon som kan svara på lite frågor?? Har ni köpt Tenutex receptfritt på apoteket. Min dotter är 15 månader gammal. Behöver hon även smörjas på huvudet?Det står att man ska tvätta kläder, handdukar, osv. Ska byta sängkläder och så redan innan vi börjar behandligen. Men det står även att man ska lufta madrasser och skor. Hur länge då??? Vi måste ju ändå ha någonstans att sova....Hur är det med soffa? Får vi inte sitta där nu? Usch, tycker det är fruktansvärt jobbigt och hoppas någon kan svara på mina frågor.
    Okej... jag har ju börjat vädra och tvätta nu... :/ men dottern är hos pappan över natten... så vädrar jag allting och så smörjer jag henne imorgon tänkte jag. Fy fan vilken process alltså! Men hur ska sakerna vädras 24 timmar? Jag har ju lagt ut min madrass oxå... Säng madrassen... Undra vart jag ska sova :S Det är ju ganska kallt, så det bör la inte ta 24 timmar? Kanske räcker med några timmar... Fan, blev deprimerad nu. Blir nojjig över att det stannar nånstans... och vi får tillbaka det.
  • Äldre 4 Jan 19:44
    #8

    Nej 24 timmar ska det vädras sa dom till oss när vi var på vc i alla fall. Dumt att chansa och ha för kort tid och inte få bort allt och sedan bli sjuk igen och få börja om, eller hur? En natt på soffan kan det vara värt. Väldigt dumt att hon är hos sin pappa, för då måste han behandla sig + göra samma prosedur med vädring och tvättning som du måste göra. Men det kanske ni redan visste om?

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 4 Jan 19:46
    #9
    Flicka88 skrev 2010-01-04 19:44:34 följande:
    Nej 24 timmar ska det vädras sa dom till oss när vi var på vc i alla fall. Dumt att chansa och ha för kort tid och inte få bort allt och sedan bli sjuk igen och få börja om, eller hur? En natt på soffan kan det vara värt. Väldigt dumt att hon är hos sin pappa, för då måste han behandla sig + göra samma prosedur med vädring och tvättning som du måste göra. Men det kanske ni redan visste om?
    Ja, det visste vi. För han har oxå fått skabb. Men han behandlar sig imorgon och gör all tvätt osv.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 4 Jan 19:48
    #10
    Anonym skrev 2010-01-04 19:46:33 följande:
    Ja, det visste vi. För han har oxå fått skabb. Men han behandlar sig imorgon och gör all tvätt osv.
    Men soffan är ju också "skabbad"... Min kompis som troligen smittade oss med detta och är inneboende hos mig, sover ju där i vanliga fall. Tills igår sov hon där, men nu sover hon hos sina föräldrar tills båda våra processer är klara. Men soffan är ju med risk? Den kan jag inte slänga ut...
Svar på tråden Skabb