• Anonym
    Äldre 4 Jan 18:02
    51032 visningar
    50 svar
    50
    51032

    Skabb

    Hej.
    Jag & min dotter har fått skabb. Någon som kan svara på lite frågor?? Har ni köpt Tenutex receptfritt på apoteket. Min dotter är 15 månader gammal. Behöver hon även smörjas på huvudet?
    Det står att man ska tvätta kläder, handdukar, osv. Ska byta sängkläder och så redan innan vi börjar behandligen. Men det står även att man ska lufta madrasser och skor. Hur länge då??? Vi måste ju ändå ha någonstans att sova....
    Hur är det med soffa? Får vi inte sitta där nu? Usch, tycker det är fruktansvärt jobbigt och hoppas någon kan svara på mina frågor.

  • Svar på tråden Skabb
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 28 Jan 14:29
    #31
    Anonym (har haft) skrev 2010-01-28 00:21:27 följande:
    Förstår dig, jag e oxå ensamstående å man blir ju inte rik på det direkt, men borde du inte va uppe i högkostnadsskyddet snart då? Är det eksem du har fått kan kortisonsalvan gör mer skada än nytta, om det skulle vara sånt eksem min dotter fick, dom trodde ju att det "bara" var nån form av eksem innan hon blev utredd för skabb. Fick kortisonsalva på kortisonsalva, ingen hjälpte alls, på hudkliniken sen visade det sig att kortisonet retar upp eksemfläckar mer å mer så det va bara att sluta smörja på en gång. Tog ungefär 4-6mån innan alla utslag va borta men dom slutade klia långt innan dess.
    Högkostnadsskyddet för att gått till läkaren? ne... man ska ju uppnå 800 kr tror jag det är va? och det har jag inte uppnått ännu på ett bra tag... och när det gäller läkemedel så gäller det väl bara receptbelada saker? tenutex är inte receptbelagt :( ok, jag har ingen aning alltså... som sagt, det kliar, men inte alls så illa som när jag upptäckte att jag hade skabb. och sen dess har vi smörjt 3 gånger. dottern har inga utslag. inte längre. och när hon hade, så hade hon kanske bara 10 märken allt som allt på kroppen. jag va lätt närmare 100 alltså. men jag märker att så fort jag kliar minsta lilla så börjar utslagen eller "såren" kan man säga att det ser ut, att blöda direkt. och kortisonsalvan använder jag inte.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 28 Jan 14:33
    #32
    Anonym skrev 2010-01-28 14:29:50 följande:
    Högkostnadsskyddet för att gått till läkaren? ne... man ska ju uppnå 800 kr tror jag det är va? och det har jag inte uppnått ännu på ett bra tag... och när det gäller läkemedel så gäller det väl bara receptbelada saker? tenutex är inte receptbelagt :( ok, jag har ingen aning alltså... som sagt, det kliar, men inte alls så illa som när jag upptäckte att jag hade skabb. och sen dess har vi smörjt 3 gånger. dottern har inga utslag. inte längre. och när hon hade, så hade hon kanske bara 10 märken allt som allt på kroppen. jag va lätt närmare 100 alltså. men jag märker att så fort jag kliar minsta lilla så börjar utslagen eller "såren" kan man säga att det ser ut, att blöda direkt. och kortisonsalvan använder jag inte.
    glömde lägga till i mitt förra inlägg att vi är 4 KOMPISAR som är/var smittade med den här skiten. har pratat med dom. tjejen säger att hon inte kliar sig alls och att utslagen försvunnit. en av killarna säger precis som jag, att det blivit bättre men kliar fortfarande lite och utslagen finns kvar. den tredje killen har jag inte pratat med så jag vet inte. vi sov allihopa i samma säng en hel helg, så någon av oss smittade resten. men sen vi började smörja oss med tenutexen har vi inte träffat varanndra. så det kan iaf inte ha gått en ond cirkel mellan oss om någon fuskat med smörjningen eller smörjt dåligt.
  • Anonym (har haft)
    Äldre 28 Jan 18:01
    #33
    Anonym skrev 2010-01-28 14:29:50 följande:
    Högkostnadsskyddet för att gått till läkaren? ne... man ska ju uppnå 800 kr tror jag det är va? och det har jag inte uppnått ännu på ett bra tag... och när det gäller läkemedel så gäller det väl bara receptbelada saker? tenutex är inte receptbelagt :( ok, jag har ingen aning alltså... som sagt, det kliar, men inte alls så illa som när jag upptäckte att jag hade skabb. och sen dess har vi smörjt 3 gånger. dottern har inga utslag. inte längre. och när hon hade, så hade hon kanske bara 10 märken allt som allt på kroppen. jag va lätt närmare 100 alltså. men jag märker att så fort jag kliar minsta lilla så börjar utslagen eller "såren" kan man säga att det ser ut, att blöda direkt. och kortisonsalvan använder jag inte.

