• tjötas

    Ni som har adopterat eller ska: tycker ni att det finns "fel" anledningar till adoption?

    Jag har mer eller mindre alltid tänkt att jag vill adoptera "när jag blir stor". Nu är jag stor, har en biologisk dotter och försöker oss på nummer två. Men jag kan ändå inte släppa tanken på att adoptera ett barn till sen och min man är också öppen för idéen.

    Pratade med vänner om det som ansåg att när man kan få egna barn inte ska "ta" adoptivbarnen eftersom det är såpass svårt att adoptera, långa väntetider osv. Alltså borde vi låta de som är ofrivilligt barnlösa adoptera istället när vi ändå är välsignade med biologiska barn.

    Tycker ni att det finns fel anledningar till att vilja adoptera? Och om ett par med biologiska barn vill adoptera, tycker ni då att det är fel enligt ovanstående resonemang?

    Tacksam för era tankar!

  • Svar på tråden Ni som har adopterat eller ska: tycker ni att det finns "fel" anledningar till adoption?
  • Marie IE B

    Fel anledning är, anser jag, att man adopterar för att man vill göra en god gärning, att man vill "rädda ett stackars föräldralöst barn".
    Rätt anledning är att man adopterar för att man vill ha barn kort och gott. Alla har sina skäl och det är bara familjerätten som kan bedöma om man får eller inte får.
    I ett tidigt stadium av vår långa process resonerade jag så som du beskriver, att det borde finnas nå'n slags rättvisa och att de som redan har barn, gemensamma eller särkullsbarn, skulle stå tillbaka för oss som inte ens hade ett barn. Tack och lov mognar man med tiden.

  • Fiyali

    Vill man ha ett barn och man kan tänka sig adoptera är det väl strunt samma av vilken anledning?
    Det finns ju faktiskt fler barn där ute än föräldrar som tar hand om de, så de tar ju ingen direkt skada.

    Sen som förstkommenterande sa, att det är fel att adoptera bara av barmhärtighet, det tror jag också det kan vara just för att de känslorna kan komma emellan "mor-far-barn-känslorna".

    Men själv har jag mitt andra barn på gång, får inte skaffa fler biologiska sen, men redan innan det beskedet har jag vetat att jag vill adoptera. Anledningen är lite av barmhäritighets skäl dock. Det finns många barn där ute som inte kommer få en värdig uppväxt. Jag kommer älska mina barn oavsett ursprung, blodsband eller inte! Så varför skulle inte jag adoptera och låta mitt adoptivbarn förgylla mitt liv lixom mina "egenfödda"?
    Barn som barn anser jag, jag ser ingen skillnad på det riktigt.

  • Bibimbap

    Fast det sorgliga Fiyali ä att trots att det finns "fler barn än föräldrar där ute som tar hand om dom" så är de flesta av dessa barn inte tillgängliga för adoption. För att internationella adoptioner ska kunna genomföras krävs tillräckligt fungerade myndigheter och administration som verkligen kan undersöka att ett barn är övergivet, att det inte finns släktingar vid liv. Man måste också kunna säkerställa att inte det finns människor som tjänar pengar genom adoptioner.
    Så många av de länder där det finns många barn och få föräldrar kommer aldrig att bli aktuella för adoptioner.
    För de barn som är korrekt utredda finns det många, många potentiella föräldrar.

  • Fiyali
    Bibimbap skrev 2010-01-22 15:10:33 följande:
    Fast det sorgliga Fiyali ä att trots att det finns "fler barn än föräldrar där ute som tar hand om dom" så är de flesta av dessa barn inte tillgängliga för adoption. För att internationella adoptioner ska kunna genomföras krävs tillräckligt fungerade myndigheter och administration som verkligen kan undersöka att ett barn är övergivet, att det inte finns släktingar vid liv. Man måste också kunna säkerställa att inte det finns människor som tjänar pengar genom adoptioner. Så många av de länder där det finns många barn och få föräldrar kommer aldrig att bli aktuella för adoptioner. För de barn som är korrekt utredda finns det många, många potentiella föräldrar.
    Jo det är klart, men en potentiell förälder avgörs väl inte av befruktbarshets möjligheter?
    Även om du som förälder har två barn, eller inga barn, så är du en bra förälder och kan ge någon trygghet är det ju aldrig fel att göra det!:) Så jag tycker inte man kan avgöra vem som har rätt att adoptera:)

