• Äldre 19 Jan 07:35
    8425 visningar
    53 svar
    53
    8425

    Hjälp mig att tänka klart!!! (Colombia/Etiopien)

    Vi har nyss fått indikationer på att vi får starta upp till Colombia i nästa omgång, dvs mars/april (privata barnhemmen). Det står sedan att väntan med papper i landet är 6-18 månader.

    I Etiopienkön står vi mest och stampar nu, när vi sist loggade in så hade vi åkt BAKÅT tre steg i Sverigekön. Vi befarar att det kan dröja upp till ett år innan vi får skicka vår akt dit, iallafall 10 månader. Kötiden med papper i landet är sedan 6-12 månader för tillfället.

    Vi har varit mycket inställda på Etiopien, men nu börjar vi vackla.. ska man ha is i magen och vänta kvar i Sverigekön till Etiopien? Tänk om det inte lossnar alls? Eller ska vi ta och skicka ansökan i Colombia framåt försommaren.. tänk om vi har barnbesked redan till nästa sommar då?

    Ja.. det är ju omöjligt för ngn annan att svara på hur vi ska göra. Men jag tar tacksamt emot ALLA tips, åsikter och erfarenheter.

  • Svar på tråden Hjälp mig att tänka klart!!! (Colombia/Etiopien)
  • Ethi
    Äldre 3 Feb 16:34
    #41
    Ålen skrev 2010-02-03 15:19:56 följande:
    Molgonsolan- det blir Colombia för oss också NU och inte i augusti. AC ringde idag på fm och jag är fortfarande i chock.
    Men WOW!! Grattis, det var verkligen oväntat tidigt! Det är verkligen kul att höra när det blir åt det hållet
  • Ålen
    Äldre 4 Feb 08:28
    #42

    Tack Ethi, Simba och Morgonsolan!!! Jag är lyrisk !

  • Äldre 4 Feb 09:38
    #43

    Grattis Ålen!! Stort lycka till nu!

    Hörni, alla "colombianer!", har ni inboxat Pixelmia och bett om att få gå med i världens bästa Colombiatråd???

  • Äldre 4 Feb 09:41
    #44

    jajjemän!!! {#lang_emotions_cool} Är nu medlem i googlegruppen men har inte riktigt satt mig in i hur det fungerar.. får kika runt lite..!


    Kusin Knase skrev 2010-02-04 09:38:56 följande:
    Grattis Ålen!! Stort lycka till nu!Hörni, alla "colombianer!", har ni inboxat Pixelmia och bett om att få gå med i världens bästa Colombiatråd???
  • Thalis
    Äldre 4 Feb 09:55
    #45
    Kusin Knase skrev 2010-02-04 09:38:56 följande:
    Grattis Ålen!! Stort lycka till nu!Hörni, alla "colombianer!", har ni inboxat Pixelmia och bett om att få gå med i världens bästa Colombiatråd???
    Nix, vet inte om det är så aktuellt för mig då det blir 3 år sedan vi adopterade........
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Thalis
    Äldre 4 Feb 09:56
    #46
    Ålen skrev 2010-02-03 15:19:56 följande:
    Molgonsolan- det blir Colombia för oss också NU och inte i augusti. AC ringde idag på fm och jag är fortfarande i chock.
    Stort grattis!!!
    Jippi!
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Äldre 4 Feb 12:13
    #47
    morgonsolan skrev 2010-02-04 09:41:13 följande:
    jajjemän!!!  Är nu medlem i googlegruppen men har inte riktigt satt mig in i hur det fungerar.. får kika runt lite..!
    Gött!

    Ja, gör det! Vi ses där!

    (Jag menade ju forum och inte tråd, sorry!)
  • Äldre 4 Feb 12:17
    #48
    Thalis skrev 2010-02-04 09:55:49 följande:
    Nix, vet inte om det är så aktuellt för mig då det blir 3 år sedan vi adopterade........
    Tja, en del delar med sig av sina adoptionsbloggar där, så vill du läsa tillbaka och bli lite nostalgisk...

    Eller om du vill svara på frågor från oss rookies...?!
  • Ålen
    Äldre 4 Feb 14:50
    #49

    Tack Knase och Thalis!

