• kaffer­ast
    Äldre 13 Jan 14:35
    12121 visningar
    27 svar
    27
    12121

    Varför välja klinkers i badrum?

    Hej!

    Finns det några argument FÖR klinkers i badrum förutom de två
    *att det sägs öka värdet på bostaden vid en försäljning
    *att det är snyggt
    ?

    (Vill gärna ha argument för och emot både klinkers och plastmatta. Vi ska renovera, men inte själva, vi lejer bort rubbet.)

  • Svar på tråden Varför välja klinkers i badrum?
  • kaffer­ast
    Äldre 13 Jan 15:21
    #11

    Oups, inte meningen att låta otrevlig om jag nu gjorde det.

  • ToLmam­ma
    Äldre 13 Jan 15:33
    #12

    Håller längre!

  • kaffer­ast
    Äldre 13 Jan 15:38
    #13

    Hm... Håller längre? Men gör det verkligen det? *undrar* Vet inte hur många klinkersplattor jag haft sönder, oftast genom att någon tappat något på dem. Vi kanske har ett ovanligt hårt och sprött klinkersgolv?

  • Anatha
    Äldre 13 Jan 15:49
    #14
    trollet1985 skrev 2010-01-13 14:49:43 följande:
    Efter att ha frågat dom flera gånger om dom verkligen skulle ha klinkers på väggarna gav han med sig.Sen tog det inte lång tid innan dom ringde tillbaka o "klagade" det gick ju inte att sätta upp badrumskåpen. Klinkers går inte att borra i som i kakel .
    Det går att borra i det är bara lite krångligare. Men ett tips är att fästa saker på kakel och klinker är att använda PL400 istället för att borra det är som ett lim eller egentlgen en härdmassa mycket lättare än att borra.
    Il gatto macchiato skrev 2010-01-13 15:38:03 följande:
    Hm... Håller längre? Men gör det verkligen det? *undrar* Vet inte hur många klinkersplattor jag haft sönder, oftast genom att någon tappat något på dem. Vi kanske har ett ovanligt hårt och sprött klinkersgolv?
    Du får skilja på längre hållbarhet och håller för olyckor. En platta kanske går sönder lättare om det är åverkan på den men den kommer att sitta bättre än platsen om 20 år.

    Jag har aldrig lyckats paja någon klinkerplatta i köket eller badrummet och i köket åker det rätt tunga grejer i golvet från och till.
  • Äldre 13 Jan 17:07
    #15

    I min värld känns våtrumsmatta som en "B-lösning"..

  • trolle­t1985
    Äldre 13 Jan 17:15
    #16

    Måste bra fråga; kan man råka missfärga klinker så som man kan råka göra med plastmatta? typ spilla nåt som inte går o få bort?

  • Miss Lau
    Äldre 13 Jan 18:17
    #17

    Vi har precis renoverat ett av våra badrum och vi valde efter mycket funderande plastmatta! Och jag är så nöjd med det valet.

    Klinker har vi i andra badrummet, köket och hallen och det räcker. Jag ser inga fördelar med klinkers annat än att de ev. höjer värdet på huset om man planerar en försäljning. En plastmatta är lätt att hålla ren, mjukare att stå på, grejer "exploderar" inte om man råkar tappa och den var billigare att lägga in.

  • Anatha
    Äldre 13 Jan 18:47
    #18
    trollet1985 skrev 2010-01-13 17:15:21 följande:
    Måste bra fråga; kan man råka missfärga klinker så som man kan råka göra med plastmatta? typ spilla nåt som inte går o få bort?
    Ja det tror jag. Jag har i alla fall råkar färga en klinker eller om det var kakelplatta hemma hos mina föräldrar med droppar från hårfärg men det var massa år sedan och vet inte vad det var för kvalitet på dem.
  • Sajom
    Äldre 13 Jan 19:21
    #19

    Sen måste man kanske fundera på vilken typ av hus man bor i. Vi bor i ett gammalt timmerhus och blev avrådda att kakla badrumet. Huset rör på sig mycket under året beroende på temeraturen. En plastmatta är dels mer rörlig och det syns ditekt om den spricker. En spricka i en fog på kaklet syns inte lika tydligt med risk för vattenskador.

  • Äldre 13 Jan 19:46
    #20
    Sajom skrev 2010-01-13 19:21:37 följande:
    Sen måste man kanske fundera på vilken typ av hus man bor i. Vi bor i ett gammalt timmerhus och blev avrådda att kakla badrumet. Huset rör på sig mycket under året beroende på temeraturen. En plastmatta är dels mer rörlig och det syns ditekt om den spricker. En spricka i en fog på kaklet syns inte lika tydligt med risk för vattenskador.
    Det är säkert ett helt rätt val, i ert fall.

    En kakel/klinkerfog är aldrig vattentät. Det är det underliggande tätskiktet som skall vara det. Kvarvarande fukt bakom ska kunna avdunsta via fogarna.
  • Äldre 13 Jan 22:28
    #21

    Vi har ett badrum av varje och jag måste säga att jag verkligen föredrar mattan!

    Vi satte kakel/klinkers här nere och det är sååå mycket mer jobb med det...Dessa förbannade fogar som ska skrubbas och blir fula direkt igen..Det är hårt,allt man tappar på det går sönder osv..Men visst,estetiskt är det ju snyggt,det måste jag ju hålla med om!

    På övervåningen satte vi matta pga att vårt hus rör sig så mycket och OJ vilken hit! Barnen åker rutschkana på golvet,det är såååå lätt att hålla rent,rätt snyggt oxå måste jag säga och bra mycket billigare!

