• Sparvöga

    Hur ska man välja rätt babyskydd??

    Har börjat kolla på det här med babyskydd, och det är minsann inte lätt att veta vad som är bäst... I det ena testet är ett märke överlägset, medan ett annat test visar det motsatta. Vem ska man lyssna på? Man vill ju att ens barn ska åka säkert.

    Den senaste säljaren jag pratade med menade att Besafe hade det absolut säkraste babyskyddet och var först med att bli godkänt i det svenska Plus-testet. (Nytt svenskt bilbarnsstolstest som ersätter T-godkännandet, vilket upphörde under 2008.) Men läser man om Plus-testet så är de flesta andra babyskydd också plustestade och godkända...

    Därtill menade hon att Besafe's babyskydd är det enda på svenska marknaden som har fyllt nedfällbart ryggstöd, så att babyn kan ligga plant ner (när man inte åker i bilen då, såklart). Hon varnade för att andra babyskydd kan orsaka sneda nackar och nedsatt syresättning om man låter babyn sitta i skyddet i mer än 40 minuter.

    Jag litar inte på säljare, men det är jättesvårt att hitta information om sådant här någon annanstans.
    Hon fick mig att känna att jag vore dumdristig om jag valde något annat än det allra säkraste; läs: Besafe.

    Hur resonerar ni?

  • Svar på tråden Hur ska man välja rätt babyskydd??
  • Kina79

    Alla babyskydd ska vara lika säkra. Däremot så får man tänka på var det ska sitta i bilen, hur sätena är mm. Det bästa är att prova i bilen.
    Sen kan man ju fundera på om man ska ha fler barn, då bör det kanske inte vara för stort om det större syskonet har en bakåtvänd bilbarnstol (det kan bli väldigt trångt annars)

    Vi väntar trean nu i maj och har då en sexåring i bältesstol och en 4 åring i bakåtvänd bilbarnstol. Alla barnen ska få plats i baksätet.

     Då är Brio Primo det bästa alternativet för oss. Den tar nämligen minst plats och är oxå lätt - vilket kan vara en fördel dels om man bär det ofta och dels om man som jag ska lyfta i och ur det från mittenplatsen - över en bältesstol.

    Så åk och prova vad som känns bra.

  • Toppen9
    Sparvöga skrev 2010-01-10 17:00:41 följande:
    Jasså kan man ha en sån stor bilbarnstol till nyfödd? Det visste inte jag!Men om mn ska bära babyn i skyddet till och från bilen, hur fungerar det då?
    Man kan lyfta ur den och dra den på ett par små hjul via ett inbyggt handtag (om jag inte har helt fel) men vi kommer att låta den vara kvar i bilen hela tiden. Har en lift till vagnen som vi bär i lillen i om inte hela vagnen är med.
  • Sparvöga
    Toppen9 skrev 2010-01-10 17:02:50 följande:
    Man kan lyfta ur den och dra den på ett par små hjul via ett inbyggt handtag (om jag inte har helt fel) men vi kommer att låta den vara kvar i bilen hela tiden. Har en lift till vagnen som vi bär i lillen i om inte hela vagnen är med.
    Aha, det var ju smart! Men bär man hela den stora stolen då, eller är det bara en del av den som kommer loss?
  • Sparvöga
    Kina79 skrev 2010-01-10 17:02:26 följande:
    Alla babyskydd ska vara lika säkra. Däremot så får man tänka på var det ska sitta i bilen, hur sätena är mm. Det bästa är att prova i bilen.Sen kan man ju fundera på om man ska ha fler barn, då bör det kanske inte vara för stort om det större syskonet har en bakåtvänd bilbarnstol (det kan bli väldigt trångt annars)Vi väntar trean nu i maj och har då en sexåring i bältesstol och en 4 åring i bakåtvänd bilbarnstol. Alla barnen ska få plats i baksätet. Då är Brio Primo det bästa alternativet för oss. Den tar nämligen minst plats och är oxå lätt - vilket kan vara en fördel dels om man bär det ofta och dels om man som jag ska lyfta i och ur det från mittenplatsen - över en bältesstol.Så åk och prova vad som känns bra.
    Förhoppningsvis är det som du säger att alla skydden är säkra.
    Får nog ta en runda till och kolla in alternativen lite mer noga. Ska även kolla på de lite större stolarna (0-18 kg), som jag inte ens vetat att man kan använda till nyfödda.!
  • Sparvöga
    Sparvöga skrev 2010-01-10 17:06:24 följande:
    Aha, det var ju smart! Men bär man hela den stora stolen då, eller är det bara en del av den som kommer loss?
    Hittade precis en film på hemsidan som visade hur det fungerar.
    Verkar ju kanon. Och ett jätteplus är ju att stolen funkar ända till ca 4 års ålder.
  • Toppen9
    Sparvöga skrev 2010-01-10 17:06:24 följande:
    Aha, det var ju smart! Men bär man hela den stora stolen då, eller är det bara en del av den som kommer loss?
    Gå in på www.aktagraco.se och klicka dig fram, tror att det ska finnas en video med DuoLogic2´s användningsområde där.
  • Kina79
    Sparvöga skrev 2010-01-10 17:08:42 följande:
     Ska även kolla på de lite större stolarna (0-18 kg), som jag inte ens vetat att man kan använda till nyfödda.!
    Av de stolarna som är godkända från 0 kg är det endast DuoLogicen som rekommenderas som babyskydd.
    jag funderade nämligen på att användamin Britax Free_way (Hi-Ways föregångare) till trean men efter både kotkat med NTf och efter at ha frågat i tvåolika babyaffärer så blev jag avrådd. Dels hamnar inte bältet bra och dels är de inte bra utformade för de alldeles nyfödda.
    Däremot så rekommenderas det att man byter till en bakåtvänd bilbarnstol så snart barnet sitter utan stöd,
  • Toppen9
    Kina79 skrev 2010-01-10 17:16:24 följande:
    Av de stolarna som är godkända från 0 kg är det endast DuoLogicen som rekommenderas som babyskydd. jag funderade nämligen på att användamin Britax Free_way (Hi-Ways föregångare) till trean men efter både kotkat med NTf och efter at ha frågat i tvåolika babyaffärer så blev jag avrådd. Dels hamnar inte bältet bra och dels är de inte bra utformade för de alldeles nyfödda.Däremot så rekommenderas det att man byter till en bakåtvänd bilbarnstol så snart barnet sitter utan stöd,
    DuoLogic2 används bakåtvänd från start.
  • Toppen9
    Sparvöga skrev 2010-01-10 17:14:54 följande:
    Hittade precis en film på hemsidan som visade hur det fungerar. Verkar ju kanon. Och ett jätteplus är ju att stolen funkar ända till ca 4 års ålder.
    Eller hur Jag tycker att den verkar kanon.
  • Kina79
    Toppen9 skrev 2010-01-10 17:30:07 följande:
    DuoLogic2 används bakåtvänd från start.
    Ja, jag skrev väl inget annat? Bara så att ingen missförstod mig. Detta är ju den enda som rekommenderass som babskydd. Men det finns ju fler stolar som är godkända från 0 kg, men de rekommenderas inte från början ändå.
Svar på tråden Hur ska man välja rätt babyskydd??