• Äldre 6 Jan 09:07
    25026 visningar
    205 svar
    205
    25026

    Snabbfrågor om OMEGA 3!

    Ni som har positiva erfarenheter av att Omega  till ert barn vad gäller att sova kasst till att sova riktigt bra-hur lång tid tog det innan ni så effekt?

    Vi har eskimo kid och sonen avskyr smaken, spottar oftast ut det -hur gör ni för att "maskera" smaken? Lägger ni i annat och i så fall vad?

  • Svar på tråden Snabbfrågor om OMEGA 3!
  • Äldre 21 Mar 16:33

    Jag tycker nog våra nätter blivit lite bättre nu. Dock är han VÄLDIGT dålig i magen. Fler som upplevt det efter omegastart?

  • Äldre 24 Mar 20:08
    KakanMakan skrev 2010-03-21 16:33:41 följande:
    Jag tycker nog våra nätter blivit lite bättre nu. Dock är han VÄLDIGT dålig i magen. Fler som upplevt det efter omegastart?
    Japp! min dotter blev välldigt lös i magen till en början, men det gav med sig efter ett tag..
  • Äldre 26 Mar 08:50

    Aha, det kanske är laxerande då? Vi har slutat ge nu sen en vecka tillbaka för det blev så mycket bajs. Han sover sämre igen, vet dock inte om jag "vågar" ge igen ...

  • Trolle­t Ludenb­en
    Äldre 26 Mar 08:55
    KakanMakan skrev 2010-03-21 16:33:41 följande:
    Jag tycker nog våra nätter blivit lite bättre nu. Dock är han VÄLDIGT dålig i magen. Fler som upplevt det efter omegastart?
    Hoppar in här. Vi ger eskimåkids till min son på 13 mån. Vi har haft den ca 2 mån. Den ger lös mage i början tills magen vant sig. Vi plockade bort alla fullkornsgrejer i början. Vet inte hur gammal din son är men vi ger vår son majsvälling istället för fullkornsvälling. Vi kör 6mån havrevälling då vi ger vanlig välling. För att sakta vänja magen vid mer lösande kost ger vi nu mild fullkornsgröt. Eftersom omega3 ger lös mage först så ville inte vi förvärra det det massa fullkorn. Det blev genast bättre och nu tar han även fullkornsgröt utan bli lös.
    Om ditt barn äter mycket sånt som sätter sprätt på magen, byt ut det mot produkter som är mer stoppande.
    Älskade ungar
  • Cloud Berry
    Äldre 19 Apr 09:48
    Parniara skrev 2010-01-08 21:57:39 följande:
    Bor i Norge. Här i fiskoljans hemland nummer 1 har man börjat ifrågasätta omega-3 kapslar. Så ska man verkligen ge det till barn?Jag säger varken bu eller bä än, men jag skulle inte ge det till mina barn.helenaslchf.blogg.se/2010/january/sill-i-dill...
    Noll koll i den bloggen ser jag men jag blir inte förvånad med tanke på att det är skriven av en som är rädd för socker.

    E-vitamin tillsätts för ju att förhindra att det bli härsket.
    Kall förvaring och mörkt så håller det någon månad utan problem.

    Till TS, vi använder medicinspruta och den tyckker de är skitkul, eskimo kids apelsin är enligt 2-åringen den bästa smaken.
  • Äldre 6 May 13:59

    Har inte läst igenom alla inlägg, men har en fråga. Är det någon som vet hur lång tid det tar innan man märker effekt av omega-3, alltså innan barnen börjar sova bättre? (på dem det funkar vill säga)

  • Äldre 6 May 16:22
    rockmind skrev 2010-05-06 13:59:26 följande:
    Har inte läst igenom alla inlägg, men har en fråga. Är det någon som vet hur lång tid det tar innan man märker effekt av omega-3, alltså innan barnen börjar sova bättre? (på dem det funkar vill säga)
    alltifrån en dag till aldrig {#lang_emotions_tongue_out}
    lycka till!
  • Äldre 6 May 20:29

    ok :) Vet man egentligen VAD i Omega-3 som gör att barnen kan sova bättre? Vilket ämne liksom?