    Har man bara lite fantasi så kan man göra riktigt mycket snyggt av plastmattan...Man kan ju göra mönster på väggarna även där om man vill,tex en färg i duschhörnan och en annan i resten av badrummet eller hur man nu vill..Dagens mattor är bra mycket snygggare än dom man tänker på från 80-talet typ..Och dessutom kan du göra om det med gott samvete inom bara 10 år och ändå hamna långt under priset för kakel/klinkers..

    Näe,fick vi göra om allt idag så hade vi tagit matta här nere oxå!


    Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • Äldre 13 Jan 22:32
    #22
    Il gatto macchiato skrev 2010-01-13 15:03:24 följande:
    Fast man kan först ha svarta/mörkgrå fogar, då syns smutsen inte...
    FEL! Vi har det och den svarta fogen suger åt sig ALLT,och så for man skurar med minsta lilla gnutta medel så förstörs fogen och blir vit..Så sen ser det ut som man BARA har kalkavlagringar och aldrig gör rent..det är förjävligt!
    Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • Mamma 04 och 06
    Äldre 14 Jan 00:04
    #23

    Rent praktiskt så tror jag plastmattan vinner! Dessutom tror jag att risken för mögelskador är mindre. Det säjs ju att det finns mögel bakom gipsskivorna i de flesta kaklade badrummen. Vore intressant att se någon statistik på om det är skillnad mellan kaklade badrum och plastbeklädda.

    Fast nu är det väl bättre tätskikt bakom kaklet i och med nya regler som kom för något år sedan?

    Fast om vi renoverar blir det nog kaklat i alla fall, eftersom det är snyggast. Eller en kompromiss; plastmatta på golvet och kakel på väggarna.

    Det är hårt att ramla och slå huvudet i klinker! Konstigt att det aldrig kommenteras som en nackdel. Barn och gamla ramlar ju lätt.

  • Äldre 14 Jan 08:52
    #24
    Mamma 04 och 06 skrev 2010-01-14 00:04:32 följande:
    Rent praktiskt så tror jag plastmattan vinner! Dessutom tror jag att risken för mögelskador är mindre. Det säjs ju att det finns mögel bakom gipsskivorna i de flesta kaklade badrummen. Vore intressant att se någon statistik på om det är skillnad mellan kaklade badrum och plastbeklädda. Fast nu är det väl bättre tätskikt bakom kaklet i och med nya regler som kom för något år sedan? Fast om vi renoverar blir det nog kaklat i alla fall, eftersom det är snyggast. Eller en kompromiss; plastmatta på golvet och kakel på väggarna. Det är hårt att ramla och slå huvudet i klinker! Konstigt att det aldrig kommenteras som en nackdel. Barn och gamla ramlar ju lätt.
    Regler om tätskikt kom i princip redan 1995, men har sedan utvecklats. Risk för fuktskador uppkommer ju då man tar upp hål i tätskiktet. Det är sak samma med ex. våtrumsmatta.

    Plastmatta på golvet och kakel på väggarna är mer svårhanterat idag, då de omfattas av två olika regelverk gällande tätskikt m.m.
  • Äldre 14 Jan 17:41
    #25

    Plus för klinker är
    Snyggt (när det är rent))
    Höjer värdet på huset
    Ljuvligt att gå på när man har golvvärme, mycket bättre än golvvärme under plastmatta

    Minus för klinker är
    Kallt utan golvvärme
    Hårt och saker går lätt sönder om man tappar dem
    Jobbigt att hålla rent fogarna
    Risk för sprickbildningar när huset rör sig
    Golvvärme är ganska dyrt i drift även om man som vi har vattenburen värme

    Jag skulle aldrig någonsin lägga in klinker någonstans utan att ha golvvärme under. Det märker vi på somrarna när vår vattenburna värme inte är  igång. Då blir det bara kallt och hårt.

  • Blissp­hemy
    Äldre 14 Jan 21:47
    #26

    Vi har våtrumsmatta på golvet och kakel på väggarna och är nöjda med det valet. Det känns fräscht och lättstädat och det fungerar bra utan golvvärme. Det känns också som ett någorlunda tryggt alternativ i ett trähus som vårt.

    En sak jag oroar mig för dock är att jag ska lyckas med något extremt klantigt som att tappa en förskärare med spetsen först i badrumsgolvet eller så. Jag brukar inte ha förskärare därinne, men om någon kommer lyckas punktera en våtrumsmatta av ren klantighet är det antagligen jag.

  • kaffer­ast
    Äldre 15 Jan 00:14
    #27
    Blissphemy skrev 2010-01-14 21:47:48 följande:
    En sak jag oroar mig för dock är att jag ska lyckas med något extremt klantigt som att tappa en förskärare med spetsen först i badrumsgolvet eller så. Jag brukar inte ha förskärare därinne, men om någon kommer lyckas punktera en våtrumsmatta av ren klantighet är det antagligen jag.
    LOL
    johandra skrev 2010-01-13 22:32:34 följande:
    FEL! Vi har det och den svarta fogen suger åt sig ALLT,och så for man skurar med minsta lilla gnutta medel så förstörs fogen och blir vit..Så sen ser det ut som man BARA har kalkavlagringar och aldrig gör rent..det är förjävligt!
    Äsch, då funkar inte det heller alltså.

    ---

    Om man frångår det estetiska, som ju alla verkar vara rätt överens om, vinner kanske matta iallafall. Vill förstås att det ska bli fint om vi renoverar. Tack för många bra synpunkter!
Svar på tråden Varför välja klinkers i badrum?