• Äldre 15 Jan 20:35
    6117 visningar
    16 svar
    16
    6117

    Hur många dagar mellan 1:a mensdagen till ÄL?

    Vi har försökt få barn i 3 år. De hittar inget fel på nån av oss. Gjort 2 inseminationer och 1 IVF. Inget tog sig.
    Men nu undrar jag, som rubriken lyder, hur många dagar måste det vara mellan 1:a mensdagen till ÄL?
    Nu på sistone har jag fått ont i äggstockarna, typ ÄL-smärtor, bara en vecka efter min mens började. Alltså jag får mens (dag 1) och på ca dag 7 får jag ordentligt ÄL-ont. Jag har en cykel på ca 28 dagar.
    Kan man ha ÄL så tidigt?
    Kan det vara därför inget fäster sig?
    Hinner alla hormoner med en så tidig ÄL?

    Har någon annan varit med om detta?

  • Svar på tråden Hur många dagar mellan 1:a mensdagen till ÄL?
  • Bligli­n
    Äldre 15 Jan 20:48
    #1
    Man kan ha ägglossning mitt under mensen till och med. men det är extremt ovanligt. Själv har jag haft så tidigt som dag 9.
    Oftast har man konstant lutealfas, dvs tiden mellan ägglossning och 1:a mensdagen. Vanligtvis 14 dagar men kan vara 10 dagar eller 16 dagar, det är individuellt. Man brukar säga att lutealfasen bör vara MINST 10 dagar för att embryot ska hinna fästa innan mensen startar. Så OM du har tidig ägglossning så skulle definitivt ägget hinna fästa innan dag 28.
    Men jag tycker att det låter troligare att du känner av när äggtillväxten börjar i äggstockarna, där kring dag 7-8. Det gör jag med. Och för de flesta kvinnor börkar många äggblåsor att växa till innan en tar överhanden och växer sig stor medan de andra tillbakabildas. Så att du får äl-smärta behöver inte betyda att det är ett ägg som lossnar då.
    När du gjorde inseminationerna antar jag att de kollade med vul om äggblåsan var mogen. Och då kanske du kan räkna ut hur lång lutealfas du hade vid tillfället för inseminationerna, dvs hur många dagar var det innan mensen kom? (För jag utgår från att inseminationen skedde vid ägglossning). De allra flesta kvinnor har alltid lika lång lutealfas, som sagt. Åtminstone såvida man inte hormonbehandlats.
  • Mars20­07
    Äldre 15 Jan 20:49
    #2

    Jag har mellan 10-12 dagar mellan mensens första dag och ÄL. Oftast 10 el 11 men ngn enstaka gång har det nog varit 12. Hur mkt kortare det kan vara har jag inte en susning om - däremot berättade en väninna en gång att om man har kort tid mellan mens och ÄL kan det vara svårare att bli gravida. Om det är sant vet jag inte men det kan ju klart ha att göra med att man tror att man har ÄL senare och då tar det ju sig inte...

    Just det har en cykel på oftast 27 dagar!!

  • Mars20­07
    Äldre 15 Jan 20:53
    #3

    Ja, då hade du fått ett mkt mer vetenskapligt svar som var bättre!!

    Ska hålla allt jag kan för att ni ska slippa vänta mer på ett plus.

  • Äldre 15 Jan 21:32
    #4

    Tusen tack för svaren! Känner mig nu lite lugnare. Som du säger, Bliglin, så vet jag inte riktigt om det är tillväxten eller själva ägglossningen jag känner. Ont gör det i alla fall! :-/
    Jag ska oxå kolla upp när inseminationerna gjordes.
    Tack, Mars2007, för de hållna tummarna för oss! Börjar bli trött på att bli besviken varje månad! Varför kan det aldrig bli våran tur! Så tacksam att denna sida finns! Om det finns flera svar därute skriv gärna!

  • Mars20­07
    Äldre 15 Jan 21:43
    #5

    Usch ja, jag är lyckligt lottad och har haft "normal lätt" att bli gravid men jag ser själv på nära håll en kompis som har det som du. Med skillnaden att hon har fått konstaterat anledningen (ingen ÄL). De ska nu börja med ivf i vår.

    En dum fråga men jag förmodar att du testat med ÄL-stickor?

  • Äldre 15 Jan 22:01
    #6

    Mars2007: Jag tycker inte det finns några dumma frågor här! {#lang_emotions_laughing} Men ja, jag provade ÄL-stickor det första året. När vi märkte att det inte funkade som vi ville blev det mest som ett stressmoment att testa hela tiden. Så jag gav upp stickorna och vi hade det mysigt när vi kände för det. Inte för att det hjälpte dock! {#lang_emotions_frown} Ska på en "second opinion" om 2 veckor innan vi prövar våra eskimå-bebisar vi har i frysen.

  • Mars20­07
    Äldre 15 Jan 22:17
    #7

    Ok, det jag tänkte var spontant att om det känns som du har ÄL fler grr kanske du skulle testa då för att se om det ger utslag? Alltså inte testa hela tiden som en galning.. eller kanske nästa gång börja testa på dag 5 eller ngt för att se om du "hittar" din ÄL.

    Jag vet (eller ja det gör jag ju inte men jag ser ju hur min kompis har det och mår) så om jag stör så är det bara att säga det!! Skulle absolut INTE ta illa upp!