  • Äldre 6 May 21:58
    rockmind skrev 2010-05-06 13:59:26 följande:
    Har inte läst igenom alla inlägg, men har en fråga. Är det någon som vet hur lång tid det tar innan man märker effekt av omega-3, alltså innan barnen börjar sova bättre? (på dem det funkar vill säga)
    Så här har det fungerat på mina barn. Äldsta dottern fick Omega sporadiskt när hon var ca 1½ år och hade nattskräck. De dagar hon hade fått Omega hade hon ingen nattskräck på natten men annars fruktansvärt dåligt humör. Hon var en riktig nattyrann. Jag skulle sitta med henne i famnen och fick inte ha armen där och inte röra på benet si och så. Tålde inte att pappan ens råkade snarka till eller röra på sig. När hon fick Omega kontinuerligt började hon sova bättre efter ca 2-3 veckor. När hon vaknade kunde hon lättare somna om och var inte alls så krävande. Sen efter ett par månader märktes det att det inte längre var så många uppvak varje natt och hon somnade lättare på kvällen. För några veckor sen var flera i familjen sjuka och jag missade att ge Omega till henne flera dagar i rad. 3:e, 4:e natten kom tyrannen tillbaka. Allt var fel och inget dög.
    Nästa dag så var det jag som tog upp doseringen igen.
    Äldsta sonen somnade son en stock efter första kapseln. Han var som sin syster när han var liten men då visste vi inte om det här med Omega utan vi genomled 2½ år med nattskräck. 2 timmars skrik varje natt. Och det dåliga humöret på det. Nu är hans sömn ganska OK tack vare Omega, bolltäcke och ADHD-medicin.
    Tvillingarna sover också bättre med omega i kroppen, tjejen hade nattskräck några nätter men vi började ge henne omega direkt så det blev aldrig så allvarligt.
  • Äldre 18 May 12:55

    Nån som kan det här med omega-fetterna.... Har nu gett Eye Q baby i tre månader till sonen som är 9 månader gammal. Han sover sen ca 1 månad hela nätter (12 timmar!!) nästan varje natt !

    Har nu köpt vanlig flytande Eye Q eftersom det känns krångligt att beställa från England. Dock blir det ju mycket större mängd där om man ska ge en tsk. Spelar det någon roll? Antar att många här ger vanlig Eye Q även till yngre barn.

    Om man läser på innehållet är det ju inte heller samma. Flera gånger mer DHA än EPA i Eye Q baby och tvärtom i vanliga Eye Q. Vad tror ni om det?

  • Äldre 25 May 19:36
    Sjuan skrev 2010-05-18 12:55:28 följande:
    Nån som kan det här med omega-fetterna.... Har nu gett Eye Q baby i tre månader till sonen som är 9 månader gammal. Han sover sen ca 1 månad hela nätter (12 timmar!!) nästan varje natt ! Har nu köpt vanlig flytande Eye Q eftersom det känns krångligt att beställa från England. Dock blir det ju mycket större mängd där om man ska ge en tsk. Spelar det någon roll? Antar att många här ger vanlig Eye Q även till yngre barn. Om man läser på innehållet är det ju inte heller samma. Flera gånger mer DHA än EPA i Eye Q baby och tvärtom i vanliga Eye Q. Vad tror ni om det?
    Det är exakt samma produkt, bara förpackningsmetoden som skiljer sig. Står på tillverkarens hemsida... läste för ett tag sen, kommer inte ihåg länken nu... står kanske på burken?
  • Äldre 25 May 20:33
    lalala skrev 2010-05-25 19:36:50 följande:
    Det är exakt samma produkt, bara förpackningsmetoden som skiljer sig. Står på tillverkarens hemsida... läste för ett tag sen, kommer inte ihåg länken nu... står kanske på burken?
    Fast det stämmer inte. Inte om man ska tro innehållsförteckningarna iallafall... Hursomhelst ska jag prova så får vi se om det gör skillnad.
  • Äldre 26 May 13:52
    lalala skrev 2010-05-25 19:36:50 följande:
    Det är exakt samma produkt, bara förpackningsmetoden som skiljer sig. Står på tillverkarens hemsida... läste för ett tag sen, kommer inte ihåg länken nu... står kanske på burken?
    Jag har också kollat det där, och det står ju att innehållet är "similar" - vilket ju kan betyda både likadan, likartad, liknande och snarlik... Så frågan är om de verkligen menar att det är exakt samma eller att de bara är väldigt lika varandra.
  • Äldre 26 May 14:28
    Floff skrev 2010-05-26 13:52:24 följande:
    Jag har också kollat det där, och det står ju att innehållet är "similar" - vilket ju kan betyda både likadan, likartad, liknande och snarlik... Så frågan är om de verkligen menar att det är exakt samma eller att de bara är väldigt lika varandra.
    Jag har svarat dig i den andra tråden.

    Just det där "similar" kan man ju fundera på va de menar, liknande eller liknande. Men det gör nog inte så mycket, huvudingrediensen är Omega-3 oljorna DHA och EPA, Omega-6 oljan GLA. Och E-vitamin som antioxidant. Det är lite av förhållandena imellan varnadra. DHA sägs vara bäst för hjärnans utveckling under just första tiden. Men man får ju även i sig de olika oljorna bara genom att äta också så det går ju aldrig att styra riktigt hur mycket man får i sig ändå. De dagar som man äter fisk så blir det mer av DHA och EPA men de dagar som man kanske äter mer Rapsolja, kanske en smörgås så får man ju i sig mer av GLA.
    Huvudsaken är att man ger Omega tycker jag. Det är inget fel att ge tex vanliga kapslar Eye Q, på förpackningen står det från 6 år, men det är mest för att det kan vara svårt att ge en 3-åring en kapsel. Om de inte tuggar sönder den. Men då kanske det smakar fisk och så kom tillverkarna på att sälja tuggisar istället.
  • Äldre 28 May 14:51