    900;- sen e de gratis ett helt år tenutexen kan husläkaren skriva ut på recept, gäller all receptfri medicin, kommer man upp i lite högre summor som jag (äter extra b-vitaminer, migränmedicin osv...)  så blir det ju bra mkt billigare i längden. Men då är det nog bara att försöka hålla fingrarna i styr så att dom inte börjar blöda då


    Måste ju säga att det verkar ju elakt av den som smitta er andra, kunde inte h*n kollat upp "kliet" innan ni skulle sova i samma säng kan man ju tycka...

    Bara hålla tummarna att det planar ut och försvinner så fort som möjligt nu då

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 30 Jan 00:11
    #34
    Anonym (har haft) skrev 2010-01-28 18:01:56 följande:
    900;- sen e de gratis ett helt år tenutexen kan husläkaren skriva ut på recept, gäller all receptfri medicin, kommer man upp i lite högre summor som jag (äter extra b-vitaminer, migränmedicin osv...)  så blir det ju bra mkt billigare i längden. Men då är det nog bara att försöka hålla fingrarna i styr så att dom inte börjar blöda då Måste ju säga att det verkar ju elakt av den som smitta er andra, kunde inte h*n kollat upp "kliet" innan ni skulle sova i samma säng kan man ju tycka... Bara hålla tummarna att det planar ut och försvinner så fort som möjligt nu då
    Japp, hon hade tydligen haft det rätt länge. Och hon sa INGENTING. Hon "visste" inte va det va och skyllde på eksem. Sen märkte vi att vi alla andra fått det också, och då började vi prata om att det kunde va skabb och sa det till henne. Men hon skyllde iaf på att hon trodde det va eksem... så visst... sur blev man ju :/
  • Anonym (Vi också)
    Äldre 30 Jan 00:33
    #35

    Jag och min man fick skabb i slutet på sommaren. Det tog ett tag innan det konstaterades att vi hade skabb (3 läkarbesök)

    Vi behandlade med Tenutex och tyckte  inte det "tog" utan vi behandlade två gånger till ....men...
    Det står på tuben att man bara ska behandla en gång och att det kan ta flera veckor innan det slutar klia. Smörjer man in sig fler gånger än rekomenderat så kan man få en allergisk reaktion - och den yttrar sig på samma sätt som om man hade skabb.

    Jag smorde inte in mig lika många gånger som min man och han har fortfarande lite klia-besvär, blåsor och sår. Vi var på hudkliniken i mellandagarna och de sa att skabben absolut inte kan vara kvar och att de besvär vi hade var pga för många behandlingar.

    Så - ska du behandla mer - rådgör med en läkare först!

  • Anonym (har haft)
    Äldre 30 Jan 00:42
    #36
    Anonym skrev 2010-01-30 00:11:42 följande:
    Japp, hon hade tydligen haft det rätt länge. Och hon sa INGENTING. Hon "visste" inte va det va och skyllde på eksem. Sen märkte vi att vi alla andra fått det också, och då började vi prata om att det kunde va skabb och sa det till henne. Men hon skyllde iaf på att hon trodde det va eksem... så visst... sur blev man ju :/
    Fy tusan vad sur jag hade blivit!! Tycker nog att hon ska stå för läkarräkningar/tenutexen!! Skäms på henne!!!
    Anonym (Vi också) skrev 2010-01-30 00:33:27 följande:
    Jag och min man fick skabb i slutet på sommaren. Det tog ett tag innan det konstaterades att vi hade skabb (3 läkarbesök) Vi behandlade med Tenutex och tyckte  inte det "tog" utan vi behandlade två gånger till ....men... Det står på tuben att man bara ska behandla en gång och att det kan ta flera veckor innan det slutar klia. Smörjer man in sig fler gånger än rekomenderat så kan man få en allergisk reaktion - och den yttrar sig på samma sätt som om man hade skabb.Jag smorde inte in mig lika många gånger som min man och han har fortfarande lite klia-besvär, blåsor och sår. Vi var på hudkliniken i mellandagarna och de sa att skabben absolut inte kan vara kvar och att de besvär vi hade var pga för många behandlingar.Så - ska du behandla mer - rådgör med en läkare först!
    Det visste jag inte, va bra att jag (& TS) fick lära oss något nytt idag
  • Anonym
    Äldre 11 Nov 01:44
    #37

