• Äldre 13 Jan 21:50
    47397 visningar
    55 svar
    55
    47397

    Vi som lever med extra slag och hjärt rusningar....

    Tyckte de kunde vara trevligt att höra från andra som har samma problem med sitt hjärta. Så som extra slag och att hjärtat rusar utan anledning mm...

    Vissa känner sig ensama och vet inte vad de ska göra för att försöka bli lugna mm...
    Dela gjärna med er om er historia, vad ni känner nu, eller kanske bara behöver lätta på hjärtat ;)

    Jag är en tjej så snart 29 år är lykligt gift och mamma till tre underbara töser. 
    Jag lever med extra slag som kommer å går, och hjärt rusningar som kommer helt utan anledning...
    Jag har tableter som jag äter för hjärt rusningen.
    Jag har haft detta i lite mer än ett år nu. De hela började med att jag hade förhöjd ämnesomsätnings fel under den sissta graviditeten. Men värdena stabiliserade sig efter ca 1.5 mån, så jag har inget för sköldköteln längre... Men extra slag och hjärt rusningen har jag kvar...
    Tack vare tableterna känner jag mig piggare och vågar lite mer än jag gjorde innan.
    Så nu tar jag dagarna som de kommer. Men extra slagen känner jag av ennu men inte på samma sätt, men de e endå obehagligt att ha dem...

    De var lite om mig...
    Berätta gjärna om dig själv?


    * Lone 2005 * Ida 2007 * Anne 2008 *
  • Svar på tråden Vi som lever med extra slag och hjärt rusningar....
  • Äldre 18 Jan 13:05
    #31

    Kan snabbt berätta min historia:

    Är 30år, sambo med 2 underbara barn.
    Har väl alltid varit lite oroligt lagd, någon form av inre oro som ingen annan ser.
    Fick panikångest under en semester utomlands sommaren 2001 och det är nog där som karusellen började.
    Gick ned mig, tappade vikt och hade en massa kroppsliga symptom, dock inte extraslag.
    Under min första graviditet 2002 fick jag mina första extraslag, sökte inte för det utan bm sa att om det inte försvinner när barnet är fött kan jag söka.
    Fick havandeskapsförgiftning och blev satt på hög dos Seloken Zoc då jag var akutförlöst.
    Åt dosen i en vecka sedan tog den slut o jag skulle inte äta mer en läkare.
    Vad jag lärt mig i efterhand är att en sådan medicin sätter man inte ut utan den ska långsamt trappas ned.
    Jag mådde så dåligt, pulsen var jättehög, jag var ångestladdad + att hjärtat betedde sig jättekonstigt.
    Tillslut satte de tillbaks medicinen och jag började må bättre. men inte bra.
    Åt Seloken i ett par år sedan trappade jag långsamt ned och är nu sedan ca 4 år tillbaks helt utan.
    Lider dock fortfarande av mina extraslag, inga rusningar utan endast extraslag.
    Går lite upp och ned men för det mesta gör sig hjärtat påminnt var dag.
    Är utredd med div utredningar men aldrig något fel funnit.
    Är helt övertygad om att detta är något jag alltid kommer få leva med, tar en dag i taget, försöker äta bra, motionera (snabba o långa promenader) och sova bra.

    Oj blev långt men detta är jag kort sammanfattat.

    Linda

  • metall­gem
    Äldre 18 Jan 13:09
    #32
    Prinsessan Leia skrev 2010-01-17 00:37:18 följande:
    Dj Zapfick betablockare i början men då sänktes pulsen så pass att de plocka bort den..nu får jag komma ner och ta ett EKG (om VåC har öppet vill säga) annars får jag härda ut
    Jag äter Metoprolol Zandoz 200 mg och har superlåg puls, hade det redan innan men nu ligger jag på ca 35 slag/m
    Har inte hört att jag varken ska sänka dosen eller ta bort medicinen..
  • metall­gem
    Äldre 18 Jan 13:27
    #33

    När jag läst igenom tråden märker jag att jag kanske inte har samma problem som ni.. Mitt hjärta hoppar över slag som det sedan kompenserar upp. Breddökad Tachyarytmi, Paroxysmal VT , med korta VT och rikliga VES. kallar dom som vet det.. Jag låg inlagd en vecka akut efter första 24-timmars ekg:t Därefter sjukskriven 3 månader. Med diverse undersökningar i Lund. Efter det ingen direkt koll... Känner mig lite bortglömd trots att jag blivit så uppkollad. Medicin tar jag dagligen, på kvällarna, tycker att det verkar bätttre då. Hade enorma hallucinationer i början av medicinen men det har lagt sig. Otroligt obehagligt när det kom, hade inte fått information om att det är eventuell biverkan på medicinen och jag trodde jag tappat förståndet... Återbesök till sommaren.

