• Äldre 19 Jan 07:35
    8418 visningar
    53 svar
    53
    8418

    Hjälp mig att tänka klart!!! (Colombia/Etiopien)

    Vi har nyss fått indikationer på att vi får starta upp till Colombia i nästa omgång, dvs mars/april (privata barnhemmen). Det står sedan att väntan med papper i landet är 6-18 månader.

    I Etiopienkön står vi mest och stampar nu, när vi sist loggade in så hade vi åkt BAKÅT tre steg i Sverigekön. Vi befarar att det kan dröja upp till ett år innan vi får skicka vår akt dit, iallafall 10 månader. Kötiden med papper i landet är sedan 6-12 månader för tillfället.

    Vi har varit mycket inställda på Etiopien, men nu börjar vi vackla.. ska man ha is i magen och vänta kvar i Sverigekön till Etiopien? Tänk om det inte lossnar alls? Eller ska vi ta och skicka ansökan i Colombia framåt försommaren.. tänk om vi har barnbesked redan till nästa sommar då?

    Ja.. det är ju omöjligt för ngn annan att svara på hur vi ska göra. Men jag tar tacksamt emot ALLA tips, åsikter och erfarenheter.

  • Svar på tråden Hjälp mig att tänka klart!!! (Colombia/Etiopien)
  • Cerdri­ca
    Äldre 19 Jan 07:38
    #1

    Jag hade skickat till det land som jag kom fram i kön till, utan tvekan. Det svänger så himla mycket i adoptionsvärlden, vem vet vad som händer i Etiopien medan ni väntar? Colombia har väl rullat på över förväntan dessutom, med fler barn än vad AC räknat med? Det kan gå snabbt i Colombia och det är, om jag fattat det rätt, kortare tid mellan bb och resa för Colombia än med Etiopien. Jag röstar alltså på Colombia i fall ni nu kommit fram i den kön.


    Den som lever får se
  • miaske­ll
    Äldre 19 Jan 08:09
    #2

    Vi kom fram i två länder i kön innan vi slutligen gick på vår magkänsla, dvs Colombia. Från det vi skickat iväg papprena till barnbesked har det tagit ca 7 månader. Nu åker vi snart och hämtar vår lilla. Så jag skulle nog säga att lyssna vad hjärtat säger.


  • Äldre 19 Jan 08:15
    #3
    Cederica, jag är faktiskt inne på din linje. Det känns så osäkert att inte ens ha fått iväg några papper. Men maken min har mer is i magen.. han "räknar hem" Etiopien redan nu, medan jag är mkt mer försiktig och vet ju hur snabbt allt kan svänga..

    Cerdrica skrev 2010-01-19 07:38:26 följande:
    Jag hade skickat till det land som jag kom fram i kön till, utan tvekan. Det svänger så himla mycket i adoptionsvärlden, vem vet vad som händer i Etiopien medan ni väntar? Colombia har väl rullat på över förväntan dessutom, med fler barn än vad AC räknat med? Det kan gå snabbt i Colombia och det är, om jag fattat det rätt, kortare tid mellan bb och resa för Colombia än med Etiopien. Jag röstar alltså på Colombia i fall ni nu kommit fram i den kön.
  • Äldre 19 Jan 08:17
    #4

    wow! GRATTIS!! {#lang_emotions_baby} 7 månader?? Ja, oj. Tänk om vi skickar våra papper i juni, och sedan har ett barnbesked våren/sommaren 2011? Hissnande känsla. Vår konsulent säger också att vi passar bra in på alla de privata barnhemmen. Vi är unga osv också.. kan det spela in?


    miaskell skrev 2010-01-19 08:09:33 följande:
    Vi kom fram i två länder i kön innan vi slutligen gick på vår magkänsla, dvs Colombia. Från det vi skickat iväg papprena till barnbesked har det tagit ca 7 månader. Nu åker vi snart och hämtar vår lilla. Så jag skulle nog säga att lyssna vad hjärtat säger.
  • Ethi
    Äldre 19 Jan 08:19
    #5

    Jag är kass på att ha is i magen när det gäller att få barn... "Ta alla chanser du får" är mer mitt motto Man vet så lite om framtiden, så mycket kan hända som gör att man inte får adoptera (alls eller från det landet man tänkt) så OM man kan välja det land (eller det sätt att få barn) som förmodligen kommer att gå snabbast, så skulle jag göra det. Om man kan. Ibland kan man inte rent praktiskt och ibland inte känslomässigt. Ibland säger bara hjärtat att det är fel-fel-fel att byta, och då är jag helt övertygad om att det är det. Om man har alla fakta på bordet som finns att tillgå, så att man inte naglar sig fast vid ett omöjligt val då förstås. Och det är ju inget av era.

