• Miss Niles
    Äldre 9 Jan 15:36
    135924 visningar
    16 svar
    16
    135924

    Hur tillagar man färska sparris?!

    Har köpt färska sparris som jag ska tillaga till köttet ikväll. Men vet inte hur man ska tillaga dom?!
    Någon som kan berätta?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hur tillagar man färska sparris?!
  • Anatha
    Äldre 9 Jan 15:39
    #1

    Koka eller steka men bara lite så krispigheten finns kvar.

  • Gunnel­l
    Äldre 9 Jan 15:43
    #2

    Först ska du bryta av änden på dem, änden är besk och lite hård. Bryt av 3-7 cm, man känner vart man ska bryta, håll i ändarna och bryt. Sedan kan du skala dem LITE bara så att några av "flikarna" försvinner. Sedan kan man koka eller steka. Men min favorit är att göra dem i ugnen. Lägg dem i en form och ringla lite olja eller smör över och in i ugnen. 


    Ska du koka så använd inte för mkt vatten och koka bara dem någon minut! Kokar/steker du för länge blir de "slaka" (kom inte på något bättre uttryck, haha).
  • Menhir
    Äldre 9 Jan 15:45
    #3

    Skär bort den träiga änden och koka försiktigt försiktigt så de inte blir överkokta! Använd gärna en högkantad stekpanna så de kan ligga raklånga under kokningen.

    Lite salt i vattnet och gärna lite smält smör över.

    mmm... sparris är jättegott!

  • Miss Niles
    Äldre 9 Jan 16:23
    #4

    Tack så mycket för tipsen! Ledorden verkar vara inte för länge iaf. Vill inte ha slaka sparris
    Älskar sparris jag med men har aldrig gjort de själv... Ska bli mycket spännande!

  • TittaT­i
    Äldre 9 Jan 17:26
    #5

    Jag brukar koka 1 minut och sedan ta bort från spisen och hälla i en kopp kallt vatten och låta stå i 5 min med locket på. Aldrig misslyckats med det knepet!
    Och mycket salt och socker i vattnet (tips från mat-tina har jag för mig!)
    Gott!

  • Äldre 9 Jan 18:48
    #6

    Steker alltid mina i mycket smör och sen saltar jag dem innan servering...
    MUMS!!!


    Hanna 050511 & Elias 090910
  • Miss Niles
    Äldre 9 Jan 19:33
    #7

    Nu är jag här i köket o ska fixa en romantisk middag... kokt eller stekt? De e frågan...

  • Gunnel­l
    Äldre 10 Jan 14:22
    #8

    Gick det bra?

  • Äldre 10 Jan 14:27
    #9

    Skall ätas med hollandaisesås

  • Äldre 10 Jan 14:30
    #10

    Brukar ha sparris till lax när vi lagar det. Bryter först av ändarna. Hettar upp dem i olivolja i stekpanna och toppar med lite flingsalt. Bara tills de fått lite mjuk yta, inuti ska de vara krispiga. Mums :)


  • Äldre 10 Jan 16:40
    #11

    jag brukar rulla in dem i bacon och steka i ugnen, 200 grader tills baconet är krispigt. sjukt gott.

  • annzah
    Äldre 10 Jan 19:14
    #12

    Jag lättkokar oftast i ett par minuter men idag ska jag testa att grilla dem på min George Foreman-grill. Serveras med lax, hollandaise och gräddstuvad savoykål. Mums!


  • Miss Niles
    Äldre 10 Jan 21:06
    #13

    Jag smörstekte dom lätt o saltade dom lite innan dom lades upp på tallriken. Väldigt gott blev de! Kommer absolut att serveras fler gånger här hemma nu
    Tack alla för hjälpen! Så skönt att man kan få hjälp här!

  • busise­n
    Äldre 13 Jan 17:00
    #14

    Mollzor jag brukar göra som du och sen ha lite parmesanost på mums :)

  • Äldre 17 Feb 16:48
    #15

    Hur längehar man sparris i ugnen ? .............


    Hur längehar man sparris i ugnen ? .............
  • Äldre 21 Apr 20:56
    #16

    en viktig sak med sparris är att det finns en gammal skröna om att man skall skära av toppen. Gör _inte_ det, det är den bästa delen, men en tum av stjälken brukar vara lämpligt att kapa.

Svar på tråden Hur tillagar man färska sparris?!