• Anonym (Morsa­n)
    Äldre 8 Jan 00:57
    3393 visningar
    17 svar
    17
    3393

    Enskild vårdnad bara skyldigheter?

    Jag har en son på snart 4 år och han har inte haft kontakt med sin pappa sedan han fyllde 1 år. Pappan och hans familj har inte hört av sig på födelsedagar eller högtider alls. Jag har hört att man som boende förälder måste informera den andre föräldern om vad som sker i barnets liv. Jag har dock inget nummer till pappan, adress och hittar inte på eniro heller. Jag har ingen mail adress heller.

    Jag ska nu flytta ifrån staden jag bor i Stockholm, ner till Malmö pga jobb och förändrade situationer. Min son är nu storebror till en liten tjej här hemma på 4 månader och sedan har hans pappa också fått en dotter som nu är 1 år. Hur ska jag göra? Måste jag kontakta pappan angående flytten eller behöver jag inte göra det? Eftersom han inte hört av sig på så lång tid finns det inget som helst intresse ifrån hans sida. Han har sedan sonens födsel inte velat ta i honom eller så.

    Någon som kan hjälpa mig? Vad ska jag göra? Jag har idags läget enskild vårnad eftersom vi inte var gifta eller sammanboende när han föddes. Och familjerätten tyckte inte heller att han var mogen för att ha rätt till gemsansam vårdnad

  • Svar på tråden Enskild vårdnad bara skyldigheter?
  • Anonym (Morsa­n) Trådstartaren
    Äldre 8 Jan 01:02
    #1
    INGEN`?
  • Prutti­luskan
    Äldre 8 Jan 01:05
    #2

    Om du har ensam vårdnad så har han inget med saken att göra ifall du vill flytta! =)

  • Anonym (ev)
    Äldre 8 Jan 01:08
    #3

    har du EV så behöver du inte informera om något, det är du som är vårdnadshavare.
    Däremot är det bra OM du gör det, då kan han inte komma efteråt o kräva nåt och hävda att du undanhåller info från honom.

    Vet du om han bor i närheten av er? I Sthlm? Du kan ju alltid ska på www.ratsit.se så ser du var han bor, adressen osv. kostar inget att söka den lilla infon, han får inget veta om det heller.

  • Anonym (Morsa­n) Trådstartaren
    Äldre 8 Jan 01:09
    #4
    Pruttiluskan skrev 2010-01-08 01:05:48 följande:
    Om du har ensam vårdnad så har han inget med saken att göra ifall du vill flytta! =)
    Borde jag höra av mig på något sätt eller kontakta hans föräldrar och säga att vi flyttar ifrån Stockholm?
  • Anonym (Morsa­n) Trådstartaren
    Äldre 8 Jan 01:10
    #5
    Anonym (ev) skrev 2010-01-08 01:08:44 följande:
    har du EV så behöver du inte informera om något, det är du som är vårdnadshavare.Däremot är det bra OM du gör det, då kan han inte komma efteråt o kräva nåt och hävda att du undanhåller info från honom.Vet du om han bor i närheten av er? I Sthlm? Du kan ju alltid ska på www.ratsit.se så ser du var han bor, adressen osv. kostar inget att söka den lilla infon, han får inget veta om det heller.
    Jag vet att han har flyttat ifrån stockholm då jag pratat med en utav hans vänner som jag sprang på på stan. Men vet inte exakt vart.. Ska kika på hemsidan =)
  • Anonym (ev)
    Äldre 8 Jan 01:12
    #6

    enda gången du behöver hans godkännande är om barnet har hans efternamn och du vill byta det mot annat, i alla andra fall har jag för mig att du inte har några som helst skyldigheter att hålla honom uppdaterad.

  • Anonym (Morsa­n) Trådstartaren
    Äldre 8 Jan 01:13
    #7
    Anonym (ev) skrev 2010-01-08 01:12:19 följande:
    enda gången du behöver hans godkännande är om barnet har hans efternamn och du vill byta det mot annat, i alla andra fall har jag för mig att du inte har några som helst skyldigheter att hålla honom uppdaterad.
    Han har mitt efternamn. Om jag skulle vilja flytta utomlands är det andra regler då eller hur är det med den saken?
  • Anonym (Morsa­n) Trådstartaren
    Äldre 8 Jan 01:14
    #8
    Anonym (ev) skrev 2010-01-08 01:08:44 följande:
    har du EV så behöver du inte informera om något, det är du som är vårdnadshavare.Däremot är det bra OM du gör det, då kan han inte komma efteråt o kräva nåt och hävda att du undanhåller info från honom.Vet du om han bor i närheten av er? I Sthlm? Du kan ju alltid ska på www.ratsit.se så ser du var han bor, adressen osv. kostar inget att söka den lilla infon, han får inget veta om det heller.
    Han har flyttat till ett annat område och bor ca 1timme ifrån oss med bil
  • Prutti­luskan
    Äldre 8 Jan 01:17
    #9

    Nej, det är DU som avgör då DU har ensam vårdnad! =)
    Kramar


    Anonym (Morsan) skrev 2010-01-08 01:09:03 följande:
    Borde jag höra av mig på något sätt eller kontakta hans föräldrar och säga att vi flyttar ifrån Stockholm?
  • Äldre 8 Jan 02:05
    #10
    Pruttiluskan skrev 2010-01-08 01:17:07 följande:
    Nej, det är DU som avgör då DU har ensam vårdnad! =) Kramar
    Visst, så länge pappan inte vill ha umgänge.. Den dagen kan komma och då är ts skyldig att arbeta för att barnet ska ha en god kontakt så då upphör rättigheterna som man kan tycka sig ha med en ovillig pappa.