    Jag fattar inte har tenutexen svidit när alla ni har strykt på den?
    På mig sved den inte alls. Jag stök på den en gång och den försvann in i huden snabbt, märkte knappt av den alls. Sen strök jag på en gång till efetr jag sovit. För att all salva verkade vara borta. tog sedan bort allat efter 24 timmar gått totalt.

    varför hjälper det inte, när det stod att det går bort efter en gång. kompisen som smittade oss sa att tenutexen sved lite, men efter behandlingen så försvann kliandet på en gång på honom.

    Jag strykte på för några dagar sedan och det kliar mycket värre nu och jag har fått fler utslag.
    min sambo kliar också värre nu efetr behandling. Jag tvättade alla kläder nästan, sen bytte vi sängkläder, vädrade,dammsög och va väldigt nogranna tyckte jag men ändå så kliar det som fan nu.

    jag kliar så att jag börjar blöda, jag kan inte låta bli.

  • Anonym (har haft)
    Äldre 13 Nov 22:02
    #38
    Anonym skrev 2010-11-11 01:44:49 följande:
    Jag fattar inte har tenutexen svidit när alla ni har strykt på den?
    På mig sved den inte alls. Jag stök på den en gång och den försvann in i huden snabbt, märkte knappt av den alls. Sen strök jag på en gång till efetr jag sovit. För att all salva verkade vara borta. tog sedan bort allat efter 24 timmar gått totalt.

    varför hjälper det inte, när det stod att det går bort efter en gång. kompisen som smittade oss sa att tenutexen sved lite, men efter behandlingen så försvann kliandet på en gång på honom.

    Jag strykte på för några dagar sedan och det kliar mycket värre nu och jag har fått fler utslag.
    min sambo kliar också värre nu efetr behandling. Jag tvättade alla kläder nästan, sen bytte vi sängkläder, vädrade,dammsög och va väldigt nogranna tyckte jag men ändå så kliar det som fan nu.

    jag kliar så att jag börjar blöda, jag kan inte låta bli.
    Tenutexen ("ska") svida som attan, försvann den in i huden på en gång måste du ha använt för lite. Hudläkaren som jag och min dotter var till rekommenderade ca 2 tuber till 1vuxen person, bara spara lite grann i den ena tuben som du kan smörja på händerna efter toabesök och du tvättat händerna, använd gamla slitna mjukisar å t-shirts som sitter pösigt så att det sitter ett lager av kräm kvar "utanpå" så att de tar tid innan det tränger in ordentligt. "Nästan" alla kläder hjälper inte tyvärr, utan allt allt allt måste tvättas, byt sängkläderna innan du sover med tenutexen & byt sen dagen efter oxå så att ni sover i rena lakan. Soffdynor/kuddar, alla överkast, ytterkläder, vädra skor, nu på vintern är perfekt att vädra utomhus/kallt garage/vind vad som helst bara det är kallt. Man kan ju få en liknande symptom som skabb om man överdoserar som när här ovan skrev men när jag läser här så låter det som att ni använt för lite så jag skulle nog köra en omgång till om jag vore ni. Lycka till och hoppas ni blir av med skiten för det är sjuuuukt jobbigt =(
  • Anonym
    Äldre 13 Nov 22:26
    #39
    Anonym (har haft) skrev 2010-11-13 22:02:29 följande:
    Tenutexen ("ska") svida som attan, försvann den in i huden på en gång måste du ha använt för lite. Hudläkaren som jag och min dotter var till rekommenderade ca 2 tuber till 1vuxen person, bara spara lite grann i den ena tuben som du kan smörja på händerna efter toabesök och du tvättat händerna, använd gamla slitna mjukisar å t-shirts som sitter pösigt så att det sitter ett lager av kräm kvar "utanpå" så att de tar tid innan det tränger in ordentligt. "Nästan" alla kläder hjälper inte tyvärr, utan allt allt allt måste tvättas, byt sängkläderna innan du sover med tenutexen & byt sen dagen efter oxå så att ni sover i rena lakan. Soffdynor/kuddar, alla överkast, ytterkläder, vädra skor, nu på vintern är perfekt att vädra utomhus/kallt garage/vind vad som helst bara det är kallt. Man kan ju få en liknande symptom som skabb om man överdoserar som när här ovan skrev men när jag läser här så låter det som att ni använt för lite så jag skulle nog köra en omgång till om jag vore ni. Lycka till och hoppas ni blir av med skiten för det är sjuuuukt jobbigt =(
    Oj ska man ha så mycket??

