• Äldre 16 Jan 16:35
    12139 visningar
    14 svar
    14
    12139

    Har jag inte rätt till 25 dagars betald semester/år längre?

    Hej!

    Jag har varit föräldraledig till mitten av september, jag är nu tillbaka och jobbar 75%, resten är jag föräldraledig.

    I grunden har jag en 100% tjänst.

    Om jag har fattat rätt så sträcker sig perioden då man räknar intjänade semesterdagar från april-april.

    Jag fick nu veta att jag får inte så många dagars betald semester i april, då jag varit föräldraledig, och är det till viss del fortfarande.
    Jag kan förstå att det blir mindre om nu perioden räknas från april-april, och jag enbart jobbat september-april.

    På löneassistenten lät det som om jag bara skulle få några fjuttiga dagar, vilket jag inte kan förstå. Då det ändå är ca 7 månader som jag kommer att ha varit tillbaka på jobb.

    Hur blir det sen i april detta året 2010 till nästa år (2011)? Får jag då inte heller en fullt intjänad semester period, det vill säga 25 betalda dagar?
    Jag har tänkt fortsätta jobba 75% ett bra tag till.

    Tacksam för hjälp!

  • Svar på tråden Har jag inte rätt till 25 dagars betald semester/år längre?
  • Äldre 16 Jan 17:01
    #1

    min info kankse inte hjälper men är ju bara de första 6 månaderna du är hemma som är semestergrundande.

  • Äldre 16 Jan 17:48
    #2

    man får på heltid 2,25 dagar per månad så du får 75% av de gånger dom månader du är på jobbet om du förstår.

  • Äldre 16 Jan 17:50
    #3

    Man kan ha semesteruppräkning beror på vilket avtal du har. Det vanligaste tror jag är 120 dgr dvs 4 mån (tror man räknar in helger på 120 dgr)- vilket är ca 8-9 dgr sem. Jobbar du 75% (under ett år) så borde du ha 0.75 x 25 semdgr men då beror det på hur mkt sommarledigt du har. Men du har alltid rätt till 25dgr då kan de vara obetalda.
    Hoppas du blir lite klokare av svaret.

  • Äldre 16 Jan 17:53
    #4
    tjejligan skrev 2010-01-16 17:50:15 följande:
    Man kan ha semesteruppräkning beror på vilket avtal du har. Det vanligaste tror jag är 120 dgr dvs 4 mån (tror man räknar in helger på 120 dgr)- vilket är ca 8-9 dgr sem. Jobbar du 75% (under ett år) så borde du ha 0.75 x 25 semdgr men då beror det på hur mkt sommarledigt du har. Men du har alltid rätt till 25dgr då kan de vara obetalda.Hoppas du blir lite klokare av svaret.
    Men man får väl inte 75% av dagarna när man jobbar 75% utan man får lika många dagar som när man jobbade heltid, men man får ju bara 75% lön på semesterdagarna också.
    Jag jobbade senaste 65%. ick lika många dagar såm de som jobbade heltid, men jag fick ju bara så mycket ersättning varje semesterdag som när jag jobbade 65%
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Äldre 16 Jan 17:59
    #5

    Hon har en heltidstjänst i grunden dvs hon kanske jobbar 75%/dag. Men när hon har semester så har hon en heldag (dvs inte 75%) därför blir det kanske 18 betalda och 7 obetalda. Men det kan vara olika på olika avtal. För mig var det så eftersom jag hade en heltidstjänst i grunden.

  • Äldre 16 Jan 18:00
    #6
    tjejligan skrev 2010-01-16 17:59:55 följande:
    Hon har en heltidstjänst i grunden dvs hon kanske jobbar 75%/dag. Men när hon har semester så har hon en heldag (dvs inte 75%) därför blir det kanske 18 betalda och 7 obetalda. Men det kan vara olika på olika avtal. För mig var det så eftersom jag hade en heltidstjänst i grunden.
    aha, ja så kanske det kan vara
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Äldre 16 Jan 19:52
    #7

    Tyvärr är det nog så att din löneassistent har rätt. Enligt lag ger de första 120 dagarna med föräldrapenning rätt till betald semester. För tiden därefter tjänar du inte in någon semester. Många kollektivavtal ger mer, så kolla det - men jag tror att lönefolket har koll på det.

