• Anonym
    Äldre 14 Jan 08:03
    24957 visningar
    54 svar
    54
    24957

    Herpes? Hur får man det?

    Sen 2 dagar har jag ätit antibiotika mot UVI, och igår upptäckte jag en massa vita blåsor i slidan och rumpan.
    Pratade med sjukvårdsupplysningen nyss och hon trodde det var herpes?

    Hur får man det? Jag har bara varit med sambon inte haft någon annan partner.

    Hur behandlar man det?

    Som det är nu svider och kliar det sen funderar jag på om det är därför det gör ont när nr 2 ska ut, trodde först det var hemorrojd, men det kanske är alla dessa blåsor, för de är många.

  • Svar på tråden Herpes? Hur får man det?
  • La Lola
    Äldre 14 Jan 08:04
    #1

    En av alla länkar på Google:

    www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Herpes-i-underlivet/


    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 14 Jan 08:10
    #2

    jo googlat har jag gjort en massa.
    Men känner mig ändå orolig nu, hoppas på att få komma på en koll på gynmottagningen idag igen..


    Kan ju inte ens gå på toa och göra nr 2

  • Bubbis­10
    Äldre 14 Jan 08:20
    #3

    Kan vara emretigo=svinkoppor. Kan man få från offentliga toaletter.
    herpes har väldigt många i sig själva men oftast så blossar det upp vid oro å stress....men det brukar bli på munnen. det är mkt smittsamt, könsherpes får du via din partner.....

  • Anonym
    Äldre 14 Jan 08:32
    #4

    jag fick könsherpes av en kille jag var ihop med som inte sa att han hade herpes...tack för den. det gjorde något så fruktansvärt helvetiskt ont att få i slidan , jag kunde knappt gå på två dagar, kissa fick jag göra i badkaret och skölja med saltvatten och bajsa kunde jag inte heller. det var för jävligt. så om det bara svider och kliar så kan det vara något annat...eller så har du herpes men mindre ont än jag. tycker du ska gå till en gynekolog nu och få antibiotika eller nåt.

  • La Lola
    Äldre 14 Jan 08:33
    #5
    Pregga skrev 2010-01-14 08:20:59 följande:
    Kan vara emretigo=svinkoppor. Kan man få från offentliga toaletter. herpes har väldigt många i sig själva men oftast så blossar det upp vid oro å stress....men det brukar bli på munnen. det är mkt smittsamt, könsherpes får du via din partner.....
    Impetigo menar du kanske?
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Bubbis­10
    Äldre 14 Jan 08:36
    #6

    la lola

    haha ja självklart-e skittrött..vill bara lägga mig, ser ut som tangenterna flyter ihop..hahaah

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 14 Jan 08:43
    #7

    okej, sitter i telefonkö nu till gynmottagningen.
    Min sambo har jag varit ihop med i 5 år och ingen av oss har varit otrogna, han har heller aldrig visat tecken på munherpes eller könsherpes.

    Dock har jag mått rätt psykiskt dåligt i någon månad nu så jag vet inte om det kan ha med det att göra, har för mig att jag hade munsår då och då när jag var yngre.

  • Anonym
    Äldre 14 Jan 08:49
    #8
    Anonym skrev 2010-01-14 08:43:36 följande:
    okej, sitter i telefonkö nu till gynmottagningen. Min sambo har jag varit ihop med i 5 år och ingen av oss har varit otrogna, han har heller aldrig visat tecken på munherpes eller könsherpes. Dock har jag mått rätt psykiskt dåligt i någon månad nu så jag vet inte om det kan ha med det att göra, har för mig att jag hade munsår då och då när jag var yngre.
    Herpes är inte något du bara får. Någon måste "smitta" dig med det först. Sedan ligger det i kroppen och blossar upp då och då. Det gäller både för mun- och könsherpes.
    Jag har munherpes och det blossar upp ett par gånger om året i samband med stress eller menstruation.

    Hoppas verkligen inte du fått könsherpes. Inget kul att ha. Lycka till!
  • Bubbis­10
    Äldre 14 Jan 15:10
    #9

    TS

    att du ev fått könsherper behöver INTE betyda att din man varit otrogen, även om jag själv skulle tro det direkt å kasta ut han typ. men hah kan ha burit det i många år utan att själv veta om det. Blossar det upp på han å ni haft kontakt på det sättet så lär du ha fått det.

  • The Black Lady
    Äldre 14 Jan 15:16
    #10

    TS; har du varit på gyn?

Svar på tråden Herpes? Hur får man det?