    Jag tog en till två personer första gången vi smörjde oss
    och nu har vi smörjt oss igen, och har tagit en tub var denna gången.

    Sitter med salvan på mig just nu. Okej, men då får jag vara så noggran då! Usch vad olägligt detta kom, har inte tid att stå och tvätta, har matteprov i övermorgon.

    Tack så mycket för noggrann förklaring, jag stryker på ett lager till nu då! :)
  • Ms M
    Äldre 14 Nov 01:49
    #40

    Jag bara undrar ts, hur har det gått o smörja lillan din? Hon har väl blöja? Har du koll på när hon kissar o så, så du smörjer efter varje gång?

    Jag har varit två ggr nu på vc för mina utslag/eksem på händerna och dom säger eksem bara.
    Fick en tid till hudmottagningen o läkaren där kolade med ngn spec lampa o grävde med en nål o fick ut två saker o kollade i mikroskåp men enligt honom var det inte skabb. Men nu kliar det ännu mer på mig. Spec på händer, handleder o fingar men även skinakn, bak på låren, lite på låren o fötterna. Lite på armarna med. Har lite röda prickar under armå¨lorna o visade de för hudläkaren o enligt honom var det hårsäcksinflammationer. Men varför denna klåda. jag kliar inte sönder mig förutom händerna. Kliar på kroppen men inga sår eller så. Dottern min har haft några röda prickar som sedan försvunnit. Hon har sagt att det inte kliar men nu har jag sett henne klia sig några ggr på magen. Bebis har inga prickar,. Hade en liten röd prick på benet men var borta dagen efter. Ni som har haft prickar? Försvinner dom eller är dom kvar?

    Jag har misstänkt detta länge men alla sä'ger eksem. Läkaren på vc nästan skällde ut mig för jag ifrågasatte henne om de verkligen inte klan vara skabb. Hudläkare säger inte skabba men jag e säker på d. Har haft detta i 2 1/2 månad nu. började med rodnad o kli på händerna. Haft klåda på´kroppen några veckor men nu senaste dagarn ahar det blivit extremt jämfört me innan.

    Vill ha det konstaterat men vad gör man om hudläkaren säger att det inte är det? Svägerskan min är gravid o ska ha närsom. Är rädd att hennes bebis kan bli smittat? Ingen annan har klåda i familjen :/

  • Anonym
    Äldre 14 Nov 18:03
    #41
    Anonym skrev 2010-11-13 22:26:00 följande:
    Oj ska man ha så mycket??

    Tack så mycket för noggrann förklaring, jag stryker på ett lager till nu då! :)
    Jag borde egentligen ha tvättat av salvan nu men jag planerar att ha salvan på mig någon dag till, bara för att vara säker. Jag tar tagit ut allt av TYG hemmifrån så balkongen är full med saker och tvättlass står och väntar på sin tur. Dammsugit och skurat har jag gjort.

    Nu är bara frågan vad gör jag med skinnsoffan, kan inte ställa ut den, finns inte plats. Och sängen är det samma problem med, samt katternas ställning.

    Sen står det att katterna inte kan smittas, men kan katterna föra över skabben från oss, och sen tillbaka till oss även om de själva inte får den?