    Däremot TS, så är det ganska svårt, det är många länder som helst ser att föräldrarna är barnlösa, sen 1 barn, men inte många som godkänner att man har två barn sedan tidigare.
  • Marie IE B
    Fiyali skrev 2010-01-22 15:02:13 följande:
     Det finns ju faktiskt fler barn där ute än föräldrar som tar hand om de, så de tar ju ingen direkt skada.  Det finns många barn där ute som inte kommer få en värdig uppväxt.
    En vanlig och mycket fel uppfattning - när det gäller adoptioner är antalet sökande fler än antalet tillgängliga barn. Det finns gott om föräldralösa barn i världen, det är sant, men långt långt ifrån alla är tillgängliga för internationell adoption.
  • Fiyali
    Marie IE B skrev 2010-01-22 15:14:03 följande:
    En vanlig och mycket fel uppfattning - när det gäller adoptioner är antalet sökande fler än antalet tillgängliga barn. Det finns gott om föräldralösa barn i världen, det är sant, men långt långt ifrån alla är tillgängliga för internationell adoption.
    Det var ju inte riktigt så jag menade. Det jag sa är helt korrekt, sen att alla dessa barn inte är till befogenhet att adoptera är ju en annan sak. Men att som kvinna välja att hjälpa ett annat barn istället för att föröka sig själv tycker jag är en stark sak och det stödjer jag till 100%
  • Bibimbap

    Nej om man är en bra förälder avgörs inte av om man är tidigare barnlös eller inte, då missförstod du mig. Däremot kryllar det inte av barn att adoptera, oavsett tidigare biologiska barn eller inte.

  • chatnoir
    Fiyali skrev 2010-01-22 15:17:49 följande:
    Det var ju inte riktigt så jag menade. Det jag sa är helt korrekt, sen att alla dessa barn inte är till befogenhet att adoptera är ju en annan sak. Men att som kvinna välja att hjälpa ett annat barn istället för att föröka sig själv tycker jag är en stark sak och det stödjer jag till 100%
    Och jag tycker inte alls att det är en stark sak att "hjälpa" ett barn istället för att föröka sig själv. Inte som det ser ut idag, med evighetslånga köer för de som vill adoptera. Jag tycker inte att det är fel att adoptera trots att man kan få eller har biobarn, men jag tycker att det är helt fel anledning om man vill hjälpa. Vår son hade fått en annan familj om vi inte hade valt att adoptera. Kanske bättre? Nu tror jag att vi är riktigt bra föräldrar till vår son, men vi har definitivt inte hjälpt någon eller gjort världen bättre i och med att vi adopterade honom. Vi ville ha barn, that's it!
  • skogstjejen19

    Jadu med risk för att få ordstryk nu, men jag tar den risken.....

    Jo jag tycker att dom som har barn sen innan 1 eller 5 spelar ingen roll, biologiska eller ej, dom ska få vänta längre, om man är helt barnlös ska man enligt mig få chansen till iallafall 1 barn inom rimlig tid, och betyder det gå före familjer med barn så får det så vara.

    nu kanske ni tror att jag säger såhär PGA att vi ej fått barn ännu och att när vi har barn kommer tycka att det är dumt att barnlösa ska gå före, såå nej jag tror inte jag kommer tycka så, men kan ju självklart ej vara säker.
    men jag hoppas att jag fortsätter vara den jag är även efter jag blivit mamma.

  • Petrova
    Fiyali skrev 2010-01-22 15:17:49 följande:
    Det var ju inte riktigt så jag menade. Det jag sa är helt korrekt, sen att alla dessa barn inte är till befogenhet att adoptera är ju en annan sak. Men att som kvinna välja att hjälpa ett annat barn istället för att föröka sig själv tycker jag är en stark sak och det stödjer jag till 100%
    Jag tycker det är en stark sak att familjer inte behöver bestå av blodsband utan att det räcker med kärlek. Om man tittar på hur en adoption ser ut över hela bardomen så är det barnet som gör en stark insats. Barnet har inte bett om att bli adopterat. Adoptivföräldern däremot har adoption som sin högsta dröm i livet hoppas jag.

    Vi som köar till adoption ska vara tacksamma att möjligheten finns och jag tycker inte det är upp till mig att bestämma vem som ska få adoptera. Om det bedöms att en familj med två barn är för adoptivbarnets bästa så varför inte?
Svar på tråden Ni som har adopterat eller ska: tycker ni att det finns "fel" anledningar till adoption?