    Enskilda vårdnadshavare har informationsplikt men den plikten innebär bara att informera om sådant som rör barnets umgänge med den andra föräldern. Hade barnet haft umgänge med sin pappa så hade du varit skyldig att informera om flytten. Samtidigt så är det ingen nackdel att du meddelar vart barnet flyttar. Pappan vaknar kanske upp och inser att hans barn har rätt till honom och rätt till varandra som syskon.
  • Äldre 8 Jan 02:08
    #11

    Ts, du får hans adress hos Folkbokföringen på Skatteverket. Bättre att informera en gång för mycket än en gång för lite anser jag.

  • Anonym
    Äldre 8 Jan 08:24
    #12

    Du behöver inte göra ngt alls! Om papan inte har meddelat dig hur du kan nå honom ärdet lite svårt för dig at uppfylla informationskyligheten. Har du enskild vårdnad bestämer du helt och hållet vart barnet ska vara folkbokfört. Om papa kommer om ett tag och vil ha umgänge med sonen så är du dock "tvungen" att arbeta för att umgänge komer till stånd, men att påbörja ett umgänge med en pappa som har varit borta i tre år bl en sucesiv process, du kommer knappast bli tvungen att lämna ifrån dig sonen pang på för umgänge. Barnet har alltid rätt till umgänge med den förälder den inte bor hos men hur umgänget ska se ut och i vilken omfattning är upp till er att lösa och då bör man utgå från hur det har sett ut. men du måste inte agera detektiv och hålla på att jaga pappan för att meddela honom olika saker om han är så ointresserad att han inte ens har meddelat hur ni kan få tag i honom.

  • Anonym
    Äldre 8 Jan 09:02
    #13

    precis som h8him säger behöver du bara informera så att umgänget underlättar.

    Inget umgänge = ingen informationsplikt.

    träffar han barnet så har du skydlighet att informera om saker som han behöver veta om så han kan ta hand om barnet rätt, tex under helgen behöver barnet ha medicin, allergisk mot... , vänligen smörj torr hud med salva, etc...

    Du får flytta vart du vill då du har ensam vårdnad.
    Om pappan någon gång vill lära känna sitt barn är det bästa att det görs där barnet är tryggt i ditt hem tex eller i näromgivning.

  • Anonym (Morsa­n) Trådstartaren
    Äldre 8 Jan 11:58
    #14

    Okej tack så mycket för alla svar. Jag har fått tag i en e-mail adress till honom nu så jag tror att jag mailar honom och skriver att jag och sonen flyttar till andra sidan av landet. Medelar dock inte detta för ens vi flyttat dit, bott in oss lite och sonen börjar förskolan. Känns ändå som om att jag borde göra det för sonens skull så min son inte kan säga att jag inte försökte etablera en kontakt emellan dom trots att jag praktiskt taget tvingade pappan till umgänge första året av hans liv. Men jag vill iallafall ha mitt på det torra ifall det skulle bli en vårnadstvist i framtiden att pappan kanske vaknar upp vilket är en föga otroligt men bättre säker än osäker.

  • Äldre 8 Jan 12:04
    #15
    Anonym (Morsan) skrev 2010-01-08 11:58:46 följande:
    Okej tack så mycket för alla svar. Jag har fått tag i en e-mail adress till honom nu så jag tror att jag mailar honom och skriver att jag och sonen flyttar till andra sidan av landet. Medelar dock inte detta för ens vi flyttat dit, bott in oss lite och sonen börjar förskolan. Känns ändå som om att jag borde göra det för sonens skull så min son inte kan säga att jag inte försökte etablera en kontakt emellan dom trots att jag praktiskt taget tvingade pappan till umgänge första året av hans liv. Men jag vill iallafall ha mitt på det torra ifall det skulle bli en vårnadstvist i framtiden att pappan kanske vaknar upp vilket är en föga otroligt men bättre säker än osäker.
    Det är just inför sonen du har skyldigheten att göra så mycket som möjligt så att du kan svara på ev. framtida frågor med gott samvete över dina egna handlingar. Kan man undvika att barnet skuldbelägger sin närvarande förälder för den andres frivilliga frånvaro så har man kommit en bit på väg. Det måste finnas någon även dessa barn kan lita på, eller hur?!
  • Anonym (Morsa­n) Trådstartaren
    Äldre 8 Jan 12:10
    #16
    h8him skrev 2010-01-08 12:04:38 följande:
    Det är just inför sonen du har skyldigheten att göra så mycket som möjligt så att du kan svara på ev. framtida frågor med gott samvete över dina egna handlingar. Kan man undvika att barnet skuldbelägger sin närvarande förälder för den andres frivilliga frånvaro så har man kommit en bit på väg. Det måste finnas någon även dessa barn kan lita på, eller hur?!
    Jo exakt. Därför känns det bäst att ändå höra av sig..
  • Äldre 8 Jan 12:23
    #17
    Anonym (Morsan) skrev 2010-01-08 12:10:36 följande:
    Jo exakt. Därför känns det bäst att ändå höra av sig..
    Jag tycker du gör det bra som informerar. Lycka till med flytten!
Svar på tråden Enskild vårdnad bara skyldigheter?