    När du sen jobbar deltid får du 75% av dagarna betalda - dvs 18. Men resterande 7 har du rätt att vara ledig. Så det ger samma resultat som att du har 25 dagar med 75% lön.

  • lilyan­na
    Äldre 16 Jan 22:08
    #8

    Jag jobbar också bara 75 % och jag får lika många betalda semesterdagar som en heltidsanställd, däremot så är inte mina semesterdagar värda lika mycket som en heltidsanställds dagar, dvs jag får bara ut 75% i semesterlön för en dag...en heltidsanställd får ju ut 100% i semesterlön för en dag.
    Så ser vårt avtal ut iaf.

    Kanske kan vara olika beroende på avtal?


    Oliver 070327, Alvin 090804
  • Äldre 17 Jan 07:47
    #9
    lilyanna skrev 2010-01-16 22:08:28 följande:
    Jag jobbar också bara 75 % och jag får lika många betalda semesterdagar som en heltidsanställd, däremot så är inte mina semesterdagar värda lika mycket som en heltidsanställds dagar, dvs jag får bara ut 75% i semesterlön för en dag...en heltidsanställd får ju ut 100% i semesterlön för en dag.Så ser vårt avtal ut iaf.Kanske kan vara olika beroende på avtal?
    Men har du en heltidstjänst i grunden.
  • Äldre 17 Jan 10:14
    #10
    lilyanna skrev 2010-01-16 22:08:28 följande:
    Jag jobbar också bara 75 % och jag får lika många betalda semesterdagar som en heltidsanställd, däremot så är inte mina semesterdagar värda lika mycket som en heltidsanställds dagar, dvs jag får bara ut 75% i semesterlön för en dag...en heltidsanställd får ju ut 100% i semesterlön för en dag.Så ser vårt avtal ut iaf.Kanske kan vara olika beroende på avtal?
    Så har jag med fast jag jobbar 88%, har ingen heltid men arbetar per timme. Vet inte hur de blir då jag nu ska gå ner i tid, om jag får några obetalda eller inga alls just den tiden jag tar bort.
  • Äldre 17 Jan 10:20
    #11

    Jag har 100& tjänst i botten men jobbar 75% - jag har lika många betalda dagar som alla andra, men de är bara värda 75% i pengar.
    Så det beror nog på vilket avtal man har i så fall.

    Men för att svara på ts, ja, har du varit föräldraledig får du färre semesterdagar.
    Men för de månader du faktiskt jobbar bör du få ca 2 dagar per månad, alltså 14 betalda dagar.

  • Äldre 17 Jan 10:21
    #12

    Ring och prata med ditt fack i morgon så får du nog klara besked!

  • Äldre 17 Jan 10:34
    #13

    Din löneassistent har med största sannolikhet rätt, det är bara de första 120 dagarnas föräldraledighet som är semesterlönegrundande. Det brukar bli riktigt surt det första året man är tillbaka, kanske har man bara några få betalda semesterdagar det året, men efterföljande år blir det "som vanligt" igen (beroende på vilket avtal ni har på företaget). Men kom ihåg att du alltid har rätt till 25 dagar obetald ledighet, det kan ingen ta ifrån dig!

  • Herne
    Äldre 17 Jan 20:22
    #14

     Det är så olika. Min semester räknas från jan-jan. Jobbar 90% och får lika många betalda semesterdagar som vanligt, värda dock bara 90%.

Svar på tråden Har jag inte rätt till 25 dagars betald semester/år längre?