    Jag är med i Colombiaforumet men får inte riktigt kläm på hur det fungerar. Måste lägga lite tid på det...

    När man sammanställer sin ansökan, vad är det för typ av papper man ska samla ihop? Är det intyg på att vi är gifta, belastningsreg, personbevis, passkopior och sånt eller? Jag väntar spänt på att få vår faktura och sedan på att få PM3.
    Hur många kort brukar det röra sig om?

  • Äldre 5 Feb 11:34
    #50
    Ålen skrev 2010-02-04 14:50:27 följande:
    Tack Knase och Thalis! Jag är med i Colombiaforumet men får inte riktigt kläm på hur det fungerar. Måste lägga lite tid på det...När man sammanställer sin ansökan, vad är det för typ av papper man ska samla ihop? Är det intyg på att vi är gifta, belastningsreg, personbevis, passkopior och sånt eller? Jag väntar spänt på att få vår faktura och sedan på att få PM3.Hur många kort brukar det röra sig om?
    Hej hej!

    Nä, jag fattade heller inte forumet till en början. Trycker du på "Svara författare" nederst i ett inlägg så skickar du ett privat mejl till den som har skrivit inlägget t ex, det tyckte inte jag var glasklart i början. Skriv ett inlägg och presentera er så att vi får hälsa er välkomna! (Morgonsolan, ni också, såklart!)

    Ja, det är typ såna papper. Men intyg på att ni är gifta behövs inte, det framgår av personbeviset.

    För oss tog det några veckor att få fakturan och sen ytterligare en liten tid att få PM3.

    Ca 10 foton behövs.
  • Äldre 22 Mar 15:59
    #51
    När vi ändå är inne på Afrika. Så tänkte jag fråga er:
    Vi är väldigt intresserade av att adoptera från nån av de afrikanska länderna. 
    Men hur lång tid tar det innan man får skicka ansökan?
    Det står inte på AC:s hemsida vad jag kan se. 
    Vi ställde oss i kö för en månad sen. När vi troligtvis får vårt medgivande är i nov 2011 då jag fyller 25. Då har vi ju stått i kö i nästan 2 år. Tror ni vi får skicka ansökan till landet ganska fort efter medgivandet då, eller hur länge får man vänta? Tänker t.ex på Etiopien och Sydafrika. 
  • Äldre 22 Mar 17:31
    #52

    Grattis till att ni tagit beslut om adoption!

    Jätteolika i de olika länderna, och jättemycket kan också hända/förändras innan november 2011. Sydafrika har jag inte någon koll på tyvärr, men Etiopien blir nog svårt efter två år i Sverigekön.. räkna snarare med det dubbla.

    Ofta hamnar man i ett helt annat land än det man först tänkt sig. I vårt fall så blev det mer Colombia som valde oss, trots att vi från början var övertygade om att Sydkorea var vårt land. Dröm på om Afrika, men lås er inte vid en världsdel. Lycka till!


    Hjärtat längtar skrev 2010-03-22 15:59:04 följande:
    När vi ändå är inne på Afrika. Så tänkte jag fråga er:
  • Äldre 22 Mar 22:36
    #53
    morgonsolan skrev 2010-03-22 17:31:36 följande:
    Grattis till att ni tagit beslut om adoption! Jätteolika i de olika länderna, och jättemycket kan också hända/förändras innan november 2011. Sydafrika har jag inte någon koll på tyvärr, men Etiopien blir nog svårt efter två år i Sverigekön.. räkna snarare med det dubbla. Ofta hamnar man i ett helt annat land än det man först tänkt sig. I vårt fall så blev det mer Colombia som valde oss, trots att vi från början var övertygade om att Sydkorea var vårt land. Dröm på om Afrika, men lås er inte vid en världsdel. Lycka till!
    Tack för ditt svar! Hur kommer det sig att det blev Colombia sen för er del då?
    Det vi vill är väl att ha ett barn så fort som möjligt och så vill vi ju ha ett litet barn och då verkade afrika och sydkorea stämma in på just det. 
Svar på tråden Hjälp mig att tänka klart!!! (Colombia/Etiopien)