• Äldre 14 Jan 20:33
    2883 visningar
    9 svar
    9
    2883

    ta bort internet explorer?

    håller på att ladda ner mozilla firefox som webbläsare, och jag undrar kan jag avinstallera internet explorer från datorn när jag installerat det?
    har fått virus på datorn som jag inte får bort! det kommer i tempfilen för internet hela tiden.
    kört med avast, avira antivirus, malawarebytes antiware, men det bara kommer tillbaka, det är något rootkit sen en mask/trojan.
    om jag byter webbläsare kan det vara til någon hjälp?

  • Svar på tråden ta bort internet explorer?
  • Äldre 15 Jan 00:47
    #1

    nja, du kan inte i dagsläget ta bort IE, men, det du kan göra är att ta ner och installera firefox, tala om att du vill inte importera något alls, efter detta startar du om datorn in i felsäkert läge, kör en full system scan och då borde du kunna ta bort problemet

    Vilket virus är det du får varningar om, vad säger rutan?


  • Mosaik­31
    Äldre 15 Jan 00:53
    #2

    Nej du kan inte ta bort Internet explorer finns ett antal program som använder det men du behöver inte använda det som webläsare utan ladda du ner och använd Firefox

    har själv haft problem till och från med ohyra i tempfiler fast då i Firefox lösningen har alltid varit att använda CCleaner och köra en filstädning det brukar rätta till problemet

    www.filehippo.com/download_ccleaner/


    Våga Vägra Facebook!
  • Äldre 15 Jan 09:47
    #3
    DavidsPappa skrev 2010-01-15 00:47:04 följande:
    nja, du kan inte i dagsläget ta bort IE, men, det du kan göra är att ta ner och installera firefox, tala om att du vill inte importera något alls, efter detta startar du om datorn in i felsäkert läge, kör en full system scan och då borde du kunna ta bort problemet Vilket virus är det du får varningar om, vad säger rutan?
    det står detta
    filnamn  C windows temp bamu.tmp svchost.exe
    virusnamn win 32 malware-gen
    virustyp mask/virus
    vps version 100114-1

    kan ej flytta till karantän för då kommer det en ruta om att den inte kommer åt filen, men trycker jag på ta bort går det, men samma ruta kommer upp ganska snart igen.

    jag har installerat firefox och ej importerat filer.
    hur gör jag för att starta datorn i felsäkert läge?
    hårdrock
  • Äldre 15 Jan 09:48
    #4
    Mosaik31 skrev 2010-01-15 00:53:25 följande:
    Nej du kan inte ta bort Internet explorer finns ett antal program som använder det men du behöver inte använda det som webläsare utan ladda du ner och använd Firefox har själv haft problem till och från med ohyra i tempfiler fast då i Firefox lösningen har alltid varit att använda CCleaner och köra en filstädning det brukar rätta till problemet www.filehippo.com/download_ccleaner/
    oki, får testa den, eftersom jag testat med 3 olika virusprogram och viruset bara återkommer.
    hårdrock
  • Äldre 19 Jan 07:28
    #5

    stäng av datorn, starta datorn och under uppstart, tryck upprepade gånger på tangenten "F8" Då ska ett val dyka upp. Där väljer man felsäkert läge och kan komma in i windows med minimalt antal drivrutiner samt dependencies. Ofta kan man göra en scan med sitt antivirus där och då få bort viruset.

    Det virus du verkar ha fått är en så kallad variant som antivirus programmet du har inte kan identifiera precist, utan visar istället typen.


  • Äldre 19 Jan 11:59
    #6
    DavidsPappa skrev 2010-01-19 07:28:20 följande:
    stäng av datorn, starta datorn och under uppstart, tryck upprepade gånger på tangenten "F8" Då ska ett val dyka upp. Där väljer man felsäkert läge och kan komma in i windows med minimalt antal drivrutiner samt dependencies. Ofta kan man göra en scan med sitt antivirus där och då få bort viruset. Det virus du verkar ha fått är en så kallad variant som antivirus programmet du har inte kan identifiera precist, utan visar istället typen.
    oki, då testar jag det direkt, för de där cleangrejjen funka inte heller :/
    hårdrock
  • Krycke
    Äldre 19 Jan 17:18
    #7

    Mitt tips är att gå till Eforum. Där kan man få MYCKET bra hjälp! En som är där i stårt sett hela tiden heter Cecilia och hon är suverän! Hjälpen du får kan vara avancerad. Jag har varit där och fick hjälp när jag hade virus.

    Gå hit och bli medlem.
    eforum.idg.se/
    Lycka till!

  • Äldre 19 Jan 18:06
    #8

    Testat något "riktigt" Antivirusprogram typ Norton eller F-secure?

  • Äldre 19 Jan 20:04
    #9
    Pappa G skrev 2010-01-19 18:06:04 följande:
    Testat något "riktigt" Antivirusprogram typ Norton eller F-secure?
    nej
    men jag provade tipset om att köra antivirus i felsäkert läge och det fungerade, datorn är clean nu äntligen.
    TACK för all hjälp och tips
    hårdrock
Svar på tråden ta bort internet explorer?