    Vi försökte byta till snabbare länder när vi stampade fast i etiopienkön. Vi fixade det inte mentalt... Det var bara fel Och det var det ju! Vår yngsta son fanns redan i en mage i Etiopien, inte kunde han byta land bara för att vi var otåliga Med facit i hand kanske vi på sin höjd också bara hade tjänat någon ynka månad i tid på att ha bytt land - etiopienkön lättade när vi minst anade det och vi startades upp från runt plats 16! Så allt kan ju hända. Eller inte hända. Man kan ju lätt stampa runt på plats 16 i ett år också liksom...

    Jag tipsade nyss en kompis om den här bildsidan (bildsidorna) på colombiafödda barn: http://www.a-c.dk/adoption/Landene/nyheder-landene/Colombia/images-aktuelle/Billedgalleri.htm

    Det finns flera för etiopienfödda barn också men hela sidan verkar ligga nere för tillfället så tyvärr kan jag inte länka till den. Ett tecken? Nå, du kan lätt hitta den själv när den fungerar igen, det är lätt!

    Lycka till med valet!

  • Äldre 19 Jan 08:45
    #6
    Nej, jättekrångligt hade det ju blivit att byta land för lillebror!!!   {#lang_emotions_smile}{#lang_emotions_sunny} 

     Jag förstår precis hur du menar det där med hjärtat, och känslorna..osv. Men jag är också OTÅLIG! Jag mår ärligt talat inte särskilt bra av att gå runt och inte ha skickat papper. TÄNK om vi harvar runt på plats ca 30 i ett år? När vi kan skicka till Colombia så snart?

    Ja.. det krävs nog några veckors funderande på detta. Vi avvaktar förmedlingsbeslut till Colombia. Om vi får beslut om att ansöka där i vår, och vi fortfarande inte har rört oss en millimeter framåt (eller snarare åkt ännu mer bakåt som verkar vara en ny trend i vårt liv!), då kanske vi kör på Colombia ändå.

    Även om vi drömt om Etiopien nu ett tag så är jag rätt säker på att vi får rätt barn, vårt barn, hur det än blir i slutändan. I det känner jag mig trygg!

    Jag kan dock inte öppna länken du bifogade? Vill gärna se!

    Ethi skrev 2010-01-19 08:19:52 följande:
    Jag är kass på att ha is i magen när det gäller att få barn... "Ta alla chanser du får" är mer mitt motto Man vet så lite om framtiden, så mycket kan hända som gör att man inte får adoptera (alls eller från det landet man tänkt) så OM man kan välja det land (eller det sätt att få barn) som förmodligen kommer att gå snabbast, så skulle jag göra det. Om man kan. Ibland kan man inte rent praktiskt och ibland inte känslomässigt. Ibland säger bara hjärtat att det är fel-fel-fel att byta, och då är jag helt övertygad om att det är det. Om man har alla fakta på bordet som finns att tillgå, så att man inte naglar sig fast vid ett omöjligt val då förstås. Och det är ju inget av era.Vi försökte byta till snabbare länder när vi stampade fast i etiopienkön. Vi fixade det inte mentalt... Det var bara fel Och det var det ju! Vår yngsta son fanns redan i en mage i Etiopien, inte kunde han byta land bara för att vi var otåliga Med facit i hand kanske vi på sin höjd också bara hade tjänat någon ynka månad i tid på att ha bytt land - etiopienkön lättade när vi minst anade det och vi startades upp från runt plats 16! Så allt kan ju hända. Eller inte hända. Man kan ju lätt stampa runt på plats 16 i ett år också liksom...Jag tipsade nyss en kompis om den här bildsidan (bildsidorna) på colombiafödda barn: www.a-c.dk/adoption/Landene/nyheder-landene/C...Det finns flera för etiopienfödda barn också men hela sidan verkar ligga nere för tillfället så tyvärr kan jag inte länka till den. Ett tecken? Nå, du kan lätt hitta den själv när den fungerar igen, det är lätt!Lycka till med valet!
  • Äldre 19 Jan 09:30
    #7

