• Äldre 19 Jan 07:35
    8426 visningar
    53 svar
    53
    8426

    Hjälp mig att tänka klart!!! (Colombia/Etiopien)

    Vi har nyss fått indikationer på att vi får starta upp till Colombia i nästa omgång, dvs mars/april (privata barnhemmen). Det står sedan att väntan med papper i landet är 6-18 månader.

    I Etiopienkön står vi mest och stampar nu, när vi sist loggade in så hade vi åkt BAKÅT tre steg i Sverigekön. Vi befarar att det kan dröja upp till ett år innan vi får skicka vår akt dit, iallafall 10 månader. Kötiden med papper i landet är sedan 6-12 månader för tillfället.

    Vi har varit mycket inställda på Etiopien, men nu börjar vi vackla.. ska man ha is i magen och vänta kvar i Sverigekön till Etiopien? Tänk om det inte lossnar alls? Eller ska vi ta och skicka ansökan i Colombia framåt försommaren.. tänk om vi har barnbesked redan till nästa sommar då?

    Ja.. det är ju omöjligt för ngn annan att svara på hur vi ska göra. Men jag tar tacksamt emot ALLA tips, åsikter och erfarenheter.

  • Svar på tråden Hjälp mig att tänka klart!!! (Colombia/Etiopien)
  • Äldre 28 Jan 10:10
    #31

    Ovanstående inlägget var till Ethi.. kan inte citera i dag?

  • Ethi
    Äldre 28 Jan 10:23
    #32
    morgonsolan skrev 2010-01-28 10:10:20 följande:
    Ja här händer det grejer serru´! Vi får börja samla i vår . Hoppas få iväg allt runt försommaren/sommaren .
    Wow, det är ju alldeles, alldeles UNDERBART
  • mimpen
    Äldre 30 Jan 13:18
    #33

    Grattis till beslutet!

    När vi valde land så valde vi utifrån det som skulle gå snabbast! Första gången. Andra gången kändes det naturligt att ta samma land, men hade det varit omöjligt eller orimligt lång väntetid hade vi antagligen tänkt om.

    Vi var inne på Colombia först vi, och sen Vietnam. Men sen blev det etiopien, och det blev ju perfekt! Så man kan absolut ändra sig flera gånger om där i början! :)

  • Maja 73
    Äldre 31 Jan 17:59
    #34

    Hur lång tid tar samlandet? Vilket papper är krångligast att få fram? Bilder på barnrummet? Shit. Vi hade ett väntande barnrum i tio år men det gjorde mig bara ledsen när vi misslyckades gång på gång så nu är det mitt scraprum. Vad är viktigast i utvalet till Colombia? Guud va' det snurrar i hoed på en...

    kramar till alla på tråden för att jag får ta del av era tankar - vilken stöttning det är för en ny böna

  • Äldre 31 Jan 21:35
    #35
    Maja 73 skrev 2010-01-31 17:59:04 följande:
    Hur lång tid tar samlandet? Vilket papper är krångligast att få fram? Bilder på barnrummet? Shit. Vi hade ett väntande barnrum i tio år men det gjorde mig bara ledsen när vi misslyckades gång på gång så nu är det mitt scraprum. Vad är viktigast i utvalet till Colombia? Guud va' det snurrar i hoed på en...kramar till alla på tråden för att jag får ta del av era tankar - vilken stöttning det är för en ny böna
    Hej Maja!

    Det är nog väldigt olika hur lång tid det tar att samla papper -- för några kan det gå på några få dagar men för andra kan det ta månader. Det beror ju ofta på saker som är utom ens kontroll tyvärr, som hur de olika myndigheterna jobbar. (För oss tog det

    Vi har just skickat papper till Colombia och då även foton, men inga kort på något barnrum, för vi har inget barnrum iordningsställt -- och det var inget som direkt frågades efter heller.

    Hur långt har ni kommit i processen?
  • Äldre 31 Jan 21:41
    #36
    Kusin Knase skrev 2010-01-31 21:35:15 följande:
    Det beror ju ofta på saker som är utom ens kontroll tyvärr, som hur de olika myndigheterna jobbar. (För oss tog det
    Oj, jag glömde skriva klart!

    För oss tog det rätt lång tid, ca 2 månader, innan vi hade fått ihop alla papper som behövdes (men vi fick också dessutom komplettera med ett papper så sent som nu i veckan!). Det som ställer till det är att vi båda bytte namn i samband med vår vigsel för 100 år sen, och dessutom hade mitt namn som ogift fallit bort ur folkbokföringen utan att jag visste om det. En massa trassel med främst Skatteverket har vi haft pga det, men även med notarius publicus som skulle skriva intyg om våra namnändringar. Pust...
  • Ålen
    Äldre 3 Feb 15:19
    #37

    Molgonsolan- det blir Colombia för oss också NU och inte i augusti. AC ringde idag på fm och jag är fortfarande i chock.

  • Äldre 3 Feb 15:28
    #38

    Ålen, det är ju helt fantastiskt!!! Hurra! Grattis!! {#lang_emotions_smile}

  • Thalis
    Äldre 3 Feb 15:51
    #39
    morgonsolan skrev 2010-01-28 10:10:20 följande:
    Ja här händer det grejer serru´! Vi får börja samla i vår . Hoppas få iväg allt runt försommaren/sommaren .
    Vad kul!!!
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Äldre 3 Feb 16:13
    #40
    Ålen skrev 2010-02-03 15:19:56 följande:
    Molgonsolan- det blir Colombia för oss också NU och inte i augusti. AC ringde idag på fm och jag är fortfarande i chock.
    En stor grattiskram!!!
Svar på tråden Hjälp mig att tänka klart!!! (Colombia/Etiopien)