• thecarseatlady

    Bildtråd för barn i bakåtvända bilstolar(nr4)

    Barn sitter säkrast bakåtvända i bilen så länge som möjligt, minst till 4-5års ålder, oavsett om man bor i Sverige, Finland, England eller någon annan stans. Detta är en tråd där vi visar att det går, bara viljan finns. Att det inte är farligt, eller ens obekvämt för ett barn att sitta med böjda ben. Men även att det är skillnad på olika bilstolar, att en del är rymligare än andra och att man inte måste vända barnet framåt i bilen bara för att det har vuxit ur eller fått trångt i EN bakåtvänd bilstol.

    Om du inte vet varför det är så mycket säkrare med bakåtvänt åkande kan du läsa här; www.ntf.se/konsument/barnibil/default31003.as...
    eller se på denna film; www.folksam.se/testergodarad/barnibil/enfilmo...

    Tusen tack till alla som bidrar med bilder! :o)

    Den första tråden hittas här; www.familjeliv.se/Forum-3-101/m41320692.html

    Den andra tråden hittas här; www.familjeliv.se/Forum-3-101/m43888076.html

    Den tredje tråden hittas här; www.familjeliv.se/Forum-3-101/m46760993.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-14 22:51
    HÅLL GÄRNA BILDTRÅDEN FRI FRÅN DISKUSSIONER! KOMMENTERA OCH FRÅGA GÄRNA, MEN GÖR DET HÄR I STÄLLET; www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50039594.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-15 12:38
    Länkarna till NTF och Folksam här ovan fungerar tydligen inte, så jag försöker igen;

    www.ntf.se/konsument/barnibil/default31003.asp

    www.folksam.se/testergodarad/barnibil/enfilmomhurduskyddardittbarn

    Skriv gärna barnets ålder och storlek under bilden, samt vilken bil och bilstol ni har.

  • Svar på tråden Bildtråd för barn i bakåtvända bilstolar(nr4)
  • Finesse

    Ebba 2 år (väger 13 kg och ca. 93 cm lång) sitter i en Britax Hi-way som är monterad i baksätet bakom passagersätet i en Saab 9-5:a (06:a)


    Ebba 071228
  • thecarseatlady
    http://www.familjeliv.se/hem/thecarseatlady/gallery/phphq8uzp_thumb.jpghttp://www.familjeliv.se/hem/thecarseatlady/gallery/phpijmyf4_thumb.jpg

    Liam 3år, 102cm och ca 16kg, i en Akta Graco DuoLogic I "Folksam Limited Edition". Stolen är monterad med bälte i vår Toyota Picnic och man kan se en Britax Hi-way i bakgrunden.
  • Miss Lau

    Någon får gärna lägga in mina bilder. Sonen är ganska precis 4 år på båda bilderna. Han väger 15 kg och är ca 1 m lång.

    I bilen sover han i en Akta Duoflex XTP som står i baksätet på en Mazda 5. Cosmicen står på köksgolvet eftersom den skulle slängas.

  • honeybunches

    Här är min son Aleksi i en Britax two-way. Han är nästan 11 månader och väger ca 10,5 kg och är ca 77 cm lång (har inte vägt och mätt på 1,5 månad).
    Stolen tillhör Thecarseatlady (min syster) och den är monterad i vår mammas bil. Vete tusan vad det är för märke och årsmodell bara...Jag och bilar... {#lang_emotions_tongue_out} (Bilderna är klickbara)

    Min son i Britax Two-Way
    Min son i Britax Two-Way

  • tinis77

    Alexander 4 år och 4 månader i en britax two-way. Bredvid sitter Hampus 1 år och 4 månader i en britax hi-way. Isabell 1 vecka gammal i babyskydd i fram.
    Kass bild men man ser hur de sitter i a f. Bilen är en citroen XM.


    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10*
  • norgesessan


    Emil i en Britax Two way+, 7 år om 4 dagar. Jonathan i en Britax Multitech. 4 år och 3 månader. Sitter i mittraden i en Mitshubishi Spacewagon.



    Isabelle i en Akta Graco Cosmic XPT, sitter i bakre raden. Hon fyller strax 1 år.



    Närbild på Jonathan.



    -och på Emil.
    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
Svar på tråden Bildtråd för barn i bakåtvända bilstolar(nr4)