  • Äldre 18 Jan 14:12
    #34

    Metallgem:
    Jag har också "bara" extraslag (ves el sves vet jag inte då de aldrig är dokumenterade)
    Mitt hjärta hoppar också över slag...
    Vad äter du för medicin ?

  • Äldre 18 Jan 14:14
    #35

    Sorry, såg ovan att du åt en betablockerare.
    Mina extraslag blir värre vid låg puls.
    Du måste vara trött med så låg puls ??

  • metall­gem
    Äldre 18 Jan 14:24
    #36

    Inte så farligt faktiskt, jag var ju monstertrött under tiden jag vande mig vid medicinen men nu är det ok.
    Jag var och gjorde en annan behandling som inte handlade om hjärtat och då gick dom hela tiden fram till mig och skakade i mig lite då och då, trots att jag sa till innan att jag har låg puls.
    Till saken hör att jag är 183 cm lång också.

    Jag har alltid varit väldigt lugn, och var det trots enormt stressigt på jobbet (gick ner i tid men inte i arbetsbörda), en inskolning av vår älskade dotter som gick superdåligt, hedersuppdraget tärna på ett bröllop mm mm Så jag har fått förklarat av läkaren att min kropp kokte under ytan, typ. Hade haft halsfluss, feber och annat men inte lyssnat på dom signalerna heller så då orkade inte hjärtat längre.

    LiBä007, har du kontakt med läkare nu?

  • Äldre 18 Jan 16:34
    #37

    Extraslag och/eller överhoppade slag är inte farligt.
    Det hör oftast ihop med just lågt blodtryck.
    Kroppens eget sätt att kompensera s.a.s. för det.

    Som sagt, jag var felmedicinerad under 17 års tid med Seloken....

  • metall­gem
    Äldre 18 Jan 18:05
    #38
    antitanten skrev 2010-01-18 16:34:30 följande:
    Extraslag och/eller överhoppade slag är inte farligt.Det hör oftast ihop med just lågt blodtryck.Kroppens eget sätt att kompensera s.a.s. för det.Som sagt, jag var felmedicinerad under 17 års tid med Seloken....
    Jag har inte lågt blodtryck utan högst normalt.
    Sedan är det farligt om man har fler i rad. Mitt första 24 timmars ekg hade jag 7 i rad tror jag det var vid ett flertal tillfällen.
  • Äldre 19 Jan 03:00
    #39

    Hej på er mitt i natten!
    Kände att hjärtat pulserade till när jag låg på sidan...
    De var så man hörde de nästan oxå, typ som att de kom ett skvalpande ljud samtidigt som de kom.

    Har bara läst lite snabbt nu.
    antitanti: Har haft seloken i ett år och seloken zoc i 3 mån. (äter bara zoc dagligen, och den andra är vid behov)  Jag mår inte sämre på något vis. Mer tvärt om. Mår bättre nu än tidigare. Kommer de ett extra slag så reagerar jag inte heller på samma sätt som tidigare...
    Så den medicinen du har är nog bra för dig, och det är huvudsaken!

    Hoppas alla får en god natt sömn med lugna hjärtan!
    Kram på er Dj


    * Lone 2005 * Ida 2007 * Anne 2008 *
  • Äldre 19 Jan 08:21
    #40
    dj zap skrev 2010-01-19 03:00:49 följande:
    Hej på er mitt i natten!Kände att hjärtat pulserade till när jag låg på sidan... De var så man hörde de nästan oxå, typ som att de kom ett skvalpande ljud samtidigt som de kom.Har bara läst lite snabbt nu.antitanti: Har haft seloken i ett år och seloken zoc i 3 mån. (äter bara zoc dagligen, och den andra är vid behov)  Jag mår inte sämre på något vis. Mer tvärt om. Mår bättre nu än tidigare. Kommer de ett extra slag så reagerar jag inte heller på samma sätt som tidigare...Så den medicinen du har är nog bra för dig, och det är huvudsaken! Hoppas alla får en god natt sömn med lugna hjärtan!Kram på er Dj
    Du har så rätt..... det är ju individuellt anpassad medicin och självklart kan Seloken vara bra för en del medan tvärtom för andra.
    Är glad för din skull att det funkar för dig.
    Kram
Svar på tråden Vi som lever med extra slag och hjärt rusningar....