  • Mars20­07
    Äldre 15 Jan 22:24
    #8

    Eller du kanske "hittade" din ÄL redan första året?? Jag kommer ihåg att vi blev helt besatta när vi försökte med ettan.. hade sex vid ÄL utan resultat.. den gången det tog var den gången jag inte ens brydde mig om att testa då sambon skulla vara borta helgen som ÄL borde inträffa... Vi hade sex sent torsdagkväll och jag hade ÄL på lördag em. Kommer ihåg hur irriterad jg blev när jag kände att det "var på g".. mannen kom ju inte hem förrän söndag och då var det ju försent.. Sex var allt annat än kul under den tiden... vi hade bara sex omkring äl för sedan tyckte vi det ar skönt att "slippa". Döm min förvåning när det blev ett plus den gången.. med barnen har det gått 35-40 resp 45-50 timmar mellan sex och ÄL.

  • Äldre 15 Jan 22:40
    #9

    Jag funderade just på det: att kolla om jag har ÄL just när det gör ont eller om det är när den växer. Det var ju ett tag sen jag körde med stickor. Det kanske har ändrat sig när jag tagit hormoner till insem. och IVF. Värt att kolla!
    Och du stör inte!! Känns bara skönt att få prata med nån. Min man har ju tröttnat lite på allt. Han vet inte ens längre om han vill ha barn överhuvudtaget. {#lang_emotions_frown}

  • Äldre 15 Jan 22:46
    #10

    Ja, det blir ju inte lika mysigt när man känner att man måste ha sex bara för man ha ägglossning! Och så alla som säger slappna av så blir det barn. Suck! Det verkar som att nästan alla blir lite "besatta" det första året! {#lang_emotions_smile} Vad skönt att bli förvånad över att plus istället för att bli ledsen över ett minus!

  • Mars20­07
    Äldre 15 Jan 22:46
    #11

    Usch då.. det är klart det är kanske hans sätt att ta det hela.. kompisens man har faktiskt reagerat likadant men han är ändå mkt barnkär..

    Jag är gärna här för dig om du vill prata, spy galla eller ha förväntningar, bollplank osv.. även om jag inte är en expert!

    För min del är det ÄL när jag känner molvärken! Så ja - det är kanske värt att testa igen då!!

    Vi kan ju prata vidare i inboxen om du vill ha en att prata med men det bestämmer du själv och igen - jag tar inte illa upp om du inte vill!! Kan ju bli lite mkt också.

  • Äldre 15 Jan 23:15
    #12

    Va skönt att höra att det finns fler som reagerar som min man. Som du säger, det är kanske hans sätt att bearbeta allt.
    Jag håller gärna kontakten! Det är skönt att prata med nån utomstående! E ju ny här så vet inte riktigt hur allt funkar här, så skicka gärna ett meddelande till min inkorg när du känner för det, så svarar jag.

  • Äldre 21 Jan 14:15
    #13

    Jag är med om precis samma sak som du trådstartaren. Får ordentliga äl-känningar redan på dag sju och mina cykler är 30-33! Men igår när jag träffade gyn var hon skeptisk, även fast jag testat med sticka och fått utslag. Hon menade att de billiga teststickorna (Testlagret) inte är att lita på. Men i dag testade jag igen, dag 10, och nu fanns inget utslag. Så jag tror att jag hade äl. Blir lite knäckt för det innebär att vi försökt för sent varje månad det senaste året. Fast min äl verkar hoppa hit och dit, en gång fick jag utslag dag 19!


  • Äldre 21 Jan 17:18
    #14

    Skytten: Det är ju vi som känner våra kroppar bäst. Känner vi ÄL så är det nog det, oavsett vad läkarna tycker, eller hur? Men vad jag har känt kan ÄL hoppa lite för mig oxå och nu när man börjar misstänka att den på sistone kommer så här tidigt är det kanske inte konstigt att det inte har hänt något på 3 år!
    Så nu när jag kände ÄL precis när jag slutat blöda körde vi på, så får vi se om det händer något. Första månaden vi kör extra mycket så här tidigt. Hoppet är det sista som lämnar en!! {#lang_emotions_laughing}

  • Äldre 22 Jan 13:11
    #15

    Barn önskas - jag känner precis likadant! Man är nog bäst på att själv känna/veta när äl är. Vi skulle också gärna ha testat köra tidigt den här gången men jag skulle på äggledarspolning och då sa de att vi inte fick. Såklart.


    Hoppas att ni lyckas!
  • Väntan på en liten
    Äldre 12 Feb 15:09
    #16

    Jag har samma fundering. Jag fick nu för 1 vecka sedan galet ont 6 dagar efter senaste mensens första dag och jag har tidigare testat positivt med ÄL-test 15-16 dagar efter mensens första dag.

    Borde kanske ha tagit en ÄL-sticka när jag kände av det, men var bortrest då.
    Men om man nu har ÄL på dag 6 och har en cykel på 29-31 dagar blir inte lutelafasen för lång då så att det därför inte tar sig?

    Nästa gång jag får sådär galet ont igen så ska jag ta en ÄL-sticka bara för att se om det beror på ÄL eller inte. På ett sätt vore det ju bra om det var ÄL då för då slipper man vara orolig för att missa den.


    Längtar...
Svar på tråden Hur många dagar mellan 1:a mensdagen till ÄL?