    Det är svårt det där när man tagit till sig ett land som sitt. Jag hade dock valt att skicka till det land jag först kommit fram till, om inte hjärtat sagt nej - det är fel, precis som Ethi så klokt skriver. Allt är så föränderligt i adoptionsvärlden, vem vet hur det ser ut om ett år? JAg förstår att du inte mår bra av att bara vänta, det är frustrerande och jobbigt då man vill ha barn NUU! Känner så med er som väntar på era barn. På ett annat forum så skrev en mamma så här för några år sedan och det tycker jag var så bra: Vad är det vi vill ha? Våra gener eller ett barn? Valet var lätt - ett barn. De valde då att starta med adoption. När de skulle adoptera sitt andra barn så var de tvugna (?) att byta land vilket de kände var svårt och jobbigt. Då tänkte de så här: Vad är det vi vill ha? En colombian (deras första barn var därifrån) eller ett barn? Valet var lika lätt - ett barn! De hämtade sitt lillasyskon i Vitryssland. Lycka till med ert val! Kram Lisa mamma till två prinsar födda i Colombia

  • Cerdri­ca
    Äldre 19 Jan 09:44
    #8

    Har det inte gått lite trögt i Etiopien också? Färre barn än väntat, lite uppehåll och ökade tider mellan bb och rb? Eller har jag inbillat mig det? Jag tycker det känns, från vad man läser, som om Colombia är ett stabilare land just nu.

    Jag förstår att det kan vara svårt att byta land när man väl har adopterat ett barn. Vi hade på något vis inte riktigt förväntat oss att bli så otroligt förtjusta i Kina som vi blev när vi hämtade vår son och det coola med det är ju att i stort sett alla känner likadant för just "sitt" land. Och jag antar att om man i slutänden adopterar från flera olika länder känner man så för dem alla. Precis som man älskar det barn man får som blir det land där man blir förälder, oavsett vilket det är, alltid speciellt för just er familj.

    Om ni redan hade adopterat från Etiopien hade jag förstått om ni velat vänta. Jag hade nog fortfarande rått er att välja Colombia men jag hade förstått er. Inför första barnet rekommenderar jag verkligen att ta det land man kommer fram i kön till. Ni kommer gilla det landet och ni kommer få precis rätt barn, vilket land det än kommer från.


    Den som lever får se
  • Linnis
    Äldre 19 Jan 12:01
    #9

    Hej Morgonsolan,
    Vi har varit i samma situation som er och beslutade oss till slut för Colombia. Vägen till beslutet var inte helt lätt. Vi har vänner från Etiopien, känner till landet lite och min man var ganska inställd på Etiopien mentalt. Dessutom är den lägre kostnaden i Etiopien intressant för oss som gärna vill adoptera syskon i framtiden.

    Men till slut vägde tidsaspekten över och det har känts såå skönt att göra något så konkret som att samla papper. Och allteftersom lär vi ju oss en massa spännande nya saker om landet.

    Lycka till. Det är ju åtminstone härligt att kunna välja mellan två fantastiska länder och blir säkert bra vad ni än kommer fram till.

  • Äldre 19 Jan 18:51
    #10

    Vi velade mellan Colombia, Nigeria och Etiopien i somras, och jag kan inte bidra med mer än min förvirrade tråd där jag ställer samma frågor och fick många kloka svar:

    www.familjeliv.se/Forum-13-245/m45360985-1.html

    För oss blev det (som du kanske vet) Colombia som vi till slut skickade till.

    Stort lycka till!

Svar på tråden Hjälp mig att tänka klart!!! (Colombia/Etiopien)