    Jag har nu läst igenom HELA denna tråd. Skulle Omega3 nu fungera på min son är det ju ett mirakel. Han är 8 mån nu, har sovit dåligt konstant sedan knappt 4mån ålder. Det är alltså inga faser mm mm utan han sover helt enkelt dåligt. Tidigare "tuttade" han sig till sömns nattetid, nu är det inte tuttandet som är problemet utan helt enkelt att han sover oroligt och fruktansvärt dåligt. En natt ser ut ungefär såhär; Somnar kring 19.30, sover rätt okej fram till 23-tiden (några nappistopp kan det bli). Sedan vaknar han och skriker/gnyr/gråter. Vänder och vrider sig, får napp, somnar in för att på nytt vakna några minuter senare. Somnar kanske om, sover max 2h, samma visa igen, händer ofta att han är vaken ibland 1h ibland flera. Vaknar/sover/vaknar/sover fram till ca 05 då det för honom är dax att stiga upp. Sover ofta 2x2h på dagen. (är det för mkt???)

    Vad tror ni? Är Omega 3 något för oss?
    Kan det på något sätt vara farligt eller mindre bra? (En vän sade till mig att de hade diskuterat Omega3 för barn på tv för inte så länge sedan och att det då inte skulle vara så bra). Är lite nojjig.

  • Äldre 28 May 19:30
    gravid84 skrev 2010-05-28 14:51:03 följande:
    Jag har nu läst igenom HELA denna tråd. Skulle Omega3 nu fungera på min son är det ju ett mirakel. Han är 8 mån nu, har sovit dåligt konstant sedan knappt 4mån ålder. Det är alltså inga faser mm mm utan han sover helt enkelt dåligt. Tidigare "tuttade" han sig till sömns nattetid, nu är det inte tuttandet som är problemet utan helt enkelt att han sover oroligt och fruktansvärt dåligt. En natt ser ut ungefär såhär; Somnar kring 19.30, sover rätt okej fram till 23-tiden (några nappistopp kan det bli). Sedan vaknar han och skriker/gnyr/gråter. Vänder och vrider sig, får napp, somnar in för att på nytt vakna några minuter senare. Somnar kanske om, sover max 2h, samma visa igen, händer ofta att han är vaken ibland 1h ibland flera. Vaknar/sover/vaknar/sover fram till ca 05 då det för honom är dax att stiga upp. Sover ofta 2x2h på dagen. (är det för mkt???)Vad tror ni? Är Omega 3 något för oss? Kan det på något sätt vara farligt eller mindre bra? (En vän sade till mig att de hade diskuterat Omega3 för barn på tv för inte så länge sedan och att det då inte skulle vara så bra). Är lite nojjig.
    Har tyvärr ingen kunskap om omega 3 skulle vara dåligt. Kanske nån annan vet? Men kanske fel tråd, de flesta här verkar gilla det .

    Ni har inte funderat på att ta bort nappen? Att få stoppa in den så många ggr tyder ju på att den stör mer än hjälper skulle jag säga. Vi tog bort nappen redan vid 4 mån pga samma problem. Sömnen blev mkt bättre!
  • Äldre 28 May 21:21
    Sjuan skrev 2010-05-28 19:30:45 följande:
    Har tyvärr ingen kunskap om omega 3 skulle vara dåligt. Kanske nån annan vet? Men kanske fel tråd, de flesta här verkar gilla det .Ni har inte funderat på att ta bort nappen? Att få stoppa in den så många ggr tyder ju på att den stör mer än hjälper skulle jag säga. Vi tog bort nappen redan vid 4 mån pga samma problem. Sömnen blev mkt bättre!
    Ja, det kanske vore en idé. Dock så är det inte nappen som är det stora problemet. Iblandå sover han över dessa nappistopp och "bara" krånglar... Dvs när han vaknar så sniper han med läpparna, vill inte ha napp, vill inte sova, vill inte ha mat. Han är trött men kommer inte till ro. Det enda som hjälper är att ta upp och gunga, ibland inte ens det, då vaknar han till och är vaken långa stunder på natten. Ser egentligen inte nappistoppen som ett problem utan mer krånglet sedan på natten. Fast det är sant, nappen ställe också till det ibland...
  • Äldre 29 May 08:54

    @Gravid84 jag har svarat dig i den andra tråden, den jag har som länk i min sidfot


  • HA82
    Äldre 7 Jul 16:34

    tänker prova Eye Q till min dotter..hon sover så vansinnigt dåligt är så less på att vara konstant trött..provat eskimo kids men ingen skillnad. Tänkte beställa kapslar..kan man ge vuxen varianten till henne 10 månader är hon och hur många kapslar om dagen?

  • Äldre 8 Jul 08:26

    eye q finns i babyvariant men inte i sverige vad jag vet. vi och många andra ger samma som till vuxna. men tror du inte det är lättare med flytande till en så liten? vi har kört eye q vanilj blandat med frukt till gröten på kvällen. lycka till


    Nu e våran sötnos här 8/7-09
Svar på tråden Snabbfrågor om OMEGA 3!