    Än en gång, varken jag eller min sambo har det svidit på även om vi smört in oss helt vita med salvan. Så jag vet inte varför det sved på er andra, jag och min sambo har upptäckt skabben tidigt alltså inte gått med den länge, och vi har inga öppna sår. Varför svider det på andra och inte på oss?
  • Anonym (sara)
    Äldre 14 Nov 18:20
    #42
    Anonym skrev 2010-01-30 00:11:42 följande:
    Japp, hon hade tydligen haft det rätt länge. Och hon sa INGENTING. Hon "visste" inte va det va och skyllde på eksem. Sen märkte vi att vi alla andra fått det också, och då började vi prata om att det kunde va skabb och sa det till henne. Men hon skyllde iaf på att hon trodde det va eksem... så visst... sur blev man ju :/
    Tycker det är lite fel att skylla på henne så och tro att hon gjort det medvetet. Jag har också haft det och gick månader utan att veta vad det var. På vc sa dom att det iaf inte var skabb utan gissade på nån allergi. Det var först när jag ringde och grät till hudmottagningen som jag fick hjälp. Då hade det gått så långt att jag var i duschen hela nätterna och var fullkomligt sönderkliad över hela kroppen
  • Anonym
    Äldre 14 Nov 22:38
    #43

    Samma här.. Om det nu är så atyt jag har det (ska ringa imonn igen) så är det ju inte mitt fel om r läkare på vc säger att det är eksem och en hudläkare på hudmottagningen säger samma sak. Jag troir iunte hon gick runt med det medvetet...

    Vill du ts svara på min fråga om blöjbyte o så?

  • Äldre 18 Jan 18:58
    #44

    Har behandlat skabb med tenutex 3-4 ggr. till och med, följt alla regler tvättat ,värdrat, fått ny säng och kvalsterskydd till den
    Kliade inte längre, men idag upptäckte jag nya röda prickar(!) efter lång tid utan.
    Vad göra? helt knäckt....vad finns det mer för behandling? Mer avancerad/tabletter mm?
    Snälla, svara någon ...

  • Anonym­sen
    Thu 16 Nov 2023 20:59
    #46
    Hej där jag tror det var ett tag sen denna tråd men har panik!! Jag vet att jag fått skabb och familjen som har symptom behandlade med tenutex. Vi har tvättat allt och använt tenutex uppemot 13 gånger men det hjälper ju inte. Jag mår inte bra och sökt vård dom sa först hår säck inflammation sen svamp. Visat upp skabb gångarna som jag har (panik av att jag tänker på det) då sa dom nä du har nog haft det men inte längre och då var jag där när det kröp och kliade som mest. 
    Fick mjukgörande salva som inte hjälpt och jag vet inte vart jag ska ta vägen. 
    hur gjorde ni som haft skabb? bytte ni ut till exempel trasor svampar 🧽. Har heltäckande matta så det svårt med den har vädrar flera hänger. Hade ni tenutex 24 t och sen efter en vecka igen för det gjorde jag eller 24+24? Vad hade ni på er, strumpor?  kunde ni använda mobilen? handtag och sånt vad gör man där eftersom jag tänker dom inte fäster där?

    sist men inte minst tror ni skabben har blivit resistenta?😩
    jag har behandling nu med hela kropp och huvud?
  • Anonym (Men va)
    Thu 16 Nov 2023 21:03
    #47

    Skabb kittlar väl bata lite? pytte små krabbdjur ju, dom förtjänar att leva precis som du och din dotter. Du borde inte vilja ta död på dom. Tänk såhär, du får klåda men de är helt ofarligt, men du vill ta död på oskyldiga små djur.. 

  • Anonym­sen
    Thu 16 Nov 2023 21:48
    #48

    hade det varit ej smittsamt okej, Men tanken och ångesten av att tänka man sprider det till nära och kära😢
    Och att dom utvecklas och blir fler o fler..

  • Anonym (X)
    Thu 16 Nov 2023 21:51
    #49
    Anonym (Men va) skrev 2023-11-16 21:03:26 följande:

    Skabb kittlar väl bata lite? pytte små krabbdjur ju, dom förtjänar att leva precis som du och din dotter. Du borde inte vilja ta död på dom. Tänk såhär, du får klåda men de är helt ofarligt, men du vill ta död på oskyldiga små djur.. 


    Nja det kan klia mycket. Sen är det inte så trevligt med djur som gräver gångar under huden
  • Anonym­sen
    Thu 16 Nov 2023 21:53
    #50
    Anonym (X) skrev 2023-11-16 21:51:04 följande:
    Nja det kan klia mycket. Sen är det inte så trevligt med djur som gräver gångar under huden
    Har du haft och hur var din upplevlse?
Svar på tråden Skabb