• Äldre 20 Jan 15:03
    1213174 visningar
    2084 svar
    2084
    1213174

    Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

    Vilka fysiska symtom på stress och ångest har ni haft ?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:32
    Någon som upplevt t.ex. torrhet i munnen, svullnad i ansiktet och/eller annorlunda känsel i samband med stress och ångest ?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:42
    Någon som lätt spänner sig i käk - och/eller halsmuskulaturen ?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 10:30
    Någon som vet nån bra hemsida där man kan läsa om ångest och/eller stress osv eller nån bok med samma innehåll ?

    Eller nån som har tips på vad som hjälper emot stress,spänningar och ångest (förutom mediciner och terapisamtal) ?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 08:59
    Av Er som spänner Er i käken och upplever som att det gör ont i tänderna/övriga delar av munnen...exakt var och hur mkt ont har ni ?

  • Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?
  • Anonym (Intei­gen)
    Äldre 18 Jan 20:31

    Hej!

    Jag har inte varit aktiv på denna tråd på mycket länge, du jag varit så gott som symtom fri från mina panikångest attacker och hypokondri.

    Men nu med fyra barn och en stressig vardag så börjar paniken krypa sig på :/

    Det jag tänkt fråga er nu är om ni någon gång har fått en svullen lymfkörtel av både inte stress eller fysisk stress?

    Har precis varit på jourcentralen och tagit prover osv . Men de var alla bra, även crp och strep provet.

    Läkaren visste inte varför min lymfkörtel är så pass svullen. Men skulle avvakta om deb inte blev större eller börjar göra ont.

  • Anonym (Allt!­!!)
    Äldre 15 Apr 19:40

    Alltså. Med panikångest så lägger vi märke till allt på kroppen. Så försök att inte tänka på det. Är inget farligt och visar prover bra, lita på det!

  • Anonym (Jag)
    Äldre 16 Apr 08:17

    Jag åt sertralin förut,har varit medicinfri i 2 år och mått bra.Har jobbat ca 40% på timmar för att jag mår bäst av det.Nu sökte jag mitt drömjobb och fick det.Det var 65%.Men första 3 månaderna är 100%.Och sen jag fick veta har jag haft ångest.Hjärtklappning,svårt att andas,orolig.Jag känner inte stress och oro.Jag lova mig själv och min familj att förbli medicinfri.Vad ska jag göra?Jag vill verkligen jobba men nu känns det som ångesten tar över.Jag börjar 1 juni.Hinner jag börja med antidepressiva?Jag vill inte leva med ångest.Imorse vakna jag av ångest.

  • Anonym (Allt!­!!)
    Äldre 16 Apr 08:50

    Vaknade också med grov ångest idag, jobbigt även om man vet om att det inte är farligt. Du borde kunna börja med antidepressiva fast man brukar må sämre 4-6 veckor i början. Fast skulle rekommendera dig att gå på samtal eller liknande. Där får du hjälp att få bort ångesten och inte förtränga den med tabletter! Med medicin kan det bli svårt att sluta när man väl börjat må bra (om man har den turen att man mår bättre)

  • Anonym (ånges­t1523)
    Äldre 15 Jun 01:26

    Känner mig så risig nu...

    Förra året vid denna tid fick jag dödsångest för första gången, trodde jag hade en dödlig sjukdom efter att jag hade varit utomlands... Alla tester togs, undersökningar på undersökningar. När testerna kom tillbaka och allt då menar jag allt såg bra ut så släppte jag ångesten.

    Nu har jag fått dödsångest igen.

    Började med spänning över ena ansiktahalvan, som nu har lett till muskelryckningar, migräm, domningar, tyckte mina lymfkörtlar var svullna (precis varit förkyld) så klämde och kände och nu har jag svullnat lite och är spänd och tror jag har cancer... Suck. För mig är det en kamp mellan psykiskt och fysiskt vet inte vad som är vad längre...

  • Anonym (ånges­t1523)
    Äldre 15 Jun 01:35

    Ska tillägga tidigare inlägg med Ilande värk i kroppen. Sticker och bränner i huden. Ont i axlar skuldror nacke..

  • Äldre 27 Oct 10:44

    Hej jag lånar denna tråd. Jag har i snart 4 års tid haft feber 3-4 dagar i veckan, svimmningar, krampanfall (har åkt ambulans in till akuten flertal gånger)"hjärndimma", svårt att fokusera ögonen, svaghet i armar och ben. Tar diverse mediciner bland annat för högt blodtryck och en för lågt blodtryck. Min vårdcentral samt akuten säger att detta är panikångest. Kan det verkligen stämma??

  • Anonym (~)
    Äldre 27 Oct 11:50

    Ångesten kommer och går i perioder. Men är aldrig helt ångestfri. Idag är en jobbig dag.

    - Tryck och sug över bröstet som gör mig håglös och oföretagsam.

    - Hjärndimma. Känns som om hjärnan kokar över samtidigt som den är helt ofokuserad. Känna lite grann som att ha bomull i huvudet.

    - Får lätt hjärtklappning och blir skakis i händerna.

    Ja, det är väl några av mina symptom. Ska simma precis nu och basta efteråt. Det brukar hjälpa bra mot ångesten.

  • Anonym 19ar
    Äldre 16 Nov 09:30

    Åh vilken bra tråd snart läst igenom det mesta, tagit mig flera dagar.

    Tänkte beskriva lite hur jag haft det.

    Oktober 2014: Jag och gubben var med i en bilolycka fick i samma veva reda på att en nära familjemedlem hade cancer och inte skulle leva länge till, denhär underbara människan gick bort fyra månader senare.

    Då jag började jobba lite mer än 100% direkt efter jag tog studenten då jag var 17 så insåg jag snart att med dehär två händelserna plus jobbet blev för mycket och jag började få riktig ångest som då innebar:

    Svettningar, yrsel, hjärtklappning huvudvärk och stegrande panikkänsla, det jag gjorde varjegång då var att gråta mig till sömns då jag inte förstod vad som hände.

    Åkte in akut pga hjärtrytmrubbningar osv. Gjorde ett ekg och fick vänta heeela natten på blodproverna och blev i princip skrattad åt när ingenting var fel då jag hela natten varit så orolig.. Bad om en tyreoideastatus men det fick jag inte..

    Efter fyra månader började ångestkänslorna försvinna och jag började ha roligt och kunna gå ut igen..

    Då hände det värsta tänkbara, min väldigtväldigt nära familjemedlem dog hastigt och då började allt om igen, jobbade fortfarande några veckor till.. Men nu har verkligen allt rasat. Jobbar inte ett dyft, förlorat jobbet dessutom.

    Nu känner jag mig orkeslös, sover omedvetet bort hela dagarna och får ingenting gjort, får ännu mer ångest för det. Ligger/sitter mest, äter knappt.

    Får domningar i armar, händer, ben, fingrar.

    Får för mig att jag har hjärnblödning och att pulsådern vid halsen spräcks då jag får ont bultande där, samma i mellangärdet. Hade häromdagen flera hjärtsnurr på rad, kanske fem/sju stycken och var då tvungen att kuta ut, varför vet jag inte.. Spänd i käkarna, spänner halsen så mycket att när jag slappnar av får jag såna muskelryckningar att jag tror jag dör igen, tryck för tinningarna. Hjärtklappning och det dunkar så hårt och snabbt. Fått utslag på benen och tror såklart det är hudcancer.. Har overklighetskänslor och satter mig upp i panik varje natt för att jag tror att jag inte kommer vakna.. Har även feberkänslor, stela leder väldigt ont i armar, armbågar, rygg och nacke.. Svårt att andas, måste sucka helatiden, och känns som tungan och halsen svullnar..Nu senaste nätterna har jag "haft tyst hjärtinfarkt" men vägrat åka på sjukhuset då jag inte vill bli bemött så som jag blev en gång till bara för att vara säker. Även fast jag vet att det inte är någon fara.

    Så skönt å veta att man inte är ensam!

    Ska bara få ordning på min dygnsrytm så ska jag ta kontakt med en kbt terapeut och hasa mig på AF.

    Det är otroligt lättande att läsa denna tråd.

    Låt oss utrota detta tillsammans!

    Kram

  • Äldre 29 Dec 03:24

    Hej

    Har också hälsoångest och haft det mest, jag har trott att jag fått Parkinsons pga skakningar borta sedan länge. Förstoppning och problem med med mage också bra nu efter kontroller, huvudvärk har jag nästan varje dag speciellt vid ångest haft det säkert 5år till och från , domningar i perioder men lugnt nu. Orklöshet ibland kan känna att muskeln blur trött fort i perioder. Nervryckningar har jag haft ungefär 3år och de kommer i perioder och ibland är det inga alls, oroar mig fortfarande för detta. Kan få ögonflimmer svårt fokusera och läsa känns liksom ljusa massa streck och grejer i synfältet, vara ca 30-40min sedan huvudvärk efter, har fått Lära mig att detta är auramigrän/ ögonmigrän och är vanligt men oroar mig ändå trots att jag har varit hos ögonläkare 3 gånger på 6mån och de säger allt ser bra ut. Jag min ångest tog extra fart förra året då jag gick till optikern som sa jag hade lite högt tryck i ögat, fick panikångest trodde jag skulle bli blind ögonläkaren avfärdade detta och sa allt är normalt och trycket han variera beroende på stress sömn etc och vissa har högre än andra . Mår skit av all oro. Har börjat med voxra förra veckan och mår nu mkt sämre mentalt men är väl instegsfasen. Känner mig som obotlig hypokondriker . Tacksam för